Managed hosting door True

Atos Origin herziet autoleaseregeling

HR-directeur: 'Ook wij letten op de centjes'

Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.

Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.

De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.

Groene leaseauto's

Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.

Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.

Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Goede zaak. Een leaseauto is in veel gevallen zelfs erg ongunstig, kostentechnisch.
Naast de eigen bijdrage en de bijtelling gaan medewerkers zich de schompes rijden om de leaseauto 'eruit te halen'. Slechte zaak.

Daarnaast is de leaseauto een excuus voor ieder bedrijf om je naar overal en nergens toe te sturen, want je hebt toch een leasebak...

Doe mij maar een eigen auto met een kilometer vergoeding en een project in de buurt.

Ach ja, we willen bezuinigen en hoe gaan we dat verkopen. Groen is hip in het bedrijfsleven dus onder de noemer groen gaan we het personeel hun leasebak afnemen.
Laat je niks wijsmaken: ATOS is niet groen, het enige wat groen is bij ATOS zijn werknemers die zich GROEN en geel ergeren aan dat geweldige personeelsbeleid.

Daarnaast is de verdeling van een lease auto compleet idioot. De Account manager of andere management functies die veelal regionaal opereren mogen een dikke auto uitkiezen met heerlijk stoelen en andere gemakken terwijl de kilometrage nihil is. De IT specialist moet het met een veel mindere auto doen, worden veel verder weg gestuurd in een auto die voor geen meter zit. Daarnaast moet de IT specialist wel eens een servertje of iets dergelijks meenemen in een auto waar je net zelf in past.

Lease regeling herzien is goed maar begin bij de hogere functies zou ik zo zeggen.

Waarschijnlijk gaat dat betekenen, dat als je 'slechts' 30-45 minuten van je project zit, Atos dan vindt dat je wel met het OV kan.

Bedrijven die dit soort bezuinigingen proberen in te voeren, moet je als opdrachtgever gaan wantrouwen. Vaak zit men financieel aan de grond en is het niet slim om dergelijk bedrijf in je bedrijfsvoering op te nemen. Voor je het weet valt het om en is de kennis (en je investering) verloren. Dit kost de opdrachtgever alleen maar veel geld, ongemak en vermoed personeel die in een trapauto bij de klant komt. Wees slim als opdracht gever en ga nu alvast naar een alternative ICT-dienstverlener zoeken!!!

De opmerkingen zijn weer van een hoog kwaliteitsniveau. Het zegt genoeg over de plaatsers.

Typisch een voorbeeld van hoe gaan we een ordinaire bezuiniging enigzins nog goed verkopen naar de buitenwereld.

Logica en Accenture en andere grote ICT-leveranciers zijn precies hetzelfde wat dit soort acties betreft.
Mijn tip: mijd dit soort organisaties als ICT-talent.
Als genoeg mensen dit doen gaan ze vanzelf hun personeelsbeleid weer omhoog bijstellen.

De lease auto is een onderdeel van de remuneratie van de werknemers.

Het artikel gaat helaas niet in op hoe de lease auto (volledig?) wordt gecompenseerd, bv in de vorm van salaris. Bovendien wordt in het artikel niet aangegeven hoeveel er (moet?) wordt bespaard. En bovendien staat in het artikel niet of deze aanpassing van de regeling voor iedereen geldt of voor een bepaald deel.

Houd goed in de gaten dat de achterliggende gedachte is dat werk naar India gaat. Dat is de policy van Parijs, die daar een grote groeiende markt ziet. Uiteraard wordt de markt ontwikkeld op kosten van de NL klanten. Interne berekeningen laten zien dat de kosten van incidenten en changes in India zeker niet goedkoper zijn.

Hopelijk komt er ook een regeling voor het maximaal te maken km’s per jaar, bv 25.000 zakelijke km’s. Dan komt er een eind aan belachelijke reistijden met een enorme impact op het privé leven en op het afbranden. In het weekend moet je bijslapen en bijkomen.

Bij klanten werken heeft, naast voordelen, een flink aantal nadelen zoals:
- Lange reistijden van vaak over de 3 uur per dag, zodat je privé en sociaal leven en je gezondheid onder druk staan. Velen zijn na 7 tot 10 jaar afgebrand.
- In de avonduren naar kantoor voor vergaderingen, netwerk inhoudelijke professionals, bijeenkomsten en, als er geld is, voor cursussen.
- Daarnaast in de avonduren werkzaamheden als administratieve zaken (uren invullen en emails beantwoorden, klanten aanmelden voor marketingacties), bijhouden van ontwikkelingen, uitdenken van aanpakken en tooling, product ontwikkelen, artikels schrijven.
- Aanbrengen van nieuwe opdrachten, geven van informatie en het zoeken van iemand die de klus kan doen. Hiervoor kun je geen uren schrijven. Kortom, je moeteen behoorlijke drive en doorzettingsvermogen hebben om het een aantal jaren vol te kunnen houden.
- Je kunt niet echt aan carriere planning doen. Je bent genoodzaakt de klus te nemen die op het momnet dat van een klus afkomt voorhanden is. Er is niets geregeld nadat je dreigt of te branden een andere functie binnen het bedrijf kunt krijgen.
- Diegene waarvoor je werkt, de klant, laat weinig waardering zien, want dat kost hem geld. Dat zie je terug in de klantbeoordeling. Daardoor wordt het moeilijker om een goede beoordeling te krijgen. Alleen door je met luide stem en met veel positieve emails naar je manager te profileren heb je kans dat je beoordeling hoger wordt. De manager zie je immers toch alleen maar sporadisch op kantoor. Evenzo zie je weinig directe collega’s. Van het regelen van schaduwadvies hebben ze nog nooit gehoord. De beoordeling is zeer afhankelijk van de manager die hem doet, hoe het bedrijf er voor staat en de opgelegde targets van Parijs.
- De kwaliteit van het opgeleverde werk wordt niet gecontroleerd. Geen inspecties, geen collegiale toetsing, onderling overleg, weinig of geen bijscholing, centers of excellence die het werk niet ondersteunen, kwaliteitseisenpakket met normen ontbreken, lastmetingen voor opdrachtgevers ontbreken zijn wat voorbeelden.
- De verhouding tussen hetgeen je binnenbrengt en wat je krijgt is ongeveer 3:1. Veel gaat naar de salarissen en bonussen van managers, sales en new business development.

