Managed hosting door True

ZZP'er vindt marges intermediair te hoog

 

Zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) in de Nederlandse ict-markt zijn niet te spreken over de marges die intermediairs opstrijken voor het koppelen aan opdrachtgevers. De rol van de intermediairs wordt niet positief beoordeeld, al is men vaak wel afhankelijk van dergelijke partijen om aan opdrachten te komen. Dit blijkt uit het marktonderzoek 'ZZP in ICT' dat bemiddelaar RulersGroup eind 2010 uitvoerde onder ruim zeshonderd Nederlandse ict-professionals.

In algemene zin zijn Nederlandse ict'ers die zelfstandig opereren niet blij met tussenpersonen. Zij zijn er helemaal niet over te spreken als er meerdere tussenpersonen in de contractketen zittenn en dus ook provisie opstrijken. Zzp'ers vinden dat intermediairs geen belangrijkere rol spelen tijdens opdrachten en ook vinden ze dat de marges te hoog zijn voor de moeite die zij steken in een zzp'er.

Kosten inschatten

Ondanks de negatieve rol die zzp'ers in de Nederlandrse ict-markt toedichten aan intermediairs, zijn zij wel redelijk tevreden over hun eigen uurloon, zo blijkt uit het RulersGroup-onderzoek. Omdat zij ook vaak goed op de hoogte zijn van het aantal tussenpersonen die in de keten zitten tussen hem/haar en de opdrachtgever, kunnen zij ook goed de kosten voor de eindklant inschatten. Om beter aan opdrachten te komen schroomt de gemiddelde zzp'er ook samenwerking met andere zzp'ers niet.

Om succesvol te zijn schakelt een zelfstandige ict'er vaak een actief netwerk in. Internet en social media spelen dan ook steeds vaker een belangrijke rol bij bemiddeling. Om concurrerend te blijven is een zzp'er graag bereid om tijd en geld te steken in persoonlijke ontwikkeling. De RulersGroup concludeert dat goede ict'ers steeds schaarser worden en dat organisaties daardoor steeds vaker met externe ict-professionals gaan werken. De keuze voor zzp'ers is daarom logisch in de ogen van de bemiddelaar.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3766615). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Ik vraag me oprecht af, met al dit soortige berichten, wanneer er een aantal ZPP-ers de koppen bij elkaar steken en initiatieven en actie gaan ondernemen om deze overbodige tussenlaag voorgoed uit de markt te persen?
Onze bouwkundige en klussende collega's hebben al zoiets. de website http:/www.werkspot.nl.

Hier kunnen eindklanten rechtstreek hun eigen klussen online zetten en professionals rechtstreek erop reageren (zonder een onnodige dure laag cv en menskrachtenhandelaren ertussen als overhead)

Als zpp-ers kunnen we blijven klagen over die dure tarieven, maar we kunnen er ook actief iets aan gaan doen. Met al onze gezamelijke kennis kunnen we toch wel iets mooiers fabriceren dan de bestaande bagger-cv-upload-websites van de huidige mens-kracht-handelaren?


"Become the change you want to see in this world"
(c) Ghandi

Inderdaad, zeer hinderlijk als er meerdere tussenpersonen in de contractketen zitten! Dit soort opdrachten weiger ik dan ook. Als ik gebeld wordt door een intermediair, vraag ik altijd of deze partij direct bij de eindklant aanbiedt. Meestal is met wat speurwerk wel te achterhalen wie de intermediair is die rechtstreeks aanbiedt.
Gelukkig is het tij kerende, en bieden steeds meer grotere opdrachtgevers hun opdrachten aan via een eigen marktplaats. Helaas hebben met name de semi overheidsinstellingen nog steeds beleid om met preferred suppliers te werken, maar dat is een kwestie van tijd denk ik totdat zij ook tot een open marktplaats over gaan.
Verder zou ik aan kleinere opdrachtgevers de tip willen geven: plaats je opdracht eens op een site voor freelance opdrachten, of zoek zelf eens op internet naar een ZZP-er bij je in de buurt. En...ZZP-ers: zorg dat je goed vindbaar ben en zorg voor een professionele website.

Niet alleen maar tussenpersonen strijken een flink deel van de taart op, maar ook intermediar die rechtstreekse relatie met de eindklant hebben hanteren soms hoge marges (tot wel 30% !)

wat is er eigenlijk mis met bureaus die zzp'rs helpen aan een opdrachten komen. Niemand die de zzp er dwing om met hen in zee te gaan. Maar realiseer je goed hoeveel inspanningen het kost om opdrachten te vinden en de bijpassende juiste kandidaten. Uiteraard moet dit gebeuren tegen faire tarieven en marges. Is gewoon een dienstverlening zoals alle anderen. En ja ze kosten geld...wake up alle bedrijven proberen geld te verdienen aan jou. Echt zo heerlijk IT-nerd achtig gedrag om wel te zeuren over dit soort bureaus maar er toch gebruik van te maken. Ben je instaat je eigen opdracht te regelen..ook prima.

