Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Cloud kan MKB verlossen uit wurggreep

 

Investeren in cloud computing

Mkb-ondernemers die hun it overzetten naar de cloud kunnen rekenen op enorme kostenverlagingen. Zij scheppen financiële ruimte voor hun kernactiviteiten, met vele duizenden banen in het vooruitzicht. Toch aarzelen de meeste Mkb-ondernemers. Onwetendheid en argwaan spelen hen parten.

Het hele jaar is guur voor het mkb, zo lezen we in een rapport van Panteia. Natuurlijk zit het economisch tegen, maar mkb-ondernemers maken het zichzelf ook wel erg moeilijk. Er is namelijk een prima nooduitgang voor hen, die zelfs een hoofdingang zou kunnen worden. Het enige wat nodig is, is het overzetten van it naar de cloud. Dit leidt tot zulke grote kostenbesparingen dat er veel financiële ruimte ontstaat voor investeringen in kernactiviteiten. Zo kost een server al gauw tienduizend euro. Capaciteitsuitbreidingen vragen elke keer om nieuwe investeringen. Dit kan een stuk minder worden dankzij de cloud. Investeringen kunnen andere doeleinden krijgen.

Niet alleen kostenkiller

De cloud is voor de Mkb-ondernemer niet alleen een kostenkiller, maar ook hulpmiddel voor flexibiliteit. Een lege cloud desktop is al leverbaar voor 7,50 euro per maand, op te schalen en ook weer af te schalen naar wens. Pay per use maakt de ondernemer flexibel. Afhankelijkheid van eigen software en hardware verdwijnt doordat investeringen in licenties en in aanschaf en onderhoud van zware servers overbodig wordt. Niet alleen deze directe kosten worden minder, ook de indirecte kosten worden minder. It in de cloud leidt tot lagere energiekosten.

Verder stoot de cloud de mkb-ondernemer op in de technologische vaart der volkeren. Kleine ondernemers kunnen dankzij cloud computing de modernste technologie in huis halen tegen geringe kosten. Dit blijkt uit onderzoek dat Verdonck Klooster & Associates vorig jaar uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. Zelfs de kleinste ondernemers profiteren. Dankzij clouddiensten kunnen zzp'ers zich voor wat betreft zijn kantoorautomatisering goed meten met organisaties van vele tienduizenden medewerkers, zo schreven de onderzoekers.

Ondernemers in de VS grijpen al hun kansen. Uit een steekproef door Tech Pro Research onder bedrijven blijkt dat 67 procent van de respondenten via de cloud hun kosten verlagen om ruimte te maken voor vernieuwing. Vier van de tien onderzochte ondernemers gebruiken de besparingen om te investeren in dienstverlening aan hun klanten.

Belangrijke aanjager

De cloud is dan ook een belangrijke aanjager van economische groei. Ook in het mkb, zo tonen uiteenlopende onderzoeken aan. Zo voorspelt Intertic, een internationale denktank voor innovatie, dat cloud computing de komende vijf jaar tienduizenden nieuwe midden- en klein-bedrijven in Europa kan opleveren. Die zijn goed voor driehonderdduizend tot anderhalf miljoen banen.

Deze vooruitzichten deden de woningcorporatie Rochdale besluiten om van de Adaptive Infrastructure Services (AIS) van Centric over te stappen naar it uit de cloud. Daarmee bespaart de Amsterdamse woningcorporatie de komende vijf jaar 15 procent op kosten voor it-infrastructuur en het beheer ervan.

Ondanks deze beloften zijn mkb-ondernemers nog altijd huiverig voor de cloud. Hardnekkig houden zij it in eigen beheer, zo blijkt uit een recent onderzoek van Exact. 80 procent doet niets met de cloud. Een derde van de mkb-ondernemers is er zelfs negatief over. Men is bang voor verlies van controle over de eigen it. Ondernemers klampen zich dan ook vast aan softwareleveranciers. Er komt echter steeds meer software die uitsluitend cloudbased is, vooral erp-pakketten. Sommige licentieovereenkomsten kunnen straks niet meer worden verlengd omdat de leverancier uitsluitend nog cloudbased pakketten biedt.

