Managed hosting door True

HP Nederland snijdt banen weg door offshoring

 

Technologiebedrijf HP schrapt in Nederland ruim 250 banen door het werk grotendeels over te hevelen naar een aantal offshorelocaties. Deze ontslagronde, die in september 2011 moet zijn afgerond, komt bovenop de in 2009 aangekondigde sanering. Hierbij gingen zo'n 760 banen verloren, eveneens grotendeels via offshoring. In zo'n twee jaar tijd heeft HP Nederland zo'n duizend banen weggesneden. Bij de Nederlandse vestiging van het Amerikaanse ict-concern werken ongeveer 3000 mensen.

De nieuwe reorganisatie is onderdeel van een langerlopend wereldwijd plan om het personeelsbestand in te krimpen en werk efficiënter en goedkoper te herverdelen. HP spreekt in een intern memo over ondersteunende functies waar geen direct klantcontact bestaat en waarbij het niet gaat om gespecialiseerd werk, maar om standaardwerkzaamheden.

Zulke functies worden naar offshore-locaties in lagelonenlanden overgeheveld (HP praat over 'strategic best shore locations'). In het interne memo spreekt HP over zo'n 154 banen, maar tegen de vakbonden is inmiddels het aantal van 273 genoemd. Volgens HP worden niet alle banen geoffshored maar verdwijnen er ook banen door efficiency- en organisatiewijzigingen.

Gerard van Hees, bestuurder bij FNV Bondgenoten, stelt dat HP al na de zomer van 2010 bezig is met het uitwerken van het nieuwe offshoreplan. Inmiddels zijn meer details uitgewerkt. De nieuwe ontslagronde moet aankomende september zijn afgerond. 

Volgens Afshin Towhidi, bestuurder bij CNV Dienstenbond, moest HP Nederland eigenlijk nog meer banen schrappen, maar is dit door de directie in Nederland tegengehouden. Hij zegt dat de meeste van de getroffen medewerkers inmiddels op de hoogte zijn gesteld.

Standaardwerk

HP schrijft in het interne memo dat de ontslagen vallen in de activiteiten bij de divisie IT Outsourcing Services rond Wintel, Midrange & Storage en Engineering. Op dit vlak bestaat er hevige concurrentie en HP wil de kosten verlagen en de werkzaamheden zoveel standaardiseren door werk over te hevelen naar offshore-locaties. Medewerkers die werken voor de klanten ABN Amro, RBS en Ahold vallen buiten deze sanering.

Verder zullen er banen verdwijnen bij het servicemanagementteam en de wereldwijd georganiseerde divisies Global Network Services en Global Information Security. HP stelt dat ook nieuwe banen worden gecreëerd om vanuit Nederland offshore-activiteiten aan te sturen. Details hierover ontbreken nog.

De dupe

Medewerkers die hun baan verliezen vallen onder het lopende sociaal plan. Daarin staan afspraken over een direct vertrek met ontslagvergoeding of een regeling voor het begeleiden van werk naar werk. FNV-bestuurder Van Hees stelt vast dat bij HP in Nederland in ruim twee jaar tijd zo'n duizend banen zijn geschrapt. Na de overname van EDS en de crisis is het concern wereldwijd fors gaan snijden in het werknemersbestand. In Nederland zijn er vanaf 2009 in eerdere ontslagrondes al zo'n 760 banen verdwenen.

Veel ex-EDS-werknemers zijn hiervan de dupe geworden, aldus Van Hees. Hij wijst erop dat EDS in vergelijking met de concurrentie geen grote offshore-capaciteit had. Moederbedrijf HP wel, onder andere via de Indiase dochtermaatschappij Mphasis en servicecentra in Oost-Europa en Latijns-Amerika. 'HP laat veel banen verdwijnen door het werk over te hevelen via offshoring.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3776972). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Volgens diverse andere artikelen is er behoefte aan minstens 15.000 nieuwe IT-ers de komende jaren in de Randstad... Toch?
M.a.w. deze onfortuinlijken zijn zo weer aan de bak, toch?

Of...zou het zo maar kunnen dat deze ontslagen mensen (het zijn nog steeds mensen van vleesch ende bloed) weer domweg gedumpt worden omdat ergens in verweggistan het voor een paar tientjes minder kan?
Want winstmaximalisatie en uitbuiting van je personeel schijnt nog het enige te zijn wat telt. :-(

Gewoon volwassen worden van de IT, deze beweging hebben productieprocessen al eerder gemaakt. Verandering is nu eenmaal een constante factor op deze wereld (gelukkig).

