Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Hoe ver kan en mag virtualisatie gaan?

Computable Expert

Klaas de Jong
Solution Architect Security, TechData. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing en Digital Workplace.

Het Amerikaanse Office of Naval Research (ONR) gaat binnenkort een multiplayer game op het Internet plaatsen wat doet denken aan GuildWar en World of Warcraft (WoW). Het spel is ontwikkeld in samenwerking met the Institute for The Future en de Naval Postgraduate School, wat op zich natuurlijk niets opzienbarends is.

Nu zult u misschien zeggen, 'Wat heeft een spelletje spelen met virtualisatie te maken?'.
Wel, niets is minder waar. Het spel genaamd 'MMOWGLI' gaat binnenkort on-line en moet, inclusief simulaties, een onderzoek vormen voor de haalbaarheid van mogelijk toe te passen aanvalstactieken tegen Somalische kapers. MMOWGLI staat voor 'Massive Multiplayer Online WarGame Leveraging the Internet' en heeft niets te maken met Disney’s Junglebook (maar het 'bekt' wel lekker nietwaar?).

Met het spelen van dit 'spel' wil het ONR tactieken verzamelen om vervolgens 'In Real Life' (IRL) in te zetten tegen (in dit geval) Somalische Kapers. Met andere woorden; de spelers van MMOGWLI werken (onbedoeld) mee aan oorlog voeren …. toch? En in wiens voordeel?

Ach, zo’n vaart zal het misschien niet lopen. Nu beperkt dat 'oorlogje voeren' zich nog tot het bestrijden van Somalische Kapers. Een hedendaags fenomeen waar we met zijn allen flink hinder van ondervinden. Je zou kunnen zeggen: 'Het doel heiligt de middelen nietwaar', maar waar ligt de grens? Met wat voor spelletjes gaat het ONR ons nog meer verassen? Gaan we straks allemaal 'virtueel' oorlogje voeren? Omdat het ONR weer tactieken wil verzamelen om te gebruiken In Real Life oorlogsvoering?

En tegen wie? Tegen piraten en terroristen, tegen onze vijanden - of vijanden van andere landen, of op termijn ook tegen 'lastige' mogendheden, volken, bevolkingsgroepen, individuen?

Al met al de start van een ontwikkeling die dan wel mogelijk is dankzij 'virtualisatie' maar er wel een is met een dubbel karakter.

Zou het niet veel verstandiger zijn om de 'In Real Life'-oorlogsvoering dan ook maar virtueel uit te voeren? Dat (be)spaart heel veel mensenlevens.

Dit artikel delen:

Reacties

Over de laatste alinea:
Ja, doen! Alles virtueel. Begin met de Somalische kapers zover te krijgen dat zij het spelletje meespelen. Ze moeten er natuurlijk wel miljoenen IRL-dollars mee kunnen verdienen.

"Guns don't kill people, people kill people"

Virtualisatie is hier slechts een middel tot een doel. Over de morele gedachte kun je natuurlijk van gedachten wisselen. Of een artikel in Computable dat moet zijn, is in mijn ogen niet helemaal het juiste platform.

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.