Managed hosting door True

'Tekort aan ICT'ers groeit tot 40.000 in 2015'

 

groei cijfers vergrootglas grafiek

Het tekort aan goedgeschoolde ict'ers zal in 2015 oplopen tot 40.000. Dat stelt de taskforce e-Skills Nederland in een rapport over tekorten op de ict-arbeidsmarkt. Daarin staat dat het tekort aan goed geschoolde ict-beroepsbeoefenaren, afhankelijk van de economische ontwikkeling, uitkomt tussen de 27.000 en 40.000 in 2015. Het rapport is aangeboden aan directeur ict en toepassing bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Nicole Kroon.

De voornaamste oorzaak van een tekort is de gebrekkige instroom bij ict-gerelateerde opleidingen. 'Dit komt ondermeer door het negatieve imago van ict als zou dit ‘zo technisch' en ‘echt iets voor nerds' zijn', schrijft de taskforce in een toelichting. De onderzoekers verwachten dat de tekorten zich zowel bij de ict-industrie als in het overige bedrijfsleven en bij de overheid voordoen. De taskforce: 'Er is veel vraag naar hoog opgeleide mensen die ict  kunnen toepassen in een bedrijfsmatige of maatschappelijke omgeving, terwijl de meeste afstudeerders een middelbare en technisch georiënteerde opleiding hebben genoten.'

De taskforce e-Skills Nederland dringt aan op beleid waarbij het probleem van de komende tekorten het eerst wordt aangepakt in economische topsectoren, zodat daar in ieder geval in 2015 geen achterstand meer is. Daarnaast zou volgens de projectgroep bijscholing van de huidige beroepsbevolking kunnen bijdragen aan professionalisering van ict'ers. Volgens de groep zijn huidige initiatieven om meer kansarmen of juist hoogopgeleiden bij ict te betrekken ontoereikend.

Tekort vier keer hoger

Het tekort aan goedgeschoolde ict'ers ligt vier keer hoger dan een schatting van branchevereniging ICT~Office. Die organisatie schat in de meest recente marktmonitor dat het tekort in 2015 zal oplopen tot 10.000. Het gaat dan om ict'ers op hbo en wetenschappelijk niveau. Het verschil ligt dus in de afbakening van de onderzochte groep.

In Nederland werkten in 2010 ongeveer 283.000 mensen in de ict (cijfers CBS). Het betreft mensen die werken voor ict-bedrijven of ict-medewerkers bij bedrijven buiten de ict-branche.

Taskforce e-Skills Nederland

De TaskForce e-Skills Nederland is opgericht in december 2009 op initiatief van het toenmalige ministerie van Economische Zaken en belegd bij ECP-EPN, Platform voor de InformatieSamenleving. Doel van de TaskForce was te onderzoeken welke tekorten er nu en op termijn dreigen aan goed geschoolde ict-professionals en andere professionals die ict-kennis nodig hebben voor een optimale beroepsuitoefening en aanbevelingen te doen voor een mogelijke oplossing van dit probleem. Er is onderzocht of er in Nederland behoefte is aan een centraal ankerpunt voor verbetering van de e-skills van de beroepsbevolking.

De taskforce hoopt dat Economische Zaken aanbevelingen uit het rapport meeneemt in de in mei 2011 te verschijnen Digitale Agenda over beleid op het gebied van ict.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3915335). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

'Tekort aan ICT'ers groeit tot 40.000 in 2015'

==

'Tekort aan ICT'ers dat tegen een minimaal salaris wil werken groeit tot 40.000 in 2015'

"De voornaamste oorzaak van een tekort is de gebrekkige instroom bij ict-gerelateerde opleidingen" zou moeten zijn "De voornaamste oorzaak van een tekort is de volstrekte onwil van werkgevers om op een normale manier te investeren in de mensen die ze in dienst hebben of zouden kunnen nemen. Duizenden kandidaten met een klein vlekje zitten thuis, terwijl werkgevers moord en brand schreeuwen en op zoek blijven naar het schaap met de 5 poten"


De vraag blijft: waarom zou je hard willen studeren voor een baan waar je gerede kans loopt op je 45e als 'te oud, traag, whatever' te worden afgedankt? Waarom zou je als IT detacheerder als snelwegnomade je halve leven in files willen doorbrengen? Waarom zou je niet gewoon een veel simpeler studie als econoom of jurist volbrengen, waarvoor je later ook nog veel beter wordt betaald?

Why study to become an engineer when you can be his boss?

Binnenkort dus weer ballonvaren, lease auto's, gratis eftelingbezoek neem ik aan om de ideale kandidaat binnen te slepen? KPN heeft binnenkort een aantal medewerkers beschikbaar ook bij defensie komen er 1000 vrij dus het tekort moet wel heel hoog zijn...

ICT Vereenvoudiging zal deze ontwikkeling in de komende jaren afremmen. Het tekort zal minder dramatisch zijn. Standaardisatie van software wordt sterk gestimuleerd door cloud computing, pda's, tablets en bijbehorende apps.Zie www.it-simplification.nl. Veel belangrijker is dat ICT'ers andere vaardigheden nodig zullen hebben in 2015.

Geloof ik best.
Vind je het gek dat bedrijven als Peak It discrimineren wbt leeftijd.
Yes Heb het ook van anderen vernomen zodra je boven de 36+ uitkomt is het No Go bij peak It.

Ik onderschrijf de stelling van Joep, doch denk dat we ook de Johan Cruyf insteek nodig hebben. Zorg dat je de operationele aanwas regelt door de jeugd te stimuleren en coachen. Thans worden jonge enthousiaste krachten op MBO niveau als besmet de deur uit gestuurd ipv. in eigenbeheer opgeleid en naar het gewenste niveau gebracht. Zo ontstaat een gat in de beschikbare operationele krachten en in de opvolging. De (wat oudere)achterblijvers krijgen steeds meer voor de kiezen onder het mom van rollen toevoegen en skills verhogen. Daarmee wordt de kwaliteit ernstig ondergraven en de medewerker tevredenheid dramatisch afgebroken. Ook dat zorgt voor het slechte imago van de branch. De geldwolven als aandeelhouders en commissarissen met hun beursnoteringen sturen ook deze branche de afgrond in. Steeds meer voor minder werkt mijnsinziens niet.