Nederlandse IT'rs moeten gaan wennen aan lagere salarissen en minder goede arbeidsvoorwaarden, gewoon betaald krijgen voor wat ze eigenlijk doen, en dat is niet meer of minder dan werknemers in andere takken van sport waar versobering allang gaande is.
In dat licht zijn alle reacties over de minder wordende lease regelingen ed het roepen van verwende kinderen die niet willen aanpassen.
Nou hier komt een verrassing, die versobering gaat door, en de IT'rs in NL zullen er aan moeten wennen!

HP lijdt al jaren aan het versoberen en het verschralen van de eigen organisatie. Je kunt eigenlijk nauwelijks meer spreken van een eigen (HP) organisatie want deze bestaat al lang niet meer. Ik weet dit uit eigen ervaring want ik zat bij de grote ontslagronde uit 2006. Wel ben ik gelukkig snel weer aan de slag gegaan. Nederlandse ICT-ers zijn dus helemaal niet slecht of niet meer gewild. Je moet alleen niet gaan werken voor een multinational als HP want ze voeren geen goed personeelsbeleid. Als het werk voor 10 cent per uur minder weg kan dan is je baan verdwenen. Zo is de redenatie. Mensen zijn de assets voor een bedrijf maar dan alleen als dit voor het bedrijf goed uit komt!

Ooit op vrij jonge leeftijd als high potentieel binnen de HP NL organisatie mijn carriere begonnen. Vorig jaar overgestapt omdat wat Hans2 zegt een verkeerd personeelsbeleid wordt gevoerd. De gemiddelde leeftijd bij HP is 55 jaar :) Het is allemaal slom en traag. Vanwege bovenstaande bezuinigingen daalt de kwaliteit van de dienstverlening. En klanten zullen massaal afhaken, omdat ze gewoon niet goed worden geholpen! Jammer want HP heeft veel potentie met hun nieuwe productlijnen, helaas is de dienstverlening prut. Alles wat onder de 30 is en bij HP werkt is wel talentvol en deze mensen worden dan ook door headhunters uit het bedrijf gehaald om voor andere (kleinere) organisaties te werken. Advies: koop geen HP aandelen :) Klanten willen kwaliteit !! btw de arbeidsvoorwaarden zijn ook vele malen beter bij mij nieuwe werkgever :)

Offshoring zal inderdaad verdergaan, en zal ook consequenties hebben voor de Nederlandse arbeidsmarkt. De business case zal over meerdere jaren gemaakt worden, en pas over 5 jaar zullen we kunnen concluderen of/dat goedkoop geen duurkoop is gebleken. Er zijn echter meer aspecten in de business case, dus (Hans2 en Michel) ik geloof niet dat dat dubbeltje lager uurloon het daadwerkelijke verschil maakt.

En Hans, ik geloof niet dat de lonen in de Nederlandse IT hoger zijn dan in andere branches en lager zullen worden. Er werken in de IT relatief veel WO en HBO afgestudeerden, en die verdienen nu eenmaal meer dan MBO'ers die in andere branches sterker vertegenwoordigd zijn. Ook in de toekomst zullen IT specialisten hoogopgeleid en schaars zijn, en dus relatief veel geld (kunnen) verdienen. Of je dat eerlijk/terecht vindt hangt af van je eigen salaris en politieke voorkeur...

Mijn advies? Zorg dat je zoveel mogelijk geld meekrijgt van HP, neem op een plezierige manier afscheid van de collega's die mogen blijven (die kunnen er ook niks aan doen, hebben veel minder vertrouwen in hun werkgever maar "moeten" wel verder) en maak van je nieuwe ervaring een kracht in plaats van een zwakte: je krijgt zowiezo meer kansen dan bij je huidige HP-baas.

En over een paar maanden staat HP weer bij de overheid te janken dat ze geen mensen kunnen vinden. "Overheid, mogen we alsjeblieft 1000 spotgoedkope arbeiders uit het oostblok halen?" En de overheid, die zoals altijd de oren laat hangen naar het bedrijfsleven, knikt gehoorzaam ja en geeft HP een moreel mandaat om de Nederlandse werknemer massaal te passeren.

En dae ontslagen werkman staat erbij en kijkt er naar.

