Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Wanneer kunnen de (meeste) mensen nou eens echt aan de slag met hun Analyse en Rapportagetools ?!

 

Expert

Henk Jekel
Manager Business Development, QlikTech. Expert van voor het topic .

Wat mij opvalt in de dagelijkse praktijk met organisaties waar wij mee te maken krijgen, is dat er vaak al enorm veel tijd, geld, moeite, bloed, zweet en tranen is geinvesteerd in (het gebruiken van) een infrastructuur waarbij de meeste mensen:

· net niet (of erger nog helemaal niet) datgene kunnen analyseren wat ze graag zouden willen

· bij wijzigingen of andere aanpassingen in hun analyse omgeving (zowel intern als extern) zwaar afhankelijk zijn van de "guru's" van de ICT afdeling dan wel van (dure) externe IT consultants, en/of

· bijna allemaal nog handmatig met allerlei foutgevoelige Excel spreadsheets zitten te werken.

Kortom, veel mensen zijn nog steeds op een hele ‘basic” manier bezig met zaken als Management Informatie, KPI’s etc. en daarbij juist heel creatief geworden in het omzeilen van de gebouwde BI infrastructuur

In plaats van deze op basis van hun authorisatie niveau juist zo vaak mogelijk te gebruiken. Daarbij merken wij als leverancier dat het slechts hun wens is om intuitief en gebruikersvriendelijk te kunnen analyseren. Vanuit elke gewenste invalshoek: van helictopterview tot en met de kleinste transactie of alles wat daar tussen in zit. Afhankelijk van hun vragen op dat moment. Zonder voorgedefinieerde cubes of views te gebruiken dan wel mismoedig naar papieren rapporten terug te grijpen.

Het is flauw en enigszins provocerend van mij om te zeggen dat wij dit als leverancier juist wel snel (bnnen enkele dagen), betrouwbaar en relatief goedkoop kunnen inrichten. Maar het is wel de reden voor veel organisaties om met ons in zee te gaan, terwijl ze in bijna alle gevallen 2, 3, soms wel meerdere smaken OLAP tools in huis hebben.

Dit kan niet alleen liggen aan het feit dat wij op basis van in-memory technologie alle beschikbare data in een flits kunnen doorzoeken naar de juiste antwoorden. Wat misschien wel aan de kern van mijn betoog raakt, is dat al onze eindgebruikers letterlijk binnen 2 minuten met alle (!) QlikView applicaties aan de slag kunnen.

Zou dit het geheim zijn? Analyse- en Rapportage software die werkt zoals wij mensen denken, in plaats van andersom: (moeten) denken zoals de software werkt. Dit is de fout die ons inziens vele BI leveranciers maken en dat heeft uiteindelijk niet het gewenste resultaat opgeleverd.

De gebruikers die uit hoofde van hun functie gewoon willen analyseren zonder een halve IT-expert te moeten zijn of deze bij de hand te moeten hebben.

Kortom wanneer gaan andere leveranciers Analyse- en Rapportage software leveren waarmee gebruikers gewoon aan de slag kunnen gaan?!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2493037). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ik begrijp dat we een interessant platform zijn om ongegeneerd de producten en diensten van de werkgever voor het voetlicht te brengen, maar ik ben blij dat dit tot nu toe weinig is voorgekomen. Het getuigt van weinig inzicht in de social psychology van blogs om te kunnen inschatten dat dit soort retoriek over eigen kunnen, en dus over het falen van andere leveranciers, een bepaalde arrogantie afstraalt die uiteindelijk Qliktech niet ten goede komt.Graag geen uitglijders meer Henk Jekel van Qliktech!En alle andere vendors: Bedankt voor het koelbloedige optreden.Andries Bottema - secretaris expert panel

In je post wordt weinig moeite gedaan een genuanceerd beeld te scheppen, en dat vind ik jammer, omdat dat deze post misschien nog boven het niveau van ordinair marketingpraatje had kunnen verheffen. Niks ten nadele overigens van de technologie in kwestie, maar laten we wel wezen, elke eindgebruiker kan binnen 2 minuten met elke applicatie aan de slag, zolang deze binnen twee minuten weet op te starten. Dat tot ultiem doel verheffen, of tot het bewijs van succes, toont een schrijnend gebrek van besef aan inzake de topics die juist op dit forum aan bod zouden moeten komen. Nog tijdens mijn opleiding (in de vorige eeuw), werd mij al verteld dat de kern van information discovery and distribution is de resultaatset precies te laten overeenkomen met de mogelijke set van antwoorden. Om dus enerzijds alle relevante resultaten te tonen, terwijl anderszijds alle irrelevante resultaten worden weggelaten. Voor zover ik op de hoogte ben doet Qliktech hierin geen enkele moeite, maar legt dit volledig bij de gebruiker neer. En laten we wel wezen, hoe moeilijk is het nou eigenlijk om een applicatie te bouwen waarbij de gebruiker alles ZELF moet doen?!

