Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Wil de echte expert opstaan?

 

Computable Expert

Pa Va Ke
Configuration Management / Product Lifecycle Management, -. Expert van Computable voor de topics Development, Beheer en Zorg.

Begin jaren 80 had je op tv een programma geheten 'wie van de drie'. De details zal ik jullie besparen, maar als de ontknoping naderde werd altijd de vraag gesteld: Wil de echte ... opstaan?

In diezelfde begin jaren 80 zette ik mijn eerste schreden op het computer-pad. De havo waar ik destijds zat bood de mogelijkheid om een kennismakingscursus te doen, gegeven door een student van de Technische Universiteit Eindhoven. De praktijkoefeningen werden gedaan op een Exidy Sorcerer met 8 KB geheugen en 5,25-inch floppy disks waar je 180KB op kwijt kon.

Computers waren nog zeldzaam en vooral duur in die tijd. Maar zeker zo zeldzaam in die tijd was iemand die verstand had van computers. Computers was iets voor universiteiten en grote bedrijven, en dan nog was het verstand er van hebben slechts weggelegd voor een kleine groep.

Nu, twintig jaar later, heeft vrijwel ieder huishouden wel één of meerdere computers, tablets, smartphones en dergelijke. Jong en oud weet hoe ze deze apparaten moet bedienen, software installeren is doorgaans een fluitje van een cent. Mijn zoon van twaalf kan vandaag de dag heel wat meer met laptop /smarthpone dan ik destijds op de Exidy.

Of… toch niet?

Daar waar ik na moest gaan denken over registers, flowcharts, hexadecimale codes op moest zoeken en hopen dat ik geen typefout maakte bij het coderen, gaat zoonlief naar internet en zoekt op Google naar iets wat hij kan gebruiken.

Eigenlijk is dit niet te vergelijken natuurlijk, maar wat ik aan wil geven: twintig jaar geleden wist een it'er  nog hoe een computer werkt. Na opstarten kon je nog niet veel met de computer. Je moest nog echt programma’s laden en/of zelf schrijven. Software was vaak nog systeem-specifiek, dus 'even' software kopiëren van je buurman had doorgaans geen zin.

Vandaag de dag hebben we in ons landje  miljoenen mensen die met een computer of tablet om kunnen gaan. Software installeren stelt weinig meer voor, en als iets niet werkt hebben we Google. Maar hoeveel mensen weten nog echt hoe een computer werkt? Wanneer ik de adviezen van sommige vermeende en/of zelfbenoemde experts op de diverse website lees, dan zie ik vooral veel klepels, maar weinig klokken.

Helaas zie ik regelmatig iets vergelijkbaars binnen 'onze' eigen sector. Het meest frappante voorbeeld vond ik onlangs in een artikel op deze site over Randstad die een ict-opleiding begon. Binnen deze opleiding  leiden ze onder andere Scrum-masters op. Ik heb niets tegen Scrum-masters hoor, maar wat heeft dit nog te maken met bits, netwerken, hyperhreading enzovoort?

Ook het gemak waarmee detacheerders hun werknemers in het verleden gepromoveerd hebben tot senior (om zodoende een hoger uurtarief te kunnen incasseren) heeft het imago van 'expert' geen goed gedaan.  Een paar cursussen maakt een schoolverlater mijns inziens nog geen expert of senior.

Op het gevaar af dat ik met dit artikel mezelf in de voet schiet, roept bovenstaande bij mij de vraag op: wat maakt iemand nu expert op ict-gebied? Telt het aantal ervaringsjaren, de grootte van de omgevingen waarin je gewerkt hebt, de diversiteit van sectoren waarin je gewerkt hebt, het aantal certificaten wat je hebt weten te behalen? Of gaat het om het aantal reacties of sterren wat je op fora als deze weet te behalen?

Wie het weet mag het zeggen…..

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4877998). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Zeg ouwe bok,

Je vergeet te noemen: Hobbyscoop met Basicode en natuurlijk de HCC wat toen nog stond voor Hollandse Copy Club. En virussen krreg je toen alleen nog door de dingen die je deed in het fietsenhok. Maar misschien verwar ik hier nu de MSX met de BMX ;-)

De term ICT-er is zo verloederd dat 'expert' op gebied van ICT niet veel meer voorstelt. Dit komt doorgaans dat er teveel mensen zijn die nergens verstand van hebben en zich ook ICT-er (of IT-er) noemen.