Nauwelijks tegenargumenten

Mkb-ondernemers voeren nauwelijks tegenargumenten aan. Dat komt vooral door onwetendheid. Een op de tien weet niet eens wat de cloud is, zo blijkt uit onderzoek. Er is een vermoeden dat het wantrouwen van de ondernemers tegen de cloud wordt gevoed vanuit it-medewerkers in het mkb. Die wakkert de sluimerende onrust over de technologische vernieuwingen aan uit eigenbelang.

Voor it’ers in het mkb heeft de cloud inderdaad gevolgen. Volgens Louis Naugès, een Franse cloudgoeroe, zal het mkb van de toekomst helemaal geen it’ers meer in dienst hebben. Bij middelgrote bedrijven zal de werkgelegenheid voor it’ers met 60 tot 80 procent afnemen. Dat is voor de it’ers in kwestie bedreigend, maar voor de ondernemers zou het juist bevrijdend moeten zijn. Lagere personeelskosten zijn voordelig voor elke ondernemer.

Het is tijd om de mkb-ondernemer te overtuigen van de cloud. Dit begint bij het wegnemen van vooroordelen. Overstappen naar de cloud is geen enorme verandering die het bedrijf overhoop haalt, maar kan stapsgewijs. Te beginnen met de e-mail. Eenvoudig en zonder risico. Vervolgens kan de ondernemer bij elke uitfasering van it overstappen op een cloud solution.

Voor de it-beheerders is een nieuwe rol weggelegd: sla-manager. Hun rol verschuift van technologiebeheer tot toezicht op sla’s, zoals op de maximale uptime en downtime. Er zijn al onderwijsinstellingen die zich voorbereiden op het omscholen van de it-beheerder naar sla-manager. De ondernemer die it in de cloud als een kans ziet, verzekert zich van een gezonde toekomst.

Frank Lucas, commercieel directeur Ifective

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4906804). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

@ Frank
zeker heeft Cloud mogelijkheden, maar
"Niet alleen kostenkiller.. "

Geef eens een concrete TCO als vergelijk, 7,50 euro voor iets wat leeg is zegt niets
zelf versus cloud is investeringsmodel versus exploitatiemodel, bij dat laatste zijn "eenheidsprijzen" altijd virtueel erg laag, omdat de factor tijd er niet bij berekend staat.

"modernste technologie in huis......" het gaat toch om de functionaliteit en dat het werkt en gebruikt wordt.....

"Het is tijd om de mkb-ondernemer te overtuigen van de cloud"..... zeker, maakt het concreet in je vervolg! en je scoort hier!!!

Helemaal mee eens Maarten. Ook ik mis de onderbouwing.

Afhankelijk van de benodigde schaalgrootte en tijdlijn kunnen verschuivingen tussen capex en opex er voor ieder bedrijf weer totaal anders uitzien. Dus voor een eerlijk kostenvergelijk van eigen voorzieningen versus cloud oplossingen is het noodzakelijk om de TCO te berekenen over de hele lifecycle, inclusief eventueel benodigde dataintegratie en workflowintegratie tussen on premises applicaties en cloud solutions. Bijkomend probleem is bovendien op welke manier je daarin omgaat met het inschatten en waarderen van bepaalde risico's (time to fix, intrusion risk, etc). Moeilijk hoor, want allemaal zeer afhankelijk van de volwassenheid van zowel technische inrichting als menselijke competenties die je in eigen huis hebt versus die van de cloudaanbieder(s). Neem daarbij ook nog de gelaagdheid die in een cloud-stack aanwezig is... en welke in veel gevallen ook nog versnipperd is over diverse partijen (Iaas, Paas, Saas) en je komt in een speelveld waarbij je (als je de berekening écht goed wil aanpakken) de SLA's in de keten moet gaan doorspitten op bottlenecks. Enfin, neemt niet weg dat het voor veel organisaties ontzettend interessant kan uitpakken om een (beheerste!!!) roadmap richting de cloud af te wikkelen. Veelal is het ook een strategich/tactisch vraagstuk, want het gaat niet alleen om wat je zélf met je organisatie wil, maar ook om wat je concurrent doet. Laat dat vraagstuk niet liggen, want het zou zomaar kunnen dat je qua kostenstructuur een concurrentievoordeel verliest door te laat te reageren op de kansen die cloud computing biedt. Mijn advies: pak het vraagstuk nu op (wacht niet nog een jaartje) en borg rationalisering van de besluitvorming... en dat kan voor iedere organisatie net weer even anders uitpakken.