Door de manier van managen/aansturen van de medewerkers van Atos krijg je een makke lammetjes. Mensen worden niet gestimuleerd om hun nekt uit te steken. De dood in de pot voor het bedrijf en voor opdrachten bij de klant. Voor beide heb je mondige, stevig mensen nodig.

Afgelopen jaren geen collectieve salarisverhoging, bijna geen promoties bij Atos. Veel mensen eruit op een schandelige manier. Klagen heeft weinig zin. Als de markt weer aantrekt, zullen de jobhoppers tussen de bedrijven als Atos, Cap en Logica op en neer gaan bewegen en marktconform binnenkomen. Wat de loyale zittenblijvers vervolgens nog meer ontevreden maakt.

Solliciteren wanneer je een vast contract hebt is niet zo spannend, en met een beetje onderhandelen kan je na een maand proeftijd ook wel een vast contract krijgen. En daarbij heeft de crisis toch wel aangetoond dat een vast contract eigenlijk ook gewoon geen moer waard is wat betreft zekerheid op een baan.

Op zich niet vreemd dat een bedrijf in kosten wil snijden. Vraag is echter waar het ophoudt.
Moeten werknemers dadelijk alles zelf regelen/financieren terwijl bedrijfsmiddelen juist door de werkgever gefinancierd dienen te worden?

Nu de auto en de cursussen in de avond, straks de telefoon, de laptop, de werkplek, de verwarming, de koffie en uiteindelijk de werknemer zelf.

Een bedrijf concurreert zichzelf uit de markt als het alle kosten bij de werknemer wil neerleggen om te kunnen werken.

Wil een werkgever overtuigen in het afschaffen van de leaseauto, dan zal het ook inzicht dienen te geven in alle kosten: wie brengt wat op (is ingezet bij klanten) en wie faciliteert intern en levert welke toegevoegde waarde? Vaak brengen ingezette werknemers 3 a 4 maal het geld binnen dan ze zelf aan salaris terugkrijgen. Waar wordt de opbrengst aan besteed??

Ik snap de opmerkingen hierboven niet helemaal, lees eens wat er staat! Als programmeur heb ik nimmer een schroevendraaier nodig, waarom zou mijn baas mij deze dan een geven om te gebruiker voor mijn werk?

Natuurlijk zitten er aan een auto ook prive voordelen, maar zolang je deze alleen gebruikt voor woon-werk verkeer zou ik als werkgever hier ook op willen besparen, is toch niets meer dan logisch?

Groene leaseauto's hebben weinig kosten. Zeg dat i.p.v. we willen een groen ict-bedrijf zijn. Groene leaseauto's is bezuiniging.

@Mario.

De lease auto is geen gereedschap, maar onderdeel van het inkomen. De discussie draait dus niet om nut, maar om compensatie van inkomen bij het wegvallen van de lease auto.

Ik wil nog wel eens zien dat blijkt dat de leiding toch nog die bonus krijgt (wat raad van bestuur en commissarissen uiteraard niet blokkeren) het personeel dit pikt en alsnog gaat staken.

En voor al die loonslaafjes.
Doe wat aan het milieu en zoek een baas op fietsafstand, heb je ook nog eens meer tijd voor je partner en evt kinderen.

@ Peter
Dat is een keuze die je zelf maakt, als jij je auto puur zakelijk rijdt betaal je ook geen bijtelling en is je auto wel degelijk puur gereedschap.
Als je werkgever je een lager salaris geeft vanwege het feit dat je een lease auto rijdt zou ik ernstig gaan twijfelen aan mijn werkgever (een eigen bijdrage vind ik dan schappelijker, deze vervalt namelijk bij het vervallen van de lease auto).

Bedrijven als Imtech hebben al heel lang zo'n green car policy. Goede zaak dat ook Atos eindelijk wakker wordt, jammer dat dit gedreven is door de economische crisis en niet uit milieu overwegingen

Overigens ben ik het wel met je eens m.b.t. je laatste stelling: Als je kiest voor een baan met auto, kies je (over het algemeen) ook voor reistijden die in eigen tijd kunnen vallen, in het ergste geval enkele uren per dag. Als je enkele uren per dag moet rijden met een eigen auto om te gaan werken zou ik wederom weer gaan nadenken over mijn toekomst (en inderdaad een baan in de buurt gaan zoeken).

Een leaseauto is een deel van je inkomen wat meestal hoger is dan de reële kosten die de auto met zich mee brengt, vandaar dat je er belasting over moet betalen.

