Managed hosting door True

Haperende noodstroomvoorziening nekte Schiphol

Stekker

De chaos die op 29 april 2018 op Schiphol, nadat een spanningsdip in het hoogspanningsnet van energienetwerkbeheerder Tennet leidde tot een niet goed opgevangen onderbreking van de stroomvoorziening op een deel van Schiphol, heeft inderdaad te maken met een falende noodstroomvoorziening. Dit komt naar voren uit een tussentijdse evaluatie die TNO in opdracht van de luchthaven heeft uitgevoerd.

Het niet goed kunnen opvangen van de stroomonderbreking leidde op die dag tot het uitvallen van de incheck- en bagagesystemen. Dit leidde tot grote chaos op de luchthaven, op een van de drukste vakantieweekeinden van het jaar.

Computable ontving daarop geluiden dat diverse noodstroomvoorzieningen (ups: uninterruptible power supply-systemen) hadden gefaald. Schiphol wilde toen alleen kwijt dat 'op- en terugschakelen naar noodstroom gevolgen heeft gehad voor de operationele- en it-systemen'.

TNO-onderzoek

Uit de eerste bevindingen van TNO blijkt dat de verstoring van kritieke operationele processen op de luchthaven is veroorzaakt door een opeenvolging van gebeurtenissen in de stroomvoorziening en het datanetwerk. Zo kende een (tijdelijke) noodstroominstallatie in Terminal 3 afwijkende instellingen ten opzichte van andere noodstroomvoorzieningen, stonden drie groepen niet goed ingesteld en is de maximale belasting van de noodstroomvoorziening overschreden, laat de luchthaven in een persverklaring weten.

Na herstel van de stroomvoorziening stuitte Schiphol op enkele problemen in het datanetwerk. Dit als gevolg van een verbindingselement (‘switch’) dat verkeerd aangesloten was op de stroomvoorziening en hierdoor niet goed functioneerde. Op een andere switch deed zich een softwareprobleem voor waardoor een deel van het datanetwerk tijdelijk uitviel.

Maatregelen

Schiphol zegt direct maatregelen te hebben genomen om deze problemen op te lossen. Zo is bijvoorbeeld de betreffende noodstroominstallatie in Terminal 3 vervangen en succesvol getest, en zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in het datanetwerk.

In de volgende fase van het onderzoek zal TNO ook kijken naar de achterliggende oorzaken en aanbevelingen doen om herhaling te voorkomen of het risico daarop te verlagen. Het totale onderzoek wordt naar verwachting eind deze zomer afgerond.

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.