Managed hosting door True

IBM CIO Study 2011

CIO wil personeel met zakelijk inzicht

 

Cloud computing

Ict-medewerkers moeten niet alleen verstand hebben van techniek. Ze moeten ook over vaardigheden beschikken om bedrijfsprocessen te kunnen snappen. Dat vinden veel chief information officers (cio's), zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van automatiseerder IBM. De cio ziet zichzelf ook niet meer als de 'ict-fabrieksoppasser', maar zegt erkend te worden voor het halen van toegevoegde waarde uit technologie en inzicht in complexe systemen.

Uit de IBM CIO Study 2011, een onderzoek onder drieduizend cio's wereldwijd, komt naar voren dat daar waar ict-personeel vroeger vaak alleen kennis diende te hebben van techniek, dit nu niet meer het geval is. Tweederde van de ondervraagde cio's ziet het als een prioriteit om met personeel te werken dat kennis van technologie heeft en over 'business skills' beschikt.

Volgens IBM heeft deze opvatting van cio's te maken met hun veranderende rol. 'Nu ict een groeiende rol speelt in de strategie van de organisatie, wordt de rol van de cio steeds belangrijker', beweert Marc Zegveld, hoofd Strategy & Transformation voor IBM in de Benelux. 'Business- en ict-afdelingen moeten samenwerken om dit mogelijk te maken. Wat opvalt in de Benelux-resultaten is dat cio's hier meer dan gemiddeld mee bezig zijn. In de Benelux is er met 84 procent meer focus op een versterking van de interne samenwerking, het integreren van business en ict, dan wereldwijd met 74 procent. Deze koppeling is met name sterk in de sectoren financiën, telecom en media, omdat ict de basis vormt bij producten zoals online bankieren en mobiele toepassingen.'

Bedrijfskritisch

Het tweejaarlijkse cio-onderzoek van IBM, dat in 2009 voor het eerst is gehouden, toont verder aan dat vier op de vijf cio's business intelligence en business analyse als bedrijfskritisch beschouwen. Cio's ervaren daarbij dat vereenvoudiging van interne processen problematisch is. Daarnaast zijn ze geïnteresseerd in innovatieve methoden en instrumenten om bulkdata om te zetten in bruikbare informatie. Dit varieert van master datamanagement (68 procent) tot klantanalytics (66 procent), datawarehousing en visuele dashboards (64 procent) en zoekmogelijkheden (59 procent).

Verder komt uit de enquête naar voren dat 60 procent van de ict-directeuren cloud computing binnen nu en vijf jaar zegt te willen omarmen. Ook ziet bijna driekwart van de ondervraagden mobiliteit en mobiel computergebruik als een kantelpunt voor het bedrijf in de komende jaren.

IBM CIO Study 2011

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3946450). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

... om vervolgens een leveranciersoplossing te kiezen die zowel de businessmensen als de ICT-ers frustreert.

Het gaat om de juiste mix van IT'ers met kennis van bedrijfsprocessen en Business consultants met affiniteit met IT. Vanuit die gedachte, ICT moet ondersteunend zijn aan het primaire proces, is dit eigenlijk heel logisch. Bij Comprehensive ICT Solutions (CIS) hanteren we daarom de slogan: "Méér dan technische oplossingen in ICT...". Mensen met technische know-how vind je overal. Onze klanten zijn bereid om meer te betalen voor intrinsieke waarde. Kennis van de techniek maar ook van de inhoud en andersom.

Heel goede insteek van de CIO's
Verder moeten alle ICT medewerkers nog een academische opleiding hebben, goede koks zijn, in het bezit van een vliegbrevet, een afgeronde opleiding tot atoomgeleerde, en natuurlijk een grote schare aan potentiele klanten.

En ohhh ja.. als ze hun vak zouden verstaan is dat ook een pre.

Personeel wil een CIO die verstand heeft van techniek ..

Comprehensive ICT Solutions is ook weer zo'n clubje wat te weinig geld heeft voor een advertentie, blijkbaar gaat het erg slecht met hun toko...

Ik zou er voor geen goud zaken mee willen doen.

Is er nog wel ruimte voor verstand van IT met al die bedrijfsprocessen, financieel inzicht sociale vaardigheden op Hbo A tm Z niveau denkende handige handjes? lijkt me een leuke baan wanneer je betaald wordt om allerlei onzinnige dingen te bedenken, en ja knap wanneer het dan ook nog serieus wordt genomen.
Ps wie is er vaardig genoeg om de sollicitatiegesprekken tot een goed einde te brengen...?

