Managed hosting door True

ICT-werkgevers kampen met slecht imago

Ordina: 'We gaan met de billen bloot'

 

Ict-bedrijven moeten zich komend jaar bezighouden met het terugwinnen van vertrouwen bij werknemers en sollicitanten. Dat stelt hr-manager Annelies Bos van ict-dienstverlener Ordina. Het imago van ict-werkgevers zou tijdens de economische crisis aanzienlijk gedaald zijn.

Volgens Bos komt dat vooral door bezuinigingen en ontslagrondes die de bedrijven hebben doorgevoerd. Ordina schrapte in december 2008 ongeveer driehonderd banen. 'Die ontslagronde speelt mij nog steeds parten bij de instroom van nieuwe medewerkers', zegt Bos. 'Ook hebben we te maken met extra concurrentie van mensen die als zelfstandig ondernemer zijn gaan werken.'

Vertrouwen terugwinnen

Volgens Bos doen werkgevers er daarom goed aan zich niet voortdurend te richten op wat er op de arbeidsmarkt gebeurt. 'We moeten er vooral voor gaan zorgen dat we vertrouwen terugwinnen', stelt ze. Hoe Ordina dat precies gaat aanpakken, wil Bos nog niet vertellen. Wel geeft de hr-manager aan dat de werkgever binnenkort met een uitgebreide mediacampagne start. Bos: 'Daarin gaan we echt met de billen bloot.'

Hoewel andere ict-dienstverleners zich wel kunnen vinden in het plan voor imagoverbetering, kunnen zij niet aangeven hoe ze dat willen doen. Hr-directeur sourcing van Getronics Mickey Spier vindt wel dat werkgevers niet moeten vergeten dat de hele ict-sector het de afgelopen jaren moeilijk had. 'Alle bedrijven hadden last van de crisis', zegt ze. 'Overal werden restricties ingevoerd, werden leaseregelingen aangepast of reiskostenvergoedingen verlaagd.'

Goed geheugen

Manager groei en ontplooiing Floor Hählen van dienstverlener Sogeti herkent dat. 'Bij ons zijn geen ontslagen gevallen, maar we hebben toch last van een imagoprobleem. Dat geldt voor alle bedrijven in de branche. We hebben wat goed te maken.'

Accenture hr-directeur Thomas Mulder vindt dat de imagoverbetering vooral een taak is voor ict-branchevereniging ICT~Office. Die vereniging komt in april 2011 met 'De week van de ICT' die meer werknemers moet verleiden tot een loopbaan in die branche.

Mulder zei eerder dat werknemers precies weten wat ze willen. 'Als ze het niet meer leuk vinden, zijn ze weg', aldus de hr-directeur. Een ict'er reageert op Computable.nl op die uitspraak onder de naam 'Marcel'. 'In het geval van Accenture heeft het toch echt met organisatiecultuur te maken. Bovendien hebben de meeste it'ers gelukkig een goed geheugen en weten we allemaal hoe ze met hun personeel omgaan in tijden van crisis en bezuinigingen.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3689066). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Hr-directeur Thomas Mulder vindt dat de imagoverbetering vooral een taak is voor ict-branchevereniging ICT~Office. Die vereniging komt in april 2011 met 'De week van de ICT' die meer werknemers moet verleiden tot een loopbaan in die branche.

Misschien eerst de ICT mensen die thuis zitten aan het werk zetten? Kappen met onzin niveaus vragen. Ik ben al meerdere startersfuncties tegengekomen met Universitair afgestudeerd als minimum vereiste. En dan heb ik het niet over CEO functies...



Dacht even nieuws over onze (Sogeti) hr directeur te hebben gemist, maar Mickey Spier werkt bij Getronics ipv Sogeti..

Ik wil mij aansluiten bij de reactie van Irene. Verder vind ik dit een buitengewoon slecht artikel, tijdens het lezen is het voortdurend onduidelijk wie er nu wordt geciteerd. Voor welk bedrijf werkt bijvoorbeeld Hr-directeur Thomas Mulder?

