Managed hosting door True

'Omscholing moet tekort ICT'ers beperken'

Training

Omscholing van ict'ers is noodzakelijk om op korte termijn het gebrek aan ict-personeel aan te pakken. Dat stelt voorzitter van Taskforce e-Skills Nederland, Peter Hagedoorn. 'De huidige acties om het tekort te aan te pakken, zijn te veel gericht op de instroom via opleidingen.' Dat levert volgens de taskforce te weinig op omdat organisaties zoeken naar personeel dat ict in bedrijfskundige toepassingen kan vertalen terwijl opleidingen vooral de technisch kant van ict benaderen.

Volgens Hagedoorn zijn voorbeelden van functies waar de meeste tekorten ontstaan: enterprise-architect, applicatie-architect, sourcing manager, demand manager, business-analist en beveiligingsexpert. Het gaat dan om de toepassing van ict in specifieke sectoren zoals zorg en logistiek. De voorzitter: 'De tekorten zijn het grootst in deze relatief nieuwe en steeds belangrijk wordende vakgebieden waar weinig tot geen goede opleidingen voor zijn.'

Naar aanleiding van het Computable-artikel 'Tekort aan ICT'ers groeit tot 40.000 in 2015', ontstond een discussie over dat aantal. Lezers vinden het aantal erg hoog.

Volgens de taskforce groeit het tekort afhankelijk van de economische omstandigheden naar 27.000 tot 40.000. De taskforce baseert zich op Europese onderzoeksresultaten die naar de Nederlandse situatie zijn vertaald. Het eindrapport is aangeboden aan het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

'40.000 is niet overdreven'

Volgens Hagedoorn liggen de verschillen in de afbakening van de onderzoeksgroep. 'Er is gekeken naar personeel bij ict-bedrijven, de leverancierskant, en ict-functies bij bedrijven.' Volgens de taskforce werkt ongeveer de helft van de ict'ers aan de vraagkant.

Ict~Office voorspelt voor 2015 een tekort van 10.000 ict'ers. De brancheorganisatie richtte zich in dat onderzoek op hogeropgeleiden vanaf hbo-niveau.

Hagedoorn vindt het voorspelde tekort niet overdreven. 'Het tekort wordt juist gemaskeerd door de recessie. Het lijkt alsof de arbeidsmarkt herstelt, maar dat zijn banen die tijdens de crisis wegvielen.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

In welke leeftijdscategorie is er gekeken? Betreft het hier een tekort van alle ICT vaardige medewerkers tot de pensioengerechtigde leeftijd of alleen tot een jaar of 45?

Is dit misschien een publiciteitsstunt om jongeren geinteresseerd te krijgen in ICT, om over een aantal jaar over veel goedkope jonge krachten te beschikken??

Er zijn zoveel reeds gekwalificeerde ICT-ers beschikbaar die 40 plus zijn, daar gaat het niet over. Ze willen, net als vroeger, graag jonge, goedkope krachten omscholen om die zo goedkoop in te kunnen zetten tegen normale tarieven.

Jonge mensen kiezen allang niet meer voor de ICT omdat de lonen en carriere kansen daar veel lager zijn dan bij andere richtingen zoals bedrijfkunde, rechten, communicatie en marketing. Elke crisis vliegen de ICT-ers er met bosjes uit, waarna ze in de krant mogen lezen dat er weer dikke tekorten aankomen.

Het zijn echter niet alleen de detacheerders zelf die de oorzaak zijn van het slechte imago van de ICT:

De eindklanten zelf zien ICT meer en meer als een kostenpost waar naar hartelust in gesneden en ge-outsourced kan worden. Hele afdelingen worden afgestoten en als je geluk hebt dan heb je de week erop nog wel een baan maar met veel mindere arbeidsvoorwaarden. Zit het tegen dan kan je naar huis want blijkbaar kan men in Delhi of Bangalore het veel beter (lees: goedkoper)

In zoverre is er niet eens zoveel verschil tussen de ICT en bijv. de schoonmaak branche of seizoensplukkers in de tuinbouw: het gaat eigenlijk maar om 1 ding, kosten... De marges worden kleiner en kleiner, de arbeidsvoorwaarden verschralen, en bij het eerste zuchtje tegenwind hoef je niet meer te komen. Is er daarna ergens een goedkopere Pool of Roemeen (tuinbouw), illegaal (schoonmaak) of Indier (ICT) dan kies je toch gewoon daarvoor? Alles voor de winst!

Op zich is het niet vreemd dat detacheringsbedrijven daar hun bedrijfsmodel meer en meer op aanpassen. Elk moment kan een grote klant tenslotte beslissen dat je zo weer 20 man terug op de bank hebt zitten. Er zijn maar 2 smaken, je bent declarabel of je kost je baas geld... Is dat dan de schuld van de detacheerders of hebben de grote eindklanten ook een hele berg boter op hun hoofd?

