Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Nederlandse IT-CEO’s willen niet besparen

Hoe kan de Nederlandse overheid IT-kosten terugdringen?

Computable Expert

ing. Mendel Koerts MSc
Business & IT Architect, Qhuba Consulting. Expert van Computable voor het topic Digital Transformation.

In de VS hebben een aantal kopstukken uit de it-industrie bij Obama aangegeven hoe de overheid een biljoen kan besparen in tien jaar tijd. Dat zijn best een boel dollars. Ik lees op het web dat Nederlandse it-ceo’s er niet aan willen om een soortgelijke aanbeveling op te stellen voor Mark Rutte (teruggebracht naar Nederlandse proporties uiteraard). Welnu, bij deze de oproep aan alle lezers en Computable-experts om ideeën te spuien voor efficientieverbetering van de automatisering bij de diverse lagen van de overheid. Hierbij mijn duit in het zakje.

Mijn bijdrage heeft als insteek verlaging van de gemeentelijke lasten. Onlangs stond namelijk in Computable dat gemeentes afhanklijk zijn van dure it-consultants die extern betrokken worden. Daarvan kreeg ik als betaler van behoorlijke gemeentelijke belastingen een wrang gevoel bij. Kan dat nou niet anders?

Een snelle zoektocht op internet leverde mij het beeld op dat iedere gemeente zijn it-zaakjes grotendeels zelf lijkt op te knappen. Hier en daar valt te lezen over samenwerkingsverbanden tussen een handvol gemeentes. Ik lees echter nergens over een landelijk 'Shared Services Center IT voor Gemeenten' noch over verplicht gedeelde informatiesystemen voor alle gemeentelijke overheden (al dan niet in een private cloud). Waarom niet? Het lijkt mij dat er een goede business case voor op te stellen valt...

Natuurlijk: gemeenten zijn uiteraard allemaal uniek, sommige zijn groot en anderen klein, er is geen ‘concern Gemeenten', we hebben gehoord van P-Direkt... Jazeker, dit is een complexe onderneming. Maar laat me een parallel trekken met een multinational die ik goed ken. De onderneming is wereldwijd actief in meer dan dertig landen. Mondiaal zijn de backoffice- en midoffice-processen gestandardiseerd (het lijkt EGEM wel). In alle landen wordt dan wel gebruik gemaakt worden van een centraal gerealiseerde applicatiearchitectuur. De support voor en het onderhoud van dit applicatielandschap ligt bij een partij.

 Hoe is dat gerealiseerd? Een paar belangrijke punten zijn:

- Iedereen zegt 'ja' en doet 'ja'.
- Processtandardisatie waar mogelijk, tenzij...
- Geleidelijke overgang naar centrale informatievoorziening en centrale informatiesystemen.

Uiteraard, nogmaals, de gemeentelijke wereld zal veel complexer in elkaar zitten. Maar gelukkig zijn er bijvoorbeeld business- en ict-architecten om deze compexiteit inzichtelijk en behapbaar te maken. Als een bedrijf opererend op zes continenten iets dergelijks klaarspeelt, waarom zou het dan niet kunnen in een kikkerlandje als het onze? Beginnen bij de back-office.

Dit artikel delen:

Reacties

"Als een bedrijf opererend op zes continenten iets dergelijks klaarspeelt, waarom zou het dan niet kunnen in een kikkerlandje als het onze?"

Inkoppertje: omdat bij een bedrijf een duidelijke leiding aanwezig is, terwijl alle gemeentes grotendeels hun eigen baas zijn?

Overigens ken ik de gemeente-IT niet, maar vwb de informatievoorziening wordt er weldegelijk kennis gebundeld, vaak onder de vlag van de VNG.

Eens met deze stellingname. Discussie wordt vervolgd op www.it-simplification.nl en in de LinkedIn-groep ICT Vereenvoudiging.

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.