Managed hosting door True

'Bangladesh leidt uitstekende ICT'ers op'

 

Nederlandse ict-ondernemers in Bangladesh zijn tevreden over de werklust en het opleidingsniveau van de lokale ict'ers. De groeiende vraag naar ict'ers in het land stimuleert studenten voor een ict-studie te kiezen. Onlangs bezocht een Nederlandse ondernemersdelegatie Bangladesh om zich te oriënteren op de mogelijkheden van outsourcing.

De deelnemers aan de handelsdelegatie spraken onder meer met het Nederlands bedrijf Hawar IT. Dat zit al tien jaar in Bangladesh en is gespecialiseerd in onderhoud aan legacy-software. Directeur-eigenaar Cees Nieboer is vol lof over de lokale ict'ers. 'Bangladesh mag trots zijn. De mensen werken hard, zijn toegewijd en willen heel graag leren.'

Het land zit in de lift met een economische groei van 6 procent. Met een bevolking van meer dan 160 miljoen mensen is het arbeidspotentieel schier onuitputtelijk. Op dit moment studeren jaarlijks vijfduizend computertechneuten af aan de universiteit. Studenten kiezen hun opleiding voornamelijk op basis van carrièremogelijkheden.

Op de vraag waarom hij informatica is gaan studeren, geeft student Muhammad Amin bondig antwoord: 'There are jobs.' Talentvolle studenten vinden vaak vóór hun afstuderen al een baan die in verhouding veel geld oplevert. In Bangladesh verdient een groot deel van de bevolking minder dan één dollar per dag.

Curriculum

Directeur Mostofa Akbar van de Bangladesh University of Engineering en Technology (BUET) wijst op het voordeel hiervan. 'Door de carrièremogelijkheden kiezen de beste studenten voor een ict-studie.' De grotere technische universiteiten hebben het curriculum van hun technische opleidingen grotendeels één-op-één overgenomen van dat van de Amerikaanse topuniversiteiten. Een punt van aandacht is het gebrek aan praktijkervaring van de studenten.

Nieboer legt uit: 'Ze komen hier bij ons in het bedrijf en denken dat ze hun kennis van de modernste technologie kunnen gaan toepassen. Maar het meeste werk wat wij doen is onderhoud aan 'legacy': oude softwaresystemen die klanten niet vervangen zolang dat niet nodig is.'

iPhone

Veel Bengaalse ondernemingen schrijven software voor de iPhone, in de hoop dat één van deze applicaties een goudmijn blijkt te zijn. Dit opportunisme is ook zichtbaar onder werknemers. Voor alle bedrijven is het een grote uitdaging om het verloop laag te houden. Door de lage lonen is een overstap naar Europa of de VS aantrekkelijk. Cees Nieboer heeft een goede tip: 'Richt je op de groep studenten net onder de top en vragen sterk door naar motivatie en familiebanden. Anders dien je slechts als springplank naar Amerika.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3919994). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Nu alweer zo'n verhaal?

Het begint idd een beetje afgezaagd te worden...

Ik vraag me eigenlijk af uit welke koker al deze Bangladesh/Nepal/India jubelverhalen komen? Wie heeft er belang bij (lees: betaald dit blad ervoor) om zoveel verhalen te plaatsen?

De gemiddelde lezer heeft er niet veel aan, want die leest eigenlijk alleen maar hoeveel goedkoper het werk 'zou' kunnen wat hij/zij zelf doet.

Komt dit van de plaatselijke VVV van Bangladesh? De KVK van Nepal? Bij een advertorial zou ik graag ook zien wie de sponsor is...

De titel zou moeten zijn "Bangladesh leidt veel ICT'ers op".

In de tekst staat namelijk dat het gebrek aan ervaring het grootste probleem is bij deze IT'ers.
Om een uitstekende ICT'er te zijn, heb je werkervaring in diverse omgevingen nodig.

Kijk, dat zou het management ons dus het liefst betalen: één dollar per dag. En dan niet zeuren, krijgen ze in Bangladesh ook.

Wees gewoon eerlijk. Het gaat er helemaal niet om of er uitstekende ICT-ers worden opgeleid. Het gaat om loonkosten en in welke mate je ze een wurgcontract door de strot kunt duwen; niets meer, niets minder. Kosten, het gebrek aan sociale lasten, misbruik maken van sociale ongelijkheid en slavernij in een 21e eeuws jasje. Gelukkig gaan ze allemaal straks naar de hel en komen we dit soort lieden niet nog een keer tegen..

@Sure.

En om "Jullie moeten niet zeuren, want in de derde wereld zitten genoeg sloebers klaar om jullie werk over te nemen. Dus mond houden!"

Ik zou alle jongeren van nu willen adviseren om beslist GEEN informatica te gaan studeren! Je zou daar gek zijn.

Aub zeg. Als professionele hollandse bedrijven naar Bangladesh gaan outsourcen, dan stop ik met mijn vak!

1 dollar per dag. Ja, dan is ieder salaris natuurlijk "veel". Sorry, maar wat kan je daar nou voor verwachten? Een wijs spreekwoord zegt: "if you pay peanuts, you get monkeys".

Echt weer zo'n recvlameverhaal van iemand die daar het volste belang bij heeft. Jammer dat Computable zich daar iedere keer weer voor leent.

En in een ander artikel op Computable, afkomstig van Gartner, staan drie grote problemen met outsourcing naar Bangladesh gemeld:

1) gebrekkige infrastructuur;
2) bescherming van het intellectuele eigendom;
3) taalproblemen.