Hou toch op! Ik heb gesolliciteerd op een functie die werkelijk perfect bij mij past, qua ervaring, kennis, papieren enz. Ook het gesprek ging perfect. Dus kat in het bakkie zou je zeggen. Dus niet...

"Ja meneer u bent de perfecte kandidaat voor ons, maar eh... alleen eh..." Nu zit er een jochie van 23.

Dus er is helemaal geen tekort, behalve als je boven de 40 bent.

blah blah blah...weer een rapport..en weer een enorm ingeschat tekort van ICT ' ers net als 10 jaar geleden.
destijds heb ik presentaties gezien waarin het tekort op tienduizenden zelfs honderduizenden werd ingeschat. Tja.. we weten allemaal wat destijds er met de meeste ICT 'ers is gebeurt.
Het rapport wil kansarmen betrekken om het tekort aan hooggeschoolde IT 'ers op te lossen??
Tja, dat zegt al genoeg over het de makers van het rapport. Het probleem van IT is dat het nog steeds niet gepositioneerd is als een echte professie. Waardoor iedereen maar wat kan roepen over IT, niet gehinderd door enige kennis. We gaan toch ook geen kansarmen omscholen tot arts?
Vakgroepen als VRI en NGI waar blijft u. Er is behoefte aan een deskundige mening mbt dergelijke vraagstukken! laat u horen!

Dit kan ik inderdaad onderschrijven. De vactures staan bol van de eisen, en als je dan uiteindelijk ziet wat er wordt aangenomen: een pas afgestudeerde HBO-er die van toeten noch blazen weet en alleen heeft geleerd moeilijke woorden te gebruiken.

Alles boven de 45 is niet meer welkom in de ICT. Het bedrijfsleven staat al helemaal niet te springen om oudere werknemers, omdat dat volgens hen synoniem is voor duur. Dat onderzoeken keer op keer hebben aangetoond dat dat juist niet het geval is, wordt botweg genegeerd.

Dus laat het bedrijfsleven eerst maar eens de hand in eigen boezem steken en die 40000 ICT-ers zoeken bij het UWV, waar ze ze per slot van rekening zelf naartoe getrapt hebben. Wel om het hardst roepen dat ze geen personeel kunnen krijgen, maar als we de werkgevers op het UWV wijzen stug de andere kant op kijken. Opdat de grenzen maar weer snel open mogen gaan zodat ze voor een paar roepie een blik programmeurs uit India open mogen trekken. BAH!

Het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat dit een wanhoopsoffensief is van het bedrijfsleven om de ICT sector maar zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat veel jongeren kiezen voor een baan in de ICT. Want daar hebben ze behoefte aan: jongeren. Want het mag inderdaad allemaal niets kosten.

Datzelfde hebben ze 10 jaar geleden ook gedaan en toen zijn er ook tienduizenden de ICT in gestapt, waaronder ik. Toen de hype voorbij was en de klad in de ICT kwam waren we opeens niet interessant meer. Toen moesten we maar oprotten. En nu het ineens weer beter gaat moeten de afgedankte mensen aan de zijlijn toekijken hoe ze worden gepasseerd door jochies en buitenlanders? En hoe KPN 5000 banen naar het buitenland brengt?

Het bedrijfsleven heeft geen behoefte aan ICT-ers, ze hebben behoefte aan jong. En dus aan goedkoop.

Tijd voor een onafhankelijk onderzoek en een specificatie naar leeftijdsgroepen, skills, sectoren en branches.

Aangezien in de ict vaak nog niet eens 2 jaar vooruit wordt gekeken, vraag ik mij af hoe men aan cijfers als 40.000 tekort in 2015 komt.

Zoals al in de reacties opgemerkt zal het genuanceerder liggen en vraagt men een persoon met kennis van alles, cum laude afgestudeerd, sociaal vaardig en een altruïstische inslag, met andere woorden: voor weinig.

Ik denk dat 35+ in de ICT niet eens zozeer staat voor 'de duur' maar wel voor mensen die niet meer zo naief zijn om in alle 'John de Manager' onzin te geloven...

Die accepteren het niet meer om als een commodity zonder inspraak het hele land door gesmeten te worden, die hebben thuis een gezin met de bijhehorende verantwoordelijkheden. Die moeten dus wel af en toe gewoon op tijd bij een creche staan of willen wel een fatsoenlijk salaris...

Denken niet meer 'nu ga ik knallen voor weinig want straks ben ik de baas van deze hele toko en rij ik in die grote bak', dromen dus niet meer van dingen die uiteindelijk maar een enkeling gegeven zijn. Uiteindelijk is het gewoon werk, voor een x aantal uren in de week.

Natuurlijk wil je als professional het beste uit je project en voor je baas, en moet je zelf flexibel blijven en niet elke dag om 5u weg willen zijn. Maar tegelijkertijd mag je van een moderne werkgever ook verwachten dat hij zijn mederwerker respecteert, rekening houdt met de thuissituatie, een fatsoenlijk salarisbiedt en afspraken mbt scholing en doorgroei mogelijkheden ook echt daadwerkelijk nakomt... Niet dus bij de eerste tegenwind dan die 'meest belangrijke en gewaardeerde asset' als een uitzendkracht ontslaat als er even niet een nieuw declarabel project voor gevonden kan worden...

Wij als 35+ ICT'ers geloven niet meer in deze mooie woorden en dromen... We zien het gewoon als een zakelijke deal, en ja... das niet echt wat de meeste werkgevers willen...

