Managed hosting door True

Sogeti werft 500 ICT’ers in 2011

Sogeti gaat in 2011 zijn personeelsbestand met tweehonderd man uitbreiden naar een totaal van 3400 medewerkers. Hiertoe werft de ict-dienstverlener in totaal vijfhonderd nieuwe mensen. Het bedrijf houdt namelijk rekening met een verloop van driehonderd medewerkers. Sogeti zoekt over de hele breedte nieuwe mensen: van starters tot zeer ervaren seniors.

Momenteel heeft Sogeti 3200 medewerkers in dienst, maar het dienstenbedrijf wil in 2011 groeien. Doordat er rekening wordt gehouden met een verloop van driehonderd medewerkers, zoekt Sogeti dus vijfhonderd nieuwe mensen. Directeur Jeroen Versteeg gaat deze mensen niet op een traditionele manier werven. ‘We gaan dit doen via social media en op andere internet-gerelateerde manieren. Ook werven we via via, bijvoorbeeld via ons eigen personeel.'

Reputatie

Versteeg kiest er bewust voor om nieuwe mensen niet via traditionele kanalen zoals advertenties te werven. ‘Mensen kijken tegenwoordig steeds vaker naar de reputatie van bedrijven. Transparantie is dan noodzakelijk en via internet kun je transparant zijn.'

Sogeti heeft de afgelopen maanden drie prijzen in de wacht gesleept voor het personeelsbeleid in crisistijd. De dienstverlener koos er ondanks economische tegenslag voor om geen mensen te ontslaan. ‘Ook dat betaalt zich nu uit', meent Versteeg. Het maakt je interessant voor werkzoekenden. Laatst stonden geïnteresseerden zelfs voor ons in de rij op een beurs.'

Computable Awards

Dat Sogeti geen mensen heeft ontslagen in crisistijd is in de Nederlandse ict-markt niet onopgemerkt gebleven. Sogeti als bedrijf en Jeroen Versteeg als ceo zijn voor de Computable Awards 2011 voorgedragen voor een nominatie. Vanaf 20 april 2011 buigt een vijfkoppige jury zich over alle voordrachten en worden de genomineerden bepaald. Tot die datum kan iedereen bedrijven, personen en projecten bij de redactie van Computable aandragen.

Dit artikel delen:

Reacties

500 of 200?

Lees de eerste alinea nog een keer, en je weet het.

Korte termijn geheugen van heel veel mensen.

In 2002 en 2003 heeft Sogeti (Iquip) honderden mensen ontslagen waarbij dezelfde heer Versteeg bij betrokken was. Veelal op een nogal onprettige wijze. Nu doet men of het een ontzettend geweldig bedrijf is op dit gebied. Wellicht dat men wat geleerd heeft uit die ervaring in het verleden maar om nu zo naar buiten te treden is nogal wrang voor de personen die in die jaren zijn ontslagen.

Jammer dat er niet bij verteld wordt waar dat hoge verloop door wordt veroorzaakt. Sogeti heeft overleefd door de toch al magere salarissen bevroren te houden. Sogeti kan wel prijzen in de wacht slepen en propaganda maken, maar als je bankzitter was heb je ook bij Sogeti aardig wat druk te verduren. Er zijn dan ook mensen buiten de aandacht om naar buiten gewezen.

De grote detacheerders zullen steeds meer druk gaan voelen door de markt, waarbij kleinere partijen minder overhead hebben en dus betere salarissen kunnen uitbetalen.

Ik heb gehoord dat ze een bedrijf vol SAP-specialisten hebben overgenomen. Gek genoeg waren die niet allemaal in 1x te plaatsen en is ruim de helft ervan na langdurig bankzitten vertrokken. Geef ze eens ongelijk! Dan snap ik wel dat je aan een verloop van 300 man komt. Als ik de reactie hierboven over het salaris lees is dat ook een goede reden.

Ik bestrijd de opmerking van ICTer Frank dat kleinere partijen minder overhead hebben. Kleinere partijen hebben relatief gezien juist meer overhead. Maar het zou kunnen dat die geen aandeelhouders hebben. Een jaartje minder of zelfs geen winst hakt er dan niet zo erg in.

De opmerking over bankzitten kan ik goed plaatsen. Ik heb er zelf niet gewerkt maar goede bekenden van me wel. Ze gaven aan dat als je op de bank zat er druk op je werd gelegd om zelf je eigen opdracht te regelen. Daarnaast werd er van je verwacht dat je minstens twee uur enkele reis per dag wilde rijden om bij een opdrachtgever te komen.

