Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

2011 wordt het 'Jaar van het Netwerk'

 

2010 was het jaar van cloud computing en social media. 2011 wordt het jaar waarin bedrijven serieuze projecten op deze gebieden ontplooien en daarnaast is de kans groot dat de zwakheden van bepaalde nieuwe technologieën aan het licht komen. Het is namelijk duidelijk dat het netwerk de basis vormt voor alle nieuwe ontwikkelingen, en bedrijven die het strategisch belang van netwerken inzien – en de juiste investeringen doen –, zullen in 2011 het meest succes hebben. Mijn vijf voorspellingen die in 2011 gevolgen hebben voor zakelijk computergebruik.

Voordat ik tot mijn vijf voorspellingen kwam, is een groot aantal internationale klanten geinterviewd en combineerde ik de verkregen informatie met mijn eigen visie. Ik verwacht dat bedrijfsnetwerken nog meer strategisch ingezet zullen worden als zakelijke middelen door het toegenomen belang van cloud computing en social media, en door het feit dat bedrijven hun ict-uitgaven in de hand moeten houden.

1.    De cloud als aanvulling op het bedrijfsnetwerk
Ook in 2011 staat de cloud centraal en volgens Easynet zullen investeringen in virtualisatie, publieke clouds en uitbestede Enterprise Clouds groeien. Vooraleer bedrijven kunnen profiteren van deze investeringen, moeten ze hun bedrijfsnetwerken zo verkleinen opdat de cloud deze aanvult. Doen ze dit niet, dan lopen bedrijven het risico dat cloud-projecten mislukken doordat het netwerk de eisen niet aankan.

2.    Zakelijk gebruik social media
Cio's krijgen steeds meer verzoeken van medewerkers en het senior management om social media op een zakelijke manier in te zetten. Het toenemende gebruik van streaming video en social media vergroot de druk op bedrijfsnetwerken met meer netwerkbeheertools en back-upinternetverbindingen tot gevolg, die ervoor zorgen dat bedrijfsapplicaties blijven werken.

3.    Groei in ‘hacktivism'
De recente explosieve groei in ‘hacktivism', mede gevoed door het WikiLeaks-issue, benadrukt dat onschuldige bedrijven worden aangevallen door hackers die via social media gemobiliseerd zijn. Het voorkomen van distributed denial of service-aanvallen (ddos) moet een essentieel onderdeel zijn van de  risicobeheerstrategie van bedrijven en zal mede de basis vormen voor de keuze van een hostingpartner en datacenter.

4.    Kostenbesparingen
Cio's staan aan het begin van het derde of vierde opeenvolgende jaar waarin ze meer moeten doen met minder. Hoewel de cloud en leasemogelijkheden it-uitgaven terugdringen, adviseer ik cio's om ook de sla's van hun leveranciers onder de loep te nemen om zo te bepalen of ze genoeg waar voor hun geld krijgen. Cio's eisen regelmatige meetings over de resultaten, diepgaand inzicht in hun bedrijfsvoering en contact met senior vertegenwoordigers van hun leverancier.

5.    Omgaan met groeistuipen
De verwachting is dat de wereldwijde economie in 2011 sterker zal groeien en van it-afdelingen wordt dan ook verwacht dat ze de intensievere salesactiviteiten kunnen ondersteunen. Dit kunnen zij bijvoorbeeld realiseren door de netwerkcapaciteit te vergroten of e-commercesystemen te bieden, die meer transacties kunnen verwerken.

Als de markt voor ict-diensten inderdaad aantrekt, zullen afdelingen moeite hebben hun topmedewerkers te behouden. Als er meer vacatures zijn, is het de taak van cio's en HR-specialisten om meer te investeren in trainingen en andere arbeidsvoorwaarden. Zo behouden ze personeel en kunnen ze van 2011 een succes maken.

David Rowe, ceocEasynet

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3761267). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Reacties

Netwerken en gebruik van Sociale media is niet meer weg te denken. In sales was het natuurlijk al meer en meer zo, dat mensen die zichzelf zijn, beter presteerden. Het waarde leveren door het delen van kennis en ervaring wordt de centrale factor in business. Maakt niet uit over welk onderwerp. De nieuwe generaties weten niet beter en vinden dat normaal. denkt u al na over wat dit voor uw CRM strategie betekent? Zo niet, dan loopt u een risico dat u binnen nu en 5 jaar de boot heeft gemist. Ik ben ervan overtuigd dat we nog niet helemaal door hebben welke impact social media op onze wijze van zakendoen zullen hebben.

Jullie zijn nog een belangrijk onderdeel (zoniet de belangrijkste) vergeten: IPV6

Al dat gehype over cloud en social media is erg vermoeiend. Tuurlijk wil het verkopende deel der natie je laten geloven dat dat belangrijk is.

Social media in het bedrijfsleven ? In een beperkt aantal cases zal het iets toevoegen maar ik zie voor het merendeel van het bedrijfsleven de toegevoegde waarde niet.

Cloud is wel zo'n enorm buzzwoord en wordt te pas en te onpas gebruikt, vooral door mensen die geen idee hebben wat een cloud eigenlijk is. Alles is cloud computing tegenwoordig en daarmee is het zo'n kapstok begrip geworden dat je er helemaal niks mee kunt.

Ik vrees dat social media en cloud computing nog wel een aantal jaren genoemd wordt als belangrijke aandachtspunten totdat ze er weer een nieuwe term voor hebben bedacht. Want het is allemaal oude wijn in nieuwe zakken.

IPV6 daarentegen is wel heel concreet: aanpassing dan wel vervanging van netwerkapparatuur, DNS wijzigingen en wijzigingen voor externe partijen op het gebied van hosting. Na jarenlang uitstel en negeren van de noodzaak voor ipv6 is dit jaar de verwachting dat een deel van het internet ipv6 only zal zijn. Dat betekent dat indien je deze techniek niet aan je gebruikers aanbiedt of je informatie niet ontsluit voor ipv6 gebruikers je (kleine) delen van het internet gaat missen dan wel potentiële klanten gaat mislopen omdat ze niet bij je informatie kunnen komen via het web.

En dat lijkt me belangrijker dan social media en de cloud hype.

@Freek, helemaal gelijk,

Veel provider bieden nog steeds geen ipv6 aan. Voorbeeld bij Versio waar ik om ipv6 vroeg. Dit kreeg ik als antwoord:

"Geachte heer/mevrouw,

Mijn collega geeft aan dat dit mogelijk is maar dat we dan alle software op de server moeten recompilen met ipv6 ingeschakeld, dit kost ons te veel werk als maar één klant hier behoefte aan heeft.

X
Professional Service: sales@versio.nl
http://www.versio.nl/"

Zo zijn er genoeg die dat roepen.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.