Tekort? Welk tekort? Het tekort dat werkgevers beweren dat er gaat komen hebben ze zelf gecreëerd. Zoals anderen hier al opmerken ben je boven de 40 of 45 jaar te oud om nog mee te draaien. Zelf ben ik mid 50 en ervaar hetzelfde. Ik wil een andere baan, maar telekns weer een smoes, o.a. 'tja, als we u een opleiding moeten geven wordt u wel erg duur' en 'we zoeken een energiek en dynamisch iemand'. Want zeggen dat ze je te oud vinden mag niet. Er zou m.i.z. gewoon een verplichting moeten komen om, bijv., minimaal 10% of 15% oudere werknemers op de vacatures aan te nemen. Als de AOW leeftijd straks naar 67 (en wie weet 70) gaat, dan moet het wel zo zijn dat er, bijv. na ontslag (bedrijfseinde, reorganisaties etc.), voor de oudere werknemers voldoende werk voorhanden is.

Er is helemaal geen tekort. Nu niet en straks ook niet. Ze bedoelen dat er straks geen ICT-er onder de dertig meer te krijgen zijn die in ruil voor een minimaal salaris en een aantal MS cursussen hard willen werken.

Dus ondanks de hoge aantallen werkeloze ICT-ers van veertig jaar en ouder, willen ze daarom graag personeel halen uit derde wereld landen en nog oosterlijker Europa (we zitten nu al rond de Ukraine en wit-Rusland) en daar dus weer werkvergunningen voor krijgen. Vandaar dat er keer op keer over niet bestaande tekorten wordt gesproken, trapt de politiek vanzelf wel een keertje in.

Iedereen die gereageerd heeft is van mening dat er geen tekort is of komt maar dat het moeilijk is een baan te vinden. Daar ben ik het stellig mee eens! Als werkgevers en werknemers een tegenovergesteld beeld hebben is er toch echt wel wat mis in ICT-land.
Leest de onderzoeker (e-skills Nederland) deze reactie's ook? Schrikken ze daar niet van dat het zo afwijkt van hun conclusies? Worden werknemers niet benaderd voor het onderzoek?

Ik vind het jammer om te horen dat mensen boven de 36 als minder waardevol worden gezien. We zijn er inmiddels toch wel achter dat het alleen kijken naar de centjes geen voordelen op de lange termijn oplevert? Duurzaam is sexy toch? Vindt de gulden middenweg, zorg voor ervaring en gecombineerd met nieuwe kennis. Er zijn genoeg schoolverlaters die meters willen maken door te leren van mensen die voor hete vuren hebben gestaan. Best practices zijn toch altijd weer net even wat waardevoller dan alleen maar de laatste technologie toepassen. En laten we eerlijk zijn, al die zogenaamd ouwe lullen zijn wel degelijk op de hoogte van de laatste zaken en kennis. Ze zijn alleen wat sceptischer merkte ik bijvoorbeeld gister al op de DevDays in Den Haag. Waarschijnlijk ben ik dat over 6 jaar ook. Best practices.

Automatiseer de automatiseerder !

Verhoog de productiviteit van een ICT-er door vergaande automatisering van zijn werkzaamheden. Zowel voor de beheersmatige activiteiten als voor de projectmatige activiteiten.

Dat is pas een oplossing, en niet de typische varkenscyclus aanpak (met meer lichamen meer aanbod creeren, en vervolgens tot de ontdekking komen dat er op een gegeven moment een overcapaciteit of mismatch is). Dat is een oplossing van 50 jaar geleden voor problemen van morgen.

Iedere ICT-er die zegt dat dat niet mogelijk is, zegt hetzelfde als wat zijn klanten (initieel) tegen de automatiseerder zeggen: "mijn werk is zo uniek, complex, bijzonder, omgeven met veel uitzonderingen, dynamisch, op maat gesneden, ..." dat het niet valt (vergaand) te automatiseren.

Een vergaande automatisering van de automatiseerders versterkt ook de concurrentie positie van zowel de automatiseerders, als die van hun werkgevers c.q. eindgebruikers. Door een hoger productiviteit kan tegen lagere kosten een gelijkwaardige service worden geboden (of een hogere service tegen de huidige kosten, het is maar wat je wilt)

Veel projecten bestaan uit het vervangen van een applicatie landschap door een ander applicatie landschap dat voor 90% dezelfde functies omvat en slechts voor 10% nieuwe functies/mogelijkheden toevoegt.

Automatiseer de projectmatige automatiseerder, heeft gevolg dat de transitiekosten lager zullen zijn, waardoor de traditionele vendor-lock-in (niet iets ander kunnen gaan gebruiken omdat de transitiekosten niet opwegen tegen de voordelen van het alternatief) wordt doorbroken. Gebruikers kunnen vervolgens makkelijker switchen, en (als ze dat willen) kiezen voor nieuwere innovatieve producten.

Ontwikkel nu innovatie softwareproducten die de projectmatige automatiseerder automatiseren. Die producten zetten applicatie landschappen zoveel mogelijk (bv 90%) geautomatiseerd over naar een nieuw/ander technologie landschap. En zet de mensen in op realisatie van echt Nieuwe functies (is leuker, en uitdagender).

Dus

Automatiseer de automatiseerder !

En zeg nu niet dat dat technisch onmogelijk is; zo’n 150 jaar geleden was je dagen bezig om 120km te reizen, vandaag kun je dat met gemak in één uur doen.

Eens met Rene. Dit komt denk ik doordat niemand van de e-skils platform een IT opleiding heeft genoten of heeft gewerkt in de IT.

Waarom zou je in godsnaam nog kiezen voor de IT. Van alle kanten hoor je dat steeds meer belegd wordt in landen als India. Lekker goedkoop (NOT!!!). De bedrijven hier maken het zelf onaantrekkelijk en dan maar klagen. Eigen mensen zitten vaak veel te lang op de bank (hoezo tekort?) of worden ontslagen omdat het aannemen van Young professionals vele malen goedkoper is dan het verder (evt. extern) opleiden van eigen (lees: ouder) personeel. Heb je dan uiteindelijk gevonden hoe je omgeschoold wilt/moet worden, dan wordt je meteen weer gedemoraliseerd met de woorden: "dat wordt steeds meer in India belegd...". Dus ook hier: "BAH!!!"

ruime kantoren en salarissen van 80k+ voor de overblijvers, ik teken ervoor!

Het zal eens tijd worden dat in de Hbo/WO functies het salaris overeen gaat komen met de complexiteit van het werk.