Bij het wegvallen van een leaseauto zou je bij een goede werkgever een vergoeding terug moeten krijgen waarmee je alle zakelijk gereisde kilometers (en het onderhoud daarvan) moet kunnen betalen. Of je dit met openbaar vervoer doet of met een ander vervoermiddel moet daarbij niet uitmaken.

Beste Computable redactie,

Waarom krijgt de reactie van Dick vier sterretjes?
Onderschrijft Computable zijn mening dat er naar een andere leverancier moet worden overgestapt?

...




Ik vrees dat deze kostenbesparing in de branch dadelijk "marktconform" gaat heten.

Het is goed dat bedrijven naar kosten kijken en verspilling tegen willen gaan.

Ik geloof echter niet dat ceo's kijken naar de neveneffekten van dit soort kostenbesparingen. Werknemers zijn nu wellicht nog bereid 3u in de auto te zitten, maar is dat ook nog zo als de lasten bij de werknemer liggen of er alleen een zakelijke km-vergoeding tegenover staat die niets vergoedt aan onderhoud en afschrijving van een privé auto?

Zal de werknemer ook 3u enkele reis in een trein willen reizen?

En wat te denken van leasemaatschappijen? Hoe komen zij van hun onzuinige auto's af en wat doen ze als de vraag naar leaseauto's instort? Dit laatste zal uiteraard een rotzorg zijn voor de ceo van een detacheerbranche.

Ik ben het helemaal met Peter eens. Die auto is een onderdeel van de beloning die je krijgt. Geen auto meer, betekend in mijn ogen een nieuw contract met een hoger salaris.

Opmerkelijk dat men alleen spreekt over kostenbeheersing en bezuiniging. Nergens een discussie over de toegevoegde waarde van een werknemer.

Als een werknemer bij mij een Porsche wil bestellen, prima! Maar dan wordt dit netjes in zijn omzetdoelstelling verwerkt.

Mileu? Het is veel beter om te kijken naar thuiswerken en een combinatie met OV-kaart aan te bieden zodat de werknemer efficient en snel kan reizen. Minder in de file staan en dienstreizen combineren met de trein levert veel meer winst op dan streng kijken naar uitstoot per kilometer.

Atos, tsja. Een groot bedrijf waar je bij moet willen horen. Ik kan me nog goed herinneren dat dit het eerste bedrijf was dat mij mijn eigen vrije tijd liet opofferen om naar de tandarts of huisarts te gaan. Is dat nog steeds zo? De bezuinigingen op personeelskosten waren dus al een tijd geleden ingezet. En nu dit? Overigens zit Atos lang niet altijd op OV-gunstige locaties, meestal dicht aan een rijksweg. En dan wil je daar wanneer je back-office zit parkeren. Echt pech! Parkeer maar ergens in de buurt.

Je kon op je vingers natellen dat dit de volgende bezuinigingsactie ging worden. Mensen die voor Atos kiezen weten dat ze gedetacheerd worden, en dat er dan een leasebakje in het pakket zit. Anders zouden ze inderdaad wel op fietsafstand in de buurt proberen te gaan werken. Toch?

Er moet duidelijk onderscheid worden gemaakt voor mensen die wel en geen lease auto nodig hebben. Dit is de afgelopen 10 jaar vervaagd. Een lease auto is vaak een secondaire voorwaarden. Een goed bedrijf wordt alleen draaiende gehouden door goede mensen. Als je van deze mensen hun lease auto afneemt of degradeert ben je zulke mensen kwijt.

Deze worden op dit moment door de goede lopende bedrijven en visie binnen gehaald. De allerbeste mensen zitten dus bij deze succesvolle bedrijven. Soms is het juist verstandig om goede mensen, die geen lease auto nodig hebben, wel eentje te geven! Je heb ze gewoon echt nodig om succesvol te staan.

Op dit moment werk ik voor HP die hun lease regeling degraderen tot een onacceptabel niveau. Alleen de management laag is hiervoor beschermt. Echter met alleen managers ben je geen succesvol bedrijf. De ‘slechte’ (oude) werknemers blijven zitten en de goede vertrekken met tientallen op moment. Zelfs klanten zien dit als een bedreiging. Ik ben zelf benaderd door een headhunter en zal dus ook vertrekken. Wel jammer, want had het goed naar me zin. Maar ga niet 30000 km rijden met een auto waar ik absoluut niet mee uit de voeten kan. Overigens deze overstap brengt zoveel meer mee! Slimme bedrijven profiteren hier van. En HP, IBM, Centric, Atos, etc zullen allemaal hun goede werknemers kwijtraken. Deze zullen ze over een paar jaar uiteraard weer binnen halen met gouden bergen. Je zult ook zuinig moeten zijn op de IT-specialist. Deze zal je serieus moeten behandelen, anders ben je die ook kwijt. Die rijden nu eenmaal veel km’s en zijn onmisbaar bij een succesvol IT- organisatie.

Bij HP lopen veel mensen rond die echt geen lease auto nodig hebben en deze ook makkelijk kan afnemen. Maar die blijven gewoon een lease auto houden, niet meer zo luxe, maar toch. Dit ten koste van mensen die juist wel een lease auto nodig hebben. De verhouding is dus compleet zoek.

Bij een mobile functie hoort een auto. Voor de mobile medewerker is zijn/haar auto een werkplek. Het uren doorbrengen in de auto dient comfortabel te zijn om na vele uren van fileleed fris en veilig bij de klant te komen of thuis. Het leasebeleid is een verkapte salariskorting die onder het mom van milieu wordt gerechtvaardigd.