Helaas ontkom je hier als ZZPer niet aan als je bij sommige bedrijven zou willen werken.

Deze bedrijven werken alleen met zogeheten prefered suppliers.
Enkele van die bedrijven hebben vervolgens ook nog het hele inkoop/inhuurtraject uitbesteed aan een derde partij.

Wil je daar dus als ZZPer werken, dan ben je dus per definitie gebonden aan een tweetal strijkstokken.....

Dit is toch niets nieuws en zie je overal? Ook in de detachering waarbij je eigen werkgever natuurlijk wel meer kosten aan jou heeft.

Om mijzelf als voorbeeld te nemen, de opdrachtgever zet mij voor minimaal 2x de prijs weg dan wat mijn werkgever voor mij vangt. Afhankelijk van de werkzaamheden die ik uitvoer.

Hier ontkom je vaak niet aan door: Outsource partijen, Verzekerraars, Banken en overheid. Dit omdat deze bedrijfen veelal met, zoals reeds gezegd, met prefered suppliers werken.

Ik heb er niets tegen als een tussenpersoon betaald krijgt voor extra werk... tenslotte wordt deze gevraagd om te zoeken naar een kandidaat. maar marges van 30% en ik kwam zelfs er onlangs zelfs achter dat er bij een van mijn tussenpersonen zelfs 60% marge overheen gaat!!! (zonder tussenpersonen dus he?) ik vind dat buitenproportioneel, vooral omdat er ook diensten worden verwacht overeenkomstig dat tarief. Mogen tps ook wel eens over nadenken.

wat mij betreft vind ik vooral eerlijkheid belangrijk: als jij mij uit kunt leggen waarom je per se zoveel marge moet vragen kan ik daar zelf al dan niet mee akkoord gaan. En om jullie maar even uit de droom te helpen tps: jullie mensen komen daar vaak o zo makkelijk achter. Als je geen gezeur achteraf wilt is het niet meer dan redelijk om open te zijn op voorhand. Maar rulersgroup: jullie hebben faire tarieven maar me nog nooit aan een opdracht geholpen... :)

@theoA:
"wat is er eigenlijk mis met bureaus die zzp'rs helpen aan een opdrachten komen. Niemand die de zzp er dwing om met hen in zee te gaan."
Wat er mis mee is - is de (verborgen) kartelwerking en selectieve toelating van zpp-ers tot mogelijkheden van kunnen werken..

Zoals velen hierboven al vermeld hebben, is het - mijn inziens - een kompleet overbodige tussenlaag die:
- geld verdient, parasiteert over de ruggen van zpp-ers
- toegang kan blokkeren van een zpper naar een klus
- selectief mensen wel/geen werk gunt.

M.a.w. het "preferred supplier" mechanisme is by default - discriminatie en schept geen eerlijke en gelijkwaardige kans voor zpp-ers (en andere werkzoekenden) om een kans te krijgen op een leuke klus bij een bedrijf.. Het werkt eerder als een storend filter, dan een gelijkwaardige bevordering en promotie van kansen op de arbeidsmarkt

Breek me dan helemaal niet de "it-nerdgiechel" open over allerhande totaal inefficiente prive-database formatjes waarin ZIJ willen dat JIJ (hun werk voor hen doet) en je cv-informatie aanlevert, en dito ondoorzichtige (en totaal on-transparante) werkwijzes waarmee sommige rotte appels te werk gaan.

Als het een compleet overbodige laag zou zijn dan hadden ze geen werk. Het feit dat deze laag er is betekent dat ze een toegevoegde waarde hebben. Dat mensen klagen over de 'strijkstok' bevestigt dit alleen maar.

Deze laag wordt alleen overbodig bij transparantie over de werkelijke klant en de mogelijkheid om direct bij de werkelijke klant aan te kunnen bieden. De eerste zal niet gebeuren en de laatste betekent dat je een erg goed netwerk moet hebben. Val je niet in de laatste groep dan ben je volgens mij automatisch aangewezen op de toch niet overbodige tussenlaag. Hier zit het nodige kaf tussen maar ook zeker wel koren en dat is dan de sport.

Gelukkig is er een kentering in de markt merkbaar. Steeds meer opdrachtgevers gaan rechtstreeks met de markt communiceren. Zie bijvoorbeeld http://inhuur.ns.nl

Er zijn ook steeds meer software oplossingen beschikbaar waarmee klanten in staat zijn om vragen op hun eigen of gedeelde marktplaats te plaatsen.

Als ik vragen mag...over hoeveel procent hebben wij het dan dat een intermediair vraagt? 'Hoog' is natuurlijk een subjectieve kwalificatie.

Goed, ik ben dus zo'n verschrikkelijke intermediair die opdrachten zoekt voor freelancers en freelancers zoekt voor opdrachtgegevers.