Dit artikel roept bij mij meer vragen op dan het beantwoordt. Wat zijn precies “goed geschoolde ICTers”? Volgens het artikel zijn dat hoog opgeleide mensen die ICT kunnen toepassen in een bedrijfsmatige of maatschappelijke omgeving. Ik vind dat nogal vaag. Met “het kunnen toepassen van ICT” kan je alle kanten op. Iets leren en iets toepassen zijn namelijk verschillende dingen. Met iets leren leer je het nog niet toepassen. Hebben we het over ontwerp en inrichting van IT infrastructuren, netwerken, systemen, of over het kunnen bepalen hoe en in welke situatie een bepaalde oplossing het beste gebruikt kan worden? Noem eens wat functies, taken en verantwoordelijkheden en om welke specifieke kennis gaat het dan? Bedoelen ze leidinggevende of uitvoerende functies en aan welke opleiding moeten we denken als het er om gaat die tekorten op te lossen?
Is het te veel gevraagd in een aanvullend artikel wat meer inhoudelijke informatie te verstrekken? Dat zal de discussie mogelijk ook positief beïnvloeden.

Of gewoon naar een ander land verkassen waar ze wel fatsoenlijke lonen hebben.

Dankzij het kortzichtige beleid van menige organisatie is de werknemer steeds meer als nare kostenpost gaan zien ipv een persoon die een waardevolle aanvulling is.

Deze discussie komt keer op keer weer boven water.
Zoals de meeste mensen hier denk ik dat het allemaal maar dom gewauwel is. Er zijn ICTers zat. Niet noodzakelijk hele goede, maar die wil ook niemand want die zijn maar lastig.

Als er werkelijk een terkort zou zijn aan goede ICTers dan zou men welicht eens moeten aankloppen bij onderwijs instellingen en daar een wensen paket neer leggen.
Maar zolang de wereld steeds meer gedomineerd wordt door MS-only types en blaters met stropdas verwacht ik niet dat er wat zal veranderen in de wereld van de ICT

Tot nog toe zijn het enkel de detacheerders en soortgelijke clubs die paniek zaaien. serieuze bedrijven (die eindklanten die echte harde vacatures hebben en gewoon willen dat hun shit word opgelost) boeit het meer of ze een goede man of vrouw kunnen krijgen, niet wat die kost.

Maar ja zoals ik al eerder aangaf, ik zou ook geen kapitalen willen betalen voor een gast die niets kan wat mijn nichtje van negen ook niet kan.

Het punt is denk ik vooral dat het bedrijfsmodel van dit soort bedrijven niet meer echt werkt... De tijd dat menig schoolverlater de ICT zag als de kortste route naar een grote auto en dito salaris ligt ver achter ons.

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af wat je als 40 jarige nog te zoeken hebt bij een club als 'Peak', 'Atos', 'Logica' of 'Sogeti'? Je weet gewoon dat je een nummer bent, dat het puur om de declarabele uren draait. Als je echt goed bent in je vak moet je in de huidige tijd gewoon ZZPer worden en je moet eens kijken hoe snel je het werk niet meer aan kunt...

@Peter,

Alsof alle ZZP'ers zo succesvol zijn. Als ik voor mijzelf kijk hoeveel ik ermee opschiet dan is dat bar weinig.

Daarnaast zijn er ook genoeg ZZP'ers die weer terug de detachering in gaan, omdat het vinden van opdrachten lastig is en je moet concurreren met detacheerders die zeer goedkoop mensen kunnen plaatsen.

Nic, kleinere bedrijven hebben niet de middelen om de automatiseerder te automatiseren. Dat kost simpelweg teveel geld! Standaardiseren ook. Dus voor die bedrijven, waarvan we er best veel hebben, gaat jou redenering niet op.
Volgens mij evolueert de ICT te snel en kan niemand het bijhouden wat betreft wensen en eisen. Er zijn steeds minder Microsoft Professionals die de certificering up-to-date kunnen houden omdat het zoveel tijd kost, privétijd wel te verstaan. Dan gaat de lol er toch aardig af. Dan heb ik het nog niet over VMWare, Citrix, VoiP en andere kennis. ICT is nog steeds vaak "overhead" en managers hebben niet door wat we allemaal beheren.

Stijgende salarissen dus voor de ICT-ers?

Lijkt me ook niet meer dan terecht dat de mensen die het werk doen eindelijks iets erbij krijgen ipv de brulaap/zeemeeuw type managers met hun ITIL-Prince2 certificering. Of wordt dat nu ook al als ICT gezien ;-)

Whaahaahaahaa!!!Daar is 'tie weer voor de zoveelste keer! Weer een bijdrage voor de Fabeltjeskrant!

Ik ben van 1984 tot en met 2008 werkzaam geweest in de ICT branche, als 55 jarige gedumpt en afgedankt.

Switch gemaakt en ben nu Middelbaar Veiligheid Kundige. Blij toe, en ga met super veel plezier iedere dag aan het werk!

Allemaal kortzichtigheid en korte termijn politiek, laat de bedrijven maar gaan voor jong en goedkoop, een aantal jaar geleden hadden we ook die detacowboys straks zitten ze weer te gillen om de oudere ict'ers bedrijven als Peak blijken straks inferieure kwaliteit te leveren.
Na 9 maanden WW en 85 sollicitaties/afwijzingen ben al een tijd als free-lancer aan het werk en ik wil geen vaste baan meer het kan mij gestolen worden.
Als "oudere" ict'er zou je beter de koppen bij elkaar kunnen steken en samen een onderneming starten (kan met hulp van uwv als je in de ww zit) binnen een paar jaar zit je op een goudmijn schat ik zo in.
Detacheerders zijn nu de markt aan het kapot maken met jonge grut en lage tarieven dat gaat ze opbreken ze saneren zichzelf straks kapot.
Het onderwijs is er een voorbeeld van alle mensen die goed waren in hun vak zijn er uit geflikkerd, nu gaat alles naar de donder.
Mijn tip als je 40+ bent en je hebt een flinke dosis ervaring en/of papieren ga voor free-lancer/zzp'er de markt komt vanzelf weer tot inkeer, jezelf nu klaarstomen voor dat het te laat is.
De oudere ervaren ict'er heeft straks weer bakken met werk, let op mijn woorden wij kunnen straks weer volop puin ruimen! ;-)
Ben ik nu aan het doen op de site waar ik werkzaam ben daar zat voor ons een GROTE ict dienstverlener (met onderbetaald personeel en jong), iedereen kent hun naam en ik ga hem hier niet noemen;-)

Slimme keus Henk, een beroepstak waar leeftijd juist een voordeel is.
@Peter als ZZPer moet je ook ondernemer zijn. ik ben teveel techneut om een goede ondernemer te zijn.
heb als ZZPer aardig verdiend maar geen zin in aquisitie gedoe.