Eddie, als je reclame wil maken voor je toko, dan moet je contact opnemen met sales@computable.nl

@Pascal: exact!
... en dus zet de cio een opdracht uit tot werving van van nog maar een ervaren (sharepoint/sql/DotNet) expert met genoemde kwalificaties voor 30k pj én een mobiel van de zaak en hebben we 9001 onvervulde vacatures in ICT-land.

@vlacon, Inderdaad, geen enkele klant wil extra betalen voor iets waarvan je mag verwachten dat het standaard aanwezig is, mensen met technische know-how kom ik maar zeer zelden tegen, en meer dan technische oplossingen ook al niet, want overal word de zelfde eenheidsworst aangeboden.

@Nlamo, je rekent toch niet helemaal goed, want al die uitzendburo's vinden die nep vacature ook en voor je het weet word die dus ook nog eens vijftig keer gerepliceerd.
Daarom, stel ik dat al die bedrijven maar gewoon bekend moeten maken waar ze die onzin vandaan halen.
Pas dan zal blijven dat er van de 9000 vacancies er hooguit 200 echt bestaan.

Aanvulling op Kees:

Werknemers zien ook graag een CIO die ook de handen uit de mouwen steekt op de werkvloer...

De wens van de CIO begrijp ik. Iedereen wil de best mogelijke medewerkers - schapen met vijf poten.
De realiteit is echter anders, 90% van de mensen heeft slechts affiniteit met één vakgebied en met informatici is het niet anders.
Kortom, een onhaalbare oplossing voor een oud probleemHet is veel realistischer om maar één schaap met vijf poten per project te wensen en geef hem dan de naam 'chief architect' of zo.

Techneuten wensen CIOs die kunnen beoordelen of een proefballon realistisch is of niet.

Draai het om en je hebt :
Personeel wil CIO met zakelijk inzicht

Wat een frustraties om een conclusie die simpelweg een waarheid als een koe is.

Je hebt inderdaad de ideale mix nodig. Mensen zoals applicatie ontwerpers, functioneel beheerders, consultants en vooral de CIO's zelf, moeten veel weten van de markt van de klant en van processen om die markt zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Je moet de eigen opdrachtgever/klant tegemoet komen in het gesprek over de inzet van en dus de investeringen in de ICT. ICT die voor de klant geen duidelijke toegevoegde waarde heeft, wordt slecht als een kostenpost gezien. Daar wordt op bezuinigd.

Een goede CIO zal m.b.v. de HRM manager voor de juiste mix zorgen. Een CIO die over de mix klaagt, moet nog maar eens kijken wat deze zelf verkeerd gedaan heeft.

Ze bestaan echt!


Reactie aangepast.
Dit is niet de plek voor personeelswerving.

>> Mensen met technische know-how vind je overal.

Nee, die vind je niet overal. Dat is de verkeerde aanname, en daarom gaan dingen mis. Men vindt dat iederen goed in de vak is en selecter kandidaten op basis van andere kwaliteiten (zoals "persoonlijkheid"). En dan krijg je "specialisten" die weining kunnen behalve zichzelf goed kunnen verkopen.
Uit mijn ervaringen: een goede techneut, met hoge IQ, zal binnen no-time nodige bedrijfsprocessen snappen.(excuses voor de taalfouten, maar Nederlands is niet mijn moedertaal).

@Maria, een slimme techneut kan natuurlijk elk bedrijfsproces begrijpen. Je kan alles leren. Maar lang niet elke techneut heeft genoeg tijd om dat te doen of wil daar überhaupt genoeg tijd in steken. Veel techneuten zijn juist zo ontzettend goed in een bepaald deel van de techniek, omdat zij zich zo focussen op die techniek. Het snappen hoe de markt zakelijk in elkaar zit met z'n kansen en bedreigingen en beseffen wat daarbij de rol van ICT is/kan zijn, is een paar stappen verder en niet voor iedereen weggelegd.
Maar je hebt geen schapen met vijf poten nodig. Het is genoeg om naast je eigen specialismen, ook genoeg kennis en inzicht in de domeinen van anderen bezitten, om goed te kunnen samenwerken.

@ICT-er,
Een goede manager snapt dat hij moet zorgen dat de boel goed draait en weten dat hij te stom is om de techniek te begrijpen.
Een goede techneut moet zijn winkel draaiend houden en snappen dat hij te stom is om te toko te managen.
Dit maakt een goede mix.
Helaas komt het steeds vaker voor dat beide partijen hiet niet aan voldoen maar zich wel met elkaars vak gebied bezig houden.
Dan krijg je het soort uitspraken waar in dit artikel over gesproken wordt.