Nu het economisch even tegen zit wordt alles van stal gehaald.

Maar straks als we weer bijna 90 a 100% facturabel zijn dan draagt de individuele consultant bij aan een omzet die afhankelijk van het uurtarief ligt tussen de 1 en 3 ton per jaar.

Mag daar dan een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden tegen over staan? De consultant wordt straks een 'cash and carry' product met een quota.

En zoals te verwachten viel, reageren de ICT'ers op dit forum weer eens gepiekeerd. Jongens en meisjes, houd op met reageren en jezelf daardoor belachelijk te maken. Met jullie reacties bevestigen jullie het beeld dat binnen de ICT de leasebak het enige is dat telt.

Tip voor redactie Computable:

Handig voor de komende tijd bij de opmaak van artikelen met betrekking tot leaseautos:

"name" herziet autoleaseregeling.

Er was een tijd dat je trots was als je voor Origin werkte. Je werkte voor een mooi bedrijf, had goeie secundaire arbeidsvoorwaarden. Anno 2010 ben je bijna een loser als je voor Atos werkt. Hoe heeft het zover kunnen komen met het bedrijf?

Tuurlijk, en groene auto's zijn goed voor het milieu! Hihi, een bedrijf dat de kosten wil drukken door het wagenpark aan te passen heeft waarschijnlijk andere zorgen. De marges liggen waarschijnlijk niet meer zo dik op de prijs als een aantal jaar geleden.
Om die marges te compenseren door het aanpassen van het wagenpark? Een groot deel van het wagenpark wordt feitelijk door de werknemer zelf betaald. Daarvoor zijn al die lease-normen ingericht. Indien de beperking betekent dat je minder auto voor hetzelfde bedrag kan leasen ga je er dus in salaris op achteruit. En dan zeggen dat ze het doen om meer 'groen' te rijden! (wordt het Tokyo verdrag toch nog gehaald, zucht)

Maar bij Centric mag je dan weer geen Prius (of andere hybride) leasen. En rijden medewerkers het hele land door om elkaar te spreken, want video-meetings (Office Communicator enz.) daar doen ze niet aan.

@Peter
"De verhouding tussen hetgeen je binnenbrengt en wat je krijgt is ongeveer 3:1."


Veel externe specialisten hebben toch een uurtarief waarbij, als ze 4 dagen bij een klant zitten hun loon al volledig is terugverdient?

Wat veel mensen niet realiseren is dat medewerkers op basis van een auto gekozen hebben voor de werkgever. Dit heeft te maken met arbeidsvoorwaarden, secundaire wel te verstaan. Natuurlijk moet gelet worden op geld, maar ik denk dat mensen veel minder positief reageren, of sterker nog het nog breder in het nieuws zal verschijnen dat verlofdagen worden ingekort tot het wettelijk minimum van 20 dagen. Of dat er ineens betaald moet gaan worden voor koffie. Dit is gebeurd in de crisis periode waarmee de vakbond stakingen heeft geregeld.

Omdat het secundaire arbeidsvoorwaarden zijn , kan het zijn dat de lonen lager liggen maar er nog een leuk jaar inkomen wordt verdient omdat er een auto ter beschikking wordt gesteld. Dit wordt dan afgenomen, wat betekent dat werknemers een auto moet aanschaffen en geld voor benzine kwijt zijn alleen al voor woon en werken. Nu wordt er natuurlijk gezegd: dat is normaal, dat klopt, maar staan de lonen dan nog in verhouding met bedrijven die geen leasewagens ter beschikking stellen?

Ik heb hier mijn sterke twijfels over.

Passat, A4 en Octavia groene auto's?
De enige overeenkomst is dat het auto's zijn van hetzelfde concern en dat er dus grote kortingen verkregen worden, die waarschijnlijk niet aan de medewerkers worden doorberekend.

Je moet niet een ordinaire bezuinigingsmaatregel proberen te verpakken onder het mom van "milieu" en "groen".

@Tyne, 22-10-2010 13:37
Als je kiest voor een werkgever vanwege de auto dan is dat wel erg sneu.

Als een werkgever het daarentegen in zijn hoofd haalt om voor koffie geld te vragen (ook erg sneu) dan volgt een ontslagbrief, nog diezelfde dag...

Gaan de overgewaardeerde IT knulletjes nu eindelijk weer in normale auto's rijden?! Ik vindt het goed dat er weer eens pas op de plaats gemaakt wordt en dat mensen zich weer gaan realiseren dat de bomen niet meer tot aan de hemel groeien.

Al veel te lang hoor ik ondernemers klagen over de hoge tarieven van IT consultants, die zich vervolgens groen ergeren aan de dikke auto's waarmee deze mensen voor komen rijden.

Er is meer in het leven als een lease auto, kijk eens om je heen, afgelopen jaar zijn er verschrikkelijk veel bedrijven failliet gegaan waardoor mensen werkeloos raken. Zeur niet over die auto en wees blij dat je gewoon nog lekker aan het werk bent.

We leven te veel in een ikke ikke ikke maatschappij, en daar moeten we vanaf om de economie weer op de rit te krijgen.

@ Hans,

Het feit dat mensen 'klagen' zegt voldoende, maar het feit dat iemand de moeite neemt om de 'klagers' te beklagen zegt nog veel meer.

..nuff said..

