Managed hosting door True

‘Indiase ICT-industrie is over zijn hoogtepunt’

 

De hoogtijdagen van de Indiaase ict-industrie lijken voorbij. Dat concludeert Computable-expert Lucas Jellema na een rondreis van twee weken door het land, waarbij hij de belangrijkste ict-centra aandeed. De Indiase overheid stimuleert tegenwoordig vooral farmaceutische bedrijven, BPO-dienstverleners voor de financiële sector, medische onderzoekscentra en minder specialistische medische dienstverlening zoals het beoordelen van mri-scans.

Een teken dat de Indiaase ict-industrie op zijn retour is, ziet Computable-expert Lucas Jellema van Orcale-dienstverlener Amis in het besluit van de Amerikaanse autobouwer General Motors om zijn ict-activiteiten terug te halen. Belangrijkste argument daarvoor is dat ict ‘weer in dienst van de business moet staan, met snelle innovaties en nauwe samenwerking’, schrijft Jellema in een verslag van zijn bevindingen in India.

Het kostenvoordeel van uitbesteding naar India begint ook af te brokkelen, constateert Jellema. Een recente vergelijking van offertes uit India en Servië liet nog maar minieme verschillen zien op het terrein van loonkosten. Aanleiding is de concurrentiestrijd tussen Indiase partijen om schaarse ict-professionals.

De strijd verhevigt door het vertrek van getalenteerde ict’ers naar de Verenigde Staten en Europese landen. Daardoor neemt de schaarste aan ervaren ict’ers toe. De professionals die blijven hebben moeite met de opdrachtgevers mee te groeien. Bovendien willen opdrachtgevers het liefst communiceren in hun eigen taal. Naast Engels is er nu ook vraag naar ict’ers die Frans, Duits, Spaanse of Nederlands spreken, constateert Jellema.

Infrastructuur

Daar bovenop komen interne aangelegenheden als infrastructurele problemen als het vastlopen van het verkeer en het tekort aan elektriciteit en drinkwater. Bovendien klagen veel Indiërs over corruptie, ervaart Jellema. Ook zijn er zorgen over de politieke stabiliteit. In de staat Andhra Pradesh hebben districten zich afgescheiden om een eigen staat te vormen, Telengana. ‘Het rumoer hierover heeft de aandacht van het verder stimuleren van de ict-sector afgeleid’, stelt Jellema.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4688027). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Mooi zo'n onderzoek. Lekker rondreizen door dat mooie land en dan een artikel schrijven met conclusies die je ook door het lezen van de Computable had kunnen trekken. ;-)

Zo dat hebben we dan ook weer gehad, de business heeft nu ook door dat aansturen op 10 duizenden km afstand, in andere talen, van andere culturen, normen, waarden best wel omslachtig is, om het bescheiden uit te drukken, zeker als het niet om een éénduidig vastomlijnd produkt gaat, maar om een portfolio van projecten met complexe eisen en wensen.
Veel organisaties zijn na uitbesteding/offshoring voor kostenreductie meer dan dubbel zo duur en aanzienlijk minder slagvaardig in de IT geworden.

Op naar de volgende hype...

Conclusie is niet nieuw. Of daarmee de Indiase IT sector op zijn retour is moet nog maar blijken. Het weer insourcen staat nog in de kinderschoenen (zie o.a. de bijlage van The Economist van enkele weken geleden). De Indiase IT bedrijven passen zich steeds meer aan aan de veranderende wereldeconomie en vraag. Zij zullen steeds hoogwaardiger werk gaan doen waarbij India minder belangrijk wordt en ze steeds meer lokaal en met lokale mensen de (strategische) opdrachten met hogere marges zullen gaan doen in directe concurrentie met de grote advieskantoren.