Wat mij zelf betreft, ik begrijp een hoop technische bedrijfsprocessen, maar administratieve processen heb ik geen affiniteit mee. das soms best lastig.

@Pascal, als ik je goed begrijp dan wil je techniek en management ontkoppelen. Je hebt dus de ICT-techneut die niet weet welke bedrijfsdoelen bereikt moeten worden m.b.v. ICT en een “domme” CIO die niks van de ICT begrijpt waarvoor deze wel verantwoordelijk is?

Je chargeert naar het belachelijke toe, maar in essentie is dat precies wat ik bedoel.

Wat een rare kop boven dit artikel. Inzicht in (de wezenlijke karakteristieken van betreffende) bedrijfsprocessen (zeer terecht moet dat de focus van CIO's zijn, want techniek is op zichzelf per definitie doel-loos) is heel wat anders dan "zakelijk" (= commercieel) inzicht.

Nobel streven maar volgens mij slaan ze de plank mis.

De laatste jaren wordt er veel effort gestoken in het inbedden van functioneel beheer. De eeuwige discussie is wie waar verantwoordelijk voor is en wie welke kennis en ervaring moet hebben.
Mijns inziens zou voornamelijk de kennis m.b.t. de business/bedrijfsprocessen bij Functioneelbeheer/ informatie management moet liggen en kennis van de techniek bij ICT. Nu is het wel noodzakelijk om de samenwerking tot stand te brengen zodat de kennis van de diverse onderdelen (business en ICT) bij elkaar komt. Deze samenwerking ontbreekt vaak en ook het begrip voor elkaar. CIO's zouden wat mij betreft dus meer de focus moeten leggen op de samenwerking.

Zou Computable eerst de functie CIO even willen definiëren? En de functie IT directeur? Volgens mij zijn dat toch twee heel verschillende rollen

CIO is toch iemand die IT artikelen uit hippe bladen en uit hippe websites leest en daar 'mooie' powerpoint presentaties van maakt?

Peter, je slaat de spijker op zijn kop, voeg er nog aan toe dat hij overlegd met gladde prietpraat verkopers en de cirkel is rond.

Precies dat is de reden waarom het zo vaak mis gaat, en waarom ik hierboven dus een scheiding maak in eenieders vakgebied.

IT'er wil CIO met zakelijk inzicht.

@Pascal, je gaat vanuit een negatief scenario van bemoeizucht, maar met te weinig verstand van zaken om iets zinnigs toe te voegen. Het kan ook anders. Ik zie in de praktijk altijd positief resultaat bij samenwerken met gezamenlijke ervaring, begrippen en doelen, zoals bij een operatieteam.
Moet er niet aandenken dat de chirurg bijna niks van sedatie afweet, de radioloog slechts een techneut is, en een operatieassistent niet weet waarom de operatie wordt uitgevoerd.

@ICT-er
Als je dat werkelijk zo ziet, waarom is het dan zo dat CIO's geen verstand van techniek hoeven te hebben ?
De meeste CIO's willen zo dicht mogelijk tegen de business kant aankruipen en wel het liefst in de raad van bestuur. Eigenlijk is het symptomatisch voor de steeds meer uitduiende managementlagen binnen organisaties en bedrijven in Nederland. Te weinig mensen willen nog iets met de werkvloer te maken hebben. Vervolgens komt men dan met de vraag : "Waarom spreekt de werkvloer onze taal niet" ? Dat is de wereld op zijn kop uiteraard.

Dat is idd precies mijn punt.
Ervaring heeft mij geleerd dat managers denken dat ze heel goed op de hoogte van technologie zijn.
Dat is iha gewoon niet het geval, zeker daar waar het ICT betreft.
Je hebt de technische (afdelings) manager die meestal gewoon met zijn voeten in de modder staat, maar daarboven lopen dan weer allerlij figuren te kraaien die enkel geintereseerd zijn in het verbeteren van hun persoonlijke positie.

Om die reden werk ik dan ook liever voor kleine organisaties.
Mijn opperhoofd, klopt gewoon zelf code, als ik het ergens niet mee eens ben valt dat altijd te bespreken.
Soms wint de commercie, en soms wint de techniek.

@Kees, CIO's moeten weldegelijk veel verstand hebben van ICT. De CIO’s die ik ken, hebben tientallen jaren ervaring in de ICT als afdelingsmanager, projectmanager, etc.
Als CIO’s die expertise en ervaring niet hebben, dan heeft de board een grove fout gemaakt. En ja, dat kan ook voorkomen.