Heb je helemaal gelijk in Eddy. Dit is nog alleen maar het topje van de outsourcing & offshoring ijsberg. Met de opkomst van Business Process Management en Business Intelligence begin van het milennium is het ook duidelijker geworden op welke diensten er bezuinigd kan worden en die volgens het lift and shift principe naar lage lonen landen te verhuizen. Ik begrijp het standpunt van de werkgever, de keuze is snel gemaakt voor iemand met dezelfde (of meer) kwaliteiten en kennis met een loonkosten plaatje dat 6 to 8 keer lager is. Niet alleen de IT lijdt eronder, maar ook administratieve diensten, telefonische diensten.

Outsourcing zal voor de komende 10-15 jaar een explosieve groei gaan meemaken waar vooral Zuid Oost Azie van zal profiteren. Maar daarna zal men ook hier gaan inzien dat local management op de lange termijn toch goedkoper is dan arbeidersfabrieken met 20.000-30.000 werknemers op 15.000 km afstand.

Ik zou zeggen, verkas naar Zuid Oost Azie, de vraag naar personeel met kennis van de Europese en Amerikaanse markt is enorm en misschien is het wel beter dan een uitkering of vervroegd pensioen.

Ah, daar zijn we weer met een van de ICT~Office leden die weer ICT-ers op straat zet (ok, neemt weer andere aan op een ander continent). Binnenkort weer een bericht op de site waar ICT~Office denkt een miljoen nieuwe medewerkers nodig te zullen hebben in Nederland in de komende tien jaar tijd? Hoe serieus nemen ICT~Office en de daar deelnemende bedrijven zichzelf eigenlijk nog? Laten we hopen dat de mensen die er nu uit worden gezet een goede plek weten te vinden buiten de ICT.

Een: Ontzettend dom om offshoring/zuid-azie de schuld de geven voor de bedorven sfeer om de werkgelegenheid.

Twee: IT bedrijven hebben dat gedaan om hun financiele positie (tijdelijk) te versterken/verbeteren*

En Drie: Aandacht moet zijn naar nieuwe skills voor diegene die hun baan Nu/of misschien later moeten gaan verliezen. Men heeft het over 250 banen, terwijl massa ontslagrondes zoals TNT(11K), UWV (4-9K) en nog meer diesnten in het publieke sector, dit kan groot gevolg hebben voor de wekgelegenheid.

Bijv. lees dit quote:

"Medewerkers die werken voor de klanten ABN Amro, RBS en Ahold vallen buiten deze sanering."...
totdat het contract niet wordt verlengd! Aub begin NU met deze medewerkers om nieuwe skillsets te leren. Zo creëer je loyaliteit, flexibiliteit en dan eventueel...Value.

HP, IBM, Microsoft, Cisco, etc. maakt gebruikt van offshore. Logisch wat dit bespaart heel veel kosten. Uitstekend geschikt voor standaardwerkzaamheden en softwareontwikkeling. Offshore in dienstverlening is niet mogelijk, dat doet HP alleen nog met support desken. De meeste klanten klagen steen en been. Goede account managers zijn hard nodig om de kwaliteit hoog te houden bij klanten.

Management in offshore is belangrijk. Daarbij moet je wel rekening houden dat alle kennis 'offshore' is en hier alles verdwijnt! Dat kan een groot risico zijn, omdat de uurprijzen snel stijgen in China.

Het geklaag is weer eens niet van de lucht. Ik ben het volledig eens met reaguurder Hans dat nederlandse IT-ers moeten gaan wennen aan versobering van de arbeidsmarkt.

In dat kader vond ik het wel weer frappant om te zien dat het artikel over de leasepolo's van Centric binnen no-time bovenaan stond met het aantal reacties...

Wake up and smell the roses.

Goh, zo'n plan hebben we bij Getronics ook. Bijna exact dezelfde aantallen, offshoring naar India etc.

Zelfde motieven en handelswijze, zelfde grote mond over "Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen", maar in de realiteit gewoon de winst maximaliseren en de kosten afwentelen op de belastingbetaler door werknemers te ontslaan en in een uitkering te jagen.

Maar goed, klanten krijgen waar ze voor betalen, dus dat wordt Indiasche kwaliteit......