Ik ben het met de mensen een die praten over marges van 30-60%. Dit is heel veel.
Aan de andere kant heeft een intermediair ook wel degelijk een toegevoegde waarde.

Welke freelancer heeft er de tijd voor om 5 dagen per week, gemiddeld 4-5 uur per dag te netwerken met potentiele klanten?
Contact onderhouden, meetings plannen, contracten afstemmen, etc.
Daarnaast nemen sommige intermediairs ook een stuk financieel risico op zich.
De afgelopen 2 jaar is het helaas meerdere keren voorgekomen dat opdrachtgevers pas na 90 dagen betalen, of zelfs helemaal nooit.
Dit risico dekt een goede intermediair af.

Persoonlijk ben ik van mening dat het werk wat een intermediair doet, onderschat wordt. Het sentiment 'een intermediair is duur en overbodig' begrijp ik wel, maar vind ik redelijk kortzichtig.

@RV zoiets als werkspot is er ook hoor, bijvoorbeeld freelance.nl. Maar wie adverteren daar? Juist, niet de eindklanten, maar de intermediairs.
Overigens beginnen ook steeds meer eindklanten er achter te komen dat soms de helft van het tarief dat ze betalen bij de keten van intermediairs achterblijft, en dat zich dat ofwel vertaalt in de kwaliteit van ZZP-ers die aangeboden worden, ofwel de continuiteit. Immers, een ZZP-er die tegen een uitknijptarief moet werken is vanaf dag 1 al op zoek naar een andere klus. En ja, *moet* werken. De keus tussen geen tarief en een uitknijptarief is door de meesten nog steeds gauw gemaakt.

@Martijn
Het financieel risico kan ik ook afdekken bij een kredietverzekeraar. Kost me een stuk minder. Bovendien zijn er zat intermediairs, ook een aantal die toch als 'fatsoenlijk' staan aangeschreven, die bij uitblijven van betaling van de opdrachtgever in eerste instantie de betaling aan de ZZP-er opschorten.
Overigens heb ik er zelf niets op tegen als een intermediair aan mij verdient, zolang er maar enige mate van redelijkheid is. Ik moet wel sparen voor perioden tussen opdrachten en als de intermediair het opbouwen van een fatsoenlijke buffer onmogelijk maakt houdt het snel op natuurlijk.

Wat ze ook vinden, het zijn wel ZZP's en geen ZZP'ers!
We hebben toch ook geen CIO'ers of CEO'ers?

Een eerste goede stap zou zijn wanneer Intermediairs gewoon open en eerlijk zijn over hun marge en het aantal extra tussenpersonen, mocht dat het geval zijn. Dan komen de freelancer en de Intermediair er best wel uit.
En een hoge marge is geen probleem. Maar dan moet het na 3 maanden wel afgelopen zijn. Tot het einde der tijden enkele duizenden (soms wel 3 tot 4) euro's per maand ontvangen voor het doorsturen van een factuur is wel veel...

Met een intermediair is niets mis als je er zelf voor kiest. Maar soms kan je niet zonder intermediair omdat de klant niet rechtstreeks een contract aan wil gaan. Het enige wat helpt is te eisen dat het voor jou en de klant duidelijk is wat er aan de strijkstok van de indermediair blijft hangen.
Als te tarieven te hoog zijn kan het klant kiezen om zonder te werken of voor een buro met lagere percentages.
Verder zoals al genoemd alleen in zee gaan als de intermediair rechtstreeks aanbied.

Zomaar wat conclusies die ik getrokken heb:

- de reden waarom er tussenpersonen bestaan, is dat door de persoonlijkheidskenmerken van de specialist, deze niet in staat is commercieel 'overeind te blijven'. Populair gezegd : ze hebben een alfa mannetje nodig om de klant te kietelen. Niet vreemd is, dat bij andere specialistenondernemers (lees medisch specialisten) een gigantisch lobby- en dito (maatschappelijke) machtspositie is opgericht om zich rechtstreeks inhuur 'te kunnen veroorloven'. Dat functioneert als 'alfa mannetje' waar opdrachtgevers geen misbruik van durven maken....

Het is allemaal psychologie....

- Wat wel opmerkelijk is, is de rol die veel tussenpersonen zich toedichten. Als ik als freelancer voorstel om de tussenpersoon 'uit te kopen' (contracturen * afgeroomd tarief) en zo te belonen voor zijn/haar commerciele diensten, dan vinden ze de vraag erg vreemd en gedragen ze zich heel arrogant. Alsof je aan hun status van alfamannetje komt... Blijkbaar is er een sociale code tussen specialist en tussenpersoon : 'als ik het alfamannetje speel, dan hoef jij je niet te ontwikkelen op sociaal gebied en je blijven richten op de inhoud'. Vreemde balans...Zo houd je misbruik wel in stand natuurlijk...

