Managed hosting door True

ICT'er is goed te bereiken via social media

 

Als bedrijven ict'ers zoeken, dan doen ze er verstandig aan te werven via social media. Dat vinden Computable-experts van het topic Loopbaan. Ict'ers zouden namelijk bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in social media om de achterliggende technologie. Hierdoor zijn er relatief veel ict'ers via sociale netwerken te vinden.

Het succesvol zoeken naar ict'ers via social media is wel afhankelijk van een aantal zaken. Volgens Danny IJzendoorn, directeur van The Future Group, hangt het hangt voornamelijk af van de interessegebieden van ict'ers. ‘Over het algemeen behoren ict'ers natuurlijk wel tot de doelgroep die geïnteresseerd is in dit soort mogelijkheden en qua technologieën vooruit lopen.'

Succeskans

Ook Peter Ambagtsheer, eigenaar van adviesbedrijf Mentaspex, meent dat ict'ers prima via social media te vinden zijn, al koppelt hij het wel aan een ‘traditioneel' ict-middel. ‘Ze zijn pas echt benaderbaar als een social media-bericht ook als e-mail wordt verzonden.' Toch vindt hij dat de manier waarop een ict'er benaderd wordt, minder belangrijk is dan het gevoel dat hij krijgt bij een benaderpoging. ‘Het heeft vooral effect als de ontvanger het gevoel krijgt dat hij al bekend is en dus serieus kans maakt. Elke afwijzing is immers een klap in het gezicht van een ict-kandidaat. Goede recruiters begrijpen dat ter dege. Is de succeskans gering, dan benaderen ze niet. Daarom is een social media-benadering ook zo krachtig. Je kent degenen in je netwerk immers, vooropgesteld dat je het goed hebt opgezet.'

Erwin van Litsenburg, directeur van de RulersGroup, is het wel met Ambagtsheer eens. ‘Ict'ers zijn heel goed via social media te bereiken. Vooral de ict'ers die niet actief op zoek zijn naar een andere uitdaging, maar er wel voor open zouden kunnen staan, vind je daar en kun je goed bereiken.'

Wervingscowboys

‘Ict'ers zijn door de hoge penetratiegraad van het gebruik van social media in deze doelgroep goed te bereiken', zegt Marcel van der Meer, managing ict-recruiter bij Klikwork. ‘Echter door het veelvuldige gebruik van ‘wervingscowboys' is deze doelgroep ook redelijk immuun geworden voor benadering via social media. Wees hier vooral creatief en zorg voor relevante content en wees authentiek. Maak het voor een ict'er ook eenvoudig om via social media te solliciteren.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3969539). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Ik vraag me dan alleen wel af waar de ICT'ers dan zitten. Er wordt vermeld dat ICT'ers voorop lopen qua technologieën, maar zijn niet snel te vinden met bijvoorbeeld Twittergids. Dat is dan, voor mijn gevoel, toch een beetje tegendraads.

Daarnaast vraag ik me af als je twee manieren gebruikt om ICT'ers te werven (via social media en e-mail), of social media alleen dan ook echt werkt? Of dat het alleen maar komt door de e-mail die ook verstuurd wordt.
Ik heb zelf een aantal ICT'ers gevraagd of zij op twitter en facebook zitten, waarvan 1 op de 5 meldt dat ze dit doen. Vind ik toch nog wel een klein aantal.

De laatste alinea geeft eigenlijk al het probleem aan. Op sociale netwerken zitten veel 'cowboys' die even snel willen scoren. Recruiters die beweren uit naam van een bedrijf te werken maar daar geen enkele relatie mee hebben. Op deze 'bounty hunters' zitten meeste ICT-ers niet te wachten.

De mails van deze 'bounty hunters' verdwijnen bij mij zonder gelezen te worden in de prullebak. Misschien dat we als ICT-ers daarom maar eens een 'black-list' op moeten stellen. Zo dat het net verschoond blijft van deze 'cowboys'en hun spam.

Met "te bereiken" bedoelt men dus hoogstens "te vinden". Niet "te porren voor". Dat vereist e-mail.

Maar de definitie van ICT'er is dan ook niet duidelijk uit het artikel. MBO-3 Systeembeheer op Hyves of A.I. Specialist via LinkedIn, waar gaat dit over?

Ik ben geen snars wijzer over welk kanaal nu betere werving resultaten oplevert in welke situatie. Ik moet hoogstens terugdenken aan de creativiteit die Klikwork aankrijt.

Een tip voor Danny IJzendoorn, instrueer je 'wervingscowboys' iig dat ze niet adverteren met 'Cumputer Futures', anders vinden ze echt helemaal niemand die met ze wil praten.
Ewout beschrijft heel precies de situatie zoals die is.

@Gast, waar de ICTers zitten ? geen idee waar ze allemaal zitten, maar de lui die wat te melden hebben zitten niet op twitter, hyves en dat soort onzin. de echte cracks vind je op prive bijeenkomsten en irc.
Maar om daar iets te bereiken moet je zelf ook iets te melden hebben... gladde babbelaars vallen daar heel snel door de mand.

Goede ICTers vind je aleen maar als je ze eerst serieus neemt, want dat is eigenlijk de grootste ergernis waar zij tegenaan lopen.
En dan nog... goede mensen zijn gewoon een schaars goed.

Het is de hoogste tijd dat bedrijven stoppen te investeren in die recruiters, werveringbureau's en headhunters. Ik lees die onzin niet eens, ik word doodgespamt door allerlei bureau's met de meest onzinnige vacatures.

Het werkt gewoon niet, bedrijven moeten zelf werven, of het werk uitbesteden aan recruiters die namens het bedrijf werven, monsterboard staat vol met vacatures van allerlei bureau's, nou ik sla ze over tot ik een vacature tegen kom waar wel een bedrijfsnaam bij staat.

Tot die tijd zijn wij ICT-ers tijdelijk niet bereikbaar via social media :)

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.