Heleen, voortaan zorgvuldiger uitwerken voordat je het direct publiceert!!

In tegenstelling tot heel veel Branches buiten de ICT, hebben zij niet direct op een laten we zeggen botte Amerikaanse manier een (heel) groot gedeelte van het personeel direct ontslagen in de laatste crisis.
Met name het Klein bedrijf / familie bedrijven zijn hier zeer correct, en verantwoordelijk mee omgegaan en zullen er straks dan ook de vruchten van plukken. Immers geen enkele medewerker zit er op te wachten om in Q1 te worden onslagen om uiteindelijk in Q4 of nog later weer te worden aangenomen! Diegene die daar wel voor kiest zal zich prettiger voelen bij een Uitzendbureau.
Zowiezo heeft de ICT Branche met de bekende bedrijven die hier allemaal worden genoemd het imago van een Tijdelijke projectenclub met kosten plaatsen en Kostensoorten en niet van een lange termijn organisatie waar medewerkers uiteindelijk ook nog eens met pensioen gaan.
Niets ten nadele natuurlijk van onze Jongeren maar volgens mij hebben de klanten van de IT branche zo af en toe behoefte aan wat Senioriteit en diversiteit aangevuld met Stabiliteit!

Hoezo imago probleem?
Het imago is toch exact hoe het bedrijf is?
Oudere werknemers dumpen bij een kleine tegenslag en nieuwe werknemers aannemen die ergens anders zijn geschoold in de nu noodzakelijke vaardigheden.

Je hebt een imago probleem als het imago wat je hebt slechter is dan wat je doet.
Verbeter niet je imago maar hoe je met werknemers omgaat. Gebruik de crisistijd om de bankzitters om te scholen zodat als de markt weer aantrekt je weer vol aan de bak kunt.
Maar daar heb je visie voor nodig en geen boekhouders. Dus niet die bonussen uitkeren aan de top (in plaats van financiele buffers te creëren voor slechte tijden) als het goed gaat en mensen ontslaan als het slecht gaat.
Of ben ik een beetje te cynisch?

De diverse HR-managers kampten al met een geloofwaardigheids-probleem. Het word er niet beter op. Welke werkende ICT-er met twee of meer banen gelooft nog in de voorstelling van zaken zoals zij deze veelvuldig voorschetsen? Het imago-probleem is niet alleen bij hun bedrijf, hun functies en functioneren hebben evenzeer met een imago-probleem te kampen. Dhr. Mulder maakt dit nog erger door een ICT~Office erbij te betrekken een organisatie die overduidelijk zich niet bezig wenst te houden met 70% van de ICT-sector en puur gaat voor de belangen van haar eigen directe leden (het moet maar eens gezegd worden: de ICT uitzendbureau's).

Ik denk dat momenteel iedereen zit met de vraag of je gaat voor het snelle geld/carriere, of voor een duurzame relatie. Lange termijn zat de IT industrie te kokketeren met het eerste, zowel bedrijven als werknemers. Inmiddels is wel duidelijk dat korte termijn winst meestal niet lange termijn zekerheid biedt en moet iedereen zich heroriënteren

Nou, Ervaren ICT'er, er zijn wel degelijk ICT bedrijven die mensen ontslagen hebben, en dan werd natuurlijk niet de crisis genoemd, maar één of andere drogreden. Het bedrijf waar ik werk had een aantal mensen ingehuurd, waarvan na een overname van mijn bedrijf, de contracten werden beëindigd. Deze mensen konden toen door hun eigen werkgever moeilijk weer ingezet worden, juist vanwege de crisis, en werden na een aantal maanden ontslagen.
Maar voor de rest ben ik wel met je eens. Veel bedrijven beseffen niet dat juist de ervaren ICT'er bij de klant rust kan brengen, omdat die al zoveel ervaring heeft, dat inwerken nauwelijks nodig is.
Helaas blijken werkgevers dat niet te beseffen, zeker gezien mijn eigen pogingen om aan een andere baan te komen. Afwijzen omdat je te weinig (!!!) ervaring zou hebben of dat men een dynamisch en energiek iemand zoekt (m.a.w. u bent te oud), ik maak ze steeds weer mee.