- Als je je ook op sociaal gebied een houding van gelijkwaardigheid aanneemt, lukt het je ineens niet meer om een opdracht 'te scoren'. Je wordt een bedreiging! Opmerkelijk ! Ik snap de frustratie wel !

Ik werk als 15 jaar in de IT detachering en heb in ieder geval 13 jaar ervaring met inhuur van ZZP-ers. Het gezeur komt meestal van de zelfstandigen die hun zelfstandigheid eigenlijk niet goed aankunnen. Ze mailen hun cv naar een aantal contacten en gaan achterover leunen. Als een intermediair een passende opdracht heeft, beginnen ze te zeuren over de marge. Ik zou zeggen; zoek zelf een opdracht of maak vooraf goede afspraken over de marge. Zint het je niet, dan kun je ook nee zeggen. Als je je huis verkoopt, kun je dat zelf doen of een makelaar kiezen die bij jou past. Zo werkt het in de IT ook. Ik heb overigens nog nooit iemand horen klagen over de verdiensten van 12.0000 euro per maand voor bijv. het simpele beheer van een database. Als je het eerlijk bekijkt, dan is dat eerder belachelijk.

Nog een groter probleem dan de bemiddelingskosten die intermediairs vragen zijn de 'preferred supplier' contracten. Als ik een opdracht doe bij een klant, en het bevalt wederzijds goed, dan is het TOCH vaak onmogelijk om een vervolgopdracht te krijgen zonder de tussenpersonen. Deze constructies zoude wettelijk verboden moeten worden, en bedrijven zouden moeten niet zo idioot moeten zijn om dergelijke contracten te tekenen. FNV Zelfstandigen is al lang bezig om deze praktijken bij de overheid EN bedrijfsleven aan te kaarten, maar ook hier geldt...hoe meer leden, hoe groter de stem!

Het is een markt en er is een keten. Grote instanties moeten bezuinigen op hun inkoop en dus houden ze de kaartenbak klein. Daarnaast moeten de overheidsinstellingen en aanverwante aanbesteden.
Wet op de keten aansprakelijkheid nog vergeten.
Wel leuk zo'n artikel! Hoeveel freelancers staat het water aan de lippen omdat ze ooit dachten meer te kunnen verdienen en meer vrijheid te hebben als eigen baas? Snelle stap, zo gezet, alleen even vergeten: acquisitie, netwerken, reserveringen, enz enz..
Ik ben het eens met de soms te grote marges, maar er blijven dingen als investeren in klanten, bureaumarges, voorfinancieren, onderhandelen.
De prijzen staan alweer even onder druk (en het einde is er nog niet) en omdat men aan het einde niet wil inleveren moet de tussenlaag bloeden?
Ik ben het eens met Martijn. Eenzijdig aangepaste betalingstermijnen bij brokers zijn aan de orde van de dag en het vreemde is dat de overheid er juist alles aan doet om sneller te betalen.

Lijkt hier wel een beetje op de reacties zoals die onder Telegraaf artikelen te vinden zijn. Alles is zwart of wit.

- Marges van 30-60%
Wat een onzin, stemmingmakerij. Dit komt zelden voor binnen ICT bemiddeling. Met die marges win je echt geen aanbesteding. Tegenwoordig zijn marges van rond 10% de norm. Uitzonderingen zijn er zeker, vooral via partijen zoals MBA, Progressive, Huxley etc., maar je bent als ZZP'er dan ook niet slim bezig als je niet om een open calculatie vraagt.
- Onnodige laag?
Denk dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen. Lang niet alle ZZP'ers vinden het prettig om hun eigen acquisitie te doen. Je kan tegenwoordig ook eenvoudig de verkoop van je eigen huis regelen. Waarom maken veel mensen dan gebruik van een makelaar? Juist, gemak. Geen zin om zelf de bezichtigingen en onderhandelingen te doen en alles eromheen te regelen. Zo is het bij de bemiddeling in ICT land net zo.
- Marktplaatsen de toekomst?
Nope. Ook al niet. Ga je straks als ZZP'er honderden marktplaatsen in dse gaten houden. Evenzoveel keren je gegevens uploaden en jezelf door duizenden vacatures heenworstelen? Los daarvan is het voor veel opdrachtgevers in praktische zin niet wenselijk om met marktplaatsen te werken. De marktplaatsen zullen best een rol blijven spelen maar dit is niet het ei van columbus.

Back on topic; Peak IT heeft ook eigen personeel. De combinatie van eigen personeel enerzijds en de bemiddeling van ZZP'ers anderzijds lijkt me geen gelukkige. Eigen personeel zal toch de voorkeur hebben. Daarnaast vraag ik me af wat de toegevoegde waarde voor de ZZP'ers is om met Peak IT te werken?

