Business Intelligence (bi) en analytics moeten op tablet en telefoon net zo toegankelijk zijn als vanaf web en desktop. Wanneer de eigen (native) functionaliteit van mobiel optimaal wordt benut, ontstaat een krachtig informatiekanaal voor medewerkers op kantoor en onderweg.
Mobiel is geen slap aftreksel van desktop of workstation, maar een platform met een eigen functionaliteit dat grote toegevoegde waarde heeft. Toch blijft de inzet van mobiele business inteligence (bi) en analytics achter en daarmee missen organisaties kansen. De meeste medewerkers kunnen hun werk onderweg evengoed uitvoeren als thuis, maar wat als zij die werkzaamheden ook dan konden verrijken met inzichten uit actuele data? Dan nemen zij overal beter gefundeerde beslissingen, omdat deze gebaseerd zijn op actuele trends en data. Dit leidt op zijn beurt weer tot hogere productiviteit, meer effectiviteit en grotere wendbaarheid – of dat nu in sales is, klantenservice of operationeel management.
Best practices
TDWI Research publiceerde een document met zes best practices om het maximale te halen uit mobiele BI & analytics.
1. Richt de ontwikkeling van mobiele bi en analytics op cruciale domeinen.
Kijk waar de beschikbaarheid van data en analytics een fundamentele verandering kan betekenen in het behalen van kritieke bedrijfsdoelen. Vaak liggen ze op het gebied van operationele efficiëntie en klant- en leverancierstevredenheid.
Geef mensen in het veld toegang tot relevante data, digitale rapporten en analyses, zodat zij op basis van actuele gegevens handelen bij hun volgende bedrijfsbezoek, voorraadtelling of inspectie van productielijnen. Zorg er daarnaast voor dat hun handelen in de praktijk automatisch wordt teruggekoppeld naar de datasystemen van de organisatie, zodat collega’s en leidinggevenden profiteren van de nieuwste gegevens.
Klanten verwachten dat alle medewerkers met wie zij contact hebben op de hoogte zijn van hun ervaringen of dit nu aan de telefoon is, via Twitter of op de beurs. Is dit niet het geval, dan zijn zij teleurgesteld. Dat geldt in meer of mindere mate ook voor leveranciers. Buitendienstmedewerkers met toegang tot actuele bi hebben dus een voordeel op de concurrent omdat actuele data, analytics en visuele rapportages helpen om een diepgaander en hechtere relatie op te bouwen met klanten (en leveranciers).
2. Ga voor helder design en groot gebruiksgemak.
Goed ontwerp is fundamenteel voor een brede acceptatie van mobiele bi en analytics. Consumenten zijn gewend aan apps die er gelikt uitzien en soepel werken en verwachtten dit ook van zakelijke toepassingen. Gebruiksgemak mag niet worden gehinderd door visuele overdaad, daar heeft een mobiel scherm simpelweg geen ruimte voor. Gebruikers willen misschien steeds meer functionaliteit maar de visualisaties moeten helder en duidelijk blijven, hoe complex de vraag ook. Datzelfde geldt voor navigatie binnen de app. Ontwikkelaars moeten ook rekening houden met opslagcapaciteit en rekenkracht van de mobiele devices die gangbaar zijn in de organisatie. Ook de zwakste schakel moet blijven werken. Neem collaboration en security mee vanaf de start. Maak het mogelijk te delen via e-mail, social media en interne platformen. Alleen met goed design kan mobiele bi en analytics een vast onderdeel worden van de dagelijkse werkzaamheden.
3. Analyseer gebruikerservaringen voor grotere tevredenheid.
Iedere klik, tik en swipe op het scherm genereert data. Het kunnen meten en analyseren van gebruikershandelingen is noodzakelijk voor het verbeteren van de gebruikerstevredenheid. Neem bij analyse van gebruikersdata ook de prestaties van het netwerk mee voor een completer beeld. En omdat het om mobiele bi en analytics gaat, zijn ook geografische data beschikbaar. Zij maken haperende netwerken en krappe bandbreedte zichtbaar. Wat de vraag doet rijzen in hoeverre het voor medewerkers nodig is om (deels) offline te kunnen werken. Waar wordt de app gebruikt? Welke functionaliteit is het populairst en welke het minst? Wat doen gebruikers met de data: worden die onmiddellijk verstuurd of moeten ze eerst worden verdiept? Hoe is app-gebruik binnen teams? Met behulp van bijvoorbeeld specifieke groepsanalysefilters kan het gebruik beter worden binnen een salesteam, locatie of vestiging.
