Managed hosting door True

Den Haag toont voortgang ICT-project

 

Gemeente Den Haag toont sinds 20 februari 2013 de voortgang van zeven ict-projecten in een dashboard op zijn website. Het overzicht van de voortgang is gebouwd in samenwerking met de Haagse Hogeschool. Voorlopig is het reilen en zeilen van zeven gemeentelijke ict-projecten te volgen.

Het dashboard is voor iedereen te raadplegen. De behoefte om de voortgang van ict-projecten openbaar te maken is ontstaan als reactie op de forse kostenoverschrijdingen die zich de afgelopen jaren bij verschillende organisaties voordeden. Transparantie kan helpen bij het voorkomen van extra kosten of vertragingen. De gemeente Den Haag is de eerste van de vier grote steden die via een dergelijk systeem inzicht geeft in ict-projecten.

Het ICT-Dashboard zal steeds verder worden uitgebreid. Op dit moment staan er op het dashboard in totaal zeven projecten vermeld. Deze projecten staan gezamenlijk in de boeken voor een bedrag van ruim tien miljoen euro. Vier projecten lopen volgens het dashboard goed, drie hebben extra aandacht nodig. In de loop van de tijd worden nieuwe projecten toegevoegd en oude projecten verwijderd.

Een project dat volgens het dashboard extra aandacht verdient is Stork7, de migratie van alle vaste werkplekken en de daaraan verbonden applicaties van Windows XP naar Windows 7 en Office 2010. Alle medewerkers krijgen daarbij toegang tot een gemeenschappelijk domein als basis voor een flexibele werkplek. Het dashboard meldt dat de migratie stokt. Een derde van alle werkplekken is omgezet, dat is minder dan beoogd. Er wordt veel vertraging opgelopen bij het omzetten van verouderde en slecht gedocumenteerde applicaties.

Draagvlak

Een ander project dat niet lekker loopt is Stelselfunctie Leveren, een project dat moet voorkomen dat burgers bij allerhande handelingen en aanvragen gegevens moeten blijven verstrekken die al lang bekend zijn. De software die dit mogelijk moet maken is gebouwd en wordt getest. De volgende stap is aansluiting op de Gemeentelijke Basisadministratie en Basisregistratie Adressen en Gebouwen. In de loop van 2013 wordt bekeken of het project bij de uitvoerende organisaties kan worden neergelegd om het draagvlak te vergroten.

Het dashboard krijgt gaandeweg ook telkens nieuwe functionaliteit. Net als in de opstartfase zal de gemeente bij de verdere ontwikkeling van het ICT-Dashboard samenwerken met het eSociety Instituut van de Haagse Hogeschool.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4676614). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Goed iniatief maar wel gevaarlijk.

Ben benieuwd of alle fouten en vertragingen ook getoond gaan worden.....

Kijkend naar de status van het landelijke ICT dashboard is het initiatief waarschijnlijk gedoemd ten onder te gaan : http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/ict-dashboard-kan-veel-realistischer.1918239.lynkx

Hierboven staat: " De behoefte om de voortgang van ict-projecten openbaar te maken is ontstaan als reactie op de forse kostenoverschrijdingen die zich de afgelopen jaren bij verschillende organisaties voordeden"

Dus dankzij dit dashboard lopen de ict-projecten bij gemeente Den Haag allemaal succesvol(af)
Een dashboard kan nooit de mislukking of de forse kostenoverschrijdingen van een project voorkomen! Pak dit probleem maar bij de bron aan en laat zien dat je bij de nieuwe projecten iets gedaan hebt wat je eerder niet hebt gedaan, laat zien dat je iets van de mislukkingen in het verleden geleerd hebt en ga niet met een dasboard "mooi weer spelen"

Ik denk dat de burgers in Den Haag meer behoefte hebben aan transparantie over de kosten van het nieuwjaarsreceptie gemeente Den Haag en waarom dat duurder is dan andere gemeenten, dan het kijken naar een dashboard. Maar goed dit is iets anders dan het onderwerp van dit artikel.

Ik dacht dat de gemeenten geld wilden besparen?
Waar blijven de openSource projecten ?

Waarom nu weer windows? Wat is er mis met Linux?

Ik zeg gebruik NederLandse knappe koppen ontwikkel een openSource variant van Linux zoals China dat heeft gedaan ..!

Maar goed ik ga hier niet kosten besparende ideeën zitten voorstellen de gemeenten heeft zelf zwaar betaalde adviseurs die dat moeten doen!!

Enerzijds is dit natuurlijk een mooi initiatief: het geeft aan dat de gemeente Den Haag op een verantwoorde manier met haar budgetten wil omgaan richting de burger. Ik denk dat niemand tegen een transparante overheid kan zijn.
Anderzijds is mijn (bewust scherpe) stelling "80% van de projecten staan 80% van de tijd op 80% gereed". Oftewel: je kunt maandenlang mooi weer spelen door je mijlpalen af te vinken, zonder dat er daadwerkelijk een goed besluit is opgenomen. Vaak wordt er afgevinkt op proceskwaliteit en niet op productkwaliteit. Nu zeg ik zeker niet dat dat voor de projecten van de gemeente Den Haag geldt, maar een dashboard is geen garantie voor een goed project. Daarvoor moeten we inzicht hebben waarop de voortgang gebaseerd is.
Als het aan mij ligt, krijgen we een url naar een open omgeving waar je zelf de applicatie kunt bekijken, zodat je kunt vergelijken of de rapportage klopt.

Ik heb deel uit gemaakt van verschillende migratie trajecten en actief op verschillende posities gezeten om een goed overzicht en verstand te krijgen van de E2E ketens die nu eenmaal bij verschillende projecten en trajecten spelen.

In de eerste plaats is dit een heel aardig initiatief. Of je dit zo zou willen publiceren is dan een keus denk ik dan. Als IT professional valt mijn oog dan even op de volgende klassieker;

- "Een project dat volgens het dashboard extra aandacht verdient is Stork7, de migratie van alle vaste werkplekken en de daaraan verbonden applicaties van Windows XP naar Windows 7 en Office 2010. Alle medewerkers krijgen daarbij toegang tot een gemeenschappelijk domein als basis voor een flexibele werkplek. Het dashboard meldt dat de migratie stokt. Een derde van alle werkplekken is omgezet, dat is minder dan beoogd. Er wordt veel vertraging opgelopen bij het omzetten van verouderde en slecht gedocumenteerde applicaties." -

Ik weet nu al wat daar loos is en dan verbaast mij dit weer enorm. De reden? Is er dan steeds niets geleerd van al die eerdere migraties met telkens weer dezelfde problemen die naar voren komen? Met zekerheid kan ik u nu al zeggen dat kennis van de basis va materie IT en de wetmatigheden en eenvoudige processen voor migratie hier overduidelijk zijn genegeerd.

Wat er dan volgt? Ook dat is een hele eenvoudig opvolgende fout. Er zullen blikken met FTE worden opengetrokken om... om de besparing die men beoogde deels/grotendeels dan wel helemaal teniet te doen. Als je namelijk je basale criteria, de componenten, je onderdelen, niet op orde hebt, dan kun je een scenario als deze verwachten.

Of men heeft geen oog voor de verschillende processen en de afhankelijkheden op elkaar, of men begrijpt nog steeds niet dat je een proces, of meerdere processen, alleen maar in gang kunt zetten als alle componenten en criteria, die je gewoon van te voren kunt neerzetten, compleet zijn. Het onderweg nog moeten sleutelen aan een IT proces wat al in gang is gezet? Dat geeft dit soort problemen.

Of ik dat in een dashbord publiekelijk zoals dit artikel zou willen zien?.......

Wat denkt u zelf?

Goed initiatief, maar heeft ook weg van een 1 april grap. De doelstelling van het project C-Vis bijvoorbeeld.

Doel
De gemeente beheert veel gebouwen (vastgoed). Om hier bij alle diensten goed inzicht in te hebben en het vastgoed efficiënt en effectief te kunnen beheren, werkt de gemeente aan het Concern VastgoedInformatieSysteem (C-VIS).

Ik denk dat het goed is dat de projectleider of projectgroep nog eens over het doel nadenkt deze doelstelling haal je altijd of helemaal nooit. Ik zou wel benieuwd zijn wanneer de investering van ruim 7 ton terug is verdiend.

Succes met het initiatief.

Voor wie het leuk vind, ben er vanuit het eSociety Instituut op afgestudeerd. Scriptie in de omschrijving te downloaden. (; http://www.youtube.com/watch?v=jYzbp3hyhvM

Een mooi initiatief van de gemeente Den haag. Ik heb mij dikwijls - in een bui van naïviteit en verontwaardiging - afgevraagd waarom er voor publieke en semipublieke organisaties niet een minimale vorm van publieke controle of betrokkenheid is die voor de grootste leek nog te begrijpen is. Dit om begrip te kweken voor problemen die zeker in IT-projecten onvermijdelijk zijn door complexiteit en continue technologische ontwikkelingen. Anderzijds om betrokkenen – opdrachtge-vers, uitvoerders en derden – tegen zichzelf te beschermen door de verlokking van de grote bedragen die nu eenmaal in deze sector omgaan.
Hoe Logica als een gladde aal aan het project ‘Belastingsysteem Waterschappen’ ontsnapt is en de opdrachtgever met de gebakken peren zit. Ik begrijp het niet terwijl ik lang genoeg in de IT-wereld rondgelopen heb. Voor Logica was het alleen maar uurtje factuurtje en hebben ze er gewoon nog heel goed aan verdiend. Logica heeft ondertussen haar naam in CGI verandert zodat het debacle snel uit het collectieve geheugen verdwijnt en ze weer op de orde van de dag over kunnen gaan.
Bij het UWV was een project van Cap Gemini ooit op veertig miljoen begroot en uiteindelijk afgeblazen nadat de grens van vierhonderd miljoen overschreden was. Ook hier heeft de uitvoerder honderden miljoen aan een catastrofe verdiend en dat is heel moeilijk aan het publiek uit te leggen.
Zowel de opdrachtgever als de uitvoerder is natuurlijk verantwoordelijk voor het verloop en voortgang van een project. Maar met een goede verantwoording en begrip kweken is er veel ellende te voorkomen.
Zo’n Dashboard is natuurlijk goed voor alle publieke sectoren.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×