De opkomst van ASP’s gaat niet ten koste van de business van computerverhuurders, meent Raymond Groebbé.
Met enige verwondering las ik het artikel over de uitdaging voor computerverhuurders met de opkomst van de Application Service Providers (Computable, 27 januari). In dit artikel wordt de suggestie gewekt dat met de opkomst van de ASP’s de verhuurders veel business gaan verliezen. De plannen van een aantal collega-verhuurders om maar ASP te worden, zijn dan redelijk snel en makkelijk gemaakt. Alsof het online verhuren van applicaties vergelijkbaar is met het verhuren van een fysiek computersysteem.
Ik denk toch dat het anders ligt. Als verhuurder van computers dien je uit te blinken in je productvoorraad, de snelheid van reageren (logistiek) en de kwaliteit van je medewerkers om zo snel mogelijk in de behoefte van de klant te voorzien. De technische kennis richt zich daarbij op het vertalen van de klantvraag naar een werkend systeem (hardware, besturingssysteem, netwerksoftware, enzovoort) en de andere vaardigheden liggen op het vlak van logistieke afhandeling (voorraadbewaking, transport, installatie, enzovoort).
Een ASP is een bedrijf dat bedrijfsapplicaties huisvest en beheert voor een klant. Hij heeft primair verstand van één of meer specifieke applicaties en bezit een infrastructuur via welke hij deze applicatie(s) aanbiedt aan zijn klanten. Continuïteit, databeveiliging, ondersteuning op afstand en softwaremanagement zijn belangrijke competenties die een ASP moet bezitten. Als een ASP zijn werk goed doet, zal hij een hoge mate van service, beschikbaarheid en flexibiliteit moeten bezitten. Daarmee is de ASP van morgen de ideale klant voor de verhuurder van computersystemen. Deze laatste biedt juist het ideale product, daar waar flexibiliteit en het garanderen van serviceniveaus en beschikbaarheidsgaranties aan de orde zijn.
De computerverhuurder hoeft geen ASP te worden, maar heeft er een groeiend aantal interessante en veeleisende klanten bij. Deze professionele nieuwe klanten maken het wegvallen van een groter aantal kleinere klanten ruimschoots goed. Zelf zou ik mij twee keer bedenken voor ik mijn bedrijfskritische applicatie(s) zou laten verzorgen door een computerverhuurder, terwijl ik er geen enkele moeite mee heb om een computer bij hem te huren.
Schoenmaker, blijf bij je leest, maar zorg ervoor dat je ook de schoenen van morgen kunt repareren!
Raymond Groebbé, algemeen directeur Livingston BV