@Peter: Ik ben deels met je eens. ICT, tenminste niet-strategisch, low-hanging fruit, is helaas outsource-baar.

Strategisch ICT hoort dichterbij de business te zitten, maar in veel gevallen wordt het gekozen voor de mission-critical ICT ook naar een near-center (naar Atos, Cap, Schuberg..noem maar op) te uitbesteden.

Als ICT steeds meer op schoonmakerij of seizoenplukkerij begint te lijken, dan maak ik zorgen over wat op hogescholen wordt gepreekt.

Waarom zouden jonge luien voor ICT kiezen?

Als bedrijfskundig informaticus ben ik ingestroomd als techneut. De enige reden is dat de economen de managementfuncties binnen IT bedrijven krijgen, terwijl ze niets van de IT af weten. Nog steeds ben ik aan het vechten dat ik geen techneut ben, maar een bedrijfskundige die de wensen van de klant naar de IT moet vertalen. Alle managers zijn nog steeds bezig om mij een technische kant op te sturen. De enige oplossing is om iedere econoom die nu een functie als manager binnen een IT bedrijf heeft en niet in staat is om te onderkennen wat bedrijfskundige informatica inhoudt te ontslaan. Heel plat gezegd, de economen hebben de plaats ingenomen van bedrijfskundige informatici en dat is de grootst fout die men binnen de IT gemaakt heeft. Als ik nu begin te roepen dat mijn manager op mijn plaats zit ben ik mijn baan kwijt, maar gezien mijn kennis ten opzichte van mijn manager klopt deze opmerking wel.
Omscholing is niet de oplossing voor de korte termijn. Erkennen dat er mensen binnen de IT werken die hier niet horen zal sneller tot resultaat leiden. De frustraties bij bedrijfskundige informatici die niet de kans krijgen om tussen de business en IT-afdeling in te zitten wordt steeds groter. Het lijkt me beter dat managers eens gaan onderkennen dat het beleid rondom het aannemen van bedrijfskundige informatici de afgelopen twintig jaar gefaald heeft. Waar vroeger de techneuten hard nodig waren werden de bedrijfskundige informatici direct als techneut ingezet. Anderen mochten op de stoel van de bedrijfskundige informatici zitten, waardoor er een disbalans tussen business en IT is ontstaan.

@Peter, hebben de detacheerders dat dan niet zelf in de hand gewerkt.

Voorheen probeerde men een goed produkt te leveren.
Nu gaat het er vooral om dat er gedeclareerd kan worden.
Mischien moet een bedrijf met een bepaalde capaciteit gewoon eens nee durven zeggen waneer de vraag te groot wordt, waneer de benodigde expertise niet voldoende aanwezig is, of waneer een klant geen faire prijs wil betalen.
Mischien moeten detacheerders eens een faire prijs rekenen, en niet zoals het in het verleden nog wel eens ging een werknemer acht keer over de kop laten gaan zodat de vrijer van de secretaresse van de vrouw van de baas ook een leasebak kan rijden.

En eindklanten mogen best iets verwachten voor hun poen, maar moeten ook realiseren dat goede ICT vakwerk is hetgeen nu eenmaal arbeitskracht kost.

Dan blijven er natuurlijk nog steeds de ongeloofelijke prutsbedrijven over. tja die leggen vanzelf wel het loodje.

@Pascal

De detacheerders zijn erin mee gegaan, dat is correct. Maar tegelijk hadden ze nu ook niet meer bestaan als ze niet aan de wensen van de klant hadden voldaan.

Bij bedrijven als KPN en ING (maar ook andere grote namen) heb ik echt de meest kortzichtige dingen meegemaakt in de afgelopen 15 jaar. Hele afdelingen vol externen die pardoes op 1 december eruit gezet worden omdat een hoge heer besloten heeft dat het budget op is... Maakt niet uit of het kritisch is of niet, iedereen weg, en dan op 1 januari weer allemaal nieuwe inhuurkrachten regelen want het werk moet toch gedaan worden. Dat deze nieuwelingen dan eerst weer maanden ingewerkt moeten worden, tsja...

Alles moest binnen een exact uurtarief vallen, en deals gingen soms niet door op 50 eurocent per uur. Dat je dan aan de andere kant niet uitmaakte hoeveel uren je schreef maakt het geheel dan ook weer zo belachelijk.

De calculator is tegenwoordig bepalend, niet de capaciteiten. Een goede programmeur kan soms wel 5x zo productief zijn als een junior, maar dat lijkt nergens meer echt te tellen...

Ik zie dat zogenaamde tekort maar steeds niet terug in de vorm van sterk stijgende tarieven of salarissen. Mijn simplistische conclusie is dus dat er geen tekort is. De grote detacheerders zijn alleen op zoek naar goedkope arbeidskrachten die ze tegen een leuk uurtarief kunnen wegzetten...