@ICT-er
Mijn ervaring is juist dat CIO's sinds enige jaren vaker keuzes maken uitsluitend op basis van kosten en steeds minder in staat te zijn tot kwalitatieve en strategische overwegingen. Een recent onderwerp als 'Outsourcing stelt IT-afdeling vaak teleur' op deze website lijkt mijn waarneming te staven.

@Kees, echte CIO's zijn heel voorzichtig met outsourcing. Outsourcing bestaat al decennia en de beoogde doelen worden vaak niet behaald. CIO’s hebben maar al te vaak outsourcingcontracten moeten openbreken of beëindigen. Een CIO die alleen naar binnen gehaald is om te gaan outsourcen, is geen echte CIO. Het gaat dan ook fout.
Ik heb wel een paar middelendirecteuren gekend die ook de rol van CIO probeerden in te vullen en bij hen is het helaas verkeerd gegaan. Maar dat waren mensen die dachten ook wel wat van ICT af te weten omdat ze met WordPerfect konden werken.

In zijn algemeenheid kun je stellen dat CIO en IT managers vaak hun informatie op heel andere plekken opdoen dan de techneuten. En daarin schuilt ook een informatiekloof.
Wat dat betreft mogen ze wel vaker met elkaar sparren zodat beide een beter idee hebben van wat er speelt.

Dan heb je ook al meteen de goede definitie van een CIO of IT manager te pakken. Die komt vaak op de werkvloer en is (uit eigen beweging) geïnteresseerd en zelfs niet vies om zijn/haar handen vies te maken.

misschien gaan de werknemers die echt zakelijk inzicht hebben wel weg uit de ict. zeg nou zelf, wat een ellende ...

@ICT-er
Ik heb nog nooit een CIO gezien die de werkvloer op kwam en een vraag stelde in de trant van : "Ons bedrijf heeft een probleem met een business process en wil van ons weten welke oplossingen wij hiervoor kunnen verzinnen" of "ons bedrijf heeft deze strategische doelstellingen. Hoe of wat kunnen wij bijdragen zodat deze doelstellingen zo snel en goed als mogelijk worden bewerkstelligd".

Dat zou bijvoorbeeld een begin kunnen zijn.

"Vraag niet wat je bedrijf voor jou kan doen, maar vraag wat jij kan doen voor je bedrijf". (vrij naar JFK).

ICT is gewoon voor de Beta's, omdat het een exact beroep is.

Dat er veel verdwaalde Alpha's rondlopen is duidelijk, dat deze meer kwaad doen dan goed is ook duidelijk en logisch.

Misschien is de schuld ook wel een beetje te wijten aan de ITIL-cultuur, die de technici als het ware in een soort mindset dwingt die uitsluitend gericht is op het oplossen van 'low level' incidenten en problemen, waardoor de focus niet meer ligt op het zo optimaal mogelijk ondersteunen van business processen en het inzetten van ICT als een wapen in de concurrentie met andere bedrijven.

Misschien zou een goede CIO gewoon eens een maandelijkse brainstorm meeting moeten houden met zijn ICT-ers.

ICT-er je maakt zelf al onderscheid tussen een 'echte CIO' en een kenlijk minder 'echte CIO'

Wat bepaald nu wat een 'echte CIO' is, en wat moet er gebeuren als deze niet aan de kriteria voldoet.

ICT is vooral voor de Bèta’s, niet echt voor Alpha’s, maar Gamma’s zijn in de ICT ook nodig. Juist zij kunnen de link te leggen tussen de business en de ICT. Dat sluit aan bij goed geïmplementeerde ITIL. Intermediair zijn, is vaak hun rol.
En inderdaad een manager, ook een CIO, moet regelmatig langsgaan bij de medewerkers en de (interne of externe) opdrachtgevers en dan echt praten, geen beleefdheidsbezoek brengen. Managen kan je niet vanuit je bureaustoel.

@Pascal, in het leger spraken we over “Rang is alleen Rang als er Rang op staat” (van het spotje) om slecht functionerende collega’s aan te spreken. Je rang, ook je rol als CIO, moet je binnen een redelijke termijn waarmaken. Vind je dat de CIO het niet goed doet, dan mag je deze op een respectvolle wijze aanspreken en aangeven wat je meemaakt, wat dat voor jou en het bedrijf betekent, wat je anders wilt en waarom. Als de CIO niet naar goede argumenten wil luisteren, dan kan je nog altijd hogerop (samen met collega’s).
Maar let op, de CIO is de verantwoordelijkheid van de board.

