Managed hosting door True

OR Kadaster legt zich neer bij uitbesteding

Vlag kan eindelijk uit bij Capgemini na ondertekening contract

 

De ondernemingsraad van het Kadaster stapt niet naar de Ondernemingskamer in een ultieme poging de uitbesteding tegen te houden van de ict-taken op het gebied van kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten naar Capgemini. De bestuurders van het Kadaster hebben het contact met de automatiseerder inmiddels getekend. Gesprekken met de negentig personeelsleden om hun eventuele overgang naar Capgemini te bespreken vinden tussen 4 juli en 6 augustus plaats.

In een op 26 juni gehouden overlegvergadering met de bestuurders van het Kadaster liet de or weten weliswaar het negatief advies te handhaven, maar toch niet van plan te zijn om naar de Ondernemerskamer te gaan. In een reactie daarop heeft de raad van bestuur gisteren nog de contracten met Capgemini getekend, melden kringen rond het bedrijf. Het personeel krijgt tussen 4 juli en 6 augustus al gesprekken met de personeelszakenafdeling van CapGemini om een mogelijke overgang en de daaraan verbonden voorwaarden te bespreken.

Kiest eieren voor geld

Begin mei had de or nog gedreigd om naar de Ondernemingskamer te stappen. De bestuursleden trokken zich weinig aan van het negatieve advies dat was uitgebracht over het voorgenomen outsourcingsplan. Nadat de raad van bestuur eind mei liet weten vast te willen blijven houden aan dit plan kreeg de or nog een maand om zich te bezinnen. De or ziet uiteindelijk toch af van verdere juridische stappen om, zo stellen ingewijden, de verstandhouding met de raad van bestuur niet onnodig te frustreren.

Voor de negentig werknemers is het definitieve besluit een bittere pil. De meesten zien een overgang naar Capgemini niet zitten. Wel komt er na 2,5 jaar een einde aan een langslepend uitbestedingstraject. Ook ligt er een stevig sociaal pakket voor de negentig man die mogen kiezen of ze wel of niet meegaan naar Capgemini. Dat pakket was al eerder overeengekomen met de vakbonden en bestaat onder meer uit een terugkeergarantie en het mogen werken vanuit de locatie in Apeldoorn van Capgemini. De medewerkers hoeven dus niet te verhuizen naar een locatie buiten Apeldoorn, waar het Kadaster ook is gevestigd.

Terugkeergarantie

De terugkeergarantie voor het personeel loopt maximaal drie jaar. Binnen een jaar mogen medewerkers besluiten terug te keren naar het Kadaster. Wie terugkeert komt vervolgens in een mobiliteitstraject terecht voor begeleiding naar ander werk. Na dit jaar hebben medewerkers nog eens twee jaar de mogelijkheid om terug te keren naar het Kadaster, wanneer zou blijken dat Capgemini zich niet aan de gemaakte afspraken houdt of iets vraagt wat niet conform contract is. Ook in dat geval komt een teruggekeerde medewerker in de mobiliteit.

Honderden miljoenen euro

In maart 2012 won Capgemini al de aanbesteding voor het overnemen van een groot deel van de ict-taken, zij het dat het daar ging om een voorlopige gunning. Het contract, dat in de honderden miljoenen kan lopen, tussen Capgemini en de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens zou voor tien jaar worden afgesloten.  

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4758644). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Na hoeveel dagen blijken ook deze 90 ingelijfde personen overbodig en dus op de keien te staan?

De Kadaster ICT-ers boffen maar met zo'n stevig sociaal pakket.
De echte ICT-ers van tegenwoordig zitten niet in zo'n luxe positie. Geen reden tot klagen lijkt me.

Ik ben benieuwd waarmee de OR leden bedreigd of omgekocht zijn. Want de verhouding met de raad van bestuur is irrelevant: als de overgang doorgaat hebben ze niks meer mee te maken met de RvB van het Kadaster. Die relatie zou alleen consequenties voor de OR leden gehad kunnen hebben als ze de overgang zoude hebben weten te blokkeren, kortom als ze opgekomen waren voor de belangen van de mensen die hen in de OR gekozen hadden.

Ik ben benieuwd hoe Cap nu gaat proberen die mensen weg te pesten.