Waarom nogmaals een artikel van de e-Skills Taskforce?
Laat deze ambtenaren club eerst een keer buiten spelen en meelopen in de praktijk.

@Christian: Het probleem dat je beschrijft is groter. Het zijn niet alleen economen die voor ICT ingezet worden.

Omscholen is ook helemaal geen oplossing. Hoe meer ondeskundige mensen erbij komen, hoe groter het schijn tekort zal worden.

Een datatypist is helemaal geen IT-er. Automatiseerders automatiseren alles, dus er zijn helemaal niet zoveel mensen nodig.
Met alle nieuwe technieken en volwassenheid van produkten zijn er op termijn steeds minder IT-ers nodig.

Het is wat andere reacties ook aangeven, zolang er wordt bezuinigd op de IT, zal innovatie achterwege blijven. Als detacheerders/opdrachtnemers geen redelijke prijs meer krijgen voor hun personeel, kunnen ze steeds moeilijker investeren in hun personeel en dit raakt de innovatiekracht van Nederland.

Het gaat er denk ik niet zozeer om dat er 40.000 IT'ers bij moeten komen, het is denk ik belangrijker om de competenties van bestaande IT'ers beter aan te laten sluiten op het werk.

Ik zou zeggen : overheid, investeer in de bestaande IT'ers, zorg dat we de scholing kunnen krijgen die nodig is om ons beter aan te passen aan de vraag van straks.
Er zijn HBO opleidingen genoeg, zorg dat bestaande IT'ers met subsidies aan de slag kunnen om deze opleidingen te volgen en daarmee aan de vraag te voldoen die binnen Nederland BV blijkbaar steeds groter wordt.

Als dit niet gebeurt dan zullen er veel starters en werklozen moeten worden opgeleid (kost ook geld), die vervolgens bij de eerstvolgende dip worden gedumpt. Hierdoor zal de toekomstige vraag naar competenties op termijn resulteren in een grotere groep werklozen en houdt de IT een slechte naam.

Eigenlijk geeft het artikel zelf in een notendop aan waar het probleem van deze sector zit: 40.000 ICTers tekort in 2015... Wat is een ‘ICTer’ in de ogen van de schrijvers van dit stuk? Wat voor functies gaat het dan om? En nog belangrijker: welke functies gaat het dan juist niet om...

Is er nu straks een schrijnend tekort aan systeembeheerders? Zijn er te weinig consultants, missen we outsourcing specialisten of juist weer insourcing experts? Zoeken we testers of juist programmeurs, en zo ja welke testmethodiek moet die tester dan kunnen of welke ontwikkeltalen moet je kennen in 2015 om aan de grote vraag te voldoen? Zoeken we leidinggevenden of juist handjes? Volgens mij weten de schrijvers van het stuk het zelf niet eens, en is het idee ‘zoveel mogelijk mensen maar, dan zitten degene die we nodig hebben er ook wel tussen’.

In mijn ogen bestaat ‘de ICTer’ niet, net zomin als 'de medewerker in de zorg' of 'de ambtenaar' niet bestaat: er kan tegelijk een tekort aan thuishulpen zijn en een overschot aan chirurgen. Of teveel huisartsen maar juist veel te weinig huisartsassistenten, etc. etc. Zo kan het in 2015 zomaar zo zijn dat vrijwel alle systeembeheerders geoutsourced zijn, terwijl we een schreeuwend tekort hebben aan ontwikkelaars in bijv. .Net of Delphi. Zal je maar net 4 jaar lang bij InHolland voor systeembeheerder hebben gestudeerd of toch jezelf als zij-instromer alle kneepjes van javascript hebben aangeleerd... Maar voor hetzelfde geld is het precies andersom... Niemand die het echt weet lijkt het wel...

Het grote probleem in mijn ogen is dat deze branche zo extreem conjunctuur gevoelig is, gecombineerd met de snelle ontwikkelingen en de bijbehorende leeftijdsprorblematiek. Het ene moment kan het niet op en zitten we weer te solliciteren in de showroom, krijgen we ballonvaarten en kan elke mislukte bioloog aan de slag (lees: een beetje prutsen/leren op kosten van een eindklant). Maar je weet ook zeker dat binnen 5 jaar het weer kommer en kwel is, iedere bankzitter er zo snel mogelijk uitgezet wordt (lees: niets meer declarabel is dus onbruikbaar).

Je weet ook dat het juist de wat oudere medewerkers zijn die in zo’n ronde er als eerste uit gaan, want die zijn minder flexibel, zijn duurder en mopperen meer als ze weer eens anderhalf uur moeten reizen. Op zich zijn dit heel normale wensen van medewerkers, maar in een wereld vol ‘jonge honden zonder verplichtingen’ valt het toch uit de toon. De eerste paar conjunctuur bewegingen overleef je wel als je goed bent, maar hoe ouder je wordt hoe groter het risico dat jij bij de volgende dip er ook aan moet geloven. En dan sta je daar: 35-45, zonder relevante opleidingen (want daar was nooit tijd/budget voor) en met erg weinig kans op nog een nieuwe baan in de branche.

