Het duurt minstens een kwartaal langer voordat lightrailverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland gereed is. Oorzaak is de late oplevering van de definitieve versie van de software die nodig is voor de beveiliging van het spoortraject Hoekse Lijn. Dat meldt het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam, achterhaalde RTV Rijnmond.
Volgens de planning zou vervoersbedrijf RET het traject voor het eind van 2018 in gebruik nemen. Nu blijkt dat Bombardier, de fabrikant van de treinstellen, pas op 5 november de definitieve beveiligingssoftware levert. Pas met deze software kan RET de vergunning aanvragen om de Hoekse Lijn in dienst te mogen nemen.
Het hele traject van aanvraag van de vergunning tot daadwerkelijke indienstneming duurt minimaal elf weken: zes voor de afgifte van de vergunning door toezichthouder Inspectie voor Leefomgeving en Transport en nog eens vijf weken voor de finale tests op het spoor.
Gebruik andere versie niet mogelijk
Om de lightrailverbinding sneller operationeel te laten zijn, heeft de projectorganisatie overwogen om met een eerdere versie van de beveiligingssoftware het vergunningstraject te beginnen. Dit bleek niet mogelijk. ‘Er is een te groot risico dat deze voorlopige softwareversie te veel fouten bevat die van invloed zijn op de veiligheid van de spoorbeveiliging’, schrijft het Rotterdams college van B&W. Hierdoor zou de Inspectie niet tot een juiste beoordeling en validatie kunnen komen en wordt geen vergunning verleend.
Het is niet de eerste keer dat de ingebruikname van de Hoekse Lijn wordt uitgesteld. Oorspronkelijk zou het traject in september 2017 gereed zijn. Bovendien is het budget inmiddels minstens 90 miljoen euro overschreden, schrijft de regionale nieuwssite.