Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Het Nieuwe Werken en beschikbaarheid

 

Computable Expert

Dennis Wolf
Sales en Partner Manager, QUADIRA. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing en ICT-branche.

De overheid is gestart met de campagne 'het nieuwe werken'. De kern van deze campagne is werken waar en wanneer je maar wilt. Dit past natuurlijk perfect in het beeld van onze 7x24 economie en de bereikbaarheid en beschikbaarheid van medewerkers. Maar wat betekent dit nu voor de it-omgeving? Waarmee moeten we dan rekening houden?

Volgens een onderzoek van de overheid staat maar liefst 93 procent van de werknemers positief tegenover het nieuwe werken. Uit een NIPO-onderzoek blijkt zelfs dat 61procent van de ondervraagde respondenten zegt gelukkiger te worden van het nieuwe werken en ook dat de managers er blij van worden. Maar hoe zit het dan met de it-verantwoordelijken, worden die er ook blijer van? Door de verhoogde behoefte aan beschikbaarheid en bereikbaarheid, zou je verwachten van niet, maar ik denk uiteindelijk dat it-verantwoordelijken er juist wel blij van worden.

Kanttekeningen

Vanzelfsprekend zijn er kanttekeningen te plaatsen bij het feit dat zoveel respondenten zegt gelukkig te worden van het nieuwe werken. Denk daarbij aan een mogelijk gemis aan collega's voor overleg of uitdagingen met de aansturing, het overleg of de verantwoording voor werkzaamheden. Vanuit ict-technisch opzicht zijn veel andere zaken gelukkig wel op te lossen. Flexibelere werktijden en toename van locaties waar vandaan eindgebruikers applicaties willen benaderen, betekent in eerste instantie dat de behoefte om de beschikbaarheid van deze applicaties continu en optimaal te houden enorm groeit. Dit kan natuurlijk de nodige hoofdpijn veroorzaken. Om dit te voorkomen is een praktische aanpak belangrijk.

Allereerst is het zaak om ervoor te zorgen dat aan de 'achterkant' alle kritische applicaties zoveel mogelijk, zo niet continu, beschikbaar zijn voor alle eindgebruikers. Denk hierbij zowel aan de front-office, als aan de back-office kant. De behoefte ontstaat om bij eventuele calamiteiten uit te kunnen wijken naar een fail-over omgeving. Er zijn diverse mogelijkheden om transacties op hardware en software niveau te repliceren naar een daartoe aangewezen fail-over omgeving. Belangrijk daarin is dat je zekerheid hebt dat alle transacties realtime en op de juiste manier en in de juiste volgorde worden aangebracht op de applicaties op de fail-over omgeving. Dit dient op een dusdanig vertrouwde en automatische wijze te verlopen, dat je alleen een waarschuwing wilt als er werkelijk iets mis gaat. Het is dus zaak om een partij in de hand te nemen die dit soort oplossingen kan bieden vanuit een betrouwbare en sterke achtergrond met een overtuigend track record voor alle it-omgevingen, of dat nu IBM Power, Microsoft Windows of Linux is. Nog mooier is het wanneer je die hoge beschikbaarheid kunt uitbesteden aan een partij die niet alleen de hardware resources kan bieden voor de fail-over omgeving, maar ook de service biedt om dit proces continu te bewaken met mensen die kennis van zaken hebben. Hoe dan ook of je dit nu in eigen beheer doet of uitbesteed, door een goed geregelde geautomatiseerde wijze wordt je 'ontzorgd' van het beheer van je hoge beschikbaarheid omgeving met hooguit dezelfde resources.

Vervolgens is het zaak om de bedrijfsprocessen aan de 'voorkant' onder controle te krijgen. Vaak worden it-infrastructuren met behulp van technische monitoring tools bewaakt of kiest men er zelfs voor om handmatig de werking van processen te controleren. Een andere tendens is dat bijvoorbeeld transactieverwerkende websites of intranets worden uitbesteed en gehost bij een derde partij die ook de continue bewaking van een dergelijke site regelt. Maar wat je werkelijk wilt weten is niet alleen of de site in de lucht is voor je eindgebruikers, maar of ze daadwerkelijk hun werkzaamheden kunnen verrichten of belangrijke informatie kunnen opvragen. Dan komt er meer bij kijken omdat een website vaak alleen het portaal is waar nog talloze applicaties achter zitten die op diverse servers in de achterliggende omgeving draaien. Zo kan het dus gebeuren dat er met de website niets aan de hand is en alles op groen staat, terwijl de gebruikers toch niet hun werkzaamheden kunnen doen of belangrijke informatie kunnen opzoeken. Daarom is het zaak om het volledige bedrijfsproces in kaart te brengen, te visualiseren en continu te bewaken.

Proactief opvangen

Door gebruik te maken van een geautomatiseerd 'scripting proces' kan een incident proactief worden opgevangen. Op die manier worden incidenten die van invloed kunnen zijn op het totale bedrijfsproces in een vroegtijdig stadium gesignaleerd met een statistisch overzicht van de impact op de business. Verlies van omzet wordt hiermee voorkomen. Dit geldt natuurlijk ook voor andere processen zoals bijvoorbeeld order-, fabricage- of logistieke processen. Als alle incidenten worden vastgelegd, ontstaat het voordeel dat sla-rapportages kunnen worden gemaakt van specifieke periodes waardoor trends kunnen worden vastgesteld. Deze kun je aan de organisatie voorleggen zodat hierop kan worden ingespeeld.

