Managed hosting door True

Overheid geeft iedereen een e-mailbox

 

Bedrijven en burgers kunnen vanaf volgend jaar overheidsberichten lezen in een persoonlijke berichtenbox. De stichting ICTU ontwikkelt de e-mailbox, waarvoor 950.000 euro beschikbaar is.

Stichting ICTU ontwikkelt een persoonlijke e-mailbox voor alle burgers en bedrijven in Nederland. Overheidsinstanties kunnen zo burgers en bedrijven persoonlijke berichten sturen. Een gemeente kan een burger op deze manier bijvoorbeeld op de hoogte stellen dat zijn paspoort moet worden verlengd.

Voor de ontwikkeling van de berichtenbox is 950.000 euro beschikbaar. Dit budget komt uit de PRIMA (Programma Implementatie ICT-Agenda)-gelden, die het kabinet beschikbaar stelt. Het geld wordt gebruikt voor de ontwikkeling van de generieke berichtenbox, het juridisch kader en de opslagmogelijkheden, vertelt een woordvoerder. Ook kijkt ICTU in deze ontwikkelfase naar hoe en door wie de box wordt beheerd.

De stichting hoopt begin 2009 meer duidelijkheid te kunnen geven over de beheereisen van de e-mailbox. In april vinden de eerste tests en aansluitingen plaats. Projectleider Sjoerd Cohen: "Overheden hoeven straks op nog maar een berichtenbox aan te sluiten en die te voeden. Gebruikers hoeven dan een berichtenbox in de gaten te houden. Veel van de oplossingen zijn deels al generiek, vandaar dat we denken door hergebruik snel te kunnen schakelen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2811618). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Als het een echte mailbox wordt, hoop ik dat ik dit gewoon kan uitlezen of kan laten doorsturen naar mijn eigen mailbox.
Ben benieuwd hoe ze het precies gaan gebruiken.
Goed idee in iedergeval, hoop dat ze het ook goed uitwerken.

klinkt goed, maar waarom niet gekoppeld aan het epd, digid of bsn?

En wat met die mensen die geen internet (willen/mogen) hebben, of die paar digibeten; Hoe komen die aan hun informatie ?

Tsja ik ga toch echt niet met whitelisting werken, dus zullen al die overheidsberichten als spam worden vernietigd...
En ik heb (inderdaad) geen enkele zin om meer dan eens per jaar die mailbox te openen, waarom zou ik...? Degenen die mij mail mogen sturen, hebben toch m'n huidige adressen al en de rest moet opzouten. Overheid valt dus onder de rest...
Wacht maar tot de lijst in handen van kwaadwillenden valt; hoezo een stortvloed aan echt ogende maar valse berichten...? Hoeft maar 1 keer te gebeuren en *alle* mailboxen kunnen worden afgesloten, onherstelbaar.

Goed, weer 950.000 euro over de balk gegooid. Kan toch makkelijker lijkt me...
Laat een mailadres opnemen in de basisregistratie van gemeenten... Klaar!

Inderdaad Paul, klinkt als onzin en kansloos. Wat is het voordeel t.o.v. je eigen e-mailaccount? Kan iemand dat uitleggen?

Wat een verschrikkelijk dom idee...e-mail heruitvinden met als doel je eigen communicatie-uitingen te pushen.

Vraag dan mensen gewoon naar hun mailadres, die hebben ze toch al... Of niet in sommige gevallen, maar die mensen zullen ook niet over de streep worden getrokken door een overheidsmailbox.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen uberhaupt behoefte hebben aan een overheidsnieuwsbrief of iets dergelijks.

Volgens mij zijn mensen onnodig bang. Volgens mij wordt dit een mailbox die niet aan het internet komt te hangen. Dus geen externe toegang. Dan kan alleen de overheid erbij en kan er dus geen spam op binnen komen en ook geen "illegale" activiteiten op worden ontplooid!