Maar wat betreft je opening van je verhaal. De vaardigheidsset is ook behoorlijk hevig aan het veranderen. Vroeger was je een expert als je de makefile van een tarbal wist te repareren omdat de ontwikkelaar zo eigenzinnig was geweest de library bestanden in de foute directory te installeren. Kernels hercompileren, modules waren er nog niet.

Het snel kunnen vinden en filteren van informatie is steeds belangrijker geworden. Het zelf uitzoeken, wordt steeds minder belangrijk. Iemand anders op de wereld heeft het probleem vast wel eens al ondervonden, waarom zou je het zelf uitzoeken?

Leuk trouwens dat je op jouw HAVO met zulke dure apparatuur les kreeg ;)

Een kennis zei eens: "het is niet erg als je iets niet weet, zolang maar weet waar je het moet halen." De jeugd van tegenwoordig is dus expert in het weten waar je de dingen moet halen. Verder hebben ze trucjes (aan)geleerd om de dingen die ze halen ook daadwerkelijk te installeren en te gebruiken. En dat kan weer omdat andere experts de devices en de software zo ontworpen hebben dat die jeugd daar via die trucjes het grootste deel van hun wakkere puber-tijd mee bezig kan blijven. Andere experts verzinnen steeds weer nieuw aanbod dat door marketing of media experts de wereld in wordt geslingerd. Als straks al die ellende leidt tot achterstanden op sociaal en educatief vlak komen er weer experts aan de beurt om dat op te lossen.

“De” expert op het gebied van ICT bestaat niet, maar er zijn er misschien wel mensen die zoveel weten van ICT dat zij als expert worden gezien op het ICT vakgebied. Als iemand alles weet van applicatie X dan is hij of zij een “applicatie X expert”, ook al kan hij of zij je verder nergens mee helpen.
Overigens is de kwalificatie expert betrekkelijk, waarbij – zeker inde ICT – nog al te vaak geldt dat in het land der blinden eenoog koning is.

Als je een expertise bezit waar geen behoefte meer aan is, dan heb je inderdaad pech. Maar ik denk dat je bedoelt: de echte expert is echt nog wel nodig, maar waarom wordt dat niet erkend? En als dat wel zo zou zijn, gaan bepaalde zaken veel beter. Maar ik ben bang dat je dat heel goed moet gaan uitleggen aan een publiek dat van toeten noch blazen weet (om even een oude term te gebruiken).
Of zou het toch obsolete kennis zijn....?

Daar heb je opa weer met zijn verhalen van vroeger. ;)

Maar de huidige generatie die nu van de opleiding af komt heeft ook nog gewoon dingen assembler moeten schrijven hoor.

Gelukkig hoef je tegenwoordig geen expert meer te zijn om een computer te gebruiken, dat is volgens mij een positieve ontwikkeling. Daarnaast hoeven we dankzij 'hogere programmeertalen' en betere tools ons gelukkig niet meer voortdurend bezig te houden met hex-codes en en registerwaarden om een programma te debuggen.

Helaas is de keerzijde dat het lijkt alsof iedereen expert is geworden, of in ieder geval iedereen die een week op cursus is geweest. De echte expert is volgens mij in staat om te schakelen tussen de verschillend abstractieniveaus, dus de diepte in als het moet maar blijf op een hoger niveau zolang het kan.

Ik heb nog een leuke herinnering voor je. Kort na mijn omscholing en het begin in mijn eerste baan als systeembeheerder heb ik een cursus gegeven aan het personeel.
Als onderdelen, bits, bytes binair-rekenen, hoe een elektronische schakeling binair rekenen kan. Dan naar Byte reeksen ASCI en steeds komplexer tot "informatie" ontstaat. Dat ingegeven door de kennis die uit de medicijnstudie van systeemtheorie had gekregen (aminozuren-DNA-RNA-Enzymen-etc.).
Na 3 avonden waren die mensen aan het einde van hun krachten, overvoerd.
Daarna heb ik geleerd in eenvoudige taal komplexe begrippen uit te leggen.

Vandaag de dag zie ik mensen die alleen nog maar konsumeren, en als zombies op FB, G+, twitter etc. steeds dwangmatig moeten reageren. Dan kunnen ze een SMB-server uitpakken van MS en noemen zich expert.
Ik heb daar toch een ander idee . . .