Rare jongens die HR managers... Er wordt wel makkelijk een conclusie getrokken voor de hele branche.

Feit is dat op de intermediar verkiezing van beste werkgever in 2010 Macaw (1e plek) en Caesar Groep (3e Plek) ijzersterk als ICT bedrijven performen. (Achmea heeft de 2e plek)

Dus verbeter de wereld, maar begin bij jezelf!

Terwijl er op het ene MTO na het andere MTO slecht gescoord wordt blijft Getronics de kop in het zand steken. Buiten wat mooie woorden lijkt medewerker tevredenheid geen rol van betekenis te spelen.

Op het moment zie ik de ene medewerker na de andere vetrekken het lijkt wel een uittocht.

Weer wordt er naar een organisatie verwezen die het probleem zou moeten oplossen. Kijk eerst eens in eigen keuken en houd je aan je afspraken als je die met sollicitanten maakt, dan zou het imago al stukken verbeteren. Stel maar eens een fatsoenlijk seniorenbeleid op en houd je er aan dat zou zelfs imago verhogend werken.

Eigenlijk is het in de IT bedrijven hetzelfde als bij de andere grote bedrijven. Het management heeft een houdbaarheids datum van maximaal 1 1/2 jaar. Daarna vervangen die hap. De aandeelhouders moeten de hoogste opbrengst krijgen die er is, lange termijn planning is nooit langer als het lopende kwartaal.
Personeel is onhandig om te hebben want die kun je niet flexibel ontslaan en weer aannemen.
Kortom een duurzame relatie tussen de ICT-er en zijn werkgever zal er wel niet komen. Ook gezien alle minder fraaie ontslag wegen die er zijn belopen door verschillende bedrijven.
Creatief ontslaag heeft nu een boemerang effect, hoe zou dat komen? Gemiddelde ICT-er heeft voldoende geheugen om zich dat soort dingen te kunnen herinneren.
Peet

Ik moet me volledig aansluiten met "Ervaren IT'er" dat de IT helaas in veel opzichten meer op een "tijdelijke projectenclub" lijkt dan op een solide organisatie in een solide branche.
Alles draait tegenwoordig zogenaamd om kosten-efficiency omdat men graag een klant of project wil binnenhalen.
Helaas kijkt men meestal niet naar de kosten-efficiency van het bedrijf, maar naar kosten-efficiency van de eigen afdeling of een specifiek potje ondanks dat dit vaak veel duurder uitvalt in het geheel voor het bedrijf.
Senioriteit en stabiliteit is van groot belang voor een langdurige relatie met klanten, maar ook voor een langdurige relatie met werknemers.
Grote bedrijven lijken niet in te zien dat werknemers geen "resources" zijn, maar de kern van hun bedrijf vormen.
De medewerkers die je ontslaat in Q1 zullen dus niet alleen niet geneigd zijn weer in dienst te komen in Q4, maar zullen helemaal niet terug willen komen en bij de concurrent gaan werken of voor zichzelf.
Persoon 1 kun je niet "zomaar" vervangen door persoon 2, het zijn geen 1-op-1 resources maar mensen !!!
Probeer iemand die al jaren in dienst is, met veel kennis van je bedrijf, producten, diensten en klanten maar eens te vervangen door een nieuwe, verse, net afgestudeerde persoon en al snel zal blijken die lang niet zo productief is, veel (dure) training nodig heeft en dat het zelfs dan nog jaren duurt voordat die net zo effectief is als de medewerker die je hebt laten gaan.
Massaal ontslag omdat het een paar maanden niet zo goed gaat is geen kostenbesparing, maar kapitaalvernietiging !
De ICT'ers zijn het beu om gezien te worden als een nummer of resources en uiteraard resulteert dat in een slecht imago voor de hele branche.
Ik geloof niet dat ICT~Office daar met een campagne verbetering in zal kunnen brengen.