In het verleden heeft Capgemini al voldoende laten blijken niet al te geïnteresseerd te zijn in overgenomen medewerkers. Het is ze vooral om de nieuwe klanten te doen, waar ze nu een voet tussen de deur krijgen. Ik raad de medewerkers dan ook aan om zo snel mogelijk een eigen plan te gaan trekken.

Gaan we nu over vijf jaar te horen krijgen dat de uitbesteding toch maar terug wordt gedraaid omdat de samenwerking met Cap toch niet zo goed uit bleek te pakken?

Tja mensen, het is een mooi aanbod dat Cap gedaan heeft, met veel garanties (werk, werkplek, werkpakket en loon ontwikkeling zoals bij het Kadaster), contractueel vastgelegd, met idd een terugkeergarantie (gedurende 3 jaar) als Cap zich niet aan de afspraken houdt. En toch he, en toch. Ik vraag me af of het niet een vingerwijzing van het lot is dat ze hun locatie aan de FAUST straat hebben. Ga ik mijn ziel nou verkopen als ik overstap, of is het toch een fatsoenlijk bedrijf......

@Johan: De relatie tussen OR en RvB is wel degelijk nog relevant. Het is namelijk de OR van het Kadaster en de groep van 90 ICT-ers, die door deze sourcing geraakt worden is maar een klein gedeelte van het totale personeelsbestand. En zoals OR-voorzitter Mennegat vanochtend zei: ja we staan voor de medewerkers, maar vooral ook voor het bedrijf Kadaster en uiteindelijk heeft de OR besloten dat het niet goed is voor het bedrijf Kadaster om de confrontatie met de RvB te zoeken als je weet dat je niet kunt winnen.

Jarenlang heb ik intern gewerkt bij het Kadaster als ICT-er. Prima arbeidsvoorwaarden waar weinig tegenover hoefde te staan.

Veel collega's hebben jarenlang lopen slapen, lopen qua technische vaardigheden erg achter en strijken ze wel een veel te hoog salaris op, dat niet in verhouding staat tot de geleverde diensten. Gelukkig heb ik me kunnen ontworstelen aan deze gouden kooi. In het eerste jaar na mijn uittreden ben ik er financieel behoorlijk op achteruit gegaan. Echter, wanneer er nu een dergelijke overname mij boven het hoofd hangt heb ik genoeg mogelijkheden om bij andere bedrijven aan de slag te gaan. Wanneer een goed salaris en een niet veel eisende baas je belangrijkste motivator is om bij een werkgever te blijven, kun je er donder op zeggen dat je vroeg of laat hiervoor de rekening moet betalen.

Ik voorspel dat deze teleurstelling de budgetten ver gaan overschreiden.

Het verbaast me überhaupt dat een bedrijf als Kadaster in overweging heeft genomen (en uiteindelijk ook daadwerkelijk) om ICT diensten te outsourcen, terwijl veel bedrijven op hun schreden zijn teruggekeerd wegens te hoge kosten en slechte cq niet gewenste resultaten...
Hoeveel zou Cap de Kadaster directie hebben betaald, hetzij in natura, hetzij in andere incentives om deze opdracht binnen te slepen?
Hun nieuwe hoofdkantoor moet natuurlijk betaald worden en als klanten weglopen moeten ze nieuwe slachtoffers binnenslepen. Ik ben zeer benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan. Waarschijnlijk 3 jaar, daarna kunnen bijna alle ex Kadaster medewerkers hun spullen pakken gok ik zo...

Over drie jaar werkt 90% van de overgenomen medewerkers niet meer voor Capgemini. Zo ging het met Ernst&Young, zo ging het met BAS (Getronics) en zo zal het gaan met Kadaster. Dat is namelijk overnemen van personeel volgens Capgemini.

Wat ik nou niet snap is wat voor een OR en vakbond hiermee genoegen neemt. Dan kun je jezelf toch niet serieus nemen.

Ik vraag me ook af wat het UWV gaat doen als mijn weinig helderziende voorspelling uitkomt en deze mensen komen straks in de WW terecht. Gaan ze dat verhalen op deze cowboys?

@Faust: "uiteindelijk heeft de OR besloten dat het niet goed is voor het bedrijf Kadaster om de confrontatie met de RvB te zoeken als je weet dat je niet kunt winnen."

Als je er zo in zit, kun je niet meer verwachten serieus te worden genomen. Niet door de directie en zeker niet door je achterban. Dan rest er nog maar één optie: opdoeken die OR.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×