Ik vind de Engelse Wikipedia wel een zinvolle bron in deze:

"An expert is someone widely recognized as a reliable source of technique or skill whose faculty for judging or deciding rightly, justly, or wisely is accorded authority and status by their peers or the public in a specific well-distinguished domain. An expert, more generally, is a person with extensive knowledge or ability based on research, experience, or occupation and in a particular area of study."

Mensen herkennen je al dan niet als een expert en zullen je dus om advies vragen.

http://xkcd.com/435/

Tja, wat maakt je nu een expert op IT gebied? Ik denk dat iedereen daar wel zijn beeld bij heeft. Het is net als charisma, een soort zwaartekracht wat mensen aantrekt.

@Ewout: wel graag "meneer de oude bok" als je zo begint, ja? :)

@Leen: Waar mijns inziens een deel van het probleem zit is dat men aspecten van het vakgebied niet meer op waarde en/of complexiteit weet te schatten. Als mijn neefje van 14 een router can configureren, en vanuit zijn laptop kan printen op de studeerkamer van papa, waarom heb jij dan een TCP/IP cursus, een cursus netwerken, een router cursus enz enz enz nodig? Als je andere neef voor de hobby mooie websites maakt met bijv. Joomla voor de zangvereniging van Opa, waarom heb jij dan een hele cursus nodig? Er zijn steeds meer mensen die dat alles over één kam scheren, en een thuisnetwerkje met 1 NAS vergelijken met een bedrijfsnetwerk waar >1000 man op werken. "'t is toch allebei een netwerk, alleen wat groter"....

@Frank: dat de ontwikkelingen op computer, tool en programmeertaalgebied ons helpen ben ik het helemaal met je eens. De tools maken traces en dumps stukken beter leesbaar, wat je veel tijd en energie bespaart bij het probleemoplossen. Maar als je de basis niet kent, blijft het toch lastig de root-cause van het probleem te achterhalen of te begrijpen.

@Jan: jouw zinsnede "Daarna heb ik geleerd in eenvoudige taal komplexe begrippen uit te leggen" is in mijn ogen een kenmerk van een expert. Zo heb ik ooit mijn vakgebied (configuration management) uitgelegd aan de hand van een recept van mosselen met blauwschimmelkaas. (zie ook http://www.bits-chips.nl/artikel/zonder-afbeelding-mosselen-met-blauwschimmelkaas.html)

@Henri: Leuke definitie, waar de crux 'm zit in het woordje "extensive" ... is dat na 3 interne cursussen, of na 15 jaar ervaring, 3 werkgevers en de nodige cursussen bij de leverancier van betreffend tool? Ook ik heb hier mijn beeld bij, maar ben vooral benieuwd naar het beeld van anderen

@ Pa va Ke Bedankt voor de link, heel herkenbaar.

Vroeger toen de eerste auto's gingen rijden (T-Ford bijv.), moest je alles weten van die auto. Sterker nog om de 10 a 15 kilometer moest je wel weer wat repareren om door te kunnen rijden...
Tegenwoordig weet bijna niemand meer hoe een auto werkt!!

Het is een schande..maar eigenlijk ook wel weer verklaarbaar op die manier

PaVaKe:
"Expert zijn" is een gevoel en erkening dat ik op maandag en donderdagavond binnen een second krijg of verlies, door 180 graden draai te maken!
Op die avonden doe ik Judo-training, Als iemand met een lager band tegenover me staat, dan ben ik "expert" want ik heb op dat moment meer kennis, ervaring en uiteraard hogere band dan hij/zij.
Bij de volgende oefening draai ik me om dan zie ik opeens iemand tegenover me staat die niet alleen een hoger band heeft maar ook meer kennis en ervaring (die hij al bewezen heeft)dan ik. Nou, dan is dat expert-gevoel en status weg!

Afhankelijk van het onderwerp, wie je om je heen hebt, wat je kennis en ervaring is en tot hoeverre je kennis en ervaring nut heeft kun je zeggen of je "op dat moment" een expert bent of niet.