"Het enige wat nodig is, is het overzetten van it naar de cloud"
Laat dat nu juist de bottleneck zijn.
Iedere ombouw van een IT-infrastruktuur kost bergen tijd en geld, of "cloudcocomputing" dan nog lonend is blijft de vraag. Te meer omdat je ook bergen tijd nodig hebt de SLA's door te spitten, te kontroleren in hoeverre je in een vendor-lockin terecht komt.

"Cloud" is niet het antwoord op alle problemen, legacy heeft nog steeds grote voordelen, een serieus vergelijk zal tonen dat een gedegen IT in welke vorm ook altijd zijn prijs heeft, ook met "cloud".

Ik sta ook niet achter dit soort artikelen.

Je moet ondernemers niet overtuigen van cloud.

Je moet problemen van ondernemers oplossen, en wellicht dat dit met bepaalde diensten gedaan wordt die je af kunt nemen bij bepaalde providers.

Echt profiteren van cloud computing is nog echt een klus die zeker niet alleen maar technisch van aard is. Er zijn hiervoor geen simpele trucjes. Als het overstappen zo goed en simpel was, had iedereen dat allang gedaan. Dit soort artikelen schetsen een verkeerd beeld waarin het gevaar sluipt wat we al enkele generaties terug zien en dat zijn gouden bergen beloven, maar vervolgens was het alleen een goudkleurig hellevuur :-)

Cloud bestaat niet. Uiteindelijk zijn het specifieke diensten met alleen hun eigen kenmerken. Elke keuze daarin hoeft niet de beste keuze te zijn voor iedereen. En zelfs de juiste keuze kan verkeerd uitpakken als deze niet goed wordt aangevlogen. Cloud kan niet je gebrek aan organisatie talent verhullen. Geen controle buiten de cloud betekent geen controle in de cloud. Sterker nog in de cloud kun je nog epischer falen!

Als het ministerie van EZ iets kan doen om het MKB te helpen is het afschaffen van de grote regeldruk die ze opgelegd worden. Iets waar de grotere bedrijven veel minder last van hebben omdat die ervoor gelobbyd hebben dat ze meer met rust worden gelaten.
Daarom is het stellen dat een MKB'er 'gelukkig' van de cloud zou worden ook symptoombestrijding. Zorg dat ze kunnen ondernemen en dan kunnen ze zelf wel beslissen hoe ze hun IT op orde brengen.

Maar nu wordt geprobeerd met alle macht iedereen van het MKB zo gek te krijgen om maar in die cloud te stappen en te geloven op de mooie blauwe ogen van de cloud verkoper die al van een afstand af kan ruiken dat je geen IT kennis hebt. En als straks bijna iedereen over is dan is er geen weg meer terug en kan het grote uitknijpen van de klanten beginnen want overstappen betekend een nog grotere kostenpost. En de overheid die kans ziet om nog meer regelgeving op te leggen omdat iedereen toch in de cloud zit en dan is het 'simpel' om hele detailverslagen op te kunnen leveren.

Wat deze mooipraterij betreft zou ik aan raden om op uw intuïtie af te gaan. Want niemand geloofd ook maar een moment dat je vanuit niets enorme kostenbesparingen kan bereiken.

Voorgaande reacties spreken over slechte onderbouwing wat gezien de abjecte vermoedens beschaafd uitgedrukt is:

"Er is een vermoeden dat het wantrouwen van de ondernemers tegen de cloud wordt gevoed vanuit it-medewerkers in het mkb."

Altijd makkelijk om IT weer de schuld te geven terwijl bij mijn weten de angst niet gaat om het verlies van controle over de middelen maar de informatie. Want ondernemers staan liever niet negatief in de krant, besparing van goedkope resources weegt namelijk niet op tegen de kosten van imagoschade. En uitbesteding blijkt vaak helemaal geen kostenkiller maar een uitholling van de service wat je echt niet met contractmanagement (SLA) op gaat lossen, zeker niet als eigen organisatie onvolwassen is. Veel groter probleem bij MKB zijn namelijk de uitdagingen met 'governance' - het in lijn brengen van de doelstellingen met de middelen:

"Overstappen naar de cloud is geen enorme verandering die het bedrijf overhoop haalt, maar kan stapsgewijs"