Eigenlijk zou net als bij voetballers ons salaris in de leeftijd 25-35 veel hoger moeten zijn. Juist deze periode moeten wij knallen omdat de kans groot is dat daarna het toch een lastige boel wordt. Is het probleem dan echt zo groot vraag ik me dan wel af: als er zo’n schreeuwend tekort is waarom krijgt die systeembeheerder nu maar een schamele 1500 bruto? Als er echt marktwerking zou zijn dan zou je toch verwachten dat dit allang op 2500 bruto zou zitten of zijn de problemen niet zo groot als ze lijken? Of is de kwaliteit van een gemiddelde medewerker toch niet zo hoog als ze zelf stellen? Je doet alsof je Messi kunt leveren maar hem dan het salaris van de jupiler league bieden, zoiets...

Stel dat je zoon vraagt: pa, zal ik de ICT in gaan? Wat zou je hem zelf adviseren? Ik weet het wel...

Uit de reacties blijkt dat de beweringen van de taskforce e-Skills op weinig bijval kunnen rekenen van mensen die in de ICT werken, en ik sluit mij aan bij de hierboven geleverde kritiek. De taskforce propageert "meer van hetzelfde", namelijk meer mensen in ICT projecten die weinig of niets van ICT weten, maar wel vlot kunnen praten. Natuurlijk wel met nieuwe, imposant klinkende functietitels, zoals "demand manager".

Als de taskforce zijn zin krijgt, zal het lijken alsof er weer enkele tienduizenden banen bij zijn gekomen. De gemiddelde productiviteit van een medewerker binnen een ICT-project zal dan echter verder afnemen, zodat offshoring nog aantrekkelijker wordt. Op langere termijn zal dit daardoor zeer schadelijk uitwerken.

Een betere oplossing voor het vermeende dreigende tekort aan ICT'ers is het verhogen van de productiviteit, door mensen met meer (in plaats van oppervlakkiger) en nieuwe kennis van ICT in te zetten. De grote detacheerders willen dat liever niet, want het betekent dat ze een heleboel mensen niet meer kunnen verkopen, of naar dure opleidingen moeten sturen.

@Christian
Ik moest even denken aan een woord van iemand in Buitenhof die het had over de managersziekte in ons land. Ze wist het duidelijk en treffend te brengen.
Het is gewoon het gevolg dan onze samenleving zo complex geworden blijkt te zijn dat er van alles en nog wat gemanaged moet worden. Maar je gezond verstand gebruiken is er niet meer bij want dat past niet in bestuursmodellen en het ongrijpbare begrip teamwork.

De diverse aan de overheid gelieerde clubjes zijn al heel lang bezig moord en brand te schreeuwen zonder een solide onderbouwing. Eenvoudige conclusie is dan ook dat het ze te doen is om de subsidies. Dat de overheid of liever gezegd de politiek hier uiteindelijk ook aan toegeeft is dan ook min of meer een symbolische beloning om feiten te verdraaien of in een verkeerd perspectief te plaatsen.

De (grote) detacheerders hebben uiteindelijk weinig tot geen belang om significant te innoveren. Voor hun zit de grote winst uiteindelijk in de inefficiëntie van de uitvoering want van de al te rooskleurige aanbestedingen wordt het varken niet vet genoeg.

De plekken waar deze detacheerders komen zijn juist de plaatsen waar zoals Christian al zei puur alleen naar de centjes gekeken wordt en kwaliteitseisen vaak buiten de pagina vallen wegens te duur.
Dit is overigens niet alleen bij overheden maar ook in het bedrijfsleven en met name de grotere bedrijven. De kleinere bedrijven moeten omwille van hun eigen toekomst wel voor kwaliteit gaan omdat dit vaak de enigste manier is om te overleven. Maar die hebben dan ook vaak niet het budget voor omscholing van mensen.

Maar het moge duidelijk zijn dat als je als ICT'er nog voldoening in je werkt wilt hebben je bij een kleiner bedrijf moet gaan zitten of je eigen bedrijfje moet beginnen.
Voor de mensen die dat ook ambiëren maar de scholing ontbreekt zal het nog een zoektocht worden om die scholing te krijgen. Uiteindelijk zal je dan toch maar je kansen op de overheid moeten zetten of een bedrijf moeten vinden die 'genoegen neemt' met autodidacten.

@Peter,
Ik heb het gevoel dat wat je neerpent je ook daadwerkelijk hebt meegemaakt. je beschrijving is zuiver.