Klopt precies dit verhaal Die bedrijven moesten inderdaad maar weer eens wat doen voor de it'er.

En het is zo simpel:
Behandel mensen als mensen! Niet als stukken oud vuil/productiefactoren...

"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"

Wat een onzin, "vertrouwen terugwinnen" als er zich een volgende crisis voordoet vliegt het spek op de competenties evengoed bij de Ordina's en Getronica's van deze wereld uit. Ervaren consultants staan dan weer op straat terwijl de jonge specialisten (lees: goed verkoopbaar, of butsen in sales jargon) doorgaans blijven. Er zijn bedrijven in Nederland waar tijdens de crisis geen gedwongen ontslagen zijn voorgekomen. Daar is geanticipeerd op slechte tijden en daadkrachtig, doch sociaal verantwoord gesaneerd. Bedrijven zonder een duidelijke visie, missie en strategie handelen per definitie zo goed als reactief op tegenslagen (crises) van dit formaat en dat houd in: direct sturen op operationele kosten. Niet op korte termijn facturabele medewerkers kunnen met de antidepressiva op zak naar het CWI. Vertrouwen herwinnen moet niet het uitgangspunt zijn. Vertrouwen hebben en houden, wel!

Het zijn vooral de Amerikaanse bedrijven die relatief hard met hun werknemers omgaan en een onaangename cultuur van spreadsheet number management hebben geintroduceerd. In the old days, was je beter af bij de service providers, je liep een beetje meer risico, daar tegenover stond een hoger salaris, trainingen, etc. . .Tegenwoordig kan ik niet begrijpen waarom iemand nog bij een service provider zou gaan werken, je vliegt erbij het minst of geringste uit, er word niet meer in mensen geinvesteerd, mensen zijn allang geen asset meer, maar een liability. Ik zou iedereen die dus in de IT gaat werken, adviseren om bij de "klant" te gaan werken. . .

Na bij meerdere ICT-werkgevers gewerkt te hebben weet ik dat dit verhaal klopt.
Als een autoverkoper niets van auto's weet dan kan die persoon beter een andere baan zoeken. Binnen de ICT branche kom ik accountmanagers tegen die niet weten wat ze verkopen. Misschien moet er maar eens nagedacht worden of IT'ers die er nu ontslagen worden niet andere functies binnen het bedrijf kunnen vervullen. Zo zorg je als bedrijf in ieder geval dat de kennis, die je later nodig kunt hebben, niet verdwijnt. Er is geen enkele HR-manager die vooruitdenkt over de gevolgen van het ontslaan van IT-personeel.

Wat is dit toch een mooie discussie. Echter als werknemer doen wij toch hetzelfde? Indien ik bij een andere werkgever 20% meer verdien voor hetzelfde werk, dezelfde werktijden hou en in de buurt van mijn huidige woonplaats, dan ga je toch in de meeste gevallen naar deze nieuwe werkgever?

En wat heb je aan een werkgever die failliet gaat? Dan is niet 20% ontslagen maar 100%. Daarom is mijn advies om te gaan werken voor bedrijven die goed met je omgaan als werknemer en voldoende marge maken om inderdaad een buffer op te bouwen voor de wat slechtere tijden.

Misschien toch eens kijken naar oudere werknemers? Ik ben 43, tot mijn 39ste werd ik wekelijks gebeld door headhunters, sinds 4 jaar is het volledig stil.

