Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Outsourcing binnen het onderwijs

 

Computable Expert

Victor de Pan
SharePoint Consultant, Cavero B.V.. Expert van Computable voor de topics CRM, Beheer en Digital Workplace.

Op dit moment is het ook binnen de scholengemeenschap de trend om zoveel mogelijk de ict te outsourcen naar commerciële partijen. De reden hiervoor is vaak om zo weinig mogelijk personeel op de loonlijst te hebben.

Wat vaak vergeten wordt is die ene persoon op het werkgebied, die met zijn ict-vaardigheden wel ondersteuning ter plaatse kan bieden, zodoende dat ook de docent begrepen wordt en niet op afstand een helpdesk hoeft te bellen, zodra er eerst besproken wordt of dit wel of niet direct gefactureerd hoeft te worden

Uitbesteden van de zogenaamd complexe klussen, zoals een server inrichten of een firewall configureren is de normaalste zaak, terwijl de aanwezige netwerk-/systeembeheerder dit ook zou kunnen. De nadruk hierin ligt meestal op budget, kennis en efficiëntie en wordt regelmatig op verkeerde raakvlakken ingezet waardoor ict vaak het ondergeschoven kindje is/wordt. Maar ook zaken als applicatiebeheer en facilitair beheer zijn werkvlakken die zoveel mogelijk uitbesteed worden, zodat die loonlijst zo kort mogelijk wordt en het management altijd de 'beheerpartij' kan vervangen (zijn immers geen kosten op de loonlijst).

Ik ben benieuwd naar jullie meningen? Is outsourcing de oplossing voor service, kwaliteit en verbetering? Ik ga in ieder geval nu genieten van mijn vakantie.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4814238). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Victor,

Als je vragen stelt en antwoorden krijgt middels reacties is het dan een idee om zelf ook te reageren?

@Ewout,

je bent wel erg snel, want voor jou comment zijn er nog geen vragen gesteld door reageerders, ik neem aan dat de schrijver geen telepathische gaven heeft en de antwoorden kan geven voordat de vragen gesteld worden, kortom....

@Maarten

Auteur heeft 4 opinies geschreven en 10 reacties ontvangen maar zelf nimmer één gegeven terwijl hij elk stuk eindigt met een vraagteken wat bij mij dus nogal retorisch overkomt. Maar het kan - gezien waardering van redactie - natuurlijk ook zijn dat auteur de tip van Johannes opvolgt door nu standaard elk stukje af te sluiten met een vraag.

Maar bij de redactie begrijpen ze ook niet altijd het principe van Quid pro quo;-)

P.S.
Misschien kan auteur ook eens een betere foto plaatsen want nu zijn zowel het verhaal als beeld nogal 'wazig' en dan heb ik de neiging om het plaatje te kleuren en het verhaaltje af te maken.

@Ewout,

kijk, had je dat nu direct geschreven, dan had zelfs ik het kunnen begrijpen :-)

Waar de meeste overheidsinstellingen mee zitten is de juiste vraag stellen en dus weten wat je wil. Dit is ook zowat onmogelijk omdat men vaak geen interesse heeft.
De scholengemeenschap zal altijd mensen in loondienst houden om zaken rondom ICT te regelen en mogelijk zelfs meer dan als men niet gaat outsourcen!

Outsourcen? Waarom gaan ze niet samenwerken en bijvoorbeeld een SSC opzetten? Of moet het wiel voor elke school opnieuw uitgevonden worden?

@Rheza Dat lijkt een goede oplossing zijn, als de scholen kiezen voor samenwerking. Maar vroeg me ook af, wie moet dat organiseren? En dan heb je zoveel totaal verschillende scholen, kan misschien ook lastig zijn. Wat gaat die SCC dan bieden vroeg ik me ook af. Alleen infrastructuur en onderhoud of is het meer dan dat? Ze zullen ooks software gebruiken. Denk dat een man of vrouw ter plaatse zinnig is. Kan ook icm outsourcen denk ik. Het zal allemaal met geld te maken hebben.

Louis,

1- De scholen kunnen zelf een samenwerkingsgroep (zoals gemeenten) opstellen, een onderzoek laten verrichten naar deze verandering (SSC)om vervolgens deze van verschillende kanten te kunnen bekijken.