Elke keer als het beter dreigt te gaan met de economie vindt men van die partijen die meteen kraaien dat er een tekort dreigt te ontstaan aan IT-ers.
Ik denk dat zij dat doen om te voorkomen dat er weer historici, biologen en werkelozen moeten worden omgeschoold om tekorten in IT tegen te gaan.
ten tweede verdenk ik deze lieden van het opzettelijk laag houden van IT salarissen en 'fees'.
Want elke keer als het hoogconjunctuur is, ziet men nauwelijks een stijging in de salarissen van werknemers en fees voor freelance professionals; en ook bemerk ik geen tekort aan IT personeel.

Deze lieden zijn oorverdovend stil als een conjunctuur te einde komt.
Ga maar even naar de site van ICT office. Doe onderzoek naar de personen in ICT office. Die Hans is gelieerd aan een werkgeversorganisatie. Kijk naar de ledenlijst van ICT office.
Zij zijn erbij gebaat om de kosten laag te houden. Als ik werkgever zou zijn zou ik graag van die onschuldige jonkies in het bedrijf willen.
Zij zijn leergierig, kosten niets, luisteren goed en zijn beter te manipuleren. Ik heb de controle en verdien bakken met geld.

Bij elke ontslagronde laat men de mensen 'uitstromen' van een bepaalde leeftijdscategorie en/of het aantal dagen ziek in het jaar. Soms wordt er gefaseerd ontslagen, zodat men niet naar de rechter hoeft.

Het roepen en volhouden dat er een tekort aan IT personeel dreigt te ontstaan is gewoonweg een manier om de kosten kunstmatig laag te houden.
Als dat niet lukt halen zij gewoon mensen uit de voormalige Oostblok landen. NIET om de tekorten op te vangen, maar om voor een deel het duurdere NL personeel/freelance professionals te vervangen.
Dit laatste is geen bewering. Ik heb het in de praktijk zien gebeuren.
Deze mensen krijgen geen pensioen of iets dergelijks en er worden geen faciliteiten geregeld voor hen. Deze mensen willen ook niet klagen overigens....

Persoonlijk vind ik het geen stijl dat deze organisaties niet reageren op (onder andere) reacties op deze artikelen. Ook Computable zelf blijft deze artikelen maar plaatsen terwijl ze weten wat voor reacties er komen. Ik zou graag een discussie zien waarbij dergelijke organisatie eens met echte onderzoeksresultaten komt in plaats van met een persbericht.

Ben blij dat ik niet aleen sta in mijn visie, ik geniet van de motivatie van o.a. Peter en Pim.
Vraag is wat we zelf kunnen doen om het tij te keren.
Ik heb daar al vaak over nagedacht maar het is geen eenvoudige opgave als je zelf al niet heel precies kunt onderbouwen waartegen je wil vechten.
Er zijn dan nog een aantal veel zwaardere kriteria die ik hier maar beter niet neerzet omdat ik dan al snel op een aantal tere zieltjes van overconfident figuren zal trappen, want ook aan onze zijde mag wel wat gebeuren, dat is iets waar de stropdassen wel gelijk in hebben.

Als er gesproken wordt over tekort in de ict, wat is de invloed van de opkomst van cloud computing op de ict arbeidsmarkt? Zal er op termijn door de cloud niet juist minder ICT personeel nodig zijn?

Hmm, als ze dit lang en hard genoeg roepen, wordt het dan ook waar?

Christian heeft helemaal gelijk wat mij betreft, over het verhaal van managers. Ik heb ook vaak gezien dat de beslissende persoon op ICT gebied weinig verstand van ICT heeft en er daardoor bijvoorbeeld producten worden gekocht/verkocht die het team ICT enorm onder druk zet omdat er slecht mee te werken is.
Ook projecten die altijd uitlopen worden te rooskleurig voorgespiegeld, vaak door iemand met te weinig ICT kennis.
Als er omscholing nodig is kun je beter gaan toeleggen op bijscholing of omscholing van de huidige ICT-ers lijkt mij zo.
ICT wordt steeds complexer. Ik heb er jaren "last" van gehad dat ik het MS-DOS tijdperk niet als ICT-er heb meegemaakt. Hoe vang je dat soort dingen op in opleidingen?

Rene, kun je dat toelichten ?
Laatste keer dat ik MSDOS ergens moest installeren was ik ook totaal vergeten hoe dat ook weer moest.
Gewoon Linux bootfloppy gepakt en daarmee MSDOS geinstaleerd.
Er valt in opleidingen best een hoop op te vangen, maar dan moeten opleidingsinstituten dat wel willen, en dan moet je nog docenten vinden die bereid zijn en in staat zijn die kennis door te geven. dat zal tegenvallen.

Twee onderzoeken, twee uitkomsten. De Taskforce e-Skills komt uit op een tekort van 40.000 ICT-ers in 2015. En ICT-Office komt uit op een tekort van 10.000 ICT-ers in 2015.
De waarheid ligt niet eens in de buurt van het midden. Aangezien dit soort studies geen rekening houdt met economische cycli (lees: recessie en groei) is het zo goed als onmogelijk om een gefundeerde uitspraak te doen over een 'tekort' aan ICT-ers in 2015.

