Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Gebruikers zijn toe aan belangrijke mind-shift

 

E-mail-accounts zijn voor iedereen heel belangrijk, omdat er veel persoonlijke gegevens in staan. Veel gebruikte accounts zijn Gmail, Hotmail en Yahoo. Dit zijn mooie voorbeelden van een public cloud. Toch staan veel mensen daar niet bij stil. Kijk maar naar de legio sociale media, iedereen plaatst alles online en het is bekend dat deze gegevens openbaar zijn.

Neem hardlopen als voorbeeld. Dat is op dit moment ontzettend in. Veel mensen hebben een gps-sensor, zoals Nike Plus, in hun schoenen of horloges en een fitness applicaties als Runtastic of Runkeeper, zodat je precies kan zien hoe snel en ver je gelopen hebt. Weinig mensen bedenken vervolgens wat Nike of Runkeeper doet met deze informatie. Onder het motto ‘ik heb toch niets te verbergen’ lijken mensen hier onverschillig tegenover te staan. Dan gaan ze wel voorbij aan het belangrijkste punt; deze partijen verzamelen deze ‘big data’ namelijk op een slimme manier en verkopen het door.

Zo kan Nike real-time in Central Park, New York zien wie, waar rent. Op deze manier weten ze dat het merendeel van de lopers op een bepaald punt allemaal starten en stoppen. Die informatie hebben ze verkocht aan Starbucks, die daar vervolgens een mobiele kar heeft neergezet. Niemand staat er bij stil dat als je een sensor gebruikt of een app downloadt, dit er toe leidt dat Starbucks daar nu met een mobiel tentje staat. Die mind-set, daar is nog bijna niemand mee bezig. Het is een verkeerd denkbeeld dat je gegevens privé zijn, omdat je gegevens anoniem zijn. Dit is één voorbeeld, maar het gebeurt heel vaak. Het gaat puur om een mind-set, waar je je ervan bewust wordt dat het gebeurt.

Met de intrede van de eerste smartphone in 1996 zei 80 procent nog dat ze niet overstag zouden gaan; ‘want mijn privéleven is te belangrijk. Ik wil niet alleen maar m’n mail lopen checken, daar is mijn privétijd te heilig voor. Als ze me nodig hebben, laten ze wel een bericht achter op mijn voicemail.’ Nog geen tien jaar later waren de Nokia baksteentjes ingeruild voor smartphones en was de penetratiegraad in Nederland al bijna 75 procent. Dat gaat zo snel. Boven de zestien jaar hebben we inmiddels in Nederland een dekkingsgraad van bijna 100 procent. Sterker nog, de gemiddelde simkaart in Nederland is 1,4 per persoon. Tegenwoordig lopen we dus bijna allemaal met twee telefoons rond. Dat had niemand tien jaar geleden geloofd.

Dit belooft veel voor de toekomst. Het verzamelen en analyseren van data en op basis daarvan voorspellingen doen, ook wel bekend als big data, wordt steeds interessanter voor bedrijven. Het zorgt er tegelijkertijd voor dat de rol van cloud belangrijker wordt. Zonder een cloud had Nike de gegevens van deze consumenten nooit gehad. Big data voelt dan misschien als een bedreiging, maar het is een positieve ontwikkeling. Het kan consumenten veel extra service bieden, omdat bedrijven inzicht krijgen, die ze anders nooit zouden hebben.

Over tien jaar bestaat het begrip cloud niet eens meer, omdat het zo is ingeburgerd. Dat wil zeggen dat het een marktstandaard wordt. Ook de rol van de smartphone zal veranderen, we doen er nu voor ons gevoel al alles mee, maar dat wordt alleen nog maar meer, zoals het besturen van je huishouden. Dat betekent dat infrastructuur steeds belangrijker zal worden, omdat de data belangrijker wordt. Datacenters krijgen dan ook een sleutelpositie en dan zit je als bedrijf liever bij een gespecialiseerde partij die de explosieve groei van data aankan.