Agencies bieden over het algemeen de volgende diensten aan de ZZP'er aan:
- acquisitie
- afdekking risico slecht betalende opdrachtgever
- collectieve verzekeringen
- studies
- bijeenkomsten voor kennisdeling

Aan de opdrachtgever bieden ze aan:
- afdekking ketenrisicoaansprakelijkheid
- selectie kandidaten
- zoeken kandidaten

De goeden dekken inderdaad de risico's af van slecht betalende opdrachtgevers. Verder hebben ze vooral voor de beginnende ZZP'er de toegevoegde waarde van acquisitie. Andere diensten die ze aanbieden zoals verzekeringen, studies en kennisdelingsbijeenkomsten zijn m.i. een sigaar uit eigen doos.

Agencies die claimen aspirant kandidaten te kunnen selecteren is natuurlijk klinkklare onzin. Weliswaar kunnen ze filteren op sleutelwoorden in de CV, maar kwaliteit van de kandidaten kunnen zij niet beoordelen. Daarvoor zijn de functies te specialistisch.

Acquisitie (en dus ook zoeken kandidaten) zou echter veel beter kunnen door een nationale marktplaats. Met daarbij horende:
- standaard contracten
- standaard cv's
- beoordeling opdrachtgever
- beoordeling ZZP'er
- enz.

V.w.b. ketenaansprakelijkheid moet de overheid ophouden met haar belerende houding. Mensen kunnen heel goed zelf bepalen of ze zelfstandig willen zijn. Weg met VAR verklaring. En val de opdrachtgever niet lastig met inning van premies.

Blijft over de rol van agencies voor afdekken van risico's:
- slecht betalende opdrachtgever

Of is dat inherent aan ondernemen?

PS. Hoge marges tref je over het algemeen aan bij agencies uit de UK. Dat klinkt misschien kort door de bocht, maar mijn ervaringen hebben dit zonder uitzondering bevestigd. Ze voeren agresieve acquisitie, hebben geen moeite afspraken niet na te komen, en zeggen wat je wilt horen. Dus klinkt het Engels ...

Jeetje, 2 Kezen. Nu gaat het verwarrend worden!

Chris je gaat wat te kort door de bocht. Stel dat ik al 20 jaar in mijn klant investeer en jou van de markt haal? Dan gaat het niet gebeuren dat we even een sommetje erop loslaten en dan de rest laten voor wat het is.

Raoul, ik neem aan dat je een 0 teveel getikt hebt? Maar ik geef je helemaal gelijk.
In 2000 waren de ICT-ers specialisten en anno 2010 is het al bijna gemeengoed geworden. De afgelopen 10 jaar heeft de ICT zichzelf geautomatiseerd en over 10 jaar is ICT net zo vanzelfsprekend als de rest.

FNV Zelfstandigen vind ik zo raar! Alle redenen waarvoor ik zelfstandig ben geworden, daar is de FNV per definitie op tegen. De FNV wil juist alles in de maatschappij geregeld hebben, terwijl ik zelf zaken wil bepalen en me niet de les wil laten lezen. Lid worden van FNV Zelfstandigen komt op mij over als een vegetariër die als franchisehouder een hamburgerrestaurant van McDonalds begint.

Wat zou een intermediair in rekening mogen brengen? Een marge van 30% is al jaren uit den boze bij de Nederlandse intermediairs. De intermediairs die de laatste jaren succesvol zijn hanteren een open-margebeleid en zitten rond de 10%, wat ik zeer redelijk vind

Mjn ervaring is (en ik ben al 17 jaar zelfstandig) dat je eigenlijk 3 soorten tussenbureaus hebt:
- contracthandling
Zij doen het contractgedeelte, je betaalt hen daar een redelijke fee voor. Meestal 2 - 4 Euro per uur.
- bemiddeling
Zij hebben dan uitgebreid geacquireerd voor jou en zijn dus eigenlijk een vooruitgeschoven post. Ze weten wie jij bent en wat je kunt. Verder doen ze veel aan ontwikkeling van de persoon zowel zakelijk als sociaal. Je betaalt hen dan een wat ruimere fee. meestal 15 - 20 %.
- de overigen
Zij duikelen jouw CV op via Internet, hebben toevallig een klus aangeleverd gekregen en kennen je helemaal niet. Juist deze groep kom ik vaak tegen en die vertrouw ik niet. Ze vragen veel, bieden weinig en laten je ook nog eens 'bieden' op een aanbieding.

Ik vind het belangrijk om het eindtarief te weten. Immers de klant ziet het eindtarief en verwacht kwaliteit en inzet op dat niveau.

"goede ict'ers steeds schaarser worden en dat organisaties daardoor steeds vaker met externe ict-professionals gaan werken "

Beste Computable, wat is dit voor onzin dit weer?
en waar zijn de opdrachten, waar over heb je? Dat er voor een opdracht 60 mensen melden zich?

@Kees Tja... Waarom gebeurt het dan zo weinig dat dit soort gesprekken ook met de klant, transparant besproken worden dan? Vaak maak ik mee, dat de klant zelf ook wel wat ziet in het afkopen, maar de bemiddelaar en de inhuurorganisatie van de klant niet...