Beste Lucas, dit is wel een stevige conclusie die je trekt op basis van twee weken rondreizen. Als je bedoelt dat hele platte IT diensten outsourcen minder wordt, dan zou ik me op bepaalde vlakken enigszins kunnen vinden.
In je artikel staat al een tegenstrijdigheid aangezien BPO wel een focus gebied is, terwijl hier vaak ook een groot IT component zit.
Ik kan me wel vinden in je opmerking dat je meer en meer andere gebieden ontwikkeld worden, maar dat is een logisch gevolg van het feit dat de IT outsourcing in India al redelijk volwassen is.
Je gaat daarom mijn inziens erg kort door de bocht, vooral met de opmerking van General Motors. Een zwaluw maakt geen zomer zegt het gezegde. Ook al zijn er op meerdere vlakken partijen die weer insourcen, dat wordt geen trend. Lokale kennis noopt tot, en het type werk willen we vaak niet terug.

Aan de hoeveelheid RFP's voor oplossingen die ik nog langs zie komen kan ik niet zeggen dat er al echt sprake is van een retour, als die er al ooit zou komen op de wijze zoals gesuggereerd.

Al met al, een artikel waar meerdere kanten aanzit.

Het hangt er vanaf waarom je gaat outsourcen naar India
- kosten --> klopt, die worden hoger. Maar dat geldt straks voor Servië ook!
- "handjes" --> zolang we in Nederland blijven roepen dat we een tekort aan (goede?!?) ICT-ers hebben zullen we "handjes" om het werk uit te voeren ergens vandaan moeten halen. In India zitten heel wat knappe koppen, dus is het een potentiële bron van werknemers. India is heel wat groter dan Servië, dus we kunnen nog even vooruit daar
- toegang krijgen tot de lokale markt... zeker voor de "maak-industrie" kan het heel veel uitmaken of je een lokale vestiging hebt, al dan niet gekoppeld aan een fabriek, wil je je spullen verkopen in India


Je argument dat de ICT weer in dienst van de business moet staan herken ik. Maar hebben de outsourcers daar niet zelf voor gezorgd? Er is werk naar India overgedragen, maar doorgaans geen productverantwoordelijkheid of domeinkennis. Hierdoor hebben de mensen ter plaatse nooit de kennis tot zich kunnen nemen om zich optimaal in dienst van de business te ontwikkelen.

Grappig dat iemand van een lokale NL partij zo'n conclusie trekt. Natuurlijk wil AMIS graag dat haar klanten niet willen offshoren. Ongeloofwaardig artikel en Lucas blijf bij je leest zou ik zeggen. De werkelijkheid is nl dat meer en meer dienstverlening geoffshored wordt, of je dat nou leuk vindt of niet. De omzetgroeicijfers van de Indiase ICT leveranciers liegen er niet om het percentage 'heraankopen' van is veel groter dan bij lokale NL partijen. Maar ja we (de meeste lezers) zijn natuurlijk zelf allemaal een beetje kalkoen voor het kerstdiner (En daar reken ik mezelf ook toe).

Doetme allemaaleen beetje denken aan die makelaars van een aantal jaren geleden, die riepen maar dat de prijzen blijven stijgen etc terwijl de echte cijfers van kadaster etc het tegendeel bewezen.

Ik voorzie een probleem.
Outsourcen is niet meer hot, dus moeten we als de donder weer alles ehhh 'insourcen' ?
Eindelijk is het te verwachten tekort aan ICT-specialisten verklaard !

In de zes artikelen die ik over mijn reis door India heb geschreven heb ik getracht een genuanceerd beeld te geven van wat ik heb gezien, gehoord en beleefd. Ik wil vooral mij geen oordelen aanmatigen op basis van twee weken en zes steden - dat zou misplaatst zijn.

Dit artikel - waarop een aantal begrijpelijke en terechte reacties is geplaatst - is niet van mijn hand. Het betreft een interpretatie en samenvatting door de redactie van deze website van mijn artikel(en). Mij worden hier oordelen in de mond gelegd (inclusief de kop) die ik op deze manier zeker niet verwoord zou hebben. Mijn eigen woorden staan in de zes artikelen - te grote conclusies, gebrek aan nuance en misplaatste constateringen in die artikelen mag je mij zeker verwijten.

@Lucas : je reactie is eigenlijk wel 5* waard :)

Ik heb in ieder geval van je artikelen genoten, en veel herkenning erin gezien (heb zelf nu totaal 5.5 weken India achter de rug)

@ Pavake,

Helemaal eens.


@ Lucas,

Thnx voor je serie artikelen. Ze waren zeer herkenbaar. Dus ik kijk al uit naar je nieuwe bijdrages.