Weer een 'taskforce' die denkt het warm water uitgevonden te hebben met een maatschappelijke ontwikkeling. Dat er scholing gegeven moet worden is duidelijk en dat roept de ICT werknemer al jaren. En dan niet alleen maar een boek mee naar huis krijgen en over zes weken examen mogen doen.

Daarnaast is het van belang dat er niet alleen scholing geboden wordt, maar dat er ook gekeken wordt naar het daadwerkelijk opdoen van ervaring in het nieuwe vakgebied. Een papiertje zonder ervaring stelt niets voor en is geen oplossing.

Voor beide aspecten (studie en werkervaring opdoen) zal dus geld vrijgemaakt moeten worden. En laat dat nou precies zijn waar het bedrijfsleven een broertje dood aan heeft.

Als ik alle reacties zo lees, dan lijkt het erop dat de visie van taskforce e-skills niet kan rekenen op enige sympathie van IT 'ers uit de praktijk. Dat is ook logisch want er wordt weer gesproken over tekorten ipv het anders aanwenden van de beschikbare IT menskracht. Jammer, want zo wordt er weer voorbij gegaan aan een hoop 'echte' werkervaring. Iets wat wel past bij dergelijke ivoren toren clubjes. Mijn advies: hef taskforce e-skills op en stop het jaarlijkse budget van deze club in het om en bijscholen van werkende en door omstandigheden thuis zittende IT 'ers. Tekorten opgelost!

@ maarten, 03-05-2011 12:46 Wie denk je dat die cloud moet gaan beheren? Voor de security en het functionele en technische beheer moet gaan doen? Ik vrees dat de cloud een nog te onvolwassen uitstraling heeft op het gebied van veiligheid, stabiliteit en resilience, waardoor het bedrijfsleven liever haar data in eigen zak houdt. Liever een paar mensen aannemen die op een betrokken manier met de eigen data omgaan, dan een stel Indiers die niet eens weten wie hun klant is en compleet lak hebben aan de bedrijfskritische data van een bedrijfje 7000 km verderop.

Omscholen zou inderdaad een oplossing kunnen zijn (voor een aantal mensen) Maar een ding kan je niet omscholen, en dat is motivatie. Het belangrijkste is, hoe motiveer je die mensen om met plezier hun werkt te doen. Anders krijg je als snel de 9-17 mentaliteit ben ik bang.

Ik denk dat een van de oorzaken ook is dat ICTer niet een beschermd beroep is: geef iemand een boek en een 'traineeship' van een maand, et voila... nog 39.999 ICTers tekort.

Natuurlijk werkt het zo niet, maar dit is wel de manier waarop deze branche al decennia aan haar nieuwe aanwas komt. Gevolg is dat het zijn van ICTer op zich niet iets bijzonders is, integendeel het beeld is toch vooral dat we vooral bestaan uit pianoleraren en misluke biologen (wat ook weer niet echt klopt).

Het zou denk ik erg goed zijn als er een soort van certificering zou bestaan, en je pas je werk mag uitvoeren als je tenmiste bepaalde certificaten hebt en deze ook jaarlijks middels verplichte trainingen en examens op peil zou houden. Zo creeer je kwaliteit en een gezonde schaarste waardoor ook de 'waarde' van een ICT in de praktijk zal toenemen zowel in status (niet meer een kostenpost/uitzendkracht) als in uurtarief/salaris.

De werkgevers moeten dan wel blijven investeren in hun mensen, want anders mag je niet meer je werk uitvoeren na een jaar. Dus eindelijk eens goede voorgeschreven cursussen waar de werkgevers ook serieus geld en tijd voor moeten reserveren. Zelf moet je daar dan ook genoeg eigen tijd in stoppen maar het gevolg is wel dat als je aan de criteria blijft voldoen waardevol blijft ook na je 35e, zelfs wellicht je pensioen zou kunnen halen in deze branche...

Bij artsen werkt het zo, bij hypotheekadviseurs werkt het zo, notarissen, opticiens, politieagenten, etc. etc. Waarom zouden we binnen onze brache niet zoiets wettelijk kunnen afdwingen? De kosten van mislukte projecten rechtvaardigen wel zo'n radicale aanpak...

De vraag stellen is hem beantwoorden: omdat het niet in het belang is van de werkgevers (detacheerders) en eindklanten. De prijzen voor echt goede ICT zullen dan toch echt omhoog moeten en dat vinden de calculator-boys gewoon niet leuk. Liever dan toch elke 5 jaar een nieuwe lichting schoolverlaters een boek geven, 2 maanden traineeship en dan 5 jaar goed cashen voordat bij de volgende recessie het hele circeltje weer opnieuw doorlopen kan worden.