Sander Kerkhoffs, general manager Benelux & Nordics bij Colt Enterprise Services

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4969411). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Het probleem wat ik met dit soort gegevens verzamelen heb is dat dit in de geschiedenis van de ICT al eens eerder gebeurde.

IBM heeft in de 30er en 40er jaren heel veel succes gehad met zijn ponskaartsystemen om van alles te registreren. Helaas hebben ze ook het derde rijk geleverd en de nazis hebben dankbaar van de mogelijkheden gebruik gemaakt, het resultaat kennen we, 6 miljoen vermoorde joden.

Ik zeg niet dat dat nu weer gebeurt, maar het grenzenloos verzamelen van persoonsgebonden gegevens is een risikovolle aangelegenhied voor de betroffenen, voorbeelden vindt je vandaag de dag in China, Iran, Rusland en andere landen waar men het met de mensenrechten niet zo nauw neemt.

De onthullingen van Snowden hebben in ieder geval mijn gedrag in internet veranderd, en ik was al voorzichtiger als de meesten.

Het artikel is een heel constructief maar verdient wel een kleine correctie. Google, om er maar gewoon eentje uit te nemen, beschikt wereldwijd over data centers die voor en door iedereen bereikbaar zijn. Dat zijn gewoon datacenters en cloud is weer heel wat anders. Ik denk dat daar voor veel mensen de misvatting zit.

Daarnaast, er is niets mis met het bundelen van data als dat maar gebeurd met medeweten, instemming of toestemming van de betrokkene. Dat dit niet altijd gebeurd, dat weten we allemaal, althans, dat zou men zich moeten realiseren.

Is dat erg? Ik denk niet altijd. Laten we wel zijn, als ik gratis gebruik mag maken van de diensten van bijvoorbeeld Gmail, dan zit er een ander kantje aan en dat is dat zij data ter beschikking stellen aan. Wil ik daar expliciet niet aan mee doen ook prima. Dan zal mij dat iets van een tientje per jaar kosten maar dan heb ik ook mijn eigen emailadres.

Big Data akn heel veel voordeel opleveren voor bedrijven die er open voor willen staan in de zin van analytics.

Aan de andere kant stelt Sander het volkomen juist. Ik adviseer vrijwel dagelijks mensen bepaalde apps gewoon niet te gebruiken hoe grappig en entertaining die ook moge zijn.

Als ik mijn vrienden en kennissen uitleg bijvoorbeeld bank apps gewoon niet te gebruiken, en ik leg hen dat uit, dan verwijderen ze die vaak waar ik bij sta. Alleen maar om het gegeven dat dergelijke apps in 2014/2015 gewoon op veel meer aandacht van hackers kunnen rekenen. Het hen weer een beetje bij het besef dat veel in automatiseringsland helemaal niet zoveel werkelijk toegevoegde waarde heeft als men hen graag doet geloven.

Zinvol artikel, Dank Sander.

"Big data voelt dan misschien als een bedreiging, maar het is een positieve ontwikkeling. Het kan consumenten veel extra service bieden, omdat bedrijven inzicht krijgen, die ze anders nooit zouden hebben."
En de consumenten geven die informatie vaak ook gratis én kopen ook nog eens meer.
Totdat ze zo rood staan dat ze niets meer bij kunnen lenen. Oftewel het is letterlijk een verarming voor de consumenten.

@Jan van Leeuwen
In de US zijn de FEMA kampen al lang klaar en is het leger en politie voorbereid om de burgers te ontwapenen en naar deze FEMA kampen te transporteren. Dus in die zin zijn ze beter voorbereid dan de NAZIs waren.

Kleine correctie op de ponskaarten.

Ponskaarten werden niet gebruikt op 'data' op te slaan. Zij werden gebruikt machines aan te sturen zodat die een bepaalde taak zelfstandig uitvoerde. Dat systeem komt niet uit de jaren 30/40 maar uit de tijd van de industriële revolutie waatbij mijn weefmachines bepaalde slagen en patronen liet maken.