Iets zoals " in het land van blinden is eenoog......Expert" ;-)

@Reza

Interessante vergelijking, en wel in 2 opzichten:
- Jij weet wanneer je mensen tegenover je hebt staan die ervarener zijn en bent respectvol naar die mensen toe en beschouwt hun als "de expert". Was dat op de werkvloer ook maar zo. We kennen ze allemaal wel, die broekies die net van school afkomen en jou wel even denken te vertellen hoe het moet.
- Het andere opzicht is de vermeende bedrieglijkheid van de judoband, die je zou kunnen vergelijken met de veelbesproken certificeringen in ons vakgebied. Deze zegt niet altijd alles. Toevallig heb ik in mijn jeugd ook een aantal jaren aan judo gedaan, en zelfs een tijdje zwarte band training gehad. Ik droeg zelf echter een blauwe (door een gebroken arm en blinde darmontsteking had ik wat examens moeten missen). Ik had dan misschien wel niet het certificaat / band, maar dat wilde niet zeggen dat ik de kennis en expertise niet had.

PaVaKe,
Het is waar dat zijn hogere band/certificaat niks zegt over zijn kennis en ervaring. Daarom heb ik in mijn reactie gezegd:
" .....die niet alleen een hoger band heeft maar ook meer kennis en ervaring (>

@Reza: ik bedoel het net andersom: iemand met een lagere band heeft misschien niet het "certificaat" van de hogere band, maar wel de kennis en ervaring

Lees "the singularity is near" (Ray Kurzweil) en je zal leren begrijpen dat we steeds minder van computers zullen hoeven te begrijpen maar dat ze ons wel steeds verder zullen aanvullen. Een handjevol superexperts maakt dat mogelijk. Ik, al ben ik met 25 jaar integratie ervaring wel expert te noemen denk ik, hoor daar niet bij...

Oja, en met de komst van de garbage collector is het allemaal misgegaan. Scriptkiddies! ;-)

@PaVaKe Vind het een zwaar woord 'expert' maar waar ik dan aan denk is iemand die zich al heel lang bezighoudt met 1 bepaalde applicatie/systeem/hardware en daar alles van weet. Die persoon met 15 jaar ervaring en die cursussen waar je het over hebt. En dat hoeft niet eens alles te zeggen. Vind zowel de opmerkingen van @Reza (judo) en @Henri (presentatie) allebei van toepassing.

Maar ja, senior, expert, zeer deskundig, het is toch ook een hoop oppomperij op niets af. Het valt ook niet te beoordelen. Maar moest ook denken aan andere beroepen bijvoorbeeld tandarts of de garagist. Iets waar je als klant geen bal verstand van hebt en maar hoopt dat het goed zit als je er gebruik van maakt. Maar dat er een hoop poeha verkocht wordt is wel zeker.

@JanvanLeeuwen Moeilijkste wat er is om iets ingewikkeld op een begrijpelijk manier uit te leggen.




@Louis: waar ik aan zat te denken bij het schrijven is een vergelijking in de richting van:

- iemand die "al" 3 jaar met computers werkt noemt zichzelf soms al expert
- iemand die al 10 jaar auto rijdt noemt zichzelf meestal geen monteur

Waar zit nu het verschil ?

@OudePascal leuk artikel helder en herkenbaar voor hen die net iets meer in huis hebben dan een certificaatje 'gebakken lucht blaten'.
Ook de reacties zijn heel herkenbaar, kennelijk zijn alle vertrouwde namen bij Computable aardig richting looprek leeftijd aan het gaan.

Niet een reactie (Nochthans op het moment van mijn bijdrage) van mensen die snappen waar het over gaat en ook nog eens enige invloed kunnen uitoefenen.

Gijs geeft eigenlijk in een simpele zin aan wat daaraan ten grondslag ligt.
We zijn niet meer in staat om jonge mensen fatsoenlijk op te leiden, daardoor vinden we geen gekwalificeerde mensen meer, daardoor is de vraag naar competent personeel ook afgenomen, Waardoor kwaliteit ook niet meer als vanzelf hoeft te worden beschouwd...
Als ik aleen al op computable lees hoe onkunde met grote trots zegeviert dan hoeft niemand meer te vertellen wat hij of zij in de dagelijkse praktijk meemaakt.

Ik ben van oorsprong elektronicus en via een carrière in de luchtvaart in de ICT terecht gekomen. Dit laatste heeft tot gevolg gehad dat ik door Computable recent als Linux expert werd aangemerkt.
Nu zijn er wel wat meer tereinen waarop ik expert genoemd wordt, punt is dat ik van mezelf helemaal niet vind dat ik zo goed ben maar vooral vind dat zoveel vakgenoten wel eens wat vaardiger zouden mogen zijn.