En ik me altijd maar afvragen waarom er altijd zoveel puntoplossingen bij MKB zijn, zoveel 'disconnected' processen waardoor bestellingen verloren gaan en klanten geïrriteerd raken. De cloud biedt dan wel mogelijkheden maar geen wonderen want als de back-office niet op orde is dan heb je inderdaad een lege desktop aan de balie;-(

'Alles kan in de cloud, te beginnen met e-mail' En het is nog goedkoper ook. Nou, mooi niet. Wij wilden onze e-mail in de cloud brengen op het moment dat Exchange aan vervanging toe was. Wat bleek: E-mail in de cloud was voor ons het 1e jaar al ruim 2 x zo duur dan de implementatie van een nieuwe Exchange server met alles erop en eraan! De 4 jaar daarop groeit die verhouding helemaal scheef, omdat de kosten van de cloud blijven stijgen, terwijl je in eigen beheer alleen met de vaste lasten zit. Daar kunnen zelfs de enkele uren systeembeheer per week voor exchange niet mee terug gewonnen worden. Objectieve, eerlijke rapportages komen per definitie nooit van commerciele directeuren met een bepaald belang. Dus mag computable daar weleens beter op creenen.

@Nico

met dank!, je geeft al meer concrete informatie dan in de opinie vermeld is. Het zou de auteur sieren om ook met wat concretere info te komen.

@henri


wat een heerlijke en "ijzer" sterke one-lineer van je: "Cloud bestaat niet", geheel mee eens,

het gaat om de functionaliteit en daarmee de toepassingen,

waar het spul staat vergt randvoorwaardelijke invulling, die afhankleijk van de plaats en omgeving zal verschillen. Niet meer niet minder

@Maarten, jij bent wel erg snel tevreden zeg (ik bedoel de reactie op Nico).

Want Nico Franken vertelt maar een half verhaal of zelfs nog minder. Want als je met cloud bedoeld een bedrijfje met wat ijzer die hosted exchange aanbiedt voor x per mailbox of y per server dan kan ik me inderdaad voorstellen dat zelluf doen goedkoper is.

Als het alleen om e-mail gaat kun je prima open source gebruiken en dus nog meer besparen.

Maar naast dat het bijna nooit alleen om e-mail gaat (ik zeg Agenda) zijn er zeer veel parameters die de berekening beïnvloeden. Backup van de e-mail, recovery van de e-mail, compliance van de e-mail, provisioning van de mailboxen, integratie, de hele rambam. Wat was de berekening voor zelf doen, en wat was de berekening van het "cloud" aanbod? Wat waren de requirements.

Zelf geloof ik dat e-mail commodity is en als zondanig behandeld moet worden. Ik vind het aanbod van zowel Microsoft Office 365 als Google Apps erg sterk, maar nogmaals zelf doen kan nog goedkoper alleen heb je dan wat uitdagingen in bereikbaarheid, uptime, beheer, licenties, backup, failover, et cetera. Dat is was het online aanbod soms zo krachtig maakt.

En bij dat alles geldt: Big Brother maakt een backup, dus als je het echt kwijt bent, kunnen zij het nog wel ergens voor je ophalen ;-0

De reacties maken wel duidelijk dat het artikel 'de cloud' teveel als de nieuwe gouden berg neerget. Voor bestaande situaties is het een ander verhaal, maar voor de meeste nieuwe MKB-ondernemers geldt volgens mij dat ze met cloudtoepassingen prima uit de voeten kunnen en het beste uit zijn.

@Henri,

Het is een kunst om er voor te zorgen dat iemand die een opinie schrijft, dat na zijn eerste opinie nog eens wil doen, maar dan inclusief leerpunten. Het zou anders saai worden op dit forum..., maar lees dat zeker niet als snel tevreden.... :-)!

toch nog maar even TCO-ootje:

uit het artikel:
" Zo kost een server al gauw tienduizend euro." gecombineerd met "lege cloud desktop is al leverbaar voor 7,50 euro per maand"

Samengevat: 1 server is dus net zo "duur" als 112 man die staart naar een lege clouddesktop en dat gedurende 12 maanden.

kortom....... -:(

Op de middelbare school hadden we het regelmatig over techniek. Hoe een subwoofer werkt, een equalizer, lichtorgel, een Sinclair ZX Spectrum enz. In het clubje zat er ook iemand die alles afdeed met : ja simpel, natuurlijk werkt dat. Want er zit gewoon een chip in.
Hij ging later iets doen met talen, dat ging hem vanzelf erg goed af.