Toch mis ik hier een nuance, want de geïnterviewde bedrijven zijn enkel weer de grote IT partijen. Volgens mij is het toch al heel lang zo dat als je echt goed bent als IT'er dat je niet voor de grote clubs werkt, maar voor de kleinere / middelgrote clubs. Alleen de mensen wiens capaciteiten niet in de pas lopen met hun ego en gewenste salaris kiezen toch voor de grote acht (Accenture, Atos, Cap Gemini, Logica, Ordina, Getronics, IBM, Centric)?

De middelgrote partijen, familiebedrijven, etc, hebben ook niet zomaar mensen op straat gezet. De meeste zelfs helemaal niet. Dat geeft ook aan waar het fundamentele probleem zit en ook het imago probleem. Niet in de branche, maar bij de grote partijen wiens business model gewoon niet klopt. De vraag die ik me altijd stel is waarom er überhaupt nog mensen voor die clubs gaan werken?

Ik heb bij getronics gewerkt en ik moet toegeven dat je daar als een hond behandeld wordt. Zeker als je een helpdeskfunctie hebt.

Getronics is wel de laatste die mij mag opbellen voor een functie die bij hun openstaat.

Heb spijt dat ik in de ICT ben gaan werken. Om de haverklap weggereorganiseerd - met een zucht tegenwind eruit - of door faillisement werk kwijt. En dus ook geen behoorlijk pensioen op kunnen bouwen. De markt is behoorlijk verziekt door ondeskundige koppelbazen die op snel gewin uitzijn en maling hebben aan de mensen. Vacatures worden opgeklopt en bijvoorbeeld bij ING functies kom je alleen binnen als je er al gewerkt hebt, maakt niet uit hoe deskundig je bent. En maar klagen dat ze niet aan goede mensen kunnen komen - hoe zou dat nou komen? Nou ik zal ze helpen: MISMANAGEMENT.

@Bas ik ben het helemaal met je eens. De grotere ICT toko's gaan het erg lastig krijgen, de goede ict'ers trappen niet voor de derde keer in deze prietpraat. Mooie campganes maar volgend jaar er weer allemaal uit donderen.

De echte ict'er werkt voor de kleinere / middelgrote toko's waar creativiteit, persoonlijkheid, eerlijkheid en innovatie tot zijn recht komt.
Dat is ook de reden waarom de kleinere bedrijven veel marktaandeel afpakken van de grotere. Ook in het artikel is genoemd dat alle ICT bedrijven het zocht hebben gedaan. Nee hoor! Vooral de grote jongens... En die hebben het verbruid bij de echte techneuten.

@Bas,
Waarom er überhaupt nog mensen voor die clubs gaan werken?
Nou simpel, je werkt bij 'de klant' en die gaat de IT-afdeling outsourcen. Mooie verhalen in overvloed. En tegen de tijd dat je weet hoe de vork echt in de steel zit is er: dé crisis. En zit je vast bij zo'n k*t bedrijf.

@st grote bedrijven zitten niet te wachten op echte techneuten.
Echte techneuten hebben kennis en zien overal wel een misser en kunnen daar hun mond niet over houden.
Nee liever een frisse knul van 22 jaar met een MSCE diploma. die doet gewoon wat ehm gevraagd word veel gemakkelijker.

Voor mij mogen al die grote jongens onderuit gaan.
Wellicht dat klanten dan eens gaan inzien dat een ICT een specialistisch vak gebied is en dat vakmensen nu eenmaal niet voor het oprapen liggen.
Niet dat het wat uitmaakt want als we naar die stelling te werk zouden gaan zou het tekort onoverkomelijk worden.

Ik zit in de software tak en sluit me aan bij Ervaren IT'er.

De incompetentie van afdeling managers is bepalend.
Weggaan van talent en kennis voor deze mensen is eerder een mooi gelegenheid om weer te laten zien dat hij/zijn voor dit bedrijf een belangrijke factor is.
De directe baas, ook weer een manager, van deze manager zal hem niet bestraffen om dezelfde motieven voor zichzelf.
Een ervaren doener binnen een bedrijf heeft dan ook minimale behoefte aan een manager. Dus eruit met die gast denkt de manager.