Kortom, er is nog een lange weg te gaan voordat je veilig kan outsourcen naar Bangladesh.

ik ga me omscholen tot kleermaker.

binnenkort zijn ze daar welvarend en willen ze toch goedkoop kleren hebben, nietwaar ?

@Marc W.
Nu moet je wel goed lezen hè.

Ze krijgen een baan die naar verhouding veel geld oplevert. Dus ze krijgen wel meer dan 1 dollar per dag.
Volgens Payscale tussen de 5000 en 10000 US dollar per jaar voor een Software engineer.

In Nederland ligt dat zo'n 5-6 keer hoger.

@Sure
Het is een wurgcontract als je 10 keer meer verdient dan de gemiddelde inwoner van Bangladesh?
Het gaat altijd om toegevoegde waarde voor de afnemer van ICT diensten
Als je geen toegevoegde waarde kunt bieden tov iemand aan de andere kant van de wereld zul je je baan verliezen.
Denk wel dat veel afnemers van diensten uit India (of Bangladesh) niet alle consequenties overzien van de outsourcing. Met name het aantal medewerkers dat toch nog in NL moet zitten.
Heb de laatste jaren vooral verhalen gehoord ovder de negatieve aspecten van outsourcing (communicatie problemen, verloop medewerkers, kwaliteit dienstverlening, veel meer mensen nodig zodat het uit eindelijk nauwelijks goedkoper is, enz.)


@DiRadical

Ja dat weet ik ook wel!! Schaaf je gevoel voor humor eens bij voordat je wijsneuzerig gaat reageren dat de ander nie ken lezen!

Overigens ooit samengewerkt met een paar Indiërs. Het ergste was dat ze constant afgaven op Nederland, terwijl ze volgens een of andere belastingmaatregel iets van duizend gulden, toen nog, minder belasting per maand betaalden. (En hetzelfde salaris hadden bruto hè.) En maar klagen, want ze moesten toch 100.000 familie leden te eten geven thuis, en India was zo arrum en zielijg...Ohhh. Nou zeg. Goh, outsourcing, andere cultuur, leuk joh!!

@DiRadical

Het argument 'toegevoegde waarde' staat hier helemaal los van. Als het om toegevoegde waarde gaat zijn er vanuit het verleden nog veel betere voorbeelden te noemen (ach, de VOC en zo). Het gaat hier m.n. om 'ethiek'; wat mag ik nog doen? Wat behoor ik te doen, wat is sociaal maatschappelijk aanvaardbaar, wat is goed of slecht? NL werkgevers zijn volledig op de hoogte van de misstanden aldaar, maar kijken bewust de andere kant op en zeggen telkensweer: "we moeten wel, ander doet een ander het...". Stuitend....

Overigens kun je niet alleen maar besparen, door iemand in een ander land een veel lager loon te laten betalen maar hem ook veel langer te laten werken....lees maar eens wie er en in China bijdragen aan de 6 miljard winst van Apple.

De site van Hawar IT ligt eruit, het onderhoud ligt zeker ook bij Bangladesh. Pay peanuts get monkeys

Kapitaal vlucht

Dit soort bedrijven zou hogere belasting moeten betalen daar en hier.

Vroeger was ik trots op eigen producten en kocht ik "Hollandse" tomaten etc.. dit soort bedrijven ik zou zeggen weg ermee, ik wil certificaten van 100% Nederlandse bedrijven met 100% Nederlands werkend personeel. Dit soort ziekelijke bedrijven spelen hier onder 1 hoedje met de belasting en spenderen het geld elders.!!!

Alleen Nederlandse ICT'ers die niets kunnen of willen hebben iets te vrezen. Ga altijd van je eigen kunde...

Rick, het overgrote deel van de Nederlandse ICTers kan weinig meer dan het installeren van standaardpakketjes of wat onzin bijeen klikken met visualstudio.
Dat soort lui komen echt wel aan een baan.
Voor lui die echt specialistische dingen doen is de spoeling veel dunner..... anderzijds, dat soort werk wordt uiteraard niet uitbesteed.

Verder ben ik het wel eens met de essentie van je verhaal.
Nu nog het management dat daarvan overtuigd moet zijn.

Wat Rick stelt is natuurlijk wel waar maar de meeste ICTers weten ook wel, dat ze zich moeten blijven bijscholen.

@Pascal:
"Rick, het overgrote deel van de Nederlandse ICTers kan weinig meer dan het installeren van standaardpakketjes of wat onzin bijeen klikken met visualstudio"

Vriendelijk verzoek om eens op te houden met deze gechargeerde onzin.

Dat jij 99% van de NL ICTers niet capabel of 'achterlijk' vindt, weten we nu wel.

EMC besteedt veel beheer en support uit aan genoemde landstreken. Met aardig wat EMC spullen in beheer heb je regelmatig calls te melden als het probleem complexer is dan bijv. Powerlink aan oplossingen te bieden heeft. Je krijgt daarbij steevast een Indier of zo als supportmedewerker.
De geboden oplossing is er altijd één uit Powerlink (tja, dat had ik zelf al uitgesloten), ze lezen de berichten niet goed (jump to conclusion), ze werken op andere tijden (kennelijk niet in ploegen) dus een vraag/antwoordsessie kan dagen duren, en dan het taalprobleem als je ze uiteindelijk dan aan de telefoon krijgt...
Nee, het werkt echt ideaal hoor en de meerkosten komen uiteraard uit een ander potje dan waar de besparingen in zullen terechtkomen.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.