Maar je hebt er ook als Frank Lucas die toch voor ICT kozen ;-)

Even een andere vraag:
De initiele investering van Rochdale was meer dan 3,500,000.- euro. 15% minder kosten bij een contract van 5 jaar betekent 100,000- euro minder inkomen voor Centric per jaar!

Ben benieuwd wat Centric in haar IT uit de Cloud doet waardoor Rochdale die al 5 jaar in een datacenter van Centric zit, 100,000- per jaar minder aan Centric hoeft te betalen.


@Henri
Ook jij bent niet volledig want e-mail is als protocol commodity maar als service vaak onderdeel van een heleboel bedrijfsprocessen waardoor het als essentieel of kritisch aangemerkt wordt.

Bij een proces gedreven migratie naar de cloud is dat - ondanks integratie met bijvoorbeeld ERP systeem of (financiële) administratie - allemaal oplosbaar maar het gaat wel iets verder (en meer kosten) dan een paar mail-boxen in de cloud zetten zoals de auteur het stelt. Ken TCO van Nico niet maar heel onlogisch klinkt het uiteindelijk niet.

@Maarten
Doe geen moeite voor een TCO want als een ondernemer een lege desktop in de cloud afneemt dan heeft deze te weinig verstand en teveel geld, maar dat zal dan wel het 'nieuwe werken' zijn.

En ik zou mijn adem maar niet inhouden want de auteur heeft momenteel nog geen profiel of een reactie gegeven.

@Johan
Handig als je eerst rapport leest en dan conclusies trekt:

http://tinyurl.com/pb97bra

Want er is misschien een enorme regeldruk maar we(t)tenloosheid lijkt me altijd nog een groter gevaar. Verwachtingen van werkgelegenheid en nieuwe bedrijven zou ik met een flinke korrel zout nemen, de wens is hier namelijk de vader van de gedachte en dezelfde voorspellingen gaven ze vlak voordat de Internet-bubbel barstte ook al.

@Ad
Als alles nog een risico is zal een (public) cloud-tenzij beleid voor start-up prima zijn hoewel het gevaar van een 'service sprawl' nog weleens op de loer ligt, zeker als er gekozen wordt voor SaaS diensten. En het is handig dat je een exit strategie hebt want eigen resources bieden op termijn meer zekerheden.

Het is namelijk best lullig als je bedrijfsadministratie gegijzeld wordt als de leverancier failliet gaat of onderwerp wordt van 'strafrechtelijk' onderzoek.

@Mauwerd
Maar ondertussen dus wel roepen dat IT-medewerkers de angst voor de cloud voeden:-)

Nu ben ik geen cloud expert, maar volgens mij zit er toch een manco in het verhaal.

Stel, ik stop mijn e-mail, office applicaties, boekhouding, salarisadministratie en in-/verkoop systeem in de cloud.

En dan ... ik zal nog steeds iets van een device nodig hebben om bij deze services te kunnen. Met 10 werknemers heb ik misschien zelfs wel 10 devices nodig. Sommige dingen gebeuren nog steeds met papier, dus ik zal ook iets van printers en/of scanners nodig hebben.

Maar, met alleen computers ben ik er niet. Deze computers hebben een OS nodig, ik zal iets van een netwerk nodig hebben op kantoor om al deze apparaten met "de cloud" te verbinden, een internet verbinding naar de buitenwereld. Oeps, verhips, in dat geval moet er ook nog een firewall tussen natuurlijk.

Mwah ... dus ik heb eigenlijk stiekem toch nog een stukje lokale IT (zowel fysiek al beheer) nodig om te kunnen werken .....


Dus eigenlijk investeer ik dubbel. Minimaal €7.50 per maand voor die lege cloud desktop, en ook nog eens een keer een bedrag voor het device om deze cloud desktop te kunnen gebruiken.



Of ... denk ik nu te simpel ???