Het is zeer positief dat de kwaliteit van de frontend steeds beter wordt. In memory zorgt voor een goede performance, AJAX maakt het een mooie visuele experience, de gebruiker die hier aan toe is (en heel veel gebruikers zijn nog steeds heel erg blij met een lijstje wat ze uiteindelijk krijgen, die zijn hier helemaal nog niet klaar voor) heeft de keus uit tools zoals Qliktech, Proclarity, Panorama, Gapminder, Spotfire, Excel en ongetwijfeld zijn er nog meer te noemen.Dit laat niet onverlet dat, voordat welke frontend tool dan ook zinnige informatie oplevert, eerst alle data correct moet zijn opgehaald en opgepoetst. Anders kunnen we het spreekwoord van de aap met de gouden ring weer uit de kast halen.

Heren,ik heb bewust een licht, laten we zeggen "kort door de bocht" en provocatief stukje willen schrijven. Heb daarentegen de reacties van jullie goed in mijn oren geknopt en zal me vanaf het volgende stuk meer inhoudelijk opstellen....Ik had overigens wel wat meer felle reacties verwacht, liefst ook een beetje geagiteerde, maar eerlijk is eerlijk, koelbloedigheid heeft ook wel wat.

Onderstaande gezegd en geschreven hebbende, lijkt me er toch nog ruimte voor een kleine inhoudelijke noot. De kern van je post roept de vraag op naar 'het geheim van BI', nl. "Analyse- en Rapportage software die werkt zoals wij mensen denken, in plaats van andersom: (moeten) denken zoals de software werkt.". Op deze blog zijn er verschillende auteurs geweest die hierin volledig met je meegaan. Wij mensen willen worden bediend op onze tijd, op onze manier. Hierin laten we steeds minder ruimte voor reflectie en leren. En ja, de nieuwe generatie tooling (2, 3, 4.0) gaat daarin mee. Self-service, pay-per-view, gepersonaliseerd tot op de laatste pixel en de precieze seconde. Het werkt of het werkt niet, maar het werkt zeker niet meer anders. En dit plaatst Business Intelligence oplossingen voor een grotere uitdaging, vanuit het bewustzijn dat cijfers steeds grotere invloed krijgen, en dus steeds gecontroleerder tot stand moeten komen. De gulden middenweg heeft zich op dit gebied m.i. nog niet aangedient, maar ik ben zeker benieuwd naar jouw visie op deze trends!

De reactie van Freddy onderschrijf ik volledig. Deze blog geeft mij kriebels. Wederom een leverancier die roept dat zijn antwoord alle problemen van u doet vergeten. Een mooie flitsende demo en de klant heeft wederom wat shelfware gekocht....Ik ken leveranciers (vooral uit de jaren 90) die aan die tactiek uiteindelijk ten gronde zijn geraakt. Waarom? Niet de verkoop van het produkt, of de zogenaamde proof of concepts bepaald het suc6 op termijn, maar de daadwerkelijke gerealiseerde waarde op de langere termijn bepaald voor de klant het suc6.Niks ten nadele van deze leverancier hoor - ik geloof echt dat ze een functionaliteit bieden die veel waarde kan hebben. Maar wederom wordt het verkocht als een totaal oplossing. Zoals Freddy zegt; graag wat nuance. Ik voel deze post ook een beetje als een slag in het gezicht; 'beste klant, die BI'ers en vooral die data warehouse gasten kunnen er niks van, koop gewoon onze tool en je bent klaar'.Kom op zeg....

Techniek is niet een beperkende factor in de slaagkans van een Business Intelligence project. Investeer maximaal 20% van tijd en middelen in de techniek, software en hardware. Wantrouw projectplannen en offertes die structureel meer van de benodigde resources aan technische oplossingen besteden. Benut bij het uitvoeren van een BI project de kennis en ervaring van verkoop, marketing, financiën en operations. Daar wordt de meerwaarde van BI toepassingen bereikt. Als deze stakeholders geen bijdrage kunnen of willen leveren is het beter om niet te investeren. A fool with a tool…..

Uiterst komisch verhaal, dat mensen hier inhoudelijk op reageren. Dit is geen bijdrage, eerder afbreuk aan je integriteit en professionaliteit.Stap in de wereld die modder heet.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×