Als je zo'n goede relatie met de klant hebt, waarom heb je dan geen los contract met de klant LOS van de uren-top-op-fee? Val daar de freelancer dan niet mee lastig !
(ik zou voor willen stellen helemaal van het top-op-fee systeem af te gaan.. Net zoals bij de woekerpolissen...)

En... Wellicht is het zo dat de commerciele bijdrage so wie so te hoog gewaardeerd wordt met betrekking tot de TOTALE dienstverlening naar de klant toe... Maar hier hebben de klanten ook een verantwoordelijkheid : ze begrijpen kosten voor bemiddeling, maar willen zich niet verdiepen in het verschil in uurprijs met de verschillende mensen die ze inhuren...

Trouwens, ik gun alle 'tussenpersonen' hun fee wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Mijn punt is dat prestatie die deze tussenpersoon naar de freelancer levert niet in verhouding staat met de hoogte en dat het ook nog eens verkeerd georganiseerd is. Als je zo belangrijk bent voor een klant en je activiteiten niet inhoudelijk gerelateerd zijn aan de werkzaamheden, blijf dan van het uurloon af! En ja, ik weet dat het anders niet te verkopen is aan klanten (die willen gespreid betalen) en dat dit businessmodel de anderen heeft verdrongen in de historie. Maar het betekent niet dat het minder 'fout' is....

Huren al jaren zzp'ers in, bevalt prima. Maar liefst direct en zonder intermediair, of max 1 schakel.

Meeste intermediars hebben echt 0 toegevoegde waarde. Als je sommige contractvoorwaarden leest, volstrekt belachelijk.

Een opdrachtgever.

Enige toegevoegde waarde van tussenpersoon vanuit de ZZP-er is meestal acquisitie van de opdracht. Kun je dat zelf dan heb je ze niet nodig. Risico van niet/laat betalen nemen ze meestal al niet over van de ZZP-er, het is zelfs zo dat ze soms zelf nog een maand wachten als ze het geld wel snel binnen hebben. Studies/collectieve regelingen/kennisdeling ?! Niet of zelden. Zitten meeste mensen ook niet op te wachten; ze zijn niet voor niets zelfstandig geworden.

@René, je verwart FNV Zelfstandigen met de FNV bondgenoten...toch twee aparte takken van sport. En de link is niet zo vreemd, want freelancers zijn er ook bij onderhoudsmonteurs die door hun baas aangemoedigd worden om freelancer te worden (je kunt ZO bij ons aan de slag!) totdat zaken misgaan. Daarnaast kijken ze naar collectieve regelingen en verzekeringen, gewoon omdat het goedkoper is.

Het ICT panel binnen FNV Zelfstandigen houdt zich bezig met zaken waar deze discussies over gaan. Allemaal 'vrije jongens en meiden' die toch doorhebben dat je af en toe een collectieve stem moet kunnen opzetten tegen gevestigde partijen. De overheid weet nog niet wat ze met ZZPérs aan moeten...die gaan wel vaker wat traag... de huidige regeringspartijen vinden alleen ZZP'ers interessant die jaarlijks naar de millionairsbeurs en de HISWA afreizen een interessante doelgroep.

Dus is een FNV Zelfstandigen gewoon een teken dat deze ook met hun tijd mee gaan!

@Martijn en Rob,
Jullie hebben het over het afdekken van het risico van een slecht betalend opdrachtgever als een verdienste van een tussen bureau. Nou dat valt vies tegen! Ik heb zeer recent een contract via Computer Futures Belgie uitgevoerd. De klant wilde voor het werk in november niet betalen. Dit vanwege een contractueel twistpunt tussen hen en CF.
CF kent een systeem waarmee je verplicht bent om via hun on-line urenverantwoordingsysteem te factureren. De klant moet dan zijn goedkeuring aan de urenverantwoording geven voor dat je kan factureren.
Natuurlijk wilde de klant geen goedkeuring geven. Ik heb bij CF (met heel veel moeite) mijn beklaag gedaan. Resultaat – nihil!
Uiteindelijk heb ik zelf met de klant over een betalingsregeling moeten onderhandelen.
Natuurlijk dezelfde kan iedereen overkomen want ook bij niet on-line urenverantwoording kan de klant simpelweg zijn goedkeuring onthouden en dan als je toch een factuur (zonder goedgekeurde urenverantwoording) naar het tussenbureau stuurt krijg je ook nul op het rekest.