Wij de techneuten uit nature vinden logisch, vooral bij kennis-werk software ontwikkeling, dat de opgedane ervaring waardevol en onmisbaar moet zijn.
Echter mijn ervaring is dat we in dit landje verder in een ik-de-manager moeras zinken.
Hoewel, paar weken geleden had ik iets gelezen over 10 procent opslag bij Google omdat ze hun mensen wilden behouden, wie weet.

Hoe Ordina met haar medewerkers omgaat daar lusten de honden geen brood van. Willekeur is troef en vanuit directieniveau worden de zwarte pieten bij het personeel neergelegd. To many chiefs and not enough indians to fuck. Als je nog op een iemand wraak wilt nemen moet je 'm aanraden bij Ordina te gaan werken.

Deze reacties gaan inderdaad over de grote ICT-bedrijven en hun vertegenwoordiger ICT~Office, zoals o.a. Bas aangeeft. Die grote ICT-bedrijven krijgen weliswaar nog steeds de grote raamcontracten, maar ze hebben een alsmaar zwakkere, steeds wisselende invulling van hun bedrijfsmodel. Daardoor zitten de laatste vijf jaar de beste mensen bij de middelgrote bedrijven, of zijn ze als ZZP-er aan de slag gegaan.
De grote acht lijken nu meer en meer op uitzendbedrijven. Hun managers gedragen zich als onervaren intercedenten, mogen zich een half tot heel jaar leenheer zijn totdat ze op een ochtend gevraagd worden om hun kastje leeg te maken.

Dat was tot 10 jaar geleden heel anders. Toen zaten de meeste toppers bij de grote bedrijven en werden de goedkopere krachten ingehuurd bij kleinere bedrijven. De commercieel verantwoordelijk managers zaten vaak 5 jaar op een plek en schoven daarna door naar een volgende plek. Ze kende hun klant en hun mensen.
Misschien wordt het tijd voor de CEO’s om nog eens na te gaan waarom hun voorgangers 10-20 jaar geleden ook goed door de crises kwamen.

Voor ICT-ers heb ik het advies: mijdt de grote acht en kijk ook naar de grote werkgevers buiten de ICT. Die gaan weer ICT insourcen omdat het outsourcen bij de grote acht te weinig opgeleverd heeft. ICT wordt alleen leuker, en er zijn nog steeds interessante opdrachten. Alleen het vinden van goede werkgevers is nu wat lastig omdat velen van hen niet weten hoe om te gaan met de huidige onzekerheden.

Als 'verkopen' of 'managen' jouw ding is, dan moet je vooral bij zo'n bedrijf (die inmiddels inderdaad zijn verworden door dure inefficiente uitzendbureaus) solliciteren. .. Dat vinden ze daar heeeel belangrijk, vandaar dat ze er ook een overschot aan hebben.

Mensen, laat je niet gek maken door al de mooie beloftes van de ICT bedrijven nu. Nu de pensioencrisis eraan komt beginnen bedrijven ineens toch wel erg zenuwachtig te worden en om zich heen te grijpen naar alle mogelijke middelen om hun imago op te poetsen.

Beste ICT bedrijven, ik geef jullie het volgende mee:
1) de ICT-er heeft een goed geheugen als het gaat om hoe jullie hem behandeld hebben de afgelopen 3 jaar.
2) diezelfde ICT-er zit niet te wachten om na zo behandeld te zijn nu door jullie met een fopspeen over imago afgescheept te worden.
3) de pensioencrisis komt eraan, en die komt hard, onafwendbaar en met de dag sneller dichterbij.

Als jullie die ICT-er weer in dienst willen nemen, zullen jullie met heel wat anders over de brug moeten komen dan met praatjes, loze beloftes en fopspenen. Het is nu tijd voor daden en inlossen van wat je beloofd hebt. Want over een jaar is het geen kwestie meer van "geen goed personeel kunnen vinden", maar van "helemaal géén personeel meer kunnen vinden".