We kunnen dan misschien wel doorsturen, maar verder zou het veilig moeten zijn. Of zie ik het verkeerd?

Wat een achterlijk idee!
Ik heb al een e-mailbox. Als de overheid mij mail wil sturen, dan sturen ze het maar naar dat mailadres.
Ennu... het moet zeker ook open sores zijn??? Weet je zeker dat het niet werkt en geld blijft kosten!

Dit is een goed idee.
Veel reacties hierboven vertrekken van een negatieve ingesteldheid tegenover de overheid in het algemeen. Als u vindt dat de overheid van een dergelijk kanaal misbruik zal maken, stem dan de volgende keer op een andere partij. En als u vindt dat het initiatief overbodig is, negeer het dan.
Maar voor de overheid kan het een uitkomst zijn dat de burger ook voor mail uniek geidentificeerd kan worden.
Burgers hebben soms meerdere e-mailadressen of veranderen wel eens van adres, en dan is een dergelijk initiatief zinvol.
Een account die bvb verbonden is met de woonplaats is een uitkomst, onder enkele voorwaarden. Bijvoorbeeld moet de burger kunnen instellen naar welke mailbox de mail automatisch verplaatst wordt.
Hij moet de account anderzijds ook als echte mailvoorziening kunnen gebruiken als hij dat wenst.
Als de overheid de mailserver beheert moet de overheid er maar voor zorgen dat de spam wordt weggehouden, en de burger die de mailaccount als primaire account gebruikt moet kunnen instellen van welke bronnen hij geen mail wil ontvangen - of evt van welke bronnen wel.

Mmm... ik krijg al een mail van de gemeente Andijk als mijn paspoort gaat verlopen. vraag me af hoe die dat doen, als er eerst nog 950.000 euro geinvesteerd moet worden door 1 of ander wazig clubje.

Heren, dit heeft niet te maken met angst of een negatieve ingesteldheid tegenover de overheid in het algemeen.

Op zich vind ik het positief dat de overheid iets wil doen aan de communicatie naar de burger.

Wat ik een vreemd idee vind is om daarvoor een bestaand kanaal te heruitvinden. Hiervoor kunnen bestaande mailvoorzieningen worden gebruikt.
het argument dat mensen van mailadres wisselen begrijp ik wel, maar lijkt me geen reden om dit door te overheid te laten vaststellen.
Of willen we ook een overheidsadres en overheidstelefoonnummer, omdat ook deze gegevens wel eens wisselen?

En nogmaals, het gaat voorbij aan mensen die geen internet hebben.

Absurd! Ik stel voor om er dan meteen ook nog een paar miljoen tegenaan te gooien zodat elke burger een eigen postbus krijgt waar hij overheidscorrespondentie kan afhalen, onder het motto: dan weet je tenminste zeker dat de post daadwerkelijk afkomstig is van de overheid want iedereen kan wel een officieel uitziende envelop in mijn brievenbus gooien.

Als spambdrijven dat nu ook eens zouden doen dan krijg ik min spam nooit meer te zien.

Even serieus. Als we nu iedereen een RF-chip geven met zijn burgerservicenummer, dan kunnen de overheidsspam afdrukken als een slachtoffer per ongeluk in de buurt van zo'n printer komt. Bij mensen die dat dan nog negeren kan een geluidschip in de buurt van het oor worden ingebouwd waarmee de tekst van de overheidsspam zo hard mogelijk kan worden voorgelezen.

Zonde van de 950.000 euro.

Weer een kansloze opdracht van de overheid, dit hoeft geen euro te kosten en ze steken er weer 950.000 euro in... Vandaar dat zoveel bedrijven graag de overheid als klant willen, makkelijk verdienen met slecht doordachte plannen.

Dachten ze nu echt dat een berichtenbox van de overheid door de gemiddelde burger met al 20 e-mail accounts ook nog gelezen gaat worden? Waarschijnlijk komen er dan ook berichten in die het beleid makkelijker maken, oftewel "overheids spam."