@Pascal

Dan is Free-lancer misschien helemaal jou ding, ik ben het met je eens zzp'er is een keuze misschien wel een roeping;-)
Als Free-lancer wordt het aquisitiegedoe jou juist uit handen genomen, alles wordt voor mij gedaan door een payroll bedrijf.
Ik ben goedkoper voor de opdrachtgever en eigen personeel en houd er zelf (behoorlijk) meer aan over.
Pensioen kan mij geen donder schelen als ik straks 67 ben is die ruif toch al leeg gevreten door al de graaiers en de bankiers/woekeraars.
Ik heb niets meer te maken met het gezeik over lease auto's, corrupte beoordelingsystemen/managers en meer van dat werkgever/loonslaaf geneuzel.
Ik geniet er iedere dag van en ga weer fluitend naar mijn werk sinds 6 jaar.
Power to the oldies;-) ;-)

@p te z ik zou er best graag eens met je over willen bomen. maar hoewel ik altijd keurig mijn email addres invul (waarschijnlijk de enige reden waarom de redactie mijn bijdrages nog steeds accepteert) en ik weet dat deze site wat dat betreft niet al te geweldig beveiligd is, wil ik dit toch niet plain publiek hier dumpen, krijg al genoeg mailtjes ;)

Dank iig voor de tip.

@Computable,

De reacties zo lezend zijn ze steeds weer het zelfde.
Een ding is duidelijk, de tijd van de ICT-graaicultuur is binnen afzienbare tijd passe'.
Gebakken-lucht managers zijn dan ook snel verdwenen (worden vast prima marktkooplui)
Die paar goede ICTers die er dan overblijven, (dus niet de lui die een paar MSCE certificaatjes hebben en eventueel ook nog eens een UNIX cursus hebben gedaan, maar lui die echt wat kunnen) hebben dan mischien wel intresse in een communicatie middel dat zich richt op de profesionele ICT technicus die liever techtalk spreken, en maar weinig op hebben met artikeltjes die onder het Bert en Ernie niveau blijven.
Dat moet voor computable toch een gat in de markt zijn !
speel er op in, en bind serieuse vaklui aan je magazine.

"Tekort aan ICT'ers groeit tot 40.000 in 2015"
Toch wel vreemd, dcat we met een hoog werkeloosheidcijfer van ruim 8000 ICT'ers toch een te kort kunnen krijgen, heel vreemd...

De reacties hier liegen er niet om. Ik vraag me af of die werkgroep of de opdrachtgever het ministerie daar weet van hebben. Het fabeltje wordt namelijk vaak voor zoete koek geslikt! Ik heb ze beide een email gestuurd, misschien dat ze het nog eens lezen.

Ben het er overigens mee eens: Dit soort geluiden horen we om de paar maanden, en komen steevast uit de hoek die zoveel mogelijk goedkope al of niet buitenlandse, arbeiders willen halen/krijgen. En je maakt je er iedere keer weer kwaad om...

e-Skills Taskforce heeft een mooi (kosteloos) rapport opgeleverd. Zij houden zichzelf wel aan het werk. Nu graag eens een rapport van Het Rijk om de huidige 8000 ICTers aan het werk te krijgen. Wens van de burger. Misschien dat ze bij Het Rijk een keer mee kunnen lopen in de praktijk?

@Piet, JUIST! Spijker op zijn kop. Deze organisaties houden zichzelf aan het werk door te vertellen dat er een dreigend tekort is. Er is verder nog wel enige nuancering te maken, door te stellen dat er een tekort zou kunnen zijn aan bepáálde vaardigheden, maar dan hebben we nog een kleine tienduizend ICT werklozen die we bij kunnen scholen. Verder mis ik de belangrijkste reden die voor mij zou gelden om nu als jeugdige geen ICT te gaan studeren: Wie zegt dat je werk over 10, 20 jaar niet verplaatst is naar India, Korea, China?? Ik zou nu zelf óók geen ICT meer gaan studeren, als ik de keuze had.

Ik heb inderdaad ook een reactie gevraagd van de auteur van het artikel. Mij lijkt het erg interessant om te horen of er ook daadwerkelijk iets gedaan wordt met de feedback op deze artikelen. Het kan niet zo zijn dat een "gerespecteerd" vakblad als Computable zomaar persberichten overneemt als de reacties erop keer op keer het artikel gewoon keihard onderuit halen.

Mario, in essentie is dat het zelfde wat ik hierboven zeg.
Echter, het kan wel zo zijn... alleen wordt dit door de mensen die wel terzake kundig zijn niet begrepen.
Daarom zijn wij dan ook geen snelle jongens met maatpak en bedrijfstrabant

Naar mijn mening moeten alle bedrijven hun IT personeel die zij aan een kant hebben geschopt om het nettjes te zeggen weer in dienst nemen.
De mensen die jaren ervaring hebben kunnen de bedrijven sneller helpen met de nieuwste ontwikkelingen in de IT sector.
Men moet niet denken dat men het zal redden met jonge krachten zonder of weinig ervaring, It will not work.

Als je 55 bent met ervaring in IT, dan kan je nog minimum 10 jaar IT dienst verlenen, zo what is wrong with you people!!! Wake up, before it is to late.

Jonge talenten geen probleem, minder geld betalen wel een probleem; De oudere IT talenten met ervaring afschrijven, EE
N GROOT GROOT PROBLEEM, Dat is het.