Nee: zorg dat je ZPPer wordt, zoek een vaste klantenkring waar je echt meerwaarde voor hebt, werk je dan 10 jaar 50 uur per week voor een goed uurtarief uit de naad. Leef gewoon van een normaal laag salaris, en spaar de rest zodat je rond je 50e met ICT pensioen kan...

@Peter
Laat die certificering zitten en kijk naar het werkelijke probleem.

ICT'ers moeten alles weten, terwijl managers niets hoeven te weten. Managers kijken naar de certificering van bijvoorbeeld EXIN, terwijl EXIN alleen examens afneemt en geen opleidingen geeft. Hier zit het eerste probleem, een instituut dat geen verstand van IT zaken heeft wordt aangesteld als de IT certificeerder van Nederland.

Oplossing van het eerste probleem is alleen IT-certificaten erkennen van de instellingen die ook de IT-opleidingen geven. Met andere woorden exit EXIN.

Het tweede probleem is hoe brengen we onze kennis over. Op dit moment worden we tegengehouden door managers die alleen naar korte termijn resultaten kijken, waardoor IT-bedrijven zelf niet meer innovatief zijn. Voor de buitenwereld wordt wel innovatief gedacht. Als IT'er zou je bij een bedrijf moeten zitten waar niet alleen buiten het bedrijf alles in beweging is, maar ook binnen het bedrijf. Iets wat je voor je eigen bedrijf bouwt kun je ook aan andere bedrijven verkopen. Dit is een andere insteek dan menig IT-manager en IT-bedrijf nu heeft.

Oplossingen
- economen die nu manager mogen spelen vervangen door bedrijfskundige informatici die weten hoe een IT-bedrijf gemanaged moet worden.
- een nieuw bedrijf starten, waarbij het bedrijf is gericht om niet alleen buiten het bedrijf te innoveren, maar ook binnen het bedrijf.

Bij de eerste oplossing ruim je eerst de rotzooi van anderen op en bij de tweede oplossing kan je vanaf het begin ervoor zorgen dat de systemen niet onbeheersbaar worden.

Omscholing is op korte termijn echt niet nodig. De kennis is er binnen de IT-bedrijven, maar deze kennis wordt niet gebruikt. Dit is het grootste probleem binnen de IT. Kennis die niet gebruikt wordt, want als dit wel het geval zou zijn dan zou het IT-landschap er heel anders uitzien.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat worden dit soort berichten al vanaf de 80-er jaren vorige eeuw gelanceerd. Resultaat o.a. : vermindering jobs agv offshoring(India, China e.d.), toename pakketten-enduser maakt z'n eigen reporting en data-opslag om bepaalde analyses te doen, bij economische dip is IT altijd het haasje(begin 80-er, 90-er, 2000, vanaf 2008). Hoe ze dan erbij komen dat er een tekort aan ICT-ers zal zijn en dan nog met zulke aantallen, dat letterlijk boven mijn pet.
NB. zit ruim 30 jaar in ICT-branche

Functionele/technische kennis gaat vooraf aan de businesskant van ICT. Lijkt mij.

Het artikel eindigt met de stelling dat er nu eigenlijk ook al een tekort aan ICT-ers is, maar dat dat gemaskeerd wordt door de recessie.
Gelukkig is het wel mooi weer vandaag :-)

@Peter en andere, vooral Peter, je slaat echt de spijker op de kop. Elk 5 jaar is er weer een Crisis en dan kan je vaak weer op nieuw beginnen en aan een ratrace van studies beginnen in je vrije tijd. 3x mcse 2x Cisco ccna, 1x ccnp, Citrix en Vm-ware. Enz enz enz. jaren systeem/netwerk beheerder geweest (gedetacheerd verschillen bedrijven voor verschillende detacheer bedrijven) laatste jaren als ZZP-er gewerkt voor €65,- per uur. Zo’n anderhalf jaar geleden ben ik een andere weg ingeslagen. Ondernemer in een totaal andere branche en het bevalt me goed. Als 45jarige en 20 jr ervaring ben ik uitgerangeerd in de ICT branche. Ik kan me het laatste detacheerder contact persoon herinneren, zo’n meisje die net met studie klaar was waarschijnlijk inHolland HRM die mij probeerde uit te leggen dat ik MCSE 2008 moest gaan halen (in mijn eigen vrije tijd) Ze wist niet eens dat het traject nu MCITP heten. Ik wens mijn ex-collega’s en andere techneuten in ICT veel succes! Ondanks dat ik met veel plezier heb gewerkt in de ICT en veel gelachen heb met me mede techneuten ben ik nu definitief iets anders gaan doen dan de “ict” Oh ja, iedereen die aan mij vraagt of haar kind iets in de ICT moet gaan studeren adviseer ik altijd, niet doen!

45jarige IT-er, ben het helemaal met je eens. Zelf ben ik van jouw generatie en kwam steeds vaker AL dit soort onzin tegen van mensen die op het gebied van IT maar wat lopen te blaten.