En bedrijfsleven, voor het geval dat je dacht dat je dat wel op kunt lossen met buitenlandse werknemers, diverse onderzoeken hebben al aangetoond dat die de lading nauwelijks gaan trekken. Sterker nog, daarmee toon je jezelf een nog slechtere werkgever waar je vervolgens hard op wordt afgerekend.

Tien jaar geleden werden sollicitatiegesprekken in de showrooms gehouden. Tegenwoordig mag je je leaseauto inleveren omdat het te duur is.

Zekerheid is nu ver te zoeken en loon is ook niet alles. Dan maar een club waar je geen nummer bent en je makkelijker voldoening kan vinden.

@bas: ik ben, na jaren werken voor IT-bedrijven in het MKB, bewust gaan werken voor de grotere bedrijven. Bij de kleine IT-ers kon ik niet meer verder groeien, en zaten de klanten en opdrachten ook te veel in de MKB-sector. Ook heb ik te veel kleine IT-bedrijven zien omkiepen tijdens de inzakkende economie in bv. 2001 en 2008-2009. En ik was die "kruideniersmentaliteit" en "meewerkende directeur" meer dan zat.
Kleine bedrijven hebben voor- en nadelen, en grote bedrijven ook. Afhankelijk van wat je zoekt als werknemer kan de ene een betere keuze zijn dan de andere.

Bij ons zijn wel ontslagen gevallen met de smoes van de economische crisis achteraf blijkt dat helemaal geen sprake van die crisis was.
Dat de ict bedrijven toch last van een imagoprobleem hebben, is niks vreemd omdat ze liegen en bedriegen en vaak behandelen ze hun medewerkers slecht.
SNOEIEN om te GROEIEN is hun moto.

@Jan, ik heb eens tijdens een solicitatie een manager ongeloofelijk kwaad gekregen door mede te delen dat ik kwam voor een solicitatie en niet om een auto te kopen (dit was overigens niet in een showroom).

Verder.... wat heb ik het toch goed voor elkaar in het MKB

Ik ben heeeeel benieuwd hoe bloot de billen van Ordina zullen zijn....

Het grootste probleem van de grote IT bedrijven blijft dat ze (ondanks alle mooie offshoring/nearshoring/outsourcing/blended sourcing/SLA business models) nog altijd primair leveranciers zijn van specialisten. Volgens mij is detachering nog steeds drie kwart van de omzet.

Je naam in de markt wordt dan voor een belangrijk deel (overigens niet ten onrechte) bepaald door de mate waarin je de beste mensen kan binden. Ik ben het eens met de opmerking van ICT-er hierboven: ooit hadden de grote gerenommeerde bedrijven de beste consultants. Gaandeweg is de markt volwassen geworden, zijn de marges wat onder druk komen staan en toen openbaarde zich het probleem van de overheadkosten. Een klein specialistisch bedrijfje kan 1000 euro meer betalen voor een echte senior dan een van de grote jongens. Bovendien kan het kortere lijnen bieden en meer invloed op de richting van het bedrijf bij de consultant neerleggen. Gevolg is dat de toppers langzaam maar zeker steeds vaker zijn te vinden bij de kleine bedrijven (of, nog een stapje verder, voor zichzelf zijn begonnen). Klanten zijn ook iets volwassener dan 10 jaar geleden en die weten dat.

Interessant artikel van Heleen van Roon. Echter op pagina 3 van dezelfde Computable een artikeltje van Diederik Toet met resultaten van een onderzoek van weekblad Intermediair. Wat blijkt, ICT-bedrijven zijn populaire werkgevers!!!

Zo zie je maar weer, het is maar hoe je er naar kijkt en haal je informatie nooit uit 1 bron (of alleen je eigen ervaringen!).

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.