@ Ewout,

ik had het nog wat cynischer moeten schrijven "excuus daarvoor" ,


in de kop .....ootje..... beter een half ei? dan een lege d(esk)op ;-)

Als IT-ers uit eigenbelang zouden tegenhouden dat het MKB overstapt naar de Cloud, welke garantie heeft dit MKB dan dat u niet uit eigenbelang handelt en eveneens te veel in rekening brengt? Het begint al met een waanzinnige “vanaf €7,50 heeft u al een desktop”; dat slaat nergens op. Je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken en de vragen die PaVaKe stelt zijn daarom zeer legitiem en zeker niet te simplistisch – een MKB-er die een beetje nadenkt, stelt dezelfde vragen en dan ontstaat er al snel een heel ander beeld.

IT via de Cloud afnemen is voor het MKB simpelweg een van de opties die zij heeft om haar ITSM te beleggen. Vooral de initiële investeringen kunnen op die manier naar beneden. Toch moet ook het MKB rekening houden met een flinke kostenpost per werkplek per jaar die qua hoogte afhankelijk van de (al dan niet verplichte) keuzes die worden gemaakt op het gebied van hardware en (software)diensten.
Uiteindelijk is het vooral de wet van de grote getallen die hier het verschil gaat maken.

Een MKB bedrijf dat zich een IT/SLA manager kan permitteren doet er goed aan eerst de organisatie van haar Informatievoorziening (functioneel en technisch) op orde te brengen – daar bespaar je de eerste kosten mee.

@Henri,
Goed lezen is een kunst. Mijn verhaal is wel degelijk een kompleet verhaal in die zin dat het een vergelijk is tussen alle functionaliteiten van onze exchange omgeving (het hele plaatje dus) zelf blijven draaien of naar de cloud verplaatsen. Dat had je ook al op kunnen maken uit mijn opmerking dat we voor die keuze kwamen te staan toen een upgrade van die omgeving noodzakelijk werd. En wat jouw argumenten betreft m.b.t. beschikbaarheid ed.; voor de cloud blijf je afhankelijk van je internet verbindingen. Je kunt dan inderdaad kiezen tussen goedkope (consument) verbindingen of duurdere (zakelijke) verbindingen. Beiden zijn nog steeds minder stabiel dan een goed intern netwerk. En 'alleen e-mail' is in deze tijd misschien nog goed voor eenmanszaakjes (hoewel die naar mijn bescheiden mening toch ook vast een (papieren??) agenda nodig hebben, maar niet voor een gemiddeld MKB bedrijf. Net als back-up. Al is het alleen maar omdat voor alle zakelijke mailverkeer tegenwoordig ook een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar geldt.

Nico, ik kan prima lezen hoor! Misschien lees ik iets te goed.

"'Alles kan in de cloud, te beginnen met e-mail' En het is nog goedkoper ook. Nou, mooi niet. Wij wilden onze e-mail in de cloud brengen op het moment dat Exchange aan vervanging toe was. Wat bleek: E-mail in de cloud was voor ons het 1e jaar al ruim 2 x zo duur dan de implementatie van een nieuwe Exchange server met alles erop en eraan!"

Ten eerste, als je alles wat je nu hebt verplaatst naar de cloud ben je **natuurlijk** meer kwijt. Er komt een dienstverlener bij die gaat doen wat jij altijd zelf deed.

Naar de cloud brengen betekent niet alles zoals je het altijd gedaan hebt in de cloud doen, dan mis je het hele punt.

"Wij wilden onze e-mail in de cloud brengen" daarin zeg je niet onze exhange server, maar e-mail. Email is dan een dienst. Een goede e-mail dienst (zal geen namen noemen) heeft een hogere beschikbaarheid dan je zelf in de regel kunt realiseren. Backup van die e-mail (voor je compliance) is ook goedkoop, dus dan ben ik benieuwd waar je je op baseert als je zegt dat de cloud duur is voor e-mail.

Ik zal niet zeggen dat cloud altijd goedkoper is, ook veel bedrijven bieden diensten aan onder het mom van cloud, maar zelf een exchange server draaien is ook niet goedkoop, beheer, onderhoud, stroom, koeling, backup en noem de hele bende maar op.

Maar goed, wellicht een keer off the record van gedachten wisselen?
Ik voel me gewoon geroepen om dingen toe te lichten :-)

Het enige wat nu nog mist is dat de auteur de moeite neemt om te reageren op de comments.

