Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

2011: investeer in kennismanagement

Om ict-voorzieningen te kunnen beheren is steeds meer kennis nodig, ook al beloven softwarebedrijven het tegenovergestelde door programmatuur intuïtiever te maken. Het ict-landschap wordt ook complexer door virtualisatietechnieken, het nieuwe werken, cloudtechnieken, co-hosting, etc. De beheerder lijkt het zich ogenschijnlijk eenvoudig allemaal eigen te maken en moet daarnaast ook nog oog houden voor de aansluiting van de ict-voorzieningen op de business. Is het nog wel reeël om dit allemaal van een beheerder te mogen eisen c.q. verlangen? Ook schijnen beheerders een hekel te hebben om hun kennis te delen of vast te leggen. Of dit komt vanwege het type werk of de overvolle agenda wordt in het midden gelaten.

2011 wordt het jaar om de beheerder in bescherming te nemen en hem/haar tijd te gunnen kennis te codificeren. Bulletinboards, forums, faqs, etc. bestaan tenslotte ook al jaren en hier is blijkbaar grote behoefte aan aangezien beheerders hier ook gretig gebruik van maken. Dus waarom zou dit binnen de eigen organisatie niet kunnen werken ?

Het vastleggen van kennis hoeft niet in lijvige documenten te gebeuren. Vaak volstaat een verwijzing naar een andere bron zolang deze maar snel gevonden kan worden. Indien er toch kennis dient te worden vastgelegd in documenten, zorg dan voor zo min mogelijk overhead en stel duidelijke en bondige richtlijnen op voor het vastleggen van kennis. Daarnaast moet deze kennis natuurlijk eenvoudig gevonden kunnen worden via een centrale interface. Ook hier bestaan al de nodige hulpmiddelen voor. Stel kennis beschikbaar vanuit de gedachte dat iedereen hier toegang toe zou mogen hebben, tenzij...

Ook al kost het initeel meer tijd om kennis vast te leggen, er wordt ook weer veel tijd terugverdiend. Van persoonsafhankelijke kennis is minder sprake waardoor werkzaamheden door meer beheerders uitgevoerd kunnen worden. Nieuwe medewerkers zijn sneller ingewerkt, bedrijfsprocessen kunnen sneller worden hersteld, de score bij audits wordt beter en zo zijn er nog legio voordelen te benoemen. Tevens zal blijken dat beheerders hun kennis best vast willen leggen zodat zij hun hoofd een beetje 'leeg' kunnen maken en er hierdoor meer tijd vrij komt voor de leuke beheerderstaken.

Uiteindelijk is kennis macht(ig). Of deze kennis nu van jezelf is of van een ander.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Informatie vastleggen, bereikbaar en toepasbaar maken is een goed ding. Het gaat echter niet alleen lukken met technologie gebaseerde kennismanagement, wat eigenlijk informatiemanagement is. Als je kennismanagement succelvol wil laten zijn, blijkt uit onderzoek dat er tevens aandacht moet zijn voor zgn 'people aspects', dus ondersteuning en faciliteren van medewerkers in hun wijze van kennis vinden, opslaan, toepassen en ontwikkelen.

1. "Ook schijnen beheerders een hekel te hebben om hun kennis te delen of vast te leggen"
2. "Uiteindelijk is kennis macht(ig)"
Precies..en daarom zijn dit soort projecten ook gedoemd om te mislukken. Zoals je zelf al beschrijft staat het hebben van (de juiste) kennis op de juiste plek in een bedrijfs gelijk aan een BAANGARANTIE!

Als je (als beheerder of wie dan ook) jouw unieke kennis deelt met anderen, word jij spontaan vervangbaar.. :-) Zeker in het huidige economische klimaat waar je "niets meer lijkt te kunnen! zonder het juiste - door jouw behaalde (en meestal gefinancierde) - certificaatjes-circus.


Wil je (ook) wat weten? Leer het lekker zelf :-P

Ik ben het eens met Rik en uitermate oneens met RV.

In mijn optiek maak je jezelf, zeker binnen de kaders van je achterban, onsterfelijk als je je kennis deelt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de MVP's van Microsoft. De bijdrage(n) aan de community kun je ook vertalen in marketing voor jezelf. Medewerkers met toegevoegde waarde (lees: kennis) kunnen de zekerheid in zichzelf vinden en hoeven nimmer te vrezen voor hun job, ook niet als zij kennis delen. Mijn stelling is dat je in teamverband (lees: kennisdeling) meer kunt bereiken dan met prima donna's alleen.

Bij alle opdrachten die ik gedaan heb, vond men tijdens Intake gesprek documentatie geweldig belangrijk. Bij weinigen kreeg ik er ook de tijd voor. De waardering is ook niet best : men merkt dat jij minder productie hebt geleverd en je collega kan het ineens allemaal snel oppikken.

En de beheerder moet vooral oog houden voor de aansluiting van de ict-voorzieningen op de business.Van de beheerder wordt zowel deskundigheid verwacht van de bedrijfsprocessen als van de werkwijze van de gebruikers van de informatiesystemen. De beheerder is steeds vaker aan de kant van de business gepositioneerd in de organisatie.

Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3577399/1458016/2011-investeer-in-kennismanagement.html#reacties#ixzz12nqIoNXc

@Eddie

Verhaal van Rik is niet zo in tegenspraak met dat van RV. RV beschrijft een situatie die onstaat als er niet aan de noodzakelijke voorwaarden wordt voldaan, waar Rik op wijst (prettige bedrijfscultuur, visie, investeren in werknemers, sociale omgang).

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.