Managed hosting door True

Persoonsgegevens binnenkort online beschikbaar

 

Binnenkort heeft een fors aantal nieuwe instanties online toegang tot de informatie uit de gemeentelijk basisadministratie persoonsgegevens. De proef met een landelijk raadpleegbaar register komt op stoom.

Begin november krijgen rond de tachtig instanties online toegang tot de persoonsgegevens van gemeenten. Het systeem dat daar nu voor ontwikkeld is - de LRD (Landelijk Raadpleegbare Deelverzameling) - is een beperkte verzameling van actuele gegevens van alle ingeschrevenen in de gemeentelijke basisadministraties. Deze gegevens, die beheerd worden door het agentschap BPR (Basisregistratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten) van het ministerie van Binnenlandse Zaken, worden één keer per dag ververst. Het controleren van persoonsgegevens is nu veel omslachtiger.
 
Aan de opzet van het LRD hebben zes instanties en vier gemeenten meegewerkt. Aan het eind van het proefproject waren er honderdduizend bevragingen per maand. Het BPR verwacht dat dit met de uitbreiding van het ledental 2,5 miljoen zal worden. Het LRD is een tijdelijke voorziening, die binnen een aantal jaren door een nieuw GBA-systeem vervangen zal worden.
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/393233). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Hallo,

op zich is dit een verheugende ontwikkeling, maar is ook reeds duidelijk om wat voor soort instanties het gaat?

Ik denk dat het niet de vraag moet wezen welke instanties het betreffen, maar eerder of de processen wel veilig genoeg zijn. Zullen de afnemers cq. gebruikers in goed trouw de gegevens gebruiken, of worden de gegevens blootgesteld aan gevaren. En wordt er in zeer extreme gevallen geen mogelijkheid geschapen van deze administratie misbruik te maken. Hoe is het met de beveiliging en beheer. Wat moet er gebeuren als de gegevens niet juist opgevraagd worden en wie is verantwoordelijk voor de onjuiste opgave cq. gebruik van de gegevens.
Allemaal mooi en aardig bedacht, maar eigenlijk zijn bovenstaande vragen al beantwoord. De gemeenten weten als geen ander hoe met deze gegevens om te gaan. Waarom is er dan niet voor gekozen om op gemeentelijk niveau een online verbinding te maken. Wat nu nog allemaal opgezet moet worden om het centrale administratie goed te laten verlopen is ongekend. En dan nog niet eens gesproken over de kosten die hiermee gemoeid gaan.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×