Wellicht wat veel te veel gevraagd, omdat hij ook niet de moeite heeft genomen om zijn naam en dus zijn achtergrond vrij te geven bij de plaatsing van zijn opinie stuk.

Henri,
Je hebt een tijd geleden een artikel geschreven met de titel "Eerlijk zijn over cloud computing" Dat vond ik toen al "Eerlijk zijn zoals Henri het eerlijk vindt" Ik vind dat je pas nu op een aantal punten in je reactie hierboven begint eerlijk te worden over cloud(computing). Deze zijn juist de onderwerpen waar ik altijd in mijn reacties over cloud(computing) naar verwijs.

Goed bezig, probeer eerlijk te blijven :-)

@Maarten

****

In deze discussie zie ik ook weer een trend. Leuk wel.

Nog een paar maanden geleden zou dit artikel als reactie oproepen:
"Als MKB-er alles in de cloud? ben je helemaal gek geworden? veiligheid en zo, en niet te vergeten de NSA!".
Nu lijkt de toon te zijn: "hmm, iets meer nuance graag, het is allemaal niet zo zwart wit."
Of mis ik toch wat eerlijkheid in de reacties?

Conclusie: Het tipping point is bereikt, en we gaan mee met deze onvermijdelijke en niet te stuiten trend. En cloudsourcing is IT business as usual: let goed op de details, kosten, planning.

@Reza

Dank voor de sterrenregen, jammer dat je al een drukke job hebt, ...

Eigenlijk zou de redactie stukken niet moeten plaatsen van auteurs die willens en wetens anoniem willen zijn.

Redactie, wat denkt u ervan???

@Michel
Ik weet niet wat jij ziet maar ik zie in reacties vooral een afkeuring van zowel de cloud adapten als degenen die wat sceptischer tegenover deze hype staat. Auteur of PR bureau dat dit artikel als een opinie heeft geplaatst lijkt wel de klok te hebben horen luiden maar weet nog niet waar de klepel hangt om woorden van een andere expert te gebruiken.

Zoals je in laatste alinea al stelt zit de duivel altijd in de details, 'de' cloud bestaat zoals Henri het zegt namelijk niet. Nu bestaat volgens mij ook 'het' MKB niet maar dat is een semantische discussie. Aangezien mijn werkgebied wat groter is dan Nederland verbaas ik me eigenlijk alleen over de visie van MKB, lokale speler laat zich adviseren door lokale speler en verbaast zich dan over grensoverschrijdende mogelijkheden van de concurrentie.

Zelf hou ik het dan ook liever bij de stelling dat de cloud mogelijheden biedt maar geen wonderen en dus niet (alle) problemen oplost waar MKB nu mee te maken heeft. Ik zie de cloud (public/private) niet als een 'one or nothing' optie maar één van de delivery modellen waarbij je uitgaat van de workload die verder gaat dan een paar resources. Daar zit weinig verandering in met voorgaande opinies of presentaties omdat er niets veranderd is vanuit ITSM perspectief welke gericht is op ondersteuning van de business.

@Reza, ook dank voor het compliment, wie weet houd ik het vol! :-)

@Redactie

Het lijkt mij dat elke inzender toch wel recht heeft op het feit dat zijn naam aanklikbaar is, zodat de lezer ook snel zijn achtergrond kan inzien om zijn verhaal in dat perspectief tot zich te nemen.

Nooit verwacht dat er zo gevraagd zou worden om mijn reactie :-). Geen onwil maar gelukkig een volle agenda aan mijn kant.

Duidelijk is dat het onderwerp Cloud leeft. Er komen heel veel reacties los, men reageert veelal zwart–wit en met weinig nuance. Cloud is een kans voor organisaties, ook en misschien wel juist in het MKB. Het lost niet alle problemen op maar kan wel zorgen voor meer financiële armslag, waardoor middelen ingezet kunnen worden voor de kernactiviteiten en daarbij zorgen voor betere resultaten. ICT is voor bedrijven en organisaties een middel om het doel te verwezenlijken. Geen doel op zich.

Ook zal de verandering naar Cloud niet zonder problemen verlopen. En weerstanden? Dat is met elke verandering. Op voorhand afwijzen is echter geen goed idee.