Dus zo gek is het verloop niet. Wat is dat toch met al die "kijk ons eens een goed bedrijf zijn" propaganda?

Er zijn bij grote ICT-bedrijven ongemerkt toch (een hoop) ontslagen gevallen, zonder dat deze de media hebben gehaald. (Dit weet ik uit ervaring in mijn omgeving). Op een sluwe wijze wordt eerst een voorstel gedaan en als je niet akkoord volgt de ontslagprocedure. Jaja... en dan maar zeggen dat er geen ontslagen zijn gevallen.

Mij is ooit verteld dat 10 procent uitstroom normaal is. In de artikelen die de afgelopen tijd geplaatst zijn zie ik deze uitstroom van 10% steeds terug (op een enkele uitzondering na). De negatieve reacties op nieuws over personeelsverloop valt mij hier al langer op. Ik vraag me dus af in hoeverre dat terecht is. Graag zou ik Computable dan ook willen uitdagen om het personeelsverloop ook eens bij andere bedrijven dan de grote detacheerders te onderzoeken zodat het personeelsverloop in een breder perspectief geplaatst kan worden. Wellicht dat er wat vooroordelen over detacheerders ontkracht of bevestigd kunnen worden.

Bij grote IT-detacheerders is 10% een bescheiden verloop. Gemiddeld moet je met zo'n 15% rekenen.
Nu weet is dat de medewerkerstevredenheid van Sogetisten over het algemeen vrij goed is, dus wellicht dat 10% een realistisch gemiddelde is voor dit bedrijf.

Nu is 2011 het het eerste jaar met een ronduit goede arbeidsmarkt na enkele magere jaren. Gevolg is dat het verloop dit jaar veel hoger zal liggen dan gemiddeld. 74% van de werknemers in NL is "latent werkzoekend". Ben benieuwd wanneer Sogeti de reruitment target omhoog bijstelt.

Opmerking over grotere overhead juist bij kleinere bedrijven herken ik niet. Neem alleen al de enorme gebouwen die grote detacheerders voor stafpersoneel moeten huren. Niet voor niets gaat ook Sogeti op zoek naar efficientere huisvestiging en speelt daar op in met middelen als thuiswerken of bij de klant (hoewel ook de klant het nieuwe werken wil inzetten...). Kleinere bedrijven hebben niet zoveel staf nodig en nemen huishoudelijke en administratieve taken zelf waar, waar grotere bedrijven speciaal mensen in huren. Omdat de tarieven aan klanten niet anders zijn bij kleinere bedrijven is het verschil tussen kosten en opbrengsten bij kleinere bedrijven gunstiger. De winst daaruit kan eerder doorvloeien naar de werknemer, dan naar al het indirect (of zelfs niet) productieve stafpersoneel. Tel uit je winst! Overigens hebben alle bedrijven aandeelhouders, al zal de druk met beurgenoteerde bedrijven anders zijn.

@Matthijs en @Freek
Naar mijn beleving is het werkelijke verloop bij de grote detacheerders vele malen hoger dan zij zelf aangeven. Ook de berekeningsmethodiek wil erg verschillen.

Ik denk dat het werkelijke verloop zo rond de 15-20% ligt. In 2011 zou dit zomaar naar de 25% kunnen doorschieten.

Daarnaast is ook nog het aantal zzp'ers van invloed. Het is al niet meer vreemd dat bijna de helft van de in te zetten medewerkers door de grote detacheerders zzp'er is. Op eigen kracht groeien is er dan niet meer bij. En voor de langere termijn een ongezonde situatie.

@gast0348347: Je moet niet alles geloven wat je hoort.

Hier ook een oud medewerker van Sogeti, en IQUIP en IP/ en dus al een echte oud medewerker. Sogeti is gek op nieuwe medewerkers en starters. Als je nieuw binnenkomt of als starter kan je alles bereiken. De mensen die er al een tijdje zitten en waarvan vele zelfs een hart voor de zaak hebben/hadden worden behoorlijk uitgeknepen.

Reistijden van rond de 2 uur enkele reis elke dag is heel normaal en mag je eigenlijk niet over klagen. Loonsverhogingen zijn nicht im frage en als je op de bank zit is het jouw schuld dat er geen opdracht is en zoek je maar een nieuwe. Dat daar volgens mij en vele andere een commercieel team voor is, wordt genegeerd.

