Managed hosting door True

Banken voeren IBAN-naamchecktechnologie in

Rabobank is bedenker van deze innovatie

 

Nederlandse banken komen met een nieuwe dienst, de IBAN-Naam Check. Wanneer een gebruiker tijdens het internetbankieren of mobiel bankieren bij een overboeking de IBAN-code en de naam van de begunstigde heeft ingevoerd, wordt de naam gecheckt voordat de overboeking wordt uitgevoerd. Wanneer bij de controle fouten worden ontdekt, krijgt de gebruiker een waarschuwing. De klant blijft zelf verantwoordelijk voor wat hij of zij met de waarschuwing doet.

Rabobank heeft de IBAN-Naam Check het afgelopen jaar ontwikkeld in het kader van een eigen innovatieprogramma. ‘De technologie is gebaseerd op slimme algoritmen die de naam bij een rekening controleren, zonder dat dit vertraging oplevert in het betalingsverkeer en zonder dat de privacy van rekeninghouders in het geding is’, stelt de bank.

De klant houdt zelf controle. De IBAN-Naam Check werkt voorlopig alleen bij Nederlandse IBAN-codes. Wanneer een (buitenlandse) IBAN niet kan worden gecontroleerd, krijgt de klant daar ook een melding van.

Er zijn twee verschillende waarschuwingsmogelijkheden. De eerste mogelijkheid is dat de ingevoerde naam iets afwijkt van de naam die bij het rekeningnummer bekend is. De naam die bekend is, wordt dan ter controle aan de gebruiker getoond. De ingevoerde naam kan ook sterk afwijken van de naam die bij het rekeningnummer bekend is. De naam die bekend is, wordt niet getoond en de gebruiker wordt gewaarschuwd voor mogelijke vergissingen of fraude. Op grond van Europese afspraken is het IBAN leidend voor het uitvoeren van een overboeking, zo melden de banken. De naam speelt daarbij geen rol. Als de ingevoerde naam juist is, krijgt de gebruiker geen melding.

Rabobank zal de IBAN-Naam Check in het tweede kwartaal van 2017 invoeren. Andere banken volgen daarna. Klanten worden van tevoren door hun bank geïnformeerd wanneer de check wordt ingevoerd. De bankklant hoeft daar zelf niets voor te doen, het wordt vanzelf actief binnen internetbankieren en mobiel bankieren.

1300 verkeerde overboekingen per maand

In 2016 hebben de Nederlandse banken onderzoek gedaan naar het aantal verkeerde overboekingen die klanten bij hen melden en wat daarvan de oorzaken zijn. Hieruit blijkt dat het maandelijks gaat om ongeveer 1300 verkeerde overboekingen. Driekwart daarvan is het gevolg van verouderde rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek voor internetbankieren en mobiel bankieren. Verder is gebleken dat maandelijks meer dan tweehonderd bankklanten een frauduleuze overboeking bij hun bank melden.

Naar aanleiding van het onderzoek hebben de banken drie maatregelen afgesproken die ze al hebben ingevoerd of in de loop van 2017 zullen invoeren. Zo stoppen banken met het heruitgeven van IBAN-rekeningnummers van opgeheven bankrekeningen, sporen ze hun klanten aan om adresboeken voor internetbankieren en mobiel bankieren te controleren en op te schonen en voeren ze de IBAN-Naam Check in. 

Demovideo IBAN-Naam check

IBAN-Naamcheck demo

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5949493). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Het is alleen jammer dat de IBAN-Naam Check alleen werkt bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers.

Dit terwijl de gedachte achter het hele IBAN-gebeuren is om internationaal betalen sneller en goedkoper te laten plaatsvinden.

Maar ja, men heeft blijkbaar niet de beschikking over alle ibannummers van alle klanten alle banken in Europa.?

2 innovatie managers. Ze gaan het rekeningnummer controleren tegen de bijbehorende naam. Net als vroeger ;-)

Innovatie, innovatie...dat is wel een heel groot woord. In de jaren 90 had je girotel waar al naam en nummer gecontroleerd werden voor Postbank rekeningnummers. Lijkt me geen raket technologie. Gaat om goede wil en afspraken maken met elkaar.

De Postbank, en later ING, kon alleen de namen van eigen klanten controleren, niet de namen van klanten bij andere banken. Dat was hard nodig omdat oude Postbank-rekeningnummers niet beveiligd waren tegen simpele tikfouten in het nummer. De langere rekeningnummers van alle andere banken waren daartegen wel beveiligd, met de zogeheten 'elfproef'. Iedere IBAN is ook goed beveiligd tegen tikfouten, met twee controlecijfers. Daarom heeft ING de naamcheck voor eigen klanten afgeschaft nadat alle Nederlandse rekeningnummers waren omgezet naar IBAN.

Bij de IBAN-Naam Check kun je nu in beginsel de naam van iedere Nederlandse rekeninghouder controleren, ook van een rekeninghouder bij een andere bank, razendsnel en vóórdat je de betaalopdracht verzendt.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×