Slim van Atos:
Al die klagers stappen over naar een andere detacheerder waar je wel mag leasen. Makkelijke manier om van je overtollige personeel af te komen.
Per saldo flinke besparing.
Temeer daar alle ex-leasers die bijeenkomsten in de avonduurtjes nu gaan overslaan: te ver weg en te laat met OV. Scheelt ook weer geld.

@Michel,

Volgens mij leef jij teveel in een 'ik kan het niet hebben dat andere mensen meer hebben' wereld. Waarom ergert iemand zich aan de auto van een ander? Tarieven en prijzen worden bepaald door de markt en zijn nooit te hoog (of te laag).

Welnu badgast,

ik kan mij geheel vinden in de door Hans weergegeven kritiek. Neem de gedachte, als zou een functionele leaseauto een vorm van salaris / beloning zijn. Dat is de grootste onzin. Wanneer een consultant zulks durft te bweren, vraag ik mij af, of betrokkene ook dergelijk onzinnige, ondoordachte en onjuist adviezen/opmerkingen richting klanten communiceert.

Het lijken vooral jongere junior mensen hier, die reageren, wat ik mij voor kan stellen, aangezien bij deze doelgroep de leaseauto inderdaad een zeer gewaardeerd iets is, zonder dat de junior beseft, dat het hier een functionele auto betreft, ergo, voor met name zakelijk gebruik, in functie. (In vele gevallen is het prive gebruik namelijk gelimiteerd).

Ik kan alleen voor eigen werkgever spreken, waar (nog) geen aanpassing van het leaseregelement is, maar wetende dat het wagenpark bij Logica in Nederland zo'n 4.000 auto's omvat, kan ik mij goed voorstellen, dat dit onderwerp van gesprek is, mbt mogelijke besparingen.

Ook de ICT-er zal langzaam weer op aarde terugkeren.

Dat staat haaks op de opmerking van een hoge piet (in Yammer) dat ie voor de ontmoeting met een belangrijke klant in India effe in 3 dagen op en neer vliegt.

Kan dat niet sneller, globaler en groener ?

De regeling was al

En we gaan in groene auto's rijden zoals een prius.....
Staan de mensen er wel bij stil dat die op de grote weg meer verbruikt dan een 'gewone' benzineauto en dus veel CO2 uitstoot?
Alleen bij stadsritjes rij je op de electromotor, en aangezien je alleen een auto krijgt als je veel kilometers moet maken.....

Ik vindt het een leuke discussie, echter wanneer de economie weer aantrekt en zoals uit het laatste onderzoek blijkt het tekort aan ict´ers stijgt naar 15% of men dan nog deze regeling volhoudt of alsnog weer een auto gaat verstrekken.

Xxxxx Yyyyyyyy in Yammer Friday 15-10-2010
is preparing for a two-day trip to India to meet with a customer and tell them how global we are: one night there and two nights on planes.
I must be mad to do it. ;o(

Re: Mike, 22-10-2010 17:45
Dan is het te laat, want als je de kosten die je privé maakt bij elkaar optelt (cursus avonduren, adsl, mobiel internet, nu dus ook de auto) ben je slimmer af door zzp'er te worden.

Dan gaat het af vóór de winst (dus -50%) .. en het hoger management en de stafdiensten vreten niet van de vette ruif. Vraag: zp = zonder parasieten ?

Een leaseauto is een onderdeel van het salaris. Bij het wegvallen van dit component is het logisch dat iemand ter compensatie over een hoger salaris zal onderhandelen.

Bovendien is een auto nog steeds een middel om personeel langer in dienst te houden. Het is voor een bedrijf op langere termijn veel voordeliger om het huidige personeel langer in dienst proberen te houden in plaats van continu nieuwe mensen te recruiten en inwerken. Zeker als medewerkers veel kennis en verantwoordelijkheid hebben. Deze mensen wil je niet op korte termijn weer kwijtraken.

Na het wegvallen van de leaseauto regeling vermoed ik een toename in het personeelsverloop. Wat zal uiteindelijk duurder uitpakken???

@Mike:
eens, sterker nog de arbeidsmarkt voor IT'ers trekt juist weer aan en dan gaan zo zoiets doen. Kortom 2 jaar te laat, ik vind dat niet getuige van goed management. En waarom moeten dit soort zaken altijd in de pers komen? Ik vind het eerder slechte reclame dan goede.

Hey wat vervelend, iemand die onder mijn naam een opmerking plaatst.
Ik geef helemaal geen drol om bedrijfstrabanten.
Ben in ons bedrijf de enige met een eigen (veel te dikke) auto.

Redactie hier krijg ik vast vier sterretjes voor ;)

Eindelijk!!!

Als niet-leaserijder bij dat bedrijf hoef ik dan minder mee te betalen voor de onnodige luxe van inhalinge collega's wiens status afhangt van de leasebak waarmee ze rondrijden en waarin ze foeteren op de files die ze zelf opzoeken.

Zo blijft er misschien wat meer geld over voor de reguliere beloning van alle medewerkers.

Aan alle ontevreden Atos-ers, ik zou zeggen: Wanneer je je leasebak moet inleveren, zoek een andere werkgever, een die je echt waardeert om wat je bijdraagt aan de firma. De meeste managers bij dit soort bedrijven 'rule by Excel'. M.a.w. de cijfers en niet de medewerkers zijn belangrijk. Werkgever en werknemer maken een afspraak over salaris, uren werken, soort werk, opleiding, mobiele telefoon, laptop, leaseauto, etc. Het zijn natuurlijk boevenstreken dat (op onderdelen) de gemaakte afspraken eenzijdig worden geschonden. In Italie wordt je zo premier. Dus gauw wegwezen bij die toko.

