Cloud computing wordt door veel it-afdelingen gevoeld als een bedreiging. En dat is begrijpelijk, want door de cloud wordt veel ondersteuningswerk uitbesteed waardoor werk verdwijnt. Cloud computing is echter helemaal geen banenverslinder. Technieken die door cloudbedrijven zijn ontwikkeld kunnen namelijk evengoed door de it-afdeling worden gebruikt.
It-managers hadden rond het jaar 2000 een geweldig bestaan. It werd gezien als hét middel bij uitstek om bedrijfsprocessen te verbeteren. En de manager die de it aanstuurde was zodoende een sleutelfiguur. Afdelingshoofden deden er alles aan om hem aan tafel te krijgen en zijn macht en afdeling zijn sinds het jaar 2000 dan ook alleen maar gegroeid. Het moet zijn ego behoorlijk hebben gestreeld.
Vandaag de dag liggen de kaarten echter anders. Cloud computing heeft zijn intrede gedaan. Afdelingshoofden kunnen zonder veel problemen en it-inmenging bijvoorbeeld eenvoudig een online crm-systeem als Salesforce aanschaffen. En ook kernapplicaties, zoals erp, zijn tegenwoordig uit de cloud te verkrijgen. Kijk bijvoorbeeld maar naar een bedrijf als Infor dat bijzonder complexe applicaties uit de cloud levert. Wie heeft er nog een uitgebreide it-afdeling nodig om in z’n businessproces te innoveren?
Web-scale IT
Geen wonder dat it’ers zich zorgen beginnen te maken. Als een applicatie niet meer uit een eigen datacenter wordt geleverd, dreigt er immers ondersteuningswerk te verdwijnen. Het beheer en het onderhoud van de infrastructuur hebben een nieuwe standaard gekregen met de opkomst van publieke clouddienstverleners als Amazone en Rackspace. Snelle schaalmogelijkheden en self-service portals zorgen ervoor dat niemand meer een trage it-afdeling accepteert. De druk om te presteren is zodoende een stuk groter geworden dan enige jaren geleden.
Toch zijn die zorgen niet geheel gegrond. Op de eerste plaats blijken de risico’s die bij cloud computing komen kijken niet zomaar opzij te zetten. Er zijn nog steeds grote zorgen omtrent de discrepantie tussen Europese en Amerikaanse wetgeving rond privacy. Er zijn behoorlijke beheer- en securityrisico’s wanneer mensen zonder medeweten van de it-afdeling clouddiensten inzetten. En tot slot komt er ook weer werk bij. It-afdelingen nemen steeds vaker een adviserende rol in wanneer het aankomt op de inzet van cloud-it.
En ook voor beheer van het eigen datacenter pakt de cloud positief uit. Techniek die door cloudproviders is ontwikkeld hebben de mogelijkheden van it-afdelingen om datacenters te beheren sterk verbeterd. Denk maar aan ontwikkelingen als ‘web-scale IT’ en ‘hyperconverged systemen’ die ervoor zorgen dat installatie, beheer en ondersteuning vele malen eenvoudiger en beter worden dan daarvoor. Een nieuwe generatie infrastructuur levert modulair inzetbare appliances die schaalbaarheid en snelheid naar het datacenter brengen.
Cloud is dus geenszins een bedreiging, maar een middel om de kwaliteit van de dienstverlening van de it-afdeling te verbeteren. En wie een goede it-afdeling heeft, kan ook in 2015 en daarna het verschil maken met zijn concurrenten.
Wie denkt dat je applicaties als Salesforce of een ERP zo even uit de cloud kan halen is op zijn zachtst gezegd extreem naief.
Probeer het maar eens zelf, installeer WebERP en bijv. SugarCRM op een server, en laat maar even weten hoe het onmiddellijk werkte zonder hulp van een IT’er.
Ik ben benieuwd.
Ff business proces innoveren. Cloud positief uitpakken. Het is van meet af aan een verloren strijd. Even snel en makkelijk IT leveren als dat field marketiers kunnen kleppen.
@Jan, dank voor je commentaar.Uiteraard zal de eigen IT betrokken moeten blijven. Er gebeurt al veel qua ‘shadow IT’ door het binnenhalen van applicaties zoals Box en andere systemen zonder dat IT hier leidend in is. Voor applicaties die het primaire bedrijfsproces ondersteunen zoals Salesforce is inderdaad nog betrokkenheid van IT nodig oa voor het modificeren en inrichten.
@Felix, wat is een verloren strijd? Ik begrijp je commentaar niet goed? Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die door de omschakeling naar public cloud diensten(zoals Amazon) bepaalde aspecten van hun bedrijfsproces (denk aan test/dev processen) drastisch hebben versneld en daardoor heel specifiek kritische bedrijfsapplicaties sneller kunnen uitrollen. Dat zet ik onder de noemer business process innovatie.
Ik ben uiteraard ook benieuwd naar jouw titel.