Who is going to Win, "The companies" or "THE PEOPLE" Only the future will let us know!

OM IT WEER EEN GOEDE NAAM TE GEVEN, DIT KAN ALLEEN, ALS, IEDEREEN WEER MEE TELT.

BE STRONG IT PEOPLE.


@redactie.

Zou het niet mooi en bewonderingswaardig zijn als Computable is een eigen onderzoek hiernaar zou doen. Dit soort artikels roepen standaard dezelfde recties en discussies op. Een onderzoek naar werkeloosheid, leeftijden en werkelijke functies in de wereld van ICT. Niet het overnemen van reclame uitingen van bedrijven en nietszeggende reclame en onderzoek bedrijfjes die op de payroll staan van bedrijven. Dat zou best het artikel van 2011 kunnen worden :)

Ach, het probleem is vooral dat de markt in de beeldvorming gedomineerd wordt door de detacherings bedrijven...

Keer op keer zie je hier toch de bekende namen langskomen en die willen toch echt niets anders dan jonge kneedbare net afgestudeerden van universiteit of HBO (maar dan niet meer InHolland?). Mensen die vol energie enthousiast voor 2000 bruto per maand + polo bluemotion het hele land doorrijden. Zo zichzelf kunnen ontplooien en zonder lastige vrouw/kinderen die ervoor zorgen dat ze op tijd thuis moeten zijn. Mensen die nog geloven in de mooie woorden over opleidingen, carriere, 'ons meest waardevolle bezit' etc. etc. Dit zijn ook de bedrijven die bladen als Computable of Intermediar mogelijk maken, betalen en ervoor zorgen dat deze doelgroep dit wekelijks gratis op de mat krijgt.

Ik vond het toch wel een teken aan de wand dat ik sinds begin dit jaar dit blad niet meer krijg, want ik 'zou niet meer in de doelgroep passen'... Tsja, je loopt tegen de 40, misschien net niet het juiste diploma 18 jaar geleden, etc. etc. Dat je nu al 15 jaar in dit vak werkt, zelf nu ook mensen in dienst hebt als eigenaar van een eigen bedrijf, dagelijks met bedrijfskritische toepassingen bezig bent ipv het 'managen' en het schijven van rapporten. Een 22 jarige schoolverlater is idd veel nuttiger voor de adverteerders van dit blad...

Ik zou enkele lezers willen uitnodigen om het rapport zelf eens kritisch door te nemen. Het rapport heeft het namelijk niet over een algemeen tekort aan ICT'ers, maar met name een tekort aan hoog opgeleide ICT'ers met specifieke vaardigheden. Ik citeer:

"Uit diverse onderzoeken (Harvey Nash3, Deloitte4 e.d.) blijkt verder dat het met name gaat om een tekort aan hoogopgeleide mensen veelal in tamelijk nieuwe functies. Het huidige opleidingsniveau van een aanzienlijke groep ICT-practioners of mensen met e-business skills is te laag of niet toereikend om de vacatures te vervullen of de ICT- projecten gekwalificeerd uit te voeren. Naast een aanwas van jonge ICT-professionals veroorzaakt dit mede het tekort aan professionals.".

Het probleem van de werkloosheid onder ICT'ers wordt ook onderkend:

"In de derde plaats gaat het om een mismatch tussen waarin wordt opgeleid, respectievelijk waarvoor opleidingen beschikbaar zijn, en waaraan behoefte is. Zeer in het algemeen gesteld is er steeds meer behoefte aan ICT-mensen die ook een business- achtergrond hebben, en over de nodige “soft-skills” beschikken (o.a. communicatie-kwaliteiten), terwijl de huidige nadruk vaak nog te veel op techniek ligt. Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen op ICT-gebied zelf, alsook op “tussengebieden” tussen business en ICT (zie security-voorbeeld), dat de bestaande of klassieke opleidingen niet meer voldoen. De mensen die nodig zijn, vaak “dual-thinkers” genoemd, zijn mensen die op hoog niveau en op flexibele wijze tussen de ICT-discipline en de businessomgeving kunnen schakelen. Er is dus het risico dat de toch al veel te lage instroom voor ICT-opleidingen, ook nog eens niet de juiste of actuele opleiding krijgt. Daarnaast ontbreken goede beroepsopleidingen op bovengenoemde nieuwe gebieden voor de zittende beroepsbevolking tussen de ca. 40 - 65 jaar, die juist in de praktijk geconfronteerd wordt met allerlei nieuwe ICT in hun organisaties."

Iemand die 40 jaar of ouder is zal zich vast niet herkennen in dit bovenstaande. De realiteit is echter wel dat het ICT-landschap is veranderd. Binnen de ICT zijn een aantal aandachtsgebieden (zoals beheer, infra etc) die commodity zijn geworden (lees: een kostenpost waar op bezuinigd moet worden). Dat neemt niet weg dat ICT nog steeds wordt ingezet om (strategische) voordelen te behalen en dat er dus binnen de ICT nog steeds goed verdiend kan worden.

Aan de reacties ziet men dat de lezer ICT op zich nog steeds aantrekkelijk vindt. Maar de sector is in vele ogen zo verziekt en dat men anderen niet meer wil adviseren om nog in de ICT te gaan werken.
Ook volgens het onderzoek van TaskForce e-Skills Nederland heeft de ICT een heel negatief imago gekregen, waardoor de instroom al jaren stokt. De instroom die er nog wel is, bestaat vooral uit jonge techneuten. Die zijn door de werkgevers het meest gewild, maar de markt vraagt juist om hoog opgeleide mensen die ICT kunnen toepassen in een bedrijfsmatige of maatschappelijke omgeving, aldus de TaskForce.

Het kwalitatieve probleem - naast het kwantitatieve probleem – is veroorzaakt doordat werkgevers het laatste decennium zich vooral op zo goedkoop mogelijke jonge techneuten hebben gericht. De oudere ICT-ers en vaak ook breder geschoolde zij-instromers (ICT-practitioners), zijn door de leden van ICT~Office massaal ontslagen. En die komen ook niet zo gauw meer terug. Dat laatste staat niet in het rapport omdat de TaskForce de ICT-er niet als stakeholder ziet en hen dus niks gevraagd heeft. Dat is net zo iets als dat de beheerorganisatie niet bij projecten betrekken, maar wel zeggen Prince2 te gebruiken; heel onprofessioneel dus.