2- In dit kader, de scholen moeten leren hun ict in basis gelijk te maken en standaardisatie doorvoeren. Boven deze laag komt een maatwerklaag waar ze beperkt aantal eigen applicaties en maatwerk op mogen zetten. Genoeg technische middelen/oplossingen om dit te realiseren.

3- In dit geval ze betalen een fixed prijs voor basislaag en extra prijs voor maatwerklaag. Hoe meer zooi in de tweede laag hoe meer het gaat kosten, dus mooie zet om bewust te worden.

Er zijn genoeg ict-leveranciers die ict-zaken voor scholen doen. Ze kunnen ook hierop inspelen. Ik ken een schoolleverancier in het Oosten van het land die zelf een uitgebreid datacenter heeft.

Door centralisatie, consolidatie en standaardisatie van ictzaken kunenn veel scholen optimaal van hun ict gebruik maken.

Ik was een tijd geleden bij een klant (grote onderwijsinstelling) voor een infra-project. Je moest zien wat een zooi ze van hun ict hadden gemaakt! Puur door gebrek aan kennis, ervaring en inzichten op het ict-gebied.

Ga toch gewoon lekker op vakantie, Victor, senior ICT consultant. Volgens profiel op zowat elk gebied deskundig. Waarom eerst zo'n nietszeggend artkikel inzenden ?

Veel onderwijs-instellingen zijn vandaag de dag verenigd in overkoepelende stichtingen. Deze zijn groot genoeg om een eigen ICT afdeling op te gaan zetten. Weliswaar niet de kerntaak van het onderwijs, maar gezien de schaalgrootte verdient het serieus de aandacht om eens een degelijke kosten-baten analyse te maken.

Onderwijs is in een aantal opzichten anders dan het bedrijfsleven.
Zomaar enkele voorbeelden die me te binnen schieten:
- bij het maken van een examen langs digitale weg, is het een MUST dat de omgeving up and running is. In geval van een probleem helpt geen SLA meer, dan moet het meteen opgelost worden
- kun/mag/wil je van leerlingen verwachten dat ze met een helpdesk in verweggistan gaan bellen als hun systeem het niet doet?
- scholen kennen vaak 2 gescheiden omgevingen: 1 voor docenten, 1 voor leerlingen.
Beiden willen vanuit huis bij de omgeving kunnen, maar gezien de wensen van beschikbaarheid en stabiliteit, kun je je afvragen of outsourcing handig is.

Ik kies vooralsnog geen partij voor outsourcing, cloud of private, maar wil vooral aangeven dat dit een gedegen studie vereist alvorens te kiezen ipv blindelings te kiezen

@Reza Het stuk van @PaVaKe zette mij op een heel ander been. Ik zat in mijn hoofd met lagere scholen en voor ict ondersteuning is samenwerking zinnig gek en zeker als dat naar plaats of omgeving gaat. Je wilt ondersteuning als dat nodig in en dat moet niet van ver moeten komen. Dus de suggestie dat de gemeente het onderzoek in gang zet lijkt me een goede. Maar de school bestaat ook al niet en scholen in het voortgezet onderwijs laat staan hoger onderwijs is heel andere koek en zijn die zoals @PaVaKe zegt al georganiseerd en grote organisaties. Dan zullen die overkoepelende organisaties zelf het organiseren van de ICT voor hun rekening nemen. Je gaat er denk ik niet aan ontkomen dat er ter plaatse ondersteuning is voor ict problemen divers maar ook dat er sprake is van systeembeheer en applicatiebeheer.

Hoe dat georganiseerd moet gaan worden zou ik ook niet weten (outsourcen of niet) maar dat je mensen ter plaatse moet hebben dat lijkt zeker. Victor de Pan vraag zich af of outsourcen voor de kwaliteit en de service van de ondersteuning een verbetering is. Ik denk dat je dat niet kan zeggen. Voor hetzelfde heb je een prima functionerende interne ict afdeling en maakt een externe partij die ondersteuning levert er een potje van. Het kan natuurlijk ook omgekeerd! Die kwaliteit is lastig te bekijken, de centen waarschijnlijk een stuk beter. Als de overweging van de leiding alleen maar is om de loonkosten naar beneden te brengen en te gaan schuiven met posten dan lijkt me dat een hele slechte en kortzichtige reden maar het is wel iets wat ik al vaker gehoord heb. Ik begrijp trouwens niet waarom dat nu goed is, de loonkosten naar beneden en onderdelen outsourcen. Per saldo zou dat toch niets moeten uitmaken? Integendeel misschien? Ik kan dat nooit helemaal volgen. Maar ik denk, kwaliteit en tevredenheid zouden leidend moeten zijn.

