Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De IT-afdeling als business enabler in vijf stappen

 

Computable Expert

Eric G. Otten
Cloud/ITaaS Architect & Datacenter Consultant, Telindus. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing, Infrastructuur en Datacenters.

Nieuw technologieën schieten als paddenstoelen uit de grond. Om als organisatie de concurrentie te kunnen bijbenen, is het noodzakelijk om de digitale activiteiten uit te breiden en te intensiveren. De digitale transformatie vraagt het uiterste. Cloud wordt hierbij te vaak als een doelstelling neergezet. Is het verstandig om te kiezen voor een public- of een private cloud? Of wil ik het beste van beide en kies ik voor een hybride cloud?

An sich zijn dit geen verkeerde vragen, maar het blijft een gemiste kans. Cloud is een middel om een hoger doel te bereiken, namelijk tegemoetkomen in de behoeften van de klant.

IT as a service

Digitalisering heeft een grote impact op organisaties. De markt vraagt om een flexibele en snelle dienstverlening, liefst op ieder moment van de dag. In veel gevallen is de organisatie hierbij afhankelijk van it, wat betekent dat it niet langer ondersteunend is aan de business, maar een business enabler moet zijn.

IT as a service (ITaaS) biedt de oplossing. Hierbij wordt de klant, intern of extern, volledig centraal gezet en het ontwerp van de it-infrastructuur focust op services voor de klant. Om hier te komen, geldt voor veel organisaties dat zij eerst een stap terug moeten doen om vervolgens volle kracht vooruit te gaan. Het is essentieel om eerst de it-strategie helder te hebben, alvorens it als business enabler te kunnen inzetten. Hierbij is een strategische inzet van cloudtechnologieën de basis voor de digitale transformatie.

Bouwstenen voor ITaaS

Veel organisaties zitten nog in het beginstadium als het gaat om de transformatie naar IT as a service. De cloud-infrastructuur die hiervoor nodig is, lijkt dan nog ver te zoeken. Er zijn vijf stappen om de transformatie in te zetten. Dit zijn tevens de bouwstenen om it daadwerkelijk te transformeren in een business enabler.


1.       Standaardiseren
Standaardisatie van een  it-infrastructuur is een belangrijke eerste vereiste voor het realiseren van IT as a service. In deze fase beslist u welke hardware- en softwarecomponenten u gaat gebruiken. Het is belangrijk om de it-omgeving zoveel mogelijk te vereenvoudigen, waardoor in een later stadium het integreren van verschillende systemen geen kostbare en tijdrovende klus is.


2.       Consolideren
Consolidatie draait om vereenvoudiging van het beheer, doordat de hoeveelheid systemen afneemt. Vervang verouderde en slecht presterende systemen, voor schaalbare oplossingen. 


3.       Virtualiseren
Virtualisatie binnen it is het creëren van een virtuele versie van infrastructuurfunctionaliteiten. Het is het aanbrengen van een abstractielaag op de hardware waardoor fysieke resources worden gedeeld. Hierdoor worden de hardware resources efficiënter benut. Als alle fysieke it-infrastructuurcomponenten zijn gevirtualiseerd, dan wordt het mogelijk om functionaliteiten af te roepen door middel van software, om zo geautomatiseerd resources te kunnen afnemen. Hierdoor worden de mogelijkheden van it op het gebied van beschikbaarheid, flexibiliteit, mobiliteit, snelheid en efficiëntie vergroot.


4.       Automation
Dit is de eerste stap in het aanpassen van de it-processen met als doel het automatiseren van repetitieve, tijdrovende en handmatige handelingen. Dit is de sleutel voor het vrijmaken van it-medewerkers voor belangrijkere taken, zoals de implementatie van nieuwe innovatieve services. De automation tool is afhankelijk van de standaardisatie- en consolidatiebeslissingen.


5.       Orchestration
Met deze laatste stap wordt de it-afdeling een ware business enabler en omgevormd tot IT as a service. De cloud-infrastructuur wordt afgerond en it is in staat om te fungeren als service provider. Er zijn twee belangrijke elementen die orchestratie-oplossingen moeten toevoegen: een service-catalogus en een self-service portal.

Stappen zetten

De komende jaren moet de it-afdeling stappen zetten om een business enabler te worden. Het feit dat de it-infrastructuur in veel gevallen nog opgedeeld is in silo’s, zorgt ervoor dat er te veel tijd en budget gespendeerd wordt aan het laten draaien van de it-omgeving. It-afdelingen komen hierdoor niet toe aan het introduceren van nieuwe ideeën om de business te laten groeien. Het bieden van IT as a service is niet alleen een it-aangelegenheid. Het vraagt aanpassingsvermogen van de it-afdeling, zowel technologisch als organisatorisch, maar ook van de business. Eindgebruikers krijgen meer verantwoordelijkheid en er moet structureel contact zijn tussen it en business om doelstellingen, wensen en eisen af te stemmen. De klant is koning, ook wanneer deze binnen dezelfde organisatie werkt.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5896402). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Sorry Eric, maar dit soort artikelen doen het niet meer zo voor mij. Dit is het riedeltje wat je al jaren hoort, maar eigenlijk ook achterhaalt.

"IT as a service (ITaaS) biedt de oplossing. Hierbij wordt de klant, intern of extern, volledig centraal gezet en het ontwerp van de it-infrastructuur focust op services voor de klant."

Als ik lees "volledig centraal gezet" is dat voor mij al een rode vlag, beetje eenzelfde gevoel als iemand drie keer in een gesprek zegt dat hij te vertrouwen is. Er zijn maar weinig organisaties die de klant centraal zetten en zeer veel die het roepen.

Want verder in de zin lees ik it-infrastructuur. Als er iets niet interessant is aan cloud of aan het centraal stellen van de klant dan is het it-infrastructuur. Als ik het daarover heb raak ik de klant al volledig kwijt.

IT is meer dan "IT as a service". Je benoemt namelijk ook technische aspecten (standaardiseren, consolideren, virtualiseren) daar zit geen greintje klant centralisatie in, maar juist product / dienst centralisatie. Ik kan werkelijk geen voorbeeld van klant centralisatie in je stuk terugvinden. En dan kom meteen op de vervolg vraag "wie is de klant?" Dus wie stel je nu centraal? De mensen die over de IT beslissen of de mensen die je IT gaan gebruiken of de mensen die IT moeten services voor de organisatie.

Of anders; "welk probleem los je op?"

"Met deze laatste stap wordt de it-afdeling een ware business enabler en omgevormd tot IT as a service." dat is echt zo'n loos verkoop argument.

Sorry dat ik zo afgeef, maar IT as a service.... is leuk verzonnen, maar in mijn ogen een onzin term.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×