Door een geautomatiseerde bewaking van kritische bedrijfsprocessen ben je dus volledig 'in control' van alles wat voor de gebruikers van de organisatie, maar natuurlijk ook voor je klanten en leveranciers van belang is. De gegarandeerde beschikbaarheid van al je applicaties en toegenomen nachtrust zullen je ongetwijfeld ook blij maken. Maar er is meer, indien je volledig en aantoonbaar 'in control' bent, kun je daarmee geweldig goede sier maken binnen jouw organisatie en aanspraak maken op de titel Chief Visibility Officer. Laat dan dat nieuwe werken maar komen!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3746967). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Reacties

Waar de schrijver aan voorbij gaat is dat je naast dat je ervoor moet zorgen dat werknemers echt werken er ook voor moet zorgen dat de gegevens van de klant niet op straat komt te liggen. Voor het nieuwe werken moet er meer de nadruk komen te liggen op de beveiliging van de data die over de lijnen worden verstuurd.
Zolang experts het security lek dat internet heet buiten beschouwing laten zal het nieuwe werken mislukken. Waar er jarenlang naar bedrijfsprocessen is gekeken, wordt het met het nieuwe werken tijd om naar de beveiliging van gegevens te kijken. Het nadruk leggen op de big brother benadering zorgt er juist voor dat het nieuwe werken voor nieuwe lekken in de informatievoorziening gaat zorgen.

@Christian.

Zonder je punt als onzin te willen afdoen, wil ik je toch attenderen op een vrij 'negatieve' houding.
U denkt in onmogelijkheden, en wantrouwen (naar eigen personeel, of zelfs de mensheid).

En technisch is er meer mogelijk, dan u (in de enigszins brakke redevoering) "niet" voor mogelijk houdt.

Sta mij toe dit kort (want ik ben aan het werk, weliswaar vanuit huis) toe te lichten;


Elk recentelijk onderzoek, zonder uitzondering, geeft aan dat thuiswerken voor de meeste mensen goed werkt.
Het meest 'negatieve aspect' is dat men eerder TEveel werkt, dan te weinig - als we dit zonodig in tijd willen uitdrukken. Maar ook dat is nauwelijks meer van deze tijd, en gecombineerd met management op resultaat is iedereen tevreden.

Controleren op activiteit is uiteraard goed mogelijk, maar als die nodig, of vanuit de organisatie wenselijk is, kan daaruit worden geconcludeerd dat de organisatie/mensen nog niet klaar zijn voor die mate van zelfstandigheid en vrijheid.

Technisch is vrijwel alles mogelijk, en het verbaasd me dat u, ondanks het duidelijk ontbreken van technische kennis, dit als tegenargument gebruikt.
Vooral omdat het juist de techniek is, die dit allemaal mogelijk, en -voor zover mogelijk- veilig maakt!

Desondanks kan ik wel een begrip opbrengen voor de essentie van uw punt.

Kritische data!

Allereerst; niet iedereen heeft beschikking over kritische data, toegang daartoe, of dit zelfs nodig om op afstand werkzaamheden te verrichten.
Maar het allerbelangrijkst is;

BEDRIJFSBELEID!

Hoe gaan we met al deze mogelijkheden (alles kan)
en al deze risico's (alles kan stuk, open, kapot etc.)
om!

Denk aan defensie en USB sticks. Ik zal geen enkele soldaat zijn USB stick willen ontzeggen, maar ik hoop dat die van Genraal van Uhm zo zwaar mogelijk beveiligd is, of liever nog, hij ze NIET gebruikt.

Daar draait het om.

U, meneer, u trekt de verkeerde conclusies, op basis van verkeerde gegevens, met onvoldoende kennis, noch gebruikmakend van de aloude 'procedurele' weg, om de mogelijkheden van vandaag de dag zonder notie een nekschot te geven.

@Kraakvis: ik denk dat je het stuk verkeerd begrepen hebt. Christian pleit voor end-2-end monitoring van de IT, niet van het personeel...

Maar dat is dan ook de hele strekking van het verhaal. Uiteraard is het essentieel voor je bedrijfscontinuiteit, maar waarom dat nu extra belangrijk is voor het nieuwe werken, is ook mij onduidelijk. Je hebt het ook nodig als je alleen maar op kantoor werkt.

Beste Dennis, ben verheugd te lezen dat nu eindelijk bereikbaarheid en beschikbaarheid de aandacht krijgt die het verdiend. Wij propageren als 2 jaar dit fenomeen als wezenlijk verschil in de visie op HNW. Veel aanbieders, en dus ook afnemers, concentreren zich op het in elkaar knutselen van allerlei communicatietechnieken. Wat heb je daaraan als je elkaar niet eens kunt vinden of weet of je uberhaupt beschikbaar bent een een gesprek of videomeeting? Er is dus ruimte voor verbetering.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.