Die principes, en de wetmatigheden waarmee men destijds werkte, werken vandaag de dag onverkort en onveranderd door in automatiseren met IT.

@Johan
Ja de nieuwe techniek "made in USA" maakt het allemaal mogelijk.
Alles is mogelijk, wat mogelijk is gebeurt, alles gebeurt . . .

@NumoQuest,
Voordat tape en disk waren uitgevonden werd (tussen 1950-1960)de ponskaart wel degelijk als opslagmedium gebruikt waarbij 1KB informatie ongeveer gelijkstond aan 13 ponskaarten. Zo werd bijvoorbeeld de volkstelling van 1960 bijvoorbeeld gewoon op ponskaarten opgeslagen, zie : http://www.volkstelling.nl/nl/documentatie/1960

"Big data voelt dan misschien als een bedreiging, maar het is een positieve ontwikkeling. Het kan consumenten veel extra service bieden, omdat bedrijven inzicht krijgen, die ze anders nooit zouden hebben."
Volledig mee eens! Het voorbeeld van de Starbucks kar in Central Park is een eenvoudig, maar treffend voorbeeld.
Het is gewoon een kwestie van ouderwetse ruilhandel. De jogger krijgt een (vaak gratis) nuttige app, de fabrikant daarvoor in ruil de gegevens. Beiden blij en de jogger kan als bonus ook nog eens een heerlijke bak Latte Macchiato kopen na zijn run! En als de jogger zich deze koffie niet kan veroorloven, zoals Johan Duinkerken zegt, is het nog steeds zijn eigen verantwoordelijkheid de verleiding te onderdrukken. Die verleiding zou er sowieso wel zijn, ook zonder de Nike app. Dan komt die jogger genoeg andere reclame tegen die zijn kooplust probeert op te wekken. Ik heb dan liever dat ik verleid wordt door voor mij nuttige (lees: door big data analyse op mij gerichte) advertenties, dan door allerlei, voor mij, nutteloos spul dat er op dat moment wel leuk uit ziet!

Nog even een reactie op de stelling van Jan van Leeuwen: om nu de verkoop van ponskaarttechnologie aan Duitsland de oorzaak te noemen van de holocaust gaat mij een beetje te ver. Iets zegt mij dat dat zonder ponskaarten ook wel gebeurt was. Men had er in de middeleeuwen ook al geen problemen mee.
Iedere technologie is zowel goedschiks als kwaadschiks te gebruiken. Moeten we daarom maar stoppen met innoveren?

@ KJ
Ik wil dit graag even nuanceren, een ponskaart had een gaatje dat aan een 'mechanisch medium' op die manier op een bepaald moment een instructie kon geven. Rekenkundig werden op die manier bijvoorbeeld facturen gemaakt.

Als u het door u voorgegeven artikel nog eens even goed leest dan staat daar toch echt dat men in 1964 pas begon te ijveren data voortaan per computer te gaan verwerken. Pas in 1969 heeft men de eerste stappen gezet met de data van 1960.

Sec genomen was de ponskaart een medium om middels de ponstechniek een machine een bepaalde opdracht te geven. De ponskaart als zodanig kan geen datadrager zijn.

Terug even naar het artikel en de intonatie waarvoor mijn initiële reactie,

Ik vind Sanders 'mind shift' een hele aardige en daar kan ik me zeker in vinden.

@ Sander
Mag ik die af en toe van je lenen? :O)

Lezen J.A. Bloemsma!
"de oorzaak te noemen van de holocaust" is niet waar, het heeft de holocaust gefaciliteerd, er is geleverd ondanks dat men al lang wist met wat voor soort regime men het te doen had.
Moraal schijnt oninteressant als het om verdienen gaat.