Pff, wat een overtrokken reacties allemaal van deze Jr. Atos Origin mannen, net alsof een leasebakje tegenwoordig nog een Status symbool is. Ik zou willen adviseren maak allemaal lekker gebruik van je vervoers budget, neem zelf een leuk of goedkoop of hele mooie en dure Auto, liefst een nette (tweede handse) Audi A6 of BMW 5 series met alle opties natuurlijk en dan moet je al die Jaloerse reacties eens zien van je collega's
Al het overige is niet belangrijk, als Atos weer eens gaat reorganiseren mag je toch collectief je zo fel bevochten Leasebak weer inleveren. Een voordeel als schrale troost, je hebt ook niet meer die achterlijke bijtelling.
Zonder lease auto heb je verder het voordeel dat je ook niet meer half Nederland wordt doorgestuurd naar je klant. Ik zou zeggen een mooi moment om het eens wat dichter bij Huis te zoeken en wat meer Het Nieuwe Werken te gaan toepassen, persoonlijk heb ik op deze manier heel wat meer " Balans" gevonden in mijn eigen Prive leven. Daarnaast heb ik vorig jaar op deze manier het millieu gespaard met 40.000 zakelijke File kilometers.

Een lease auto afpakken zonder dat daar enige compensatie tegenover staat heeft een zeer zware impact. Niet alleen financieel (het is eigenlijk gewoon jatten) maar ook sociaal omdat bij de meeste benadeelden ook het gezin verstoken wordt van mobiliteit met alle negatieve sociale gevolgen vandien (kinderen wegbrengen/ophalen enz. enz) en 'last but not least' het zelf opnieuw moeten aanschaffen van een auto..toch vaak ettelijke duizenden euro's die je dan ook maar 'even' moet ophoesten.
Ach ja en dan is er wel een afbouw regeling maar dat is niets anders dan de hiervoor genoemde pijn uitsmeren in tijd.

@King

Als jij morgen een monteur laat komen om je verwarmingsketel een onderhoudsbeurt te laten geven, en hij komt voorrijden in een audi a6, en jij krijgt vervolgens een gepeperde rekening met 200 euro voorrijkosten....... Get the picture????

Wat mensen zoals jij niet begrijpen is dat ondernemers geen zin meer hebben om die hoge uurtarieven te moeten betalen als blijkt dat die beste "junior" IT knul in een Audi A4 voor komt rijden voor een klusje, dat valt toch in deze tijd niet meer te verantwoorden?

Waar ik altijd een beetje moe van word is de vergelijking die IT-professionals maken met management en sales. Laat duidelijk zijn dat management vaak ergens is begonnen en door goed werk de ladder is opgeklommen en daar zijn er immers bonussen omdat je invloed hebt op een bedrijfsresultaat. Sales rijdt verreweg de meeste kilometers. Las hier een opmerking daarover. Sales doet gemiddeld 2 klantbezoeken per dag bij ons bedrijf en tussendoor dus ook nog naar kantoor. Persoonlijk rijd ik 5000- tot 6000 km/pm. De meeste IT-professionals (ik heb bij Centric, Ordina, Logica en Cap gewerkt) hoeven alleen dagelijks naar de opdrachtgever. Vaak (niet altijd) zitten die opdrachtgever rederlijkerwijs in de woonregio of kantoorregio. Ik vind het idioot om iemand die net uit de schoolbanken komt een dure leaseauto te geven. Je moet mensen tegen zichzelf in bescherming nemen qua kosten. Ik rijd zelf een BMW 5-serie en die heb ik verdient door stelselmatig mijn doelstellingen te overtreffen. Ik betaal dit zelf door een inkomen die met mijn succes is meegegroeid. Mijn eerste leaseauto was een Polo. Mijn mening luidt dat je verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen succes, als dat niet bij bedrijf 1 lukt is er vast een ander bedrijf. Stop met klagen en maak er zelf wat van.

@ Michel.
No, don't get the picture.

Als ik een monteur laat komen voor een onderhoudsbeurt dan vraag ik naar de kosten. Als ik die te hoog vind, dan vraag ik een ander. Voor mij niet relevant of de monteur een Audi of Bmw heeft of 6 keer per jaar op vakantie gaat. Wat moet die IT-er dan met zijn salaris doen? Dure wijn drinken en iedere dag zalm eten. Vind je dat wel goed? Alleen dingen die jij goedkeurt mag hij/zij doen?

Bezuinigen op lease-autos kan ik me voorstellen, echter zeggen dat zee een "groen lease-beleid" willen gaan aanhouden en dan leaserijders in een Toyota Prius of Honda Accord zetten is juist anti-groen !!!

Lease rijders rijden vooral over wegen waar harder kan/mag/moet worden gereden dan 50 km/u. Dergelijke auto's rijden met kleine benzine motoren op hoge toeren gewoon op benzine. Het grootste deel van de kilometers zelfs rijd je op de duurdere benzine in een lawaaiige auto.

Ik heb al meerdere dagen een Prius als vervangende auto gehad en op de snelweg is het net of een 747 steeds naast je vliegt (mijn eigen Verso maakt lang niet zoveel herrie). In de woonwijk zijn die auto's ook levens gevaarlijk, want ze horen je niet aankomen en/of vertrekken.