Het grootste probleem met dit soort bureaus vind ik dat voor een eenmalige dienst - het koppelen van vraag met aanbod - vervolgens maanden, zo niet jaren een fors bedrag per maand wordt betaald, wat wel kan oplopen tot 1500 a 3000 euro, en waarvoor? Voor maandelijks een factuurtje sturen en af en toe een contractverlenging?
Dat is op een gegeven moment niet meer uit te leggen, want er is geen tegenprestatie meer die dat bedrag rechtvaardigt.
Er zijn wel bureaus die wél snappen hoe het werkt en welk model toekomst heeft, zij rekenen bijvoorbeeld EUR 2,50 per uur als marge.
Bijna niemand vindt het erg te betalen voor het verwerven van een opdracht, maar die vergoeding moet wel in verhouding staan tot de geleverde dienst en ook een keer ophouden, een andere oplossing kan dan ook zijn een eenmalige bemiddelingsfee en vervolgens nog een administratieve vergoeding voor facturering en contractmanagement, de hoogte daarvan is onder andere afhankelijk van waar het risico van wanbetaling ligt en of de intermediair een financierende rol speelt (betalen terwijl de opdrachtgever nog niet betaald heeft).

peter, 07-02-2011 12:29
"Als het een compleet overbodige laag zou zijn dan hadden ze geen werk. Het feit dat deze laag er is betekent dat ze een toegevoegde waarde hebben. Dat mensen klagen over de 'strijkstok' bevestigt dit alleen maar."

Wat een "logica"...

Het is een betrekkelijk simpele rekensom : bij een marge van 30% werk je 3 maanden per jaar voor je tussenpersoon. Akkoord, het zijn pro's, dus zij weten een hoger eindtarief te bedingen dan een nerd. ALS zij dat doorgeven aan jou is het wat korter bij een gelijk inkomen.

Die zeg 2 maanden kun je ook aan zelf acquireren besteden. De eerste keer zag ik enorm tegenop, maar na verloop van tijd heb ik er zelfs schik in gekregen. Je krijgt véél beter zicht op de markt (vraag, tarief, ontwikkelingen...), struikelt over kansen waar je zelf niets mee kunt maar een concullega wel, etc. , en uiteindelijk vang je je opdracht. Dat is een kick.
Een mooie bonus is dat je leert begrijpen waar de 'commerciële jongens' mee bezig zijn, en dat is toch ook een echt vak. Daarnaast is het gewoon een spel, en de regels zijn te leren.

Acquisitie kost tijd, en tijd kost jou geld. Hoeveel je er aan wilt besteden mag je als ZZP-er helemaal zelf bepalen. Maar voor mij is het duidelijk : geen tussenpersoon, tenzij je zelf acquireren niet aandurft/kunt.
Gewoon een keer proberen. Succes !

Even bekeken vanuit de klant/opdrachtgever:
Dat is iemand die met andermans geld (lees: een afdelingspot, een budget) iemand moet zien in te huren. Vaak is de kortste weg het makkelijkst voor die persoon, dus via preferred suppliers zolang die aanbieden binnen het budget...

@Frank:
"Overigens beginnen ook steeds meer eindklanten er achter te komen dat soms de helft van het tarief dat ze betalen bij de keten van intermediairs achterblijft..."
En daar gaat het om... het bewustwording van de eindklanten dat ze niet verplicht "de tussenhandel nodig hebben" om een goede ZPP-er aan de haak te kunnen slaan.

Wil je - als eindklant - continuiteit, dan stel ik voor om te kappen met zeuren over "die dure tarieven van ZPP_ers" en gewoon (weer) gaan investeren in je eigen personeel en je eigen ict afdeling oprichten. Das de enige garantie op in-house continuiteit... maar ja dat kost een paar centen en wel willen allemaal voor niets onze ict draaiende houden zonder er zelf kennis van te nemen nietwaar ;-)

Reactie verwijderd. Dit is niet de plek om reclame te maken.
Redactie Computable

Ik snap de gevoelens die uit bovenstaande reacties blijken wel. Ik werk zelf voor een consulting organisatie die ook met ZZP’ers werkt. Ik voel me dan ook genoodzaakt een korte reactie te geven…..

Een ZZP’er kan zelf kiezen of hij bepaalde aspecten van het zelfstandig zijn uitbesteedt aan een intermediair. Denk aan acquisitie van nieuwe opdrachten, netwerken met potentiële opdrachtgevers, voorfinanciering van facturen, contractmanagement en debiteurenbeheer. Zaken die bij het bestaan van een zelfstandige horen, zaken waar dus tijd (lees: factuurabele uren) in gaat zitten.
Het overnemen van deze zaken is de core business van goede, professionele en al langer bestaande intermediairs. Mocht een ZZP’er in staat zijn zelf (directe) klanten te verwerven en daar contracten mee af te sluiten: goed gedaan!