Voor de liefhebben van een in mijn ogen vaag politiek deskresearch rapport, zie: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/03/24/aanbevelingen-om-te-voorkomen-dat-tekort-aan-e-skills-de-kenniseconomie-smoort/eindrapport-taskforce-eskills.pdf

Mathijs ik citeer even

- Zeer in het algemeen gesteld is er steeds meer behoefte aan ICT-mensen die ook een business- achtergrond hebben, en over de nodige “soft-skills” beschikken (o.a. communicatie-kwaliteiten), terwijl de huidige nadruk vaak nog te veel op techniek ligt -

Klinkt mij toch erg als wij zijn op zoek naar een chefkok die ook in het bezit moet zijn van een vliegbrevet.
Maar het vervelende is dat bij zulke mensen de kwalificaties toch vooral liggen bij het bereiden van maaltijden.

Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat techniek en buisines twee verschillende takken van sport zijn ?

Het is zeker waar dat de opleidingen te kort schieten.
Dat is echter de schuld van de markt zelf !
Als je nooit naar een onderwijs instelling gaat om te vertellen wat je van ze verwacht dan zal dit ook nooit veranderen.
Dit even los van het gebrek aan getalenteerde docenten alsmede de enorme druk die zeer grote commerciele software/hardware bedrijven op dergelijke instituten leggen.

Verder heb je zeker een punt dat er nogal wat 40+ers zijn die effectief stil staan in hun ontwikkeling.
Ditzelfde geld echter voor de ICT gerichte bedrijven ook.
Men ziet het instaleren van de nieuwste versie van een standaard paket of een nieuw type chat programmaatje als inovatief.
Werkelijke nieuwe produkten ontwikkelen doet met niet meer, vaak gewoon omdat er nauwelijks nog competente ontwikkelaars te vinden zijn.
Hoe groter het bedrijf hoe kleiner de kans op inovatieve ontwikkeling vanuit dat bedrijf.

Ik heb niet te klagen, heb mijn ding redelijk geregeld,
Maar over een paar jaar komen ict profesionals niet meer verder dan twitteren.

een onzin rapport van een onzin club met als enig doel nog meer zielige sukkels de it in te praten, zodat de lonen nog lager, de reistijden nog langer, de managers nog geschifter en de salesmensen nog rijker worden - hou aub eens op met deze onzin!

@Pascal, ik snap je frustraties, maar je hebt niet alleen zo nu en dan ontwikkelaars nodig. Je hebt altijd ICT-ers nodig die in staat zijn om samen met de klant er achter te komen wat deze nodig heeft en dat zodanig vast te leggen dat beide partijen de specificaties begrijpen. Je hebt ook ICT-ers nodig die niet alleen applicaties kunnen installeren, configureren en data migreren, maar ook beheerders en/of gebruikers kunnen trainen. Verder heb je ICT-consultants nodig die klanten kunnen voorbereiden op en begeleiden bij de implementatie van nieuwe systemen.

Kortom goed kunnen samenwerken en meedenken met opdrachtgevers, gebruikers, beheerders (= de business), is voor veel ICT-ers heel belangrijk, belangrijker dan zelf een goed OS kunnen maken.
Dat is wat anders dan een kok vragen om even de stuurknuppel van het vliegtuig over te nemen.

Ik heb het rapport niet gelezen, echter de citaten van Mathijs doen mij het ergste vermoeden.

Wat gezocht lijkt te worden (in 2015 zelfs 40.000 exemplaren) is de spreekwoordelijke duizendpoot met zowel verstand van e-business, de techniek en ja ook nog communicatief vaardig. Wat niet duidelijk is, is hoe deze vaardigheid op niveau moet worden gehouden. De 40.000 verse exemplaren van 2015 zullen dus een nog kortere levensduur kennen dan de exemplaren anno nu. Het op peil houden van technische kennis is nu al problematisch genoeg. Laat staan de steeds vluchtiger kennis van de toekomst en dan ook nog op verschillende gebieden.

Daarnaast wordt over 'dual-thinkers' gesproken. Prima en ja best herkenbaar. Mensen die kunnen schakelen dus, echter het is volstrekte onzin om daar een leeftijdsgegeven aan te koppelen. Ook 40+ers kunnen dat. Niet alle 40+ers, echter ook niet alle 30-ers kunnen dat. Sterker nog het kunnen schakelen tussen abstract en concreet of tussen strategisch of operationeel is iets wat maar ten dele aan te leren is.

Dus ja, het kan best zo zijn dat in 2015 een tekort aan dat type ICT'er is ontstaan. Echter dat tekort dient niet (althans niet alleen) middels nieuwe aanwas worden ingevuld, ook doorstroming en bijscholing van bestaande ICT'ers is dringend noodzakelijk.

ICT heeft namelijk geen imagoprobleem. Het imago komt volledig overeen met de (harde) werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin diploma's en ervaring van weinig waarde zijn zodra een bepaalde leeftijd wordt bereikt. Een werkelijkheid ook waarin de werknemer (zeker binnen de detachering) wordt geleefd. Een werkelijkheid waarbij het verschil tussen detachering en de uitzendbranche steeds kleiner wordt. Een werkelijkheid waarin de (zeker de oudere) werknemer meer en meer een wegwerpartikel is geworden.

Die werkelijkheid moet veranderen, ICT moet een echt vak worden. Een vak waarin individuen daadwerkelijk een redelijke kans maken op een echte carrière (en echt niet perse bij dezelfde werkgever) t/m pensioenleeftijd. Een vak waarbij niet bij elk economisch tegenwindje, zeker zodra de 40 is gepasseerd, gevreesd hoeft te worden voor baan en inkomen. Een vak waarin het bijblijven in het vakgebied een hard onderdeel is van arbeidsvoorwaarden en grotendeels in arbeidstijd kan worden uitgevoerd. Zodra die werkelijkheid is aangepast wordt ICT een vak wat ik een jeugdig iemand zou kunnen aanbevelen om te gaan studeren.