Overigens krijg je door dit soort profielen een aanmerkelijke verarming in het informatie-aanbod, je krijgt alleen te zien wat je al interesseert. Nieuwe zaken blijven wellicht verborgen omdat ze niet in je profiel passen.

@Numo
"De ponskaart als zodanig kan geen datadrager zijn"
Herman Hollerith invented the recording of data on a medium that could then be read by a machine . . . - Wikipedia
The recording of data - moet ik dat nog vertalen?

@NumoQuest,
U staat enigzins op gespannen voet met de werkelijkheid met uw uitspraak : "De ponskaart als zodanig kan geen datadrager zijn"

Lees even mee hier : http://en.wikipedia.org/wiki/Punched_card
onder de heading "History" : "From the 1900s, into the 1950s, punched cards were the primary medium for data entry, data storage, and processing in institutional computing"
"Punched cards were even used as legal documents, such as U.S. Government checks[9] and savings bonds", data dus.

Kijk ook even hier : http://pattonhq.com/ibm.html
voor een mooi stukje ponskaarthistorie.

@ Jan van Leeuwen,

Er zijn twee dingen die u zouden sieren;

1. Koppelingen met de holocaust achterwege laten, totaal ongepast. Het registreren van Joden was een volkomen handmatige exercitie waar bij mijn weten geen ponskaart of gemechaniseerd medium aan te pas kwam.

2. Poets even uw Engels op.

'A medium' een 'mean to...', een middel om. Lees het artikel even goed en u zult ontdekken dat het gaat om twee totaal verschillende zaken. Namelijk de ponskaart en het moment van advies om de data opgedaan door gebruik van ponskaarten te digitaliseren. Men heeft ponskaarten gebruikt om data te verkrijgen en die data wilde men in 1969 uiteindelijk gaan digitaliseren.

Overigens als u het hele artikel even gewoon goed leest ziet u dat er wat onvolkomenheden in zitten.

Ter uwer informatie;
Het is NumoQuest en wat de Engelse taal betreft is dit mijn tweede 'moedertaal'.

@Numoquest,
"Het registreren van Joden was een volkomen handmatige exercitie waar bij mijn weten geen ponskaart of gemechaniseerd medium aan te pas kwam"

Lees even mee : http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/IBM.html


Ik zie big data helemaal niet als een bedreiging. Big brother natuurlijk weer wel of in geval van die grote datacentra: big sister.

In de discussie ponskaarten gaat het enkel om een verschuiving van het medium tussen opslaan, ontsluiten en mede door alle technologische ontwikkelingen ook steeds meer om de beveiliging. Van fysiek naar virtueel zijn stalen archiefkasten vervangen door algoritmen die steeds complexer zijn geworden door alsmaar toenemende rekenkracht. In die strijd gaat het trouwens helemaal niet om de goedkoopste resources maar de slimste, bij de race naar de bodem gaat met de gedachte van commodificatie uiteindelijk alles en iedereen door het putje.

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.

Neem als voorbeeld de ontwikkelingen met het loonzakje dat vroeger nog weleens uitgekeerd werd in het cafe met als gevolg dat hele weekloon er direct door gezopen werd. Een onwenselijke sociale toestand die dus opgelost moest worden door loon te storten bij een bank en iedereen te verplichten een rekening te nemen. Met marketing kan je slechte wijn verkopen als Beaujolais nouveau maar volgens mij geeft het uiteindelijk dezelfde kater en dus is het enige verschil dat Big Brother een betere controle heeft.

Gelukkig loop ik op Zike's zodat Starbucks geen cent aan mij verdient met dat slootwater dat ze met marketing proberen te verkopen als koffie.

@ KJ

Mijn beste, zou u mij er wellicht op willen wijzen wat uw stelling met de publicatie van het artikel te maken heeft? Ik heb er even naar gekeken en ik zie geen relevantie tussen hetgeen u wijst en dit artikel.