Wat mij zelf betreft, zoals hierboven aangegeven ICT is mijn derde keuze, welicht tijd om weer eens een nieuw vak op te zoeken.. Goed koken kan ik niet, en als Pianist voldoe ik ook bij lange na niet... mischien iemand nog een tip voor welk vakgebied ik in aanmerking kom... liefst dit keer zonder expert te worden.... het levert mij immers niets op.

Is het misschien zo dat experts het vervelend vinden als ze niet als zodanig worden gewaardeerd (status)? Tenminste, zo lijkt het in bovenstaande reacties. De uitleg van @Henri van Wikipedia vind ik een mooie uiteenzetting. Het gaat allemaal uit van hoe anderen je ervaren, zonder dat je erop uit bent deze status te verwerven. Je wordt er als het ware toe gedwongen.

En iemand die zichzelf een expert vindt en dat uitdraagt: heb ik geen problemen mee. Want de echte expert-in-spé zal door de vragen die aan hem of haar worden gesteld juist wijzer worden en meer inzicht vergaren dan degene die de vragen stelt.

Misschien dat het goed is dat mijn leeftijdsgenoten (50+) meer de expert in anderen moeten stimuleren dan zichzelf iedere keer meten met de generatie die ons nu echt aan het opvolgen is. Waar zij behoefte aan hebben (ik zie het vaak in de gastlessen die ik geef op hogescholen) is iemand die op hun ideeën kan reflecteren. Niet: nee dat kan niet, want... Maar: hé, nooit aan gedacht, hoe zou je deze bij-effecten kunnen voorkomen?

@Pa Va Ke

Meneer (en mevrouw) de Bok is ook een oud typetje, beetje de Henk en Ingrid van de vorige eeuw als we het over typeringen hebben. Je metafoor van 'mosselen met blauwe schimmelkaas' om vanuit het referentiekader van de ontvanger proberen iets uit te leggen is prachtig. Maar ik vraag me wel af of je een ACK of NACK hebt gekregen omdat je bij DE eetclub annex voetbalclub wel erg abstract bent geweest. En eerlijk gezegd klinkt 'vriendin van de buitenaanvaller' een beetje als mevrouw de Bok - annex Ingrid. Waarschijnlijk was ze helemaal niet geïnteresseerd naar je werkzaamheden maar enkel naar wat het je maandelijks opbracht of ben ik dan weer teveel door de wol geverfd?

Gebruikers zijn namelijk helemaal niet geïnteresseerd in hoe iets werkt maar enkel dat het werkt en het liefst op een manier die voor hun zo makkelijk mogelijk is, de minste inspanning kost om te leren dus. En als het dan niet werkt dan moet de expert oplossen wat zij stuk geknutseld hebben en als het even kan ook nog het liefst voor niets. Ooit weleens de paniek in ogen gezien van mensen die erachter komen dat ze 2 maanden werk kwijt zijn omdat ze geen back-up hadden gemaakt? Of ze wit zien wegtrekken als je ze verteld dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de schade die ze aangebracht hebben?

En zo kan ik nog wel even door gaan want ik pretendeer geen expert te zijn maar sta wel met mijn voeten in de klei en probeer het hoofd boven de wolken te houden. Hierdoor krijg ik steeds meer onderbuikgevoelens waarover ik soms een opinie schrijf maar nog vaker niet. Tenslotte zie ik veel dingen terugkomen met alleen een andere smoeltje waardoor het uiteindelijk alleen een betere kopie is maar de structurele problemen niet oplost. Maar ja, als hele volksstammen geloven dat Steve Jobs de nieuwe messias was.....

Het is een gegeven dat veel ICT'ers anno 2013 niet het verschil weten tussen een logisch datamodel en data-integraliteit, cpu's en microcontrollers of wifi en bluetooth. Dat is problematisch als deze ICT'ers iets over deze onderwerpen moeten vinden: ze moeten regelmatig Googelen naar basisbegrippen en 'gokken' misschien verkeerd. Ook worden wielen heel vaak opnieuw uitgevonden als ze zich dor zelfstudie in deze onderwerpen gaan verdiepen.

Echter, het lijkt niet logisch dat iedereen alles van de 'bouten en moeren' af hoeft te weten. Er moeten processen bestuurd worden, infrastructuur ontworpen worden, teams worden aangestuurd en gebruikskwaliteit onderzocht. Een automonteur zal zich ook beklagen over het gebrek aan kennis van carburateurs, cylinders en motorelectronica bij collega's. Maar het opzetten van een transportonderneming vereist echt andere vaardigheden dan die over motoren.