Intermediairs de schuld geven van een markbeweging die twee jaar geleden begonnen is (centraliseren van inkoop, minimaliseren van hoeveelheid suppliers, harmonisering van tarieven) vind ik persoonlijk erg kort door de bocht.
Bedrijven kiezen ZELF voor het uitbesteden van de werving van externe resources. De rol van preffered supplier is een rol die je, als intermediair, uitermate serieus moet nemen. “De goeden” gaan dan ook voor een langdurige relatie met niet alleen de eindklant, maar zeker ook de ZZP’ers die via hen werkzaam zijn. Dit houdt in:
- Open een eerlijke communicatie
- Transparantie over tarieven en marges
- Inzicht geven in de keten

En in the end is het ten alle tijden de ZZP’er zélf die een definitieve beslissing neemt over het al dan niet in zee gaan met intermediair X of Y. Er zijn goede intermediairs die, voor de marge die ze op jouw tarief zetten, niet alleen eerder genoemde zaken als sales en financiering op zich nemen, maar ook netwerk events organiseren of zelfs hun freelance netwerk gratis academies aanbieden. Niet alle intermediairs gaan voor het optimaliseren van hun winsten, sommigen zijn oprecht in hun ambitie een open netwerk organisatie te zijn, kennis te delen en mensen aan elkaar te verbinden.

Sales is en blijft een vak. En niet iedereen is daar even goed in. Als ondernemer neem je in je budgetten ook tussen de 20 en 30% saleskosten op. Is dus niet raar dat ZZP'ers dat ook doen. Dus als het intermediair 20-30% verdienen aan een opdracht, vind ik dat binnen de norm vallen. Mits de toegevoegde waarde van dit kanaal dan ook is dat ze daadwerkelijk sales doen> Dus waarde toevoegen aan de eindklant en aan de ZZP'er. Alleen doorschuiven hoort daar niet bij...

Los daarvan is het goed dat ZZP'ers zich realiseren dat het beheren van hun relaties en hun netwerk ook onderdeel van hun dagelijks bestaan ik.Iemand die dit geheel overlaat aan het intermediaire kanaal, schiet zich in zijn eigen voet.CRM geldt dan ook voor een ZZP'er!

Jarenlang als zzp-er gewerkt en dacht toen ook dat intermediairs er teveel vanaf snoepten. Aan de andere kant, probeer als zzp-er maar direct zaken te doen met een opdrachtgever van enige omvang. Dat gaat moeilijk lukken, tenzij je projecten in het MKB wil uitvoeren.

Ga binnenkort als adviesbureau aan de slag met freelancers, en moet inderdaad vanwege de sales inspanning toch werken met een marge van 15-20%. Omdat we direct zaken gaan doen met eindgebruikers is dat een win-win voor freelancer, intermediair en opdrachtgever.

Als zzp'er heb je (vooral bij grote opdrachtgevers) niet de keuze om direct zaken te doen. De banken bv, eisen dat er een bureau tussen wordt gezet, ook al heb je de job zelf gevonden. En dan kun je kiezen uit 2 of 3 alternatieven.
Enige reden: ketenaansprakelijkheid.
En dat wordt door de overheid opgedrongen. Een wet die bedacht is om werknemers uit de uitzendbranche te beschermen. De overheid maakt geen verschil tussen uitzendkrachten en zzp'ers.


@Roger,
Zie mijn PS. CF is een Engelse agency. Ik heb zonder uitzondering slechte ervaringen met Engelse agencies, inclusief CF. Ook uit mijn omgeving worden deze ervaringen bevestigd.
Let wel, er zijn ook zat slechte Nederlandse agencies.

Het gebeurt ook dat tussenbedrijven het uurtarief verhogen zonder andere tussenbedrijven en de freelancer hierover te informeren en door te rekenen.

@IT-er: Klopt als een bus!

Goede discussie die gepaard gaat met de nodige emoties. Zoals RV op 4/2 al schreef je kunt er ook wat aan doen. Zelfs ben ik bezig met het opzetten van nextFB. Dit bedrijf richt zich op het werven, selecteren opleiden en begeleiden van HBO-(IT) studenten/afgestudeerden tot young professionals. Wij zijn niet geïnteresseerd in de incidentele capaciteitsvraagstukken waarvoor onze klanten op zoek zijn naar zpp-ers en bieden zowel aan opdrachtgevers als zpp-ers gratis de mogelijkheid om elkaar te vinden en zaken met elkaar te doen. Wij gebruiken dit platform voor onze eigen business nl . het leveren van structurele oplossingen. Nieuwsgierig geworden zoek ons eens op www.nextfb.nl of op linkedin NextFB.

Nee Chris, niet geinteresseerd !
Afgezien dat ik geen zestien meer ben, verkoop je jouw onderneming als een uit duizenden.
Young profesionals is ook weer zo'n hype kreet.
ICTers kun je gewoon onderverdelen in vaklui en prutsers, en zo mag je het ook gerust noemen.

Welicht dat je beter eens wat kunt opzetten voor lui die wat meer in huis hebben dan de eerste de beste hobbieist die net van het skateboard af gekropen is.

Eens. Een website die bijvoorbeeld de vraag bij het aanbod brengt zou super zijn.
Daarom ben ik bezig met een site hiervoor.

Van mij mogen er tien tussen zitten.
Mijn uurtarief blijft hetzelfde. Als de betaling maar volgens afspraak gedaan wordt.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.