Managed hosting door True

Atos verzelfstandigt betaalbedrijf Worldline

De beursgenoteerde ict-dienstverlener Atos heeft de in februari 2013 aangekondigde verzelfstandiging voltooid van dochteronderneming Worldline, gespecialiseerd in zakelijke transacties en betalingsverkeer. Sinds 1 juli 2013 is Worldline officieel een zelfstandig bedrijf in plaats van een business unit binnen ict-dienstverlener Atos.

Met een geschatte omzet van ruim een miljard euro in 2012, zal Worldline onder eigen merknaam opereren met een internationaal bereik in zeventien landen en vestigingen in Azië en Latijns-Amerika. Worldline heeft wereldwijd meer dan 7100 werknemers in dienst. Als ceo is de Fransman Gilles Grapinet benoemd, voorheen senior vicepresident Global Functions bij Atos. Algemeen directeur is Marc-Henri Desportes, voorheen vicepresident Hightech Transactional Services bij Atos.

Atos-ceo Thierry Breton is trots op het nieuwe zelfstandige bedrijf. ‘Deze stap biedt onze onderneming zowel in strategisch als financieel opzicht de ruimte om het aanbod van Worldline in de gehele waardeketen van elektronische transacties te verbreden. Het stelt ons bovendien in staat wereldwijd sterke allianties en partnerships te sluiten.’

Worldline

Worldline levert zakelijke diensten en terminals, mobiliteits- en e-transactiediensten en regelt financiële verwerking en softwarelicenties. Worldline is actief in zeventien landen wereldwijd; ruim 80 procent van de omzet wordt in Europa gegenereerd. Het bedrijf heeft ruim één miljoen betaalterminals over de hele wereld en verwerkt jaarlijks miljarden transacties. De onderneming is de grootste leverancier van betaalautomaten in Nederland.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4791722). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Wat zou de strategische reden zijn om dit af te splitsen?

@Mickel: Denk eens aan: dit is het geld generende deel van Atos terwijl in de overige divisies de marges op zijn minst onder druk staan. Worldline kan zich nu echt verder ontwikkelen zonder de zorgen van een detacheringsbedrijf ...

@verwonder. Weer zo'n ongeïnformeerd iemand die niet bereid is om de moeite te nemen om feiten te verzamelen.
Alle service lines van Atos hebben een verbetering van de winst percentage gezien tov H1 2012 (excl Worldline).
In totaal 5.6% naar 6.5% ebit. waarbij in de presentatie op de site is te zien dat Worldline zijn marge licht gestegen is (0.1%) tov 2012 in. Dus de rest van de business is harder gegroeid in %. En de centrale kosten zijn licht gedaald.


@Jan:
dank voor de kwalificatie. Als ik in dezelfde trant zou mogen doorgaan: ik zou op leescursus gaan als ik jou was.

In mijn commentaar staat dat de marges onder druk staan. Worldline (en tot voor kort de divisie HTTS) draagt het meeste bij aan de marge op groepsniveau. En ja, er vinden marge verbetering plaats in de andere divisies maar die worden gerealiseerd door focus op kostenverlaging en niet door betere, en meer, contracten. Die kostenverlaging gaat leiden tot nog minder contracten omdat innovatie (zowel in technologisch als in organisatorisch/business model) en kwaliteit onder druk komen te staan.

Worldline terminal pinbetalingen

Een Worldline-terminal voor pinbetalingen

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×