@koekebakker en ander gelijk gestemden. Wat zeuren jullie nu steeds over versobering. De meeste ITers die ik ken (ben nu zo'n 12 jaar werkzaam in de IT) hebben heel normale lonen, waar het eerder onder modaal ligt dan er boven. Jullie hebben gelijk: de gouden bergen zijn voorbij in de IT, maar dat is allang het geval.

De jongere ITers hebben niet meer van die belachelijk hoge lonen, het is voornamelijk de oude garde waar dergelijke lonen nog voorkomen. Wat dat betreft begint het in de IT eerder de andere kant op om te slaan. Weinig betaald krijgen voor de meest waanzinnige werkuren.

Verder het hele offshore gebeuren, het zal best goedkoper zijn, maar zoals al meerdere mensen aangeven het gaat tenkoste van de kwaliteit. Ik ben niet in dienst van HP, maar ik ken ze wel en zo ook het voormalig EDS vrij goed. Sinds HP het voormalig EDS is gaan offshoren (want daar hebben we het hier eigenlijk over) heb ik de kwaliteit alleen maar hard minder zien worden. Vergelijk het met een baksteen die je oppakt en van 10 hoog naar beneden laat vallen.

Als laatste, iedere keer wordt gezegd dat het simpele massa werk wordt geoffshored, dat is absoluut niet mijn ervaring. De stel regel is meer: "Zogauw het werk remote te doen is, wordt het geoffshored". Dit resulteert alleen maar in een afbraak van onze (NL) eigen kennis. Een HP zal het een rotzorg zijn waar de kennis zit, maar voor de Nederlander blijft weinig over.

Totdat de betreffende offshore landen dit ook door krijgen en daar hogere lonen worden geeist en wij volkomen afhankelijk zijn geworden, maar dat is lange termijn denken wat veel bedrijven helaas weinig zin in hebben. Al hoe wel dit zou meer iets voor de overheid zijn het goedkoop binnen halen van buitenlanders bijvoorbeeld is gewoon niet nodig in de Nederlandse IT en het is dan ook belachelijk dat de overheid hier aan meewerkt door dit nu juist goedkoop en makkelijk te maken.

He leuk, nog een HansB op dit forum...
Ik ben het alleen niet helemaal met hem eens. In een aantal landen staan techneuten in een hoger aanzien dan in Nederland. Wiskundigen e.d. genieten daar nog een hoog aanzien en de programmeurs zijn dan ook van een zelfde of hoger nivo als hun Nederlandse collega's. Hun salarissen zijn in vergelijking met die van Nederlandse collega's ontzettend laag (Over 10 of 15 jaar is het salaris waarschijnlijk op hetzelfde nivo als Nederland) Dus het is waar dat er op het salaris bespaard kan worden. In vergelijking: in landen als Columbia of Turkije kun je voor een fractie van de kosten in Nederland al je drukwerk produceren. Waarom laten zoveel Nederlandse bedrijven toch hun drukwerk in Nederland produceren?

De meeste ICT projecten in Nederland zijn al zo complex gemaakt dat 80% over tijd en/of budget gaat en dat lost een ICT uit India of Rusland echt niet voor ons op.

@HansB, 14-02-2011 13:16, de IT bestaat niet alleen uit ontwikkelaars/programmeurs, maar je hebt ook systeem- en netwerkbeheer. Ik kan je verzekeren dat daar nogal ingeboet wordt op kwaliteit van de dienstverlening. Alhoewel ik ook genoeg klachten hoor over de ontwikkelaars/programmeurs in/uit India en daar schijnen toch wel wat knappe koppen rond te moeten lopen. Een heel groot deel is ook het gebrek aan communicatie en dan vaak ook het engels op de offshore locaties of liever gezegd het gebrek er aan.

Opvallend, dat menigeen hier nog niet de essentie van ondernemen kent, namelijk het minimaliseren van je kosten en het maximaliseren van je inkomsten.

Blijkbaar denken de meesten hier te kunnen teren op de zak van een verliesgevend ondernemer.

Apart.

Eind 2003 was ik de Sjaak bij HP. Ben ze er nog altijd dankbaar voor. Goede afvloeiingsregeling en kon binnen een maand uit drie banen kiezen. De markt is voor ict'ers nu ook niet slecht, ik wens degenen die eruit moeten succes. En dat zal vast wel lukken, ook al blijft het gevoel afgedankt te worden niet leuk.