@45jarige it-er, bij detacheerders zitten inderdaad veel van die InHolland-types die alleen naar certificeringen kijken.

Laatst belde mij zo'n jonge miep die een paar leuke uitdagingen had. Haar topografische kennis was echt belabberd. Op LinkedIn heb ik toen haar profiel bekeken, deze was net van school af en had inderdaad een HBO opleiding. Ze had wel een leuk smoeltje.

@45jarige it-er.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben nu zoekende naar een opdracht en het lijkt gelukkig te lukken. Maar als je sommige van die burootjes hoort: sorry meneer, u heeft geen of te weinig ervaring in die functie. Terwijl je pas 10 jaar die functie uitvoert.
Ik zit al ruim 30 jaar in de it, en zie het ook regelmatig terug, mensen die maar wat roepen, en absoluut geen enkel verstand hebben van it. Als ze er eens mee stoppen, want anders komen straks weer mensen in de it werken, die thuis toevallig een pc hebben. En verder niets van it afweten.

Ook 45 en tevreden met mijn baan.
Werk is niet echt de uitdaging die ik zoek maar fijn bedrijf, leuke colega's en veel vrijheid.
Maar ja, heb dan ook vrijwel niets te maken met al Microsoft-onzin, en dan krijg je al snel met een heel andere mentaliteit te maken.

Een ding is wel heel duidelijk, van de detacheerders en andere koppelbazen hoef je het als ICT'er beslist niet te hebben.

ICT was voor mij overigens ook derde keuze hoor.
Avionica en embedded spul intereseerde mij altijd veel meer dan onozele database-jes

@ 45jarigeit-er,
net iets ouder, maar ongeveer dezelfde opleidingen.
Ervaring van '88 tot 2008 inclusief twee burn-outs, ben nu werkzaam op een afdeling logistiek. Iedere dag is het weer een plezier om naar je werk te gaan.

En wie gaan ze omscholen dan?
De "pikkies" die nu in de deta zitten, als ze iets dergelijks doen, stel dan meteen als eis alleen vanaf 40+ en minimaal 10 jr ICT ervaring, dan heeft het misschien een kans.

@p te z, wel erg kort door de bocht.
Ik ken jochies van 22 die serieus iets van besturingssystemen afweten, die heel serieuze code kunnen kloppen, snappen hoe een netwerk in elkaarsteekt en die ook nog wat van projectmanagement afweten.
Goed ze zijn zeldzaam maar ze bestaan.
Ik ken ook consultants van 40+ die al 20 jaar in het vak zitten en nog steeds het zelfde paar truukjes kennen als 10 jaar geleden.

Het gaat niet louter om leeftijd en ervaring, maar vooral om inzet, intresse en de wil om zelf kennis eigen te maken.
En inderdaad met de huidige bedrijfsculturen hoef je er niet op te rekenen dat de veertiger zich daar nog voor laat vangen. Al die colega's die iets heel anders gaan doen begrijp ik best hoor.

Het is gewoon ook heel moeilijk om echt goede mensen te vinden, zelfs in mijn toch wel redelijk uitgebreide netwerk komen de meeste vaklui niet verder tot die paar dingen waar ze dan ook echt wel heel goed in zijn, maar verder weinig te melden hebben.

Naast het politieke speel dat hier gespeeld wordt, Is er hier ook een ander probleem,

Een aantal leveranciers hebben met hun producten een versnelde introductie van de automatisering in onze maatschappij te wegen gebracht. Juist door deze monoculturen met hun “standaarden” kunstmatige verkorte product cyclus.

Hebben we snel de kritische massa kunnen opbouwen die nodig was om naar een netwerkeconomie door te evolueren.

Hierdoor is echter wel een extreme afhankelijkheid ontstaan.

Zonder toegang tot de broncode zijn professionals niet in staat, in kritieke situaties te zelf een fix te (laten)schrijven. En is het wachten op de leveranciers.

Hebben investeringen in (en van) professionals in geld en energie een beperkte houdbaarheid datum, afgedwongen d.m.v periodieke certificeringen. Elke keer, een nieuwe versie van dezelfde liedje.

En hoewel de gemiddelde ICT professional meerdere certificeringen cyclussen doorlopen heeft blijft men vaak steken op het “who to niveau” Veel investeringen een weinig rendement, voor zowel de werkgever als werknemer.

Het gebrek aan een meer open "Evolutioneer operating systeem" die in de tijd, met de omstandigheden mee groeit en daarwaar nodig zelf aangepast kan worden.

Zou wel eens de remmende voorsprong van onze de situatie kunnen zijn.

Ik hou me aanbevolen,
Ruim 5 jaar werkervaring in de ICT (BULL) en zeer goede Grafische kennis.
SQL/SQL Plus PL/SQL HTML/XHTML CSS
DTP Goede kennis van het volledige Adobe CS5 pakket

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.