OV als vervanging aanmerking betekent: ga liever ergens anders wonen naast een centraal station of ga naar een ander bedrijf.

Atos draait gewoon slecht. Salaris verminderen is lastig, mensen ontslaan is lastig. Bovendien zijn het de mensen die omzet genereren.....dus ga je op zoek naar kosten verminderen.

@Robert: die mensen maken niet voor niets de vergelijking met management (en sales). Ze merken namelijk dat de redenen van de maatregelen (kostenbesparing, milieu) niet zouden gelden voor hun management...

Overigens let Atos al een HELE tijd op de 'centjes', getuige hun 'kerstpakket' in 2006 ter waarde van hooguit 6 euro...

Aha. En de mensen die hun auto ook prive gebruiken, die moeten zeker maar een eigen auto kopen? Lekker kostelijk voor de werknemer weer. Gevalletje "leg onze operationele kosten ook maar zoveel mogelijk bij de werknemer neer". Daarnaast is het gewoon een arbeidsvoorwaarde waar AO nu ineens onderuit probeert te komen.

In elk geval gaat de vraag naar gedetaceerd personeel de komende jaren explosief stijgen! Goed om even over deze actie van AO na te denken als ze weer personeel begint te werven en met jankberichten naar buiten komt dat het toch o zo moeilijk is om goed personeel te vinden.

All,

Het gaat gewoon om de pegels! Atos heeft al jaren geleden de sociale kant van de organisatie volledig plat geslagen. Het is ronduit beledigend om 'groen' als motief voor bezuinigingen op te voeren. Degene die dat begrijpen zijn inmiddels de afgelopen jaren al vertrokken (de helden)....degene die nog bij Atos zitten gaan echt niet lopen omreden deze maatregel, daar zijn ze te laf voor....lekker klagen bij het koffieapparaat en wachten met berusting op de volgende maatregel....of tot de volgende stoelendans op corporate level....

@Kaspar

Nonsens. Ik heb bij al die genoemde bedrijven een managementrol gehad. Kostenbesparingen heb ook ik altijd gevoeld, bijvoorbeeld bonussen die niet werden uitgekeerd. Daar heb ik vrede mee, iedereen moet profiteren van succes als ze het verdienen maar als het minder gaat zal de last ook door iedereen gedragen moeten worden. Het is menseigen om kritiek te uiten als ze het zelf minder hebben. Is het niet de politiek dan is het de werkgever. Het is totaal niet op feiten gestaafd als mensen dit soort dingen roepen over bezuinigingen. Dat schets echt de afspiegeling van de werkelijkheid. Overigens; ik zit nu bij Cap en daar hebben we helemaal geen kerstpakket gehad, ook management niet. Hetzelfde geldt voor Logica.

Helemaal niks mis mee, om het leasewagenpark groener te maken. Dit heeft voor werkgever als werknemer voordelen. In mijn geval werd mijn verzoek voor een 20% bijtelling auto gewaardeerd. Het is ook geen minima model - een ruime middenklasser.

Zo'n groen beleid mag op alle rangorden van toepassing zijn - ook de BMW 5 rijders etc.
BMW heeft tegenwoordig ook 20% bijtelling modellen - mooi alternatief.

@Robert, 24-10-2010 17:55

probleem is dat de bonus die niet uitgekeerd wordt aan het MT niet zichtbaar is voor de medewerkers. Een auto blijft een zichtbare beloning en het is toch lastig uitleggen aan je collega's dat je nu 4 jaar lang ipv een mooie Avensis in een Aygo moet rondtuffen.

Het gras bij de buren is nog groener :))
Een collega ITér uit Nederlands grootste IT bedrijf die al velen naar jullie bedrijf heeft zien gaan.

De volgende stap is grijs kentekenbord.

Punt is wel ook al besteed je uit aan india, de werkgevers zullen in Nederland tekort IT kunnen werven door al die maatregelen. IT in india, is leuk maar uiteindelijk heb je hier ook mensen nodig; of wou je daar postbodes en studenten voor gaan inzetten.

Nog even en ze staan weer te springen om werknemers, met of zonder india fiasco. ...maar waarom eigenlijk niet ierland of spanje ? daar is grote werkeloosheid.
en daar zijn ook belasting ontduikingen mogelijk voor arbeid.

Op het moment dat je je leasebak inlevert, gaat je netto-salaris al automatisch omhoog, dat vergeten de meeste hier even.

Leasebak van €30000, 25% bijtelling kost je (bij een belastingtarief van 42%) jaarlijks €3150 netto (€262.50 per maand)

De meeste atos-ers hadden gewild dat ze vorig jaar zo'n verhoging kregen.


Maar als je als bedrijf zo nodig "groen" wil zijn, plaats de mensen dan eens dicht bij huis. Daarmee maak je het pas echt groen.

Ik ken Atos-ers uit regio Eindhoven die al jaren in regio Amsterdam werken.....dat is met geen enkele auto groen te krijgen

PaVake, als je je leaseauto inlevert, zal er toch ander vervoer moeten komen en dat kost geld. Zelf een relatief nieuwe auto rijden gaat je niet lukken voor 262,50 per maand (wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud, afschrijving en ANWB).

@Vlacon

klopt, maar als je 50 km van huis zit, krijg je er ook nog eens zo'n €400 per maand bij aan reiskostenvergoeding bij, dus zit je al op €626.50 per maand.....