Nu ik bij een nieuwe werkgever zit, EUR 1000,-- bruto meer per maand verdien en veel fijnere en betere managers heb (om nog niet eens te spreken over die half uur enkele reis reistijd) verklaar ik mij zelf voor gek dat ik een hart voor de zaak had en nog zo lang bleef. Gelukkig zijn 300 ex-collega's zo verstandig om niet de fout te maken die ik maakte.

@henk
"Ze gaven aan dat als je op de bank zat er druk op je werd gelegd om zelf je eigen opdracht te regelen."

Nou doehoei Sogeti!!! Bye bye! Fijne Kerstdagen en Prettig Nieuwjaar, en eerst nog een Vrolijk Pasen.

Als ik zelf mijn opdracht zou moeten zoeken, waarom zou ik dan geen ZZP-er worden? Om jullie het verschil in beloning in jullie zak te laten houden? Wat is voor mij dan de reden om überhaupt nog een werkgever te hebben, als ik zelf alles mag regelen? Ah, en gaan jullie dit ook nog vrijheid noemen of zo? Nee ik heb inderdaad negatieve werkervaring, niet met Sogeti, maar met een werkgever die met dezelfde poep aankwam.

2 uur enkele reistijd zoals bepaalde mensen hier noemen wordt echt niet van je verwacht, als dat wel zo is regelt men een hotel of appartement.

Je kunt ergens anders misschien meer verdienen maar voor starters is Sogeti toch wel de perfecte werkgever. Je krijgt een gedegen opleiding (deels aan de OHIO University in Athens, Ohio) en daarnaast is het startsalaris prima. Verder kun je kostenloos allerlei opleidingen volgens en examens doen zoals Prince2, RUP, ITIL, et cetera.

Gaat weer lekker hier op het forum. Kunnen we ook nog wat anders dan mekkeren op een (ex) werkgever? Wees blij dat er werk is! De markt is grillig, vooral de laatste jaren, dus zekerheid heb je (bijna) nergens meer. En zeker ICT bedrijven bewegen met de markt mee. Voor iedereen geldt: als je denkt dat het gras ergens anders groener is, zorg dan dat je daar mag grazen als je de kans krijgt. Wie verandering of verbetering verwacht van anderen in plaats van zelf te veranderen, zal merken dat het gras zo’n beetje overal even groen is.

Met een aantrekkende markt zou je ook verwachten dat een bedrijf betere beloningen in het vooruitzicht stelt. Bij Sogeti kun je voor een verhoging het beste eerst even buiten de deur geweest zijn. Misschien verklaart dat het verdwijnen van 300 man? Ben met hk en Sogetist eens dat er inhoudelijk bijna geen betere detacheerder te vinden is, maar financieel zeker wel.
Het gras moet niet alleen groen zijn, maar ook lekker smaken.

Beste Sogetist,

In je reactie bevestig je juist heb beeld dat hier geschetst wordt o.a. door WOF. Als starter is alles geweldig OHIO, een prima startsalaris en gratis opleidingen (weliswaar in je eigen tijd en gegeven door collega's). Maar voor ervaren medewerkers is het toch anders. Hoge druk op beschikbaarheid, lange reistijden en een iets minder dan marktconform salaris. Leuk, een hotel of apartement, maar ik ben liever bij mijn gezin en betaal niet voor niets mijn hypotheek.

Als starter kun je bij een detacheerder best veel leren. Daarna is het verstandig om verder te kijken. Vaak kun je een substantieel hoger salaris krijgen. Je levert je auto in, maar het koopkracht plaatje kan gelijk blijven en je bespaart elke dag een flinke reistijd.

Even een paar reacties van een Sogetist.
1. Een ontslaggolf zoals in het verleden mocht niet meer gebeuren. Directie en medewerkers hebben er alles aan gedaan om dat te voorkomen. Geen ontslagen; Daar wordt het bedrijf terecht voor geprezen. Geen salarisruimte; inleveren van deel variabel salaris. Daar is intern ook kritiek op.
2. Solidariteit is niet goedkoop. Consequentie is dat er nu minder ruimte is voor verbetering Arbeidsvoorwaarden (salaris). Salarisruimte 2011 = 2,2%
3. Uitstroom is momenteel groter; gevolg van lagere uitstroom in afgelopen jaar (inhaalslag) maar zeker ook van onvrede over salaris. Solidariteit heeft blijkbaar ook zijn grenzen; YP's zien salaris beloftes niet nagekomen.
4. Het gras is bij een ander altijd groener. Ongetwijfeld zijn er een paar uitschieters en ook is bekend dat Sogeti nou niet de hoogste salarissen betaald, maar opscheppen over een veeeeel hoger salaris naar je oude collega's is ook een beetje sport en wrok.
5. Ik baal ook van de beperkte groei in salaris en kijk ook echt wel eens rond; Maar kom nog altijd tot de conclusie dat Sogeti als werkgever helemaal zo slecht niet is. Een behoorlijk sociaal bedrijf; open cultuur, innoverend, marktleider en ook nog een redelijk salaris.
6.en tot slot; Reistijden van 2 uur enkele reis worden binnen Sogeti ABSOLUUT niet als normaal gezien. Dat is niet mijn beleving. Mogelijk dat een enkele manager dat vindt,of enkele medewerkers dat ervaren, maar dat is zeker geen beleid. In tegendeel Sogeti doet er veel aan om reistijden juist te voorkomen (stimuleren thuiswerken, iedereen een NS bussinesscard, en afdeling planning die goed let op reistijden).