@NumoQuest
Ah .. dus als ik u wijs op het doen van 2 pertinent onjuiste uitspraken in uw reacties op dit artikel vertelt u mij dat ik niet on-topic ben.

1. u beweert dat "ponskaarten geen datadragers kunnen zijn"
2. u beweert dat "Het registreren van Joden was een volkomen handmatige exercitie waar bij mijn weten geen ponskaart of gemechaniseerd medium aan te pas kwam."

Beide uitspraken zijn aantoonbaar onjuist en ik vraag mij af waarom u hiermee enige deskundigheid probeert voor te wenden. Bent u soms niet in staat om gewoon ruiterlijk toe te geven dat uw uitspraken niet correct zijn ?

@ KJ
Ook voor u geld hetzelfde als ik eerder aan dhr. van Leeuwen heb gesteld.
Wild u het persoonlijk maken neem dan de mogelijkheid vragen rechtstreeks aan mij te zenden. Holocaust noch ponskaarten zijn topic. Koppeling naar de holocaust vind ik volkomen verwerpelijk.

Digitaal gezien zijn ponskaarten geen datadragers en ik zie niet waar dit artikel en de ponskaart elkaar vinden in dat opzicht. Deze mogelijkheid heeft niets te maken met het 'voor wenden' van welke deskundigheid doch het hebben van een mening. Dit is weinig persoonlijk doch altijd op het artikel toegeschreven.

Mijn verzoek aan u, hou het on topic en heeft u andere vragen of opmerkingen, dan weet u mij vast wel te vinden. Ik wil de ponskaart discussie hier dan ook graag sluiten.

@NumoQuest
Als u in dit forum uitspraken doet over ICT onderwerpen, dan wordt gevoeglijk aangenomen dat deze stroken met de werkelijkheid. Wanneer dat niet het geval is en iemand u daarop wijst (zoals Dhr. van Leeuwen en mijzelf), dan zou het u sieren om eea. te bevestigen en die persoon te bedanken voor de correctie.

@Numoquest : Persoonlijke aanvallen zijn niet constructief, dat ben ik direct eens. Dat je liever de aandacht weer on-topic wilt richten snap ik, maar @KJ doet geen persoonlijke aanval en onderbouwt zijn beweringen heel netjes en zonder emotie. Zijn argumenten zijn volgens mij geen speld tussen te krijgen. Je hebt jezelf in een hoek geverfd.

Positieve benadering: Hé, zo had ik de ponskaart niet gezien en ik wist niet dat de ponskaart gebruikt werd om een holocaust efficient te maken.

Helaas is de holocaust in verband brengen met public cloud en de internet of things wel degelijk relevant. Het is in het verleden misbruikt en zoals het er nu naar uit ziet zal het wederom misbruikt worden en gebeurd dit ook. Nu moet niet elke discussie over big data en cloud zo gevoerd worden, maar ze zijn niet off-topic.

Men ergert zich wel eens aan mijn (hijgerige : jouw woorden) uitspraken over cloud. Maar er zijn ook mensen die zich ergeren een leze uitspraken als IT als materie is volkomen voorspelbaar.

Wiskunde maakt bepaalde zaken volkomen voorspelbaar, al het andere is in oplopende mate niet puur en dus niet volkomen voorspelbaar.

IT is een term / kapstop begrip. Als de definitie als een discussie punt is, hoe kun je dan uberhaupt iets over voorspelbaarheid zeggen.

De meest simpele functie als C = A + B is in IT niet eens volkomen voorspelbaar aangezien het alle drie waarden kunnen zijn die niet compatible zijn en dus voor volkomen vreemde resultaten kunnen leiden....

Het is wel wat, eigenlijk ben je permanent aan de computer verbonden en kan je ook nog van alles aanvangen met al die data. Je hebt er ook niet heel veel keus in, of je moet zonder mobiel gaan rondlopen. En wat je verder nog van iemand te weten kan komen. Het is in ieder geval duidelijk waar je met die big data heen kan.

