Managed hosting door True

Discussie

Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

‘Low-end VR wint het van dure high-end VR’

 

Op MWC showde Lenovo zijn ultragoedkope (smartphone-driven) VR-bril.

Virtual reality krijgt een schisma tussen dure high-end en mobiele low-end, waarbij laatstgenoemde in het voordeel is. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Virtual reality (vr) is hot, ook op de telecomconferentie MWC (Mobile World Congres). Daar heeft Samsung zijn nieuwste Galaxy S-smartphones onthuld, compleet met vr-show voor alle aanwezigen. De paar honderd (of zelfs duizend?) toeschouwers vonden een complete Gear VR-headset (met daarin het vorige S-topmodel) op hun klapstoeltjes in de grote zaal. De Gears zaten vast met kabels maar dat was alleen om diefstal te voorkomen.

De normale vrijheid van de Gear geldt niet voor vr-headsets zoals de Vive van HTC en Valve en de Oculus Rift van Facebook. Die cyberbrillen hebben niet alleen een datakabel maar ook een krachtige pc nodig. Daarmee zetten ze een betere virtuele omgeving neer, maar beperken ze zichzelf wel qua markt en omarming. Goedkopere en vooral ‘zelfstandige’ vr-brillen stevenen af op een grotere toekomst, wat ook 
Google erkent. Net zoals het gemak van mobiel internetgebruik compenseerde voor de relatief lage kwaliteit van vroege smartphoneschermen. Net zoals Blu-Ray-schijven het afleggen tegen het gemak van een flexibele videodienst als Netflix. Low-end maar ‘vrije’ vr wint het van high-end, tethered vr. Wat vind jij?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5710187). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Helemaal mee eens. Daarnaast is het door onder andere de cardboard en de gear vr eenvoudig om mee aan de slag te gaan.

In het bezit van de dk1, 2, GearVR innovator edition en consumer version. Al een aantal jaren vele VR experiences gezien. Mobile VR zal waarschijnlijk mede door het gemak en prijs een groter doelgroep bereiken. Het is mobile dus grafische en technische limieten ten op
zichte van een Oculus, Htc, PsVR etc. Voor ontwikkelaars dus interessant en ieder platform heeft content nodig om succes te hebben. High end komt met een prijskaartje maar zelfs daar is een markt voor. Met de komst van mixed reality (Hololens, Magicleap, MetaVR etc..) acht ik de kansen erg groot dat het eerder geaccepteerd zal worden door een veel groter doelgroep. Dat VR en mixed reality the next big thing is vrij duidelijk. Al om al leuke vooruitzichten en heel blij dit te kunnen ervaren. Het is geen wedstrijd maar een journey naar ooglenzen met AI robotics toepassingen :)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×