Het vakgebied informatica is tegenwoordig zo groot, dat de Hogescholen in Nederland daar al meer dan 30 verschillende lesstromen voor onderkennen: van creatief-web tot management-sturing en alles wat daar tussen zit, afgestemd op de behoefte van het bedrijfsleven. En in niet elk van deze stromingen wordt het verschil tussen een 32- en 64 processor onderzocht.

@PaVaKe Dat je na 10 jaar autorijden geen monteur bent lijkt me duidelijk. Zit je 3 jaar lang achter de computer dan ben je geen ict expert. Maar als je 3 jaar lang dag in dag uit met bijvoorbeeld excel bezig bent dan mag je je mischien wel expert excel noemen.

Je schreef er zelf al over, De bestaat niet en ik denk dat het zeker opgaat over de ict expert. Het is zo een enorm breed gebied dat een onmogelijk is om van alles wat af te weten. En wat je zegt iedereen heeft verstand van de computer, kan op de muis klikken, installeert wat en met google kom je een heel eind.

Lastig om te kwaliteiten van een ict medewerker te beoordelen. De een zegt dat je een ict expert bent als je voldoende certificaten hebt, de ander denkt dat Scrum een must have voor de ict expert is. Aan de ene kant lees je de ronkende functieomschrijvingen die ict medwerkers zichzelf (of detacheerder) toedichten en aan de andere kant lees je die vacatures waarin het hele ICT alfabet als expertise gevraagd wordt. Van dit alles wordt je niet perse gelukkig. Mijn conclusie is dan ook, ict expert ja of nee valt niet te bekijken zeker in een sector die een groot 'tweedehands auto handel' imago heeft.

Een ding weet ik iig wel, die 'lage' computer ervaring helpt computers, software en haar problemen te begrijpen. Dat is lastiger voor de excel expert.

@Pascal Ik weiger te geloven dat het niveau van de opleiding laag is, worden er gewoonweg niet voldoende mensen opgeleid in de technische ict? Niet voor niets worden technici uit het buitenland gehaald.

@Leen Mijn ervaring is dat je als je ergens werkt dat je altijd weer van elkaar leert, eigenlijk leer je iedere dag wel weer iets over de computer. Zo brengen zowel jongeren als ouderen wat mee.

PaVa Ke, ik herken veel in je verhaal. Alleen op mijn middelbare school kreeg ik door een externe expert geen les in het werken met de computer, maar met de rekenliniaal. Later mocht ik op de faculteit gebruik maken van een zelfbouw computer zonder systeemkast (de IBM compatible PC bestond nog niet en mainframe rekencapaciteit was bijna altijd te duur).

In mijn studietijd was ICT-scholing bijna nergens te krijgen en was meestal niet meer dan een afstudeerrichting met vooral aandacht voor data-analyse en programmeren. Ontwikkelmethoden werden door docenten nog projectmanagement methoden genoemd en procedures met technische handelingen werden beheermethoden genoemd. Zo ontstonden de moeilijk te beheren en te vervangen legacy systemen. Tussen wiskundige ICT en ICT-gebruik lag een enorme kloof.

ICT opleidingen zijn in het algemeen sterk verbeterd. Helaas is het HBO (in het algemeen) van een minder niveau dan vroeger. Studentenaantallen zijn politiek belangrijker geworden dan kwaliteit en daar is misbruik van gemaakt. Het is alsof je met voldoende Air Miles ook wel een bachelor HEAO-BI kan krijgen. BI stelt niks voor, alleen HIO nog wel. Verder doen de TU’s het nog steeds heel goed.
ICT’ers op MBO-niveau zijn nog amper nodig nu de gebruiker zo veel basis kennis en ervaring heeft. En wat die mist, dat wordt opgezocht op het internet.

Er zijn door de ontwikkeling en verspreiding van de ICT heel veel specialismen in en rond de ICT te onderkennen. Ben zelf een generalist met wat aandachtsgebieden. Maar ik moet regelmatig constateren dat experts vaak niet meer weten dan ik of zelfs pijnlijke lacunes in hun basiskennis hebben. Naast een goede/betere scholing moet je ook veel ervaring hebben. Dat moet je na je opleiding verwerven door zelf te prutsen en door van collega’s te leren en te blijven leren. En dat kost heel veel tijd. En wellicht wordt je dan de expert die gevraagd wordt.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×