@Henri Die discussie over de holocaust is er altijd omdat het laat zien waar dit soort verzamelde data toe kan lijden. Aan de andere kant moet je het ook wat relativeren, genocide komt en kwam ook voor in hele andere omstandigheden, zonder computer laat staan ponskaartenteller. Neemt niet weg dat ik wel zorgelijk ben over het verzamelen van dat het gebruik ervan. Die mindset waar het over gaat in het artikel.

De registratie van Joden in Nederland ging via de kaartenbak. Ik vraag me ook af of ponskaarten machines nu zo belangrijk waren, dan denk ik dat de menselijk factor het belangrijkst is en dan verbaas je je over het systematische van de jodenvervolging. Over data hamsteren gesproken, er werden zelfs complete inventarislijsten van woningen van Joden opgemaakt, hoeveel vorken, hoeveel borden etc. Allemaal in de kaartenbak.



Bedankt Louis Kossen,

je verwoord mijn zorgen.

En Phillipe (Numo), schrijf niet alle fora, blogs etc. vol met als naaam je "produktnaam", wanneer iemand 1 blik op je website werpt en dat beoordeelt zo als ik, dan haakt hij af.

Het is goed dat je bewust bent van het feit dat steeds meer je gegevens worden vastgelegd ergens op een systeem. Gezien de ontwikkeling in de ICT zie je duidelijk een sterke toename qua dataverkeer en dat zal zich voortzetten. Data is de basis van ICT en levert ons allen duidelijk meerwaarde en gemak. Geen data betekent geen ICT. Het krampachtig afschermen van data vanwege privacy of dat anderen verdienen aan "jouw"data lijkt me niet de oplossing. In het laatste geval vind ik het al helemaal geen probleem omdat het "verhandelen" van data leidt tot nieuwe business en betere inzichten in o.a. consumentengedrag waardoor wij als consument daarvan weer profiteren zoals de schrijver in zijn voorbeeld heeft aangegeven met het Starbucks voorbeeld (immers na een rondje hardlopen hebben we dorst; niet waar!). Uiteraard is privacy belangrijk en van banken of bloedbanken om maar twee voorbeelden te noemen mag je verwachten en afdwingen dat zij tot het uiterste gaan om jouw data te beschermen. Maar de data die minder privacy gevoelig is mag wat mij betreft verhandeld worden. Uiteraard bestaat het gevaar dat dat door criminelen met elkaar in verband wordt gebracht en daardoor ongewild inzicht bestaat in het gedrag van een surfer op het internet. Tot slot, mensen die niet integer zijn zoals criminelen dat zijn bevinden zich in de reële wereld en ook in onze Cyber-wereld. Het enige middel is, net zoals in de echte wereld, om te zorgen dat er genoeg controle en handhaving bestaat.

@Herman
Het doel heiligt de middelen?
Machiavellisme - de kunst van macht verkrijgen en behouden.
Wat nou mindshift: Geef het voetvolk Nike's en Starbucks




@ Herman Rensink
Je bedoelt, neem ik aan:"ik heb niets te verbergen dus is het goed".
Dat is bedenkelijk en tragisch tegelijk.

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een keuze. Je hoeft geen smartphone te nemen, een gewone telefoon kan ook (overigens weet men dat ook wel waar je bent, maar het zal iets minder wijdverbreid zijn dan met een smartphone).

Maar we willen graag allerlei "handige" dingen kunnen doen met onze smartphones, zoals zien waar de dichtsbijzijnde McD. of Star* zit om wat fastfood of -drinks te nuttigen. Hiervoor zul je op één of andere manier je lokatie kenbaar moeten maken. Ook dat is een keuze. Met reisgidsen en plattegronden kom je ook een heel eind, maar dat is minder praktisch en minder "sexy".

Ik snap de discussie, maar je kunt nu eenmaal niet de lusten hebben zonder de lasten.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×