Om in deze column "even" en IT oplossing en bijbehorende migratie te bespreken lijkt mij ook niet de geijkte weg. Wij durven de discussie aan! Cloud is er, blijft er en zal steeds meer in onze organisaties integreren.

@ Frank

Klopt, weerstanden zul je altijd hebben met veranderingen. Echter is werken in de cloud of met de cloud niets nieuws. Webmail is er bijvoorbeeld al sinds begin deze eeuw, of misschien al eerder, in ieder geval mail ik sinds 2001 via de webbrowser met mijn werkgever, zelfde geldt voor communicator, etc. In de jaren 90 vorige eeuw kon ik, weliswaar via een inbelverbinding nog, bij de bedrijfsapplicaties van de klant waar ik werkte.

Mijn grootste weerstand is en blijft het ongebreidelde gebabbel over de Cloud of het de Haarlemmer smeerolie van deze tijd is en DE oplossing voor alles is. Het is niets meer en niets minder dan oude wijn in nieuwe zakken.

In de 30 jaar dat ik nu actief ben in de IT, kom ik iedere 5 jaar weer een nieuwe hoax tegen. Het is verbijsterend dat de hele markt hier maar weer in trapt.

Cloudbuster,

Als je cloud computing zelf als hoax ziet, dan ben je inderdaad in de jaren 90 blijven hangen. Cloud computing lost geen functionele businessvraagstukken op. Als je een bak met data hebt zul je nog steeds je hersenen moeten kraken om daar een goede analyse op uit te voeren. Of als je een business proces wilt realiseren en automatiseren moet je dat nog steeds maken. Maar dat er zoiets als webmail en ASP bestond al meer dan tien jaar geleden (dat is Software as a Service geworden), staat los van wat er nu mogelijk is.

Het optrekken van veilige robuuste infrastructuur die schaalt en delen zelf kan herstellen als ze stuk gaan en waarvoor je soms maar een paar dubbeltjes per uur voor betaald of even niets als je het niet nodig hebt... dat bestand tien jaar geleden niet. Gewoon niet. Honderd jaar geleden hadden we ook auto's. En zelfs dertig jaar geleden had men een auto gemaakt die met 1 liter 50 kilometer kon rijden, maar wat een auto nu kan (parkeersensoren, navigatie, zelf inparkeren, Live via GPS volgen, adaptive cruise control, et cetera), dat is echt geen oude wijn in nieuwe zakken. Je denkt misschien dat je het allemaal al gezien hebt en daarin schuilt het gevaar,

Wat ik me wel voor kan stellen is dat je ergert aan mensen die allemaal bla bla roepen en hoe fantastische redding het is voor iedere business, maar verder alleen maar vaag blijven, of het kunnen draaien van een virtuele server meteen cloud computing noemen. Daar erger ik me ook aan. Maar er is echt wel meer aan de hand dan een "hype" of een "hoax", want dan heb je wat dingen gemist.

@Cloudbuster
Weerstanden zitten ook nog vaak bij de business welke vasthoudt aan applicaties en services die zich niet altijd lenen voor de cloud. Zeker in MKB sector ken ik er nog wel een paar die zich vaak al niet lekker laten virtualiseren, niets is onmogelijk maar het is niet goedkoper. Nu zegt Frank dat hij discussie aan wil gaan maar tot op heden hoor ik alleen maar algemeenheden, als alles commodity is dan hadden we volgens mij niet eens een MKB sector.

Ik ben het echter niet met je eens dat de cloud oude wijn in nieuwe zakken is, het heeft echt een paar leuke opties die zeker voor bepaalde MKB bedrijven interessant kunnen zijn. Juist bijvoorbeeld om remote offices/gebruikers veel efficiënter te ondersteunen in hun activiteiten als er niet een lege desktop met oude applicaties maar nieuwe services aangeboden worden.

@Henri
De door jouw genoemde toevoegingen aan auto's zijn enkel en alleen een stukje 'feminisering' om zo de markt te vergroten en de veiligheid te verkleinen;-)


Cloud, SaaS, Hosting, on premise...Klanten begrijpen er niks meer van. Ze vragen cloud en bedoelen een eigen server. Tja... kunnen wij daar als vakmensen niet eens wat helderder in zijn :-)

@Luuk
Zouden er ook mensen zijn die zonder enige medische opleiding wat op een site lezen en dan vervolgens een blinde darm operatie gaan doen?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×