@ICT-er 19-05-2011 22:56
Gamma's moet je uit de ICT houden, svp.
Een ITSM / ITIL consultant moet zich maar bezighouden met het probleemoplossingsproces en communicatie met de klant. Zet dit soort lieden (met alle respect overigens!) in godesnaam niet tussen de techneuten en de CIO.

Een Gamma introduceert door zijn geaardheid (weet niets van techniek of van business) slechts ruis in de communicatie tussen business en techniek.

@Kees, ik ben zelf van oorsprong techneut en natuurwetenschapper, maar ik heb prima met Gamma’s samengewerkt, zelfs als ze vakidioten zijn m.b.t. het eigen specialisme.

Maar weet jij wel wat Gamma’s zijn? Zij houden zich onder andere bezig met bedrijfskunde, economie, rechten en communicatie. En dat kan voor techneuten handig zijn, want die hebben meestal geen zin om zich bezig te houden met procesverbetering (vaak niet eens met de eigen beheer- en ontwikkelprocessen). Techneuten hebben meestal ook weinig of geen interesse in de kosten en nog minder in de baten van ICT (of dacht je dat ICT-ers altijd binnen budget blijven?). Er zijn ook maar heel weinig techneuten die een goed maar werkbaar contract kunnen te maken voor het geval dat men voor de rechter moet verschijnen. En communicatie is zeker niet de sterkste kant van de modale techneut.
We kunnen dus, als we willen, elkaar heel goed aanvullen en onze klanten/gebruikers eisen dat zelfs.

Continue monitoring en analyse van IT portfolio versterkt alignment tussen business en IT.

Zakelijk inzicht vereist niet alleen de juiste skills maar ook de juiste “information at your fingertips”. Naarmate steeds meer belangrijke bedrijfsprocessen afhankelijk zijn van IT ondersteuning wordt de invloed van IT op de totale business performance steeds groter. Hoe nu maakt de CIO met zijn personeel de meerwaarde van de IT functie inzichtelijk? Door continu een aantal belangrijke aspecten in het IT omgeving te monitoren, zijn interessante analyses te maken. Denk daarbij aan zaken als:

• Doorlooptijd van changes
• Aantal FTE
• Functionele omvang
• Gebruikte technologieën
• Technische kwaliteit
• Productiviteit
• Bouw-/onderhoudskosten

Het doormeten van software portfolios maakt het mogelijk eenmalige investeringskosten voor aanpassing af te wegen tegen terugkerende besparingen gedurende de resterende levensduur. Dit is mogelijk doordat er een relatie bestaat tussen software kwaliteit en productiviteit, zoals blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van SIG in samenwerking met TU Delft en de Universiteit. Dit onderzoek heeft aangetoond dat changes voor software met een hogere technische kwaliteit aanzienlijk minder inspanning en een kortere doorlooptijd vergen dan voor software met lagere kwaliteit.
Een artikel over bovengenoemd wetenschappelijk onderzoek is verschenen in het Software Quality Journal. Zie http://tinyurl.com/6x2k32d

Gebruikmakend van zo’n kwaliteitsmodel en objectieve metingen zou de CIO en zijn team een aantal zaken in beeld kunnen brengen en kunnen benchmarken:

• Op systeemniveau: hoeveel uren zouden de gerealiseerde veranderingen (bij gemiddelde productiviteit) gekost moeten hebben? Hoeveel uren zouden geïnvesteerd moeten worden om de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen? Hoeveel onderhoudsuren en Euros zou dit besparen in de toekomst?
• Op portfolioniveau: voor welke ketens/clusters zouden investeringen in kwaliteitsverbetering zich binnen welke termijn terugbetalen in verminderde onderhoudskosten? Welke veranderingen in het IT portfolio zouden zich het snelst terugverdienen?

Door continu software bouw- en beheertrajecten op deze manier te monitoren en te analyseren, kan IT zich goed op de kaart zetten. Op basis van objectieve feiten en inzicht in complexe systemen aangeven waar meerwaarde voor de business te halen valt. Erkenning van en waardering voor de IT discipline is dan nog slechts een kwestie van tijd.

Prima, huur me maar in, ik zit met te weinig werk en kan meteen beginnen. Of is de nood toch niet zo hoog en wil men gewoon voor een duppie op de eerste rang en zichzelf profileren?

Computable: zorg dat je onafhankelijk blijft anders kun je het tijdschrift wat mij betreft opheffen.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.