We moeten India en China natuurlijk ook wel met honderd duizenden kopjes zout nemen. Even voor de duidelijkheid: op dit moment zijn hele grote delen van de bevolking analfabeet. China heeft door zijn een-ouder-politiek hun eigen migratie afgrond gecreeerd. De booming economie is het gevolg van het feit dat honderden miljoenen mensen van het platte land naar de stad zijn getrokken. De meeste van deze mensen werken gewoon in fabrieken om "onze Apple of Samsung" produkten te maken.
Natuurlijk, door de enorme omvang de beroepsbevolking is het aandeel universitair geschoolde werknemers groot. China en India bevinden zich in eenzelfde situatie als wij "in de jaren 70". Alles was booming en het kon niet op. Iedereen wilde een auto en een huis. Nou, kijk waar we ons nu begeven. Dat gaat natuurlijk ook in die landen gebeuren. Goed opgeleide mensen laten zich niet door een dictatoriale of patriarchale overheid voor een hongerloontje wegzetten. Je ziet nu al goede werknemers uit die landen naar het "Westen" emigreren.
De wereld is echt op zoek naar een nieuw evenwicht en natuurlijke barrières (afstand, milieu, demografie, etc..) kun je als land niet echt sturen. Er zijn nog voldoende kansen, maar dat de wereld in rap tempo veranderd is een feit.

@Mickel
Ik denk dat je beter eens een onderzoek kan gaan doen naar de laatste trends in Outsourcing. Al jaren geleden is door Gartner en Forrester voorspeld dat outsourcing in India te duur zou worden.

Het artikel klopt wat dat betreft heel goed.
Het kosten voordeel van outsourcing naar India is verdwenen.
Wil je goedkoop outsourcen dan is India geen optie meer.
Landen als Vietnam, China zijn veel goedkoper. Nadeel van veel goedkope landen is de politieke instabiliteit.

Aangezien India nog altijd met 1 voet in de middeleeuwen staat, is dat ook niet een erg groot verschil.

Het is tijd geworden om afscheid te nemen van India.

@Henk,

Dank voor je reactie. Even de feiten op een rijtje, ja landen zoals Vietnam en dergelijke zijn goedkoper, maar hebben ook nadelen, waarvan je er zelf een noemt om taal maar nog niet te noemen.

Het kosten voordeel qua outsourcing naar India is weg, is mij niet opgevallen qua prijspunten die ik zie, en nav de enorme groei van partijen zoals TCS, WIPRO, HCL, Infosys, TechMahindra, CapGemini, Atos, Accenture, etc. Een ieder heeft meer dan 50K tot 100K medewerkers en dat groeit nog steeds enorm.

Wat me verbaasd is dat je Forrester en Gartner noemt. De twee partijen die er vaak naast zitten. Pak de onderzoeken uit het verleden er maar eens bij, ook qua outsourcen, kortom, dat is geen bewijsvoering.

Kortom, ik zie je punten niet. Ieder zijn mening, maar svp wel feitelijk blijven. Dat mis ik in dit artikel, waar is dit op gebaseerd, twee weken rondreizen?

Jammer dat de conclusies inderdaad zo zwart-wit zijn, de stukken van Lucas geven volgens mij een interessant beeld van India.
Wat me verbaasd in discussies rondom India zijn de kosten verhalen. Ik heb zelf eigen vestigingen in Odessa, Kiev en Cochin (Kerala, India). Wat voor Cochin opgaat geldt niet voor Tier 1 steden, maar de salaris verschillen tussen Oekraiene en India zijn substantieel. Ik betaal de salarissen elke maand dus het is in mijn wereld een feit. Als ik Kiev met Cochin vergelijk hebben we het over een factor 3-4 verschil in salaris kosten. Ik kan me niet voorstellen dat Servie goedkoper is dan Oekraiene, dus ik denk dat daar hetzelfde geld. India is een waanzinnig groot land met 1.2 miljard mensen. Wat in Bangalore geldt, geld niet in Ahmedabad of Trivandrum, net zoals salarissen en kosten in Madrid niet hetzelfde zijn als in Parijs.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×