Evalueer ook de techniek die wordt gebruikt om de app te analyseren. De resultaten moeten nuttig zijn voor ontwikkelaars, administrators en ontwerpers om te verwerken in het optimaliseren van de app.
4. Maak gebruik van de native functionaliteit van mobiel voor een betere gebruikerservaring.
Bijna ieder mobiel apparaat wordt geleverd met spraakherkenning, touch, camera, video en locatiebepaling. Benut dit alles, want die eigen (native) functionaliteit is wat mobiele apparaten zo gewild maakt. Het maakt ze ook meer dan het zoveelste punt van toegang in de gehele data-architectuur. De beste gebruikservaring benut de mogelijkheden van mobiele devices zo volledig mogelijk. Dat zorgt er dan weer voor dat bi en analytics zich op dat platform veel sneller ontwikkelen dan op de desktop. Denk aan integratie met spraak, video, tekstberichten, geografische gegevens, fotocamera, handbewegingen en spraakherkenning. Wees creatief en gebruik wat er is om een brede acceptatie van mobiele bi en analytics te bewerkstelligen.
5. Volg de regels van het securitybeleid.
Altijd en overal toegang tot alle data is een prachtig streven voor iedere organisatie. Medewerkers hebben toegang tot een rijkdom aan data die niet in de verkeerde handen mogen vallen. Neem security mee vanaf het begin, in de ontwerpfase. Acceptatie door gebruikers gaat soepeler wanneer ze weten dat toegang vanaf mobiel veilig is voor hen en voor de organisatie.
Voor medewerkers die mobiel meer willen met data en analytics dan vanaf de desktop moeten bedrijven flexibeler zijn. Gebruikers hebben misschien andere gegevens nodig zoals locatie, tekstberichten, informatie van klanten en andere derden. Overweeg dan of de bestaande architectuur flexibel en veilig is of dat er een aparte omgeving moet komen, lokaal of in de cloud.
Ongeacht de keuze, security is van het grootste belang. Mobiele apparaten hebben ingebouwde beveiliging op besturingssysteem-niveau, maar denk ook aan data tussen applicaties, databases en servers en gebruikers voor en achter de firewall. Zorg voor procedures in het geval van verlies of diefstal van devices en uiteraard voor gedegen identiteits- en authenticatiemanagement.
6. Ga van consumptie naar actie: inzichten worden daden.
Als bi en analytics geïntegreerd worden met bestaande of nieuwe apps, dan moedigt dit gebruikers aan om inzichten niet alleen te consumeren, maar ook om actie te ondernemen. Wanneer visuals en trends makkelijk gedeeld kunnen worden via e-mail, social media en tekst dan zullen gebruikers dit zeker niet nalaten. Andersom worden bi en analytics spannender wanneer dashboards met elementen werken die typisch zijn voor mobiel: notificaties, video, foto’s, spraakberichten en kaarten. Denk bij het ontwikkelen van datagedreven apps ook aan input van derden: klanten of leveranciers die gegevens aanleveren aan erp, crm, oltp of soortgelijke systemen. Bouw meldingen in voor bijvoorbeeld nieuwe verzekeringsclaims, kredietaanvragen, projectplannen of bestellingen. De verantwoordelijke kan onmiddellijk actie ondernemen wanneer de bestanden binnenkomen. Verrijk formulieren met afbeeldingen of video’s: een beeld zegt immers meer dan duizend woorden, zeker in het geval van verzekeringsclaims.
Conclusie
Wie mobiele bi en analytics op de traditionele manier inzet – als verlengstuk van de desktopversie voor leidinggevenden, it’ers en analisten – krijgt hetzelfde resultaat als voorheen. Laat de traditionele manier van denken los en geef mobiele bi en analytics een eigen rol in de digitale transformatie. Ontsluit de vele mogelijkheden voor alle medewerkers, zodat zij op kantoor en onderweg in staat zijn om:
- relevante informatie sneller te delen en te gebruiken in samenwerking met anderen;
- betere beslissingen te nemen;
- actief de klantervaring te verbeteren;
- trends en nieuwe businessmodellen sneller te bespeuren.