@Nike, o zeker kennen wij hier met z'n alleen de essentie van een ondernemer/bedrijf. Deze zal inderdaad winst moeten draaien, want stilstand is achteruit gang en dat is uiteindelijk het einde.

Maar het gaat hier niet zozeer meer om een goed produkt neer te zetten met een gezonde winst voor het bedrijf, maar puur winst om de aandeelhouders tevreden te houden.

Ik ben dan ook bang dat de meeste winst naar de aandeelhouders gaat in plaats van te investeren in het bedrijf zelf. Maar dit is helaas bij alle grote bedrijven hetzelfde.

@ORM Ik ben bang dat je naast aandeelhouders tevredenheid vergeet dat er ook nog managers betrokken zijn wiens bonus afhing/afhangt van de offshorings-business case (ook al door Eddy hierboven genoemd). Die managers hebben ook nog een (eigen)belang bij de offshoring.
De businesscase die ze maken lijkt op basis van uurtarief zo mooi en aantrekkelijk te zijn.

Ik heb helaas nog niet mee mogen maken dat iemand na een paar jaar het aandurft, nadat de offshoring in gang is gezet, om de werkelijke opbrengsten te bepalen van die offshoring. Alles is al zo ver omgegooid, dat terugdraaien bijna onmogelijk geworden is, dus waarom die moeite nog doen?
Wat ik wel zie is dat de spraakverwarring in het hele ontwikkelproces toe is genomen (met alle vertragende gevolgen van dien). Communicatie gaat in voor bijna iedereen "een tweede taal". Cultuurverschillen maskeren die spraakverwarring nog eens extra ('is everything clear?' - 'yes yes'; en een dag of wat later komt een lijstje aanvullende vragen).
Wat ik ook zie is dat het aantal controle- en beheersmatige functies rondom die offshoring toe is genomen. Naast die ene geniale IT-er in India die het echte werk mag doen, zit er een hele waslijst van managers om het complex geworden proces te managen. En al die managers zorgen nog eens voor extra ruis in de communicatie.

En dan nog even on-topic (dwz over HP): Het verbaast mij dat in het artikel genoemd is dat Mphasis voorgesteld wordt alsof het altijd al een HP dochter was. Voordat EDS door HP werd overgenomen stond in de signature van Mphasis medewerkers nog "Mphasis - An EDS company". Dus zat Mphasis niet gewoon bij alles wat HP heeft overgenomen van EDS?

@Jan, je hebt inderdaad gelijk, dat komt er ook bij en;

quote:
En dan nog even on-topic (dwz over HP): Het verbaast mij dat in het artikel genoemd is dat Mphasis voorgesteld wordt alsof het altijd al een HP dochter was. Voordat EDS door HP werd overgenomen stond in de signature van Mphasis medewerkers nog "Mphasis - An EDS company". Dus zat Mphasis niet gewoon bij alles wat HP heeft overgenomen van EDS?

Dit klopt dus ook. Mphasis was inderdaad "an EDS Company".

@Nike
Inderdaad opvallend. Ooit begonnen organisaties een goede dienst te leveren door goed gekwalificeerde medewerkers, hier krijgen ze centjes voor.

Sommige draaien het nu om: Hoe kan ik zoveel mogelijk centjes binnen krijgen. Onder andere door mijn dienst zo goedkoop mogelijk te maken en zo goedkoop mogelijke medewerkers in dienst te nemen.

@koekebakker, 14-02-2011 8:28: Wat nou versobering? Wat wil je nog meer versoberen aan de salarissen en de arbeidsvoorwaarden van de Nederlandse ICT-er? De hoge lonen waar je aan refereert zijn er allang niet meer hoor. Sterker nog, voor een grote groep ICT-ers zijn die er nooit geweest. De mensen op de werkvloer. Die het werk moesten doen. Die de telefoon oppakten, zorgden dat jouw conputer het deed en ondanks alle shit bleven lachen. Maar die wel met een salaris van nog geen 1600,- bruto thuiskwamen (Centric)! Terwijl hele hordes mooipraters en belangrijkgezichttrekkers in hun consultantbakken om 4 uur alweer voor de file uit naar huis reden. Wat wil je daar nog meer aan versoberen?

Blij dat ik met pensioen kon toen HP EDS overnam.
Er zijn helaas in deze wereld twee soorten bedrijven, diegene die een goed product of dienst proberen te leveren en bedrijven die voor de profit gaan. Nu balanceren de eerste