Het ergste van alles is eigenlijk dat de eerste reactie van Ewout ook nu weer uitkomt ... wederom een "expert" die niet de moeite neemt te reageren als er antwoorden gegeven worden op zijn vraag

@Pavake,

Kennelijk heb je de laatste regel van zijn "verhaal" niet gehaald, wat ik mij overigens goed kan voorstellen gezien de "inhoud", daar staat namelijk dat hij met vakantie is. So far, nog maar een week weg, misschien met het Computabel commentaar wellicht "for ever".

Je zou wel kunnen constateren dat kennelijk zijn eigen ICT-infrastructuur nog niet zo ver dat hij tenminste Computable nog in zijn vakantie leest.

@Maarten Met de inhoud vind ik het wel meevallen, een kort stukje met een paar heldere punten erin. Misschien wel meer vragen dan opinie maar wat mij betreft een goed leesbaar en relevant stukje. Ik zie ze hier heel wat onleesbaarder al kan dat ook aan mij liggen natuurlijk.

Misschien is de schrijver wel zo verstandig om de computer de computer te laten en niets te lezen op vakantie. Het kan ook betekenen dat het aan het thuisfront allemaal op rolletjes loopt en er geen reden is voor contact. Outsourcen is dan zeker niet nodig.

Zou wel leuk zijn als de schrijver erop terugkomt.

Vreemd om op voorhand een auteur te bekritiseren op niet reageren, terwijl hij in zijn stuk aankondigt met vakantie te gaan.

Auteur geeft nauwelijks een opinie maar vraagt zich af of outsourcing in het onderwijs een goede zaak zo zijn en geeft een aantal argumenten waarom je dat (beter?) niet zou doen.
Ik ben het grotendeels eens met die argumenten, zeker als het om grotere verenigingen of stichtingen gaat – zoals PaVaKe ook al aangeeft.
Anderzijds denk ik dat centrale IT dienstverlening aan scholen best beter geregeld mag worden en dat de overheid in deze een belangrijke kartrekker zou kunnen zijn. Diezelfde overheid stelt namelijk de verschillende eisenpakketten vast. Niet alleen als het gaat om organisatorische normen en budgetten, maar ook als het om de basis opleidingsprogramma’s gaat. Alle TL, HAVO, VWO en andere examens zijn landelijk gelijk, dus het zou niet moeilijk moeten zijn de generieke pakketten centraal aan te bieden. Wat is daar beter geschikt voor dan de Cloud? Alle scholen aangesloten bij een landelijk netwerk. Centrale inkoop drukt de prijs en er blijft ruimte om op lokaal niveau “mannetjes” in te zetten voor hands-on service.

Er blijft heus genoeg ruimte om zaken zodanig in te vullen dat dit past bij de identiteit van de school, maar wat centraal kan moet je centraal doen.

Hey, Victor. Al terug van vakantie? Tijd voor een reactie zou ik zeggen.

Er worden inderdaad een aantal goede punten aangehaald en ben terug van vakantie en heb inderdaad de computer de computer gelaten en ben zelf gaan genieten van de zon. Heb inmiddels een nieuw artikel aangemaakt om het outsourcingtraject beter verwoorden. Ben erg benieuwd naar reacties van collega's die dit ook hebben meegemaakt en hoe zij dit hebben ervaren? Ik zal wat sneller reageren deze keer :)

Om te outsourcen moeten eigenlijk een 4 tal punten aan de orde komen. Het maakt niet uit over welke dienst/service het gaat ICT, Salaris, Schoonmaak, Catering, etc.

In het kort komet het hier op neer:

1. Continuïteit
2. Kosten
3. Kwaliteit
4. Focus op kernactiviteiten

Als een organisatie op het snijvlak deze 4 punten wenst in te vullen is outsourcing ontzorgen.

De hierboven aangegeven reden is een logische geredeneerd vanuit een werknemer.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×