Zonder dergelijke aanpassingen zijn die 40.000 exemplaren van 2015 de nieuwe werklozen van 2025 of eerder. Mensen dus die (wellicht iets welsprekender dan ons, zij zijn tenslotte communicatief meer vaardig) precies dezelfde klachten zullen uiten als wij nu.

@dp Amen

@ICT-er, uiteraard heb je gelijk joh, ICT is niet een vak maar een verzamelnaam van een aantal specialisaties.
Waar het echter in essentie om gaat is dat er hier goede mensen aan de kant gegooid worden louter omdat er een paar gladjakkers steeds meer geld met steeds minder middelen bijeen willen harken.
Het zou een goede ontwikkeling zijn als alle vacatures gewoon eens openbaar zouden zijn en er niet veertig bedrijven voor een enkele vacature zitten te schoppen.
Ik heb in mijn regio al meegemaakt dat ik regelmatig gebeld werd en na twee min al kon benoemen om welke vacature het ging.
Anderzijds ook meegemaakt dat ik aan de telefoon afgewezen werd omdat de persoon aan de andere kant geen idee had wat er nu eigenlijk in mijn c.v. stond... niet zo vreemd als je nauwelijks Nederlands spreekt.

Overigens frustratie ? tja zou kunnen.. niet voor mezelf ik zit goed, maar ik gun al die vakmensen die thuis zitten ook een leuke baan.

Er is tekort aan senioren onder de 30, maar niet aan ICTers. Bedrijven willen allemaal senioren onder de 30, maar niemand studeert af als senior. Ik heb WO informatica en ben werkloos.
Tekort is er dus niet. Misschien kan ik geen baan vinden omdat ik bijna 40 ben en heb weinig ervaring.
Het argument van bedrijven is vaak: je leeftijd combinatie met ervaring is niet goed, je Nederlands is niet uitstekend, ouder mensen werken niet snel, oudere mensen leren niet snel, etc. Zo blijven ze alleen zoeken naar twintigers met minimaal 5 jaar ervaring.


Veel mensen zoals ik zitten thuis en toch klagen ze dat ze geen ICTers kunnen vinden.

Bedrijven moeten ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen.

Er is een tekort aan goedkope ICTers ( € 3500/mnd)
Er is een overschot aan dure ICTers ( € 3500/mnd)

Bestuurders doen niet aan marktwerking van menselijke bronnen (human resources), maar doen er alles aan om marktwerking te maken (zeg maar wel de lusten, maar niet de lasten).

Massaal outsourcen naar Azië en wat lokaal ingehuurd moet worden, dat wordt desnoods uit China ingevlogen, want die werken 16 uur per dag en laten zich woonvesten in ranzige krottenflats ver onder het minimum loon (16 uur/dag).

Zeg maar Westerse omzet tegen Aziatische kostprijs en ondertussen is de lokale afzetmarkt werkeloos geworden en heeft nu geen geld meer om te consumeren.

En toen was er een lange termijn crisis, gek hè ?

Hier hoor je aan de kant van de veroorzakers van deze malaise nooit wat over, omdat men bang is voor de gevolgen van schulderkenning van kapitalistisch Nederland, die wijselijk de oorzaak verzwijgt, verdraaid en rookgordijnen opgooit.

Wat een schapen zijn wij Nederlandse burgers toch ook hè ?

Even voor de duidelijkheid:

Veroorzakers: Kapitalisten (wolven)
Slachtoffers: Arbeiders (schapen)

En niemand komt in opstand...slaap lekker Bert, slaap lekker Ernie!

We zullen eerder meemaken dat er er een enorm overschot aan it-ers gaat ontstaan. A-merk vendors zullen investeren in huge datacenters die alle diensten met sla's van 99,99991% uptime garranderen. Door de ontwikkelingen op het gebied van cl oud Services en software deployment zullen deze datacenters gedurende de 24 uurs cyclus remote worden beheerd door een relatief klein aantal echte pro's, verdeeld over een aantal verschillende tijdzones.

Lening bieden tegen 2 procent rente.

We zijn momenteel het geven van leningen aan 2% per jaar (persoonlijke, zakelijke, investeringen en financieel) voor cliënten die dringend behoefte hebben aan een lening, kunnen wij u helpen bij het ??geleende bedrag dat u nodig hebt, 10.000 $ aan 50.000.000,00 $ zonder vooruitbetaling van hypotheek participatie. Alles wat je nodig hebt om een lening slechts een geldig identiteitsbewijs te krijgen. Onze credit slechts 2 procent rente en dezelfde bewering dag zonder vooruitbetaling

Noodzaak zakelijke of persoonlijke lening? We geven lening aan een individu en bedrijf bij 3% rente per jaar. Voor meer informatie, contact opnemen met E-mail: gruppo.finanziario101@admin.in.th

Opmerking: Forward uw antwoord alleen om deze e-mail: gruppo.finanziario101@admin.in.th
Stuur je antwoord alleen naar e-mail: gruppo.finanziario101@admin.in.th

Mis deze geweldige kans!

Ben je in de schulden? , Heeft u geld nodig hebt om je rekeningen te betalen? , Ben je in een financiële problemen? , Heeft u een lening nodig? .
MARIAM SULEIMAN LENING FIRM is het antwoord op je financiële problemen geloof me, ben een levende getuigenis van mevrouw MARIAM SULEIMAN LENING FIRM, geeft ze haar lening tegen 2% en geeft u een hoeveelheid geld die je nodig hebt om uw financiële problemen op te lossen, neemt u contact mevrouw MARIAM vandaag voor uw lening via e-mail: mariamsuleimanloanfirm@gmail.com, contact met mij op voor meer in formatie en advies en richting aan aetunie@gmail.com, hopen van u te horen binnenkort, blijven zegenen en moge God alle zegene je als je mijn advies te volgen en doen wat ik heb gezegd.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.