Neemt overigens niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat er een vergoeding tegenover moet staan als je de lease-auto in moet leveren.

Maar een groot aantal lease-rijders:
- zouden als ze zelf moesten betalen een maatje kleinere auto rijden
- zouden wellicht zelfs niet iedere 3 à jaar een nieuwe auto kopen
- en zouden geen 30000 km privé rijden als ze het zelf moesten betalen

Echter, al deze luxe privileges willen ze nu wel gecompenseerd hebben

Voor €626.50 per maand kun je geen nieuwe middenklasser van 30.000 euro rijden. Alleen al de afschrijving (die de meesten onterecht weglaten) is 400 euro per maand. Dan moet je voor 225 euro de rest van de kosten betalen. Echt niet...
Bij een tweedehands van een jaartje of drie oud ziet het plaatje er al heel anders uit, dat is zeker goedkoper dan een vergelijkbare leaseauto.

Hoe zit de lease regeling in elkaar bij Atos Origin? Is de lease regeling onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarde of is het een extraatje. In het eerste geval kan een lease auto niet zonder meer worden terug getrokken. Hij is dan onderhandelbaar.

En dan de discussie of het eerlijk is om een lease auto terug te trekken. Ik ben van mening van niet. Werkgevers hebben destijds zelf expliciet werknemers gelokt door naast het salaris een lease auto aan te bieden. Een auto die voor de belasting bruto bij het salaris wordt opgeteld. Ik ben van mening dat dit niet kan. Zekers als van die zelfde werknemers wordt verwacht dat deze ambulant zijn.

Een vriend van mij is internationaal monteur met lease-auto. Het kan dus zijn dat hij in Amsterdam, een telefoontje krijgt en de volgende dag naar Spa (Belgie) kan afreizen. Echter heeft hij een voordeel en wel dat zijn uren beginnen op moment hij in de auto stapt! En als een ICT'er 2/3 uur per dag rijd, dan doet hij dat in zijn eigen tijd!

wel jammer dat de directie net allemaal nieuwe auto's heeft besteld.....het enige groene aan die auto's is wellicht de kleur.

@ Jeroen;

Een leaseauto is geen beloning maar een faciliteit die de werkgever geschikbaar stelt. Ze zijn dit niet verplicht. Je kunt altijd zelf een auto nemem. En qua bonus. Als iets niet niet zichtbaar is dan nog lijkt het me een beetje voorbarig om als feit aan te nemen dat alleen de laag onder het MT de dupe zijn van besparingen en het MT zelf niet. Makkelijk gezegd maar totaal niet terecht kan ik je uit zeggen als MT-lid.

@Robert

Ik betwijfel of je daadwerkelijk lid ben van een MT. Het moment dat je een auto beschikbaar stelt is dit tijdens b.v. het sollicitatiegesprek overeengekomen. Het innemen van de auto om welke reden dan ook, zal worden ervaren als een vorm van demotie. Dit gevoel moet je compenseren, zeker als de betreffende medewerker zich optimaal inzet voor je organisatie. Onder het mom groen dit proberen te verkopen aan je medewerkers is naief. Sterker nog als ik werkzaam zou zijn voor Atos Origin voelde ik me behoorlijk beledigd! Neem van mij de het MT Atos zich een scheur lacht om het volk wat thuis aan vrouwlief en kinderen moet gaan uitleggen dat het allemaal voor groene doel is......

Eindelijk snap ik waarom wij jarenlang 'de meest belangrijke asset' van het bedrijf werden genoemd:
voor een uurtarief van 200 € 'weggezet' worden bij 'n klant, tegen een kostprijs van ca. 40 €.

En als klanten nu stevig onderhandelen en 100 € betalen, terwijl de kosten 40 € blijven, is de marge op deze melkkoeien natuurlijk veel te klein. Dus: kleinere veewagens; melkkoeien uit India.
Over intensieve menshouderij gesproken (vrije vertaling van Human Resource Management)!

Gelukkig werk ik bij Ordina!

Bij Ordina heeft iedereen zelf de keuze om een leaseauto te bestellen OF het geld dat anders naar de leasemaatschappij gaat zelf in een auto/openbaar vervoer te steken.

Daarnaast wordt je geacht zelf na te kunnen denken over hoe groen je jouw auto wilt hebben.

@ordina medewerker. Heb je het nieuws nog wel eens gevolgd de laatste tijd? Dan kun je dat gelukkig wel weglaten lijkt me... Of was uw opmerking sarcastisch bedoeld? Ik kan me niets anders voorstellen met de grote verliezen en kelderende omzetten. Kan niet anders dat u ook hier op hele korte termijn uw auto gaat inleveren of dat het ten kóste gaat van reeds 2000 'vertrokken' medewerkers.

sinds 1jan2005 word de leaseauto wel degelijk gezien als salaris. kijk maar naar je salstrook
bruto bijv 2500 bijtelling 400 totaal 2900 en daar gaan alle berekeningen op los
bij atos snijd men steeds meer plakjes met de kaasschaf
telefoon bijv als je voor je werk meer dan alleen bellen nodig hebt moet je zelf bijdokken
per 01-01-2011 de 1% verhoging van 2009
de verwachtte correcte van 2010 per 01-8-2011 of misschien ook wel 01-01-2012
onkostenvergoeding omlaag gegaan
eigenbijdrage leasebak omhoog
de gemiddelde leaserijders verstookt prive 900 euro voor het bedrijf de eigenbijdrage is 20%meer

Vacatures bij Centric

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.