"maar opscheppen over een veeeeel hoger salaris naar je oude collega's is ook een beetje sport en wrok."

Ik neem aan dat je doelt op WOF. Volgens mij geeft deze juist een waarschuwing naar zijn oude collegaas om ook rond te kijken. Zoals ik ook heb gedaan en nu ook een stuk beter verdien. Planning die goed let op reistijden is volkomen nieuw voor mij, ik moest altijd het gevecht aangaan omdat ze mij aanboden bij klanten op minimaal 1,5 uur reistijd.

@Nog een sogetist
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een grote automatiseerder innovatief is, dat brengt nl niks op en anderen halen de kastanjes wel uit het vuur. Innovatief was bv de lucky shot van CMG om de SMSC server terug te kopen.

Reaktie op "nog een Sogetist".

Veel werknemers hebben al tijden het gevoel dat "alles duurder geworden is" en dat hun salarissen de afgelopen jaren zijn achtergebleven. Voor sommigen kan dit een reden zijn om van baan te wisselen. De slechte economie heeft veel mensen echter de afgelopen 2 a 2.5 jaar op hun plek doen blijven.

Anno 2011 zitten we met een herstellende economie, een ronduit goede arbeidsmarkt voor IT-ers in grote delen van het land.

Als de loonruimte dit jaar 2.2% bedraagt en de inflatie is reeds opgelopen tot 2.6% (Eurozone maart) met een duidelijk stijgende trend, dan voorzie ik een verloop bij van misschien wel 25 of 30%. Overigens niet alleen bij Sogeti maar bij alle grote IT detacheerders.

Kan de recruitment target van Sogeti dus omhoog naar 1000 man i.p.v. 500. 700 voor vervanging en 300 erbij.

Maar: hoe krijg je 1000 goede mensen (in mijn ervaring heeft Sogeti in het algemeen goede IT-ers) in een markt waarin er 700 weglopen om elders meer te gaan verdienen? Dan moet die 2.2% ook omhoog.

Interessant om te lezen dat Sogeti met die 2,2% ruimte gaat proberen 500 man te werven. Kan je een halfjaarlijkse verhoging van enige betekenis ook wel vergeten.

@gast0348347
Niet de helft van de nieuwe SAP-ers bij Sogeti is alweer vertrokken. Maar een derde wel. En dat zijn er toch nog erg veel. En dat lijken er de komende tijd nog meer te worden. Of men zich dat realiseert...?

Sterker nog...dat zijn er al veel meer geworden. Ik ben er zelf namelijk 1 van.

@Sogetist:

Ik dacht dat Sogeti voor de "lokale markt" was/is?
2 x 2uur reizen lijkt al behoorlijk interlokaal. :)

Dat je als "beloning" dan maar de hele week niet meer thuis komt i.p.v. 2 x 2uur reizen per dag komt voor mij niet echt positief over.

Beste klagers,
Het kan gewoon niet zo zijn dat er "wantoestanden" plaatsvinden bij Sogeti en tegelijk het bedrijf toch goed draait. Natuurlijk moet een commercieel bedrijf ook keuzes maken. En iedereen heeft wel een voorbeeld, zelf meegemaakt of via-via, waar het bedrijf er niet zo fraai uitkomt. Maar omdat je ergens van baalt kun je niet gaan beweren dat die uitzondering eigenlijk regel is.

Over het geheel genomen zal Sogeti echt wel een prima bedrijf zijn. En mocht het voor jouw situatie niet zo zijn, zal niemand je tegenhouden één van de 300 te worden:-)

Vacatures bij Sogeti

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.