Dit met een niet ict bericht dat voor 800 miljoen maar 30.000 leerlingen in 3e wereld landen onderwijs kunnen krijgen maakt mijn beeld van de overheid als kansloos bij elkaar geraapt zooitje weer compleet.

Aan het aantal reacties te zien leeft dit onderwerp wel. Ik heb een gemengde mening, aan de ene kant kant kan het veel papieren informatie besparen, maar anderzijds verwordt de digibeet zo echt tot paria.
Ik zie meer in het gebruik van Digid waarmee je op een bepaalde plaats kunt aangeven wat je eigen e-mail adres is, dan gebruik je de bestaande infrastructuur en werk je toch veilig (hoewel: hoe veilig is Digid). Om het idee meteen maar af te doen als onzinnig vind ik te kort door de bocht, want we zijn vaak wel erg goed om de overheid te beschuldigen van niet communiceren. Wat betreft de digibeten: die personen waarvan de overheid geen e-mail adres heeft ontvangen de informatie op hun laatst bekende adres, wat overigens ook niet juist kan zijn, dus een 100% garantie van ontvangst kan je als afzender nooit krijgen.

@ Rian van Heur

Ik zou graag willen weten hoe dat dan functioneren moet. Wat met de mensen zonder PC? Wat als je al X mailboxen hebt, enz. enz.

Een beetje meer achtergrondinformatie is toch echt nodig voor zo'n melding.

Ik geloof dat ik journalist moet worden...

Kijk eens op www.mijnoverheid.nl dan wordt er al heel snel duidelijk hoe dat gaat. Als het dezelfde dienst is, anders wordt er nog meer geld over de balk gegooid.

Jan zei:
Ennu... het moet zeker ook Open Sores zijn??? Weet je zeker dat het niet werkt en geld blijft kosten!

Jan je komt over als iemand met een grote mond die absoluut niet weet waar hij over praat. Dat jij misschien slechte ervaring hebt met open source-producten zegt meer over jou dan over open source.

Het grootste deel van het web draait op Apache-servers (open source) vaak in combinatie met PHP (open source).

Jij vindt Windows Vista vast het beste OS, maar geloof me als je een OS wilt dat sneller en beter werkt zou je echt eens de open source-kant moeten bekijken!

Mensen, zeur allemaal niet zo!
Het plan is heus wel uitgedacht, ik weet zeker dat de overheid er over nadenkt. Anders zouden ze het plan nooit toe laten. Ik ken mensen die hier aan mee werken en deze mensen hebben het verder door gedacht dan hier uitgelegd is.

Mogen we nog kiezen hoe de overheid met ons contact opneemt? Het beleid is toch multi-channel?
Laat de keuze open: via SMS; Post of e-mail. De registratie kan via het GBA.
Een vraag toevoegen: Via welk kanaal wilt u dat de overheid met u contact op kan nemen?
Zo houd je rekening met alle doelgroepen.
[Multichannel Customer Services Management]

@Alfred,

Hoelang zou het duren voor je die keuze in het GBA kan opnemen? En wil je dat dan laten doen voor alle overheidsorganisaties en voor elke electronische dienst? Of laat je juist elke overheidsorganisatie een eigen CRM-module inrichten waarin de voorkeur van de klanten wordt opgenomen.

Praktisch kan je dat via berichten gaan laten kiezen en inderdaad: klanten moeten elke vorm kunnen kiezen.

Zou dit te maken hebben met de digitale handtekening? Zodat iedereen de informatie van de overheid kan lezen?
Of zit ik er nu naast.

Ik ben benieuwd of die overheidpostbus ook een BOTTOM-UP werking gaat krijgen. Een razendsnelle INGANG in het overheidsapparaat?

Of is het weer bedoeld om den burger steeds meer overheid berichtgeving in de maag te splitsen?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×