Terecht merkt Marjolein Oggel op (Computable, 3 december) dat een goede communicatie over IT-projecten en over de IT-afdeling onmisbaar is. Dat mag geen sluitpost van de activiteiten zijn. Zij raadt aan om te zorgen voor een goed communicatieplan en een communicatie-infrastructuur.
Toch heb ik een belangrijke aanvulling. Plannen en structuren zijn niet alles. Omdat automatiseerders niet begrijpen wat de afnemers van IT eigenlijk willen weten – en het ook niet vragen, heb ik die mooie plannen zien mislukken in de praktijk. Vaak denken IT’ers dat de rest van de organisatie de inhoud van informatietechnologie erg boeiend vindt. Soms denken ze dat de schema’s van binnen de IT-afdeling ook daarbuiten wel begrijpelijk zijn. Daar helpt geen infrastructuur tegen.
Communicatie staat of valt met het vermogen om zich te verplaatsen in wat de ander wil weten, en om op dat niveau tot contact te komen. In dat opzicht is de raad om naar de Toren van Babel te kijken geen goede.
Laten wij niet vergeten dat de spraakverwarring van Babel de straf was voor de hoogmoed van de mens. In Genesis 11:6 zegt de Here: "Dit is het begin van hun streven; nu zal niets van wat zij denken te doen voor hen onuitvoerbaar zijn." En Hij greep doeltreffend in. Niet door de Toren (= de structuur) te verwoesten… maar door het rechtstreekse contact tussen de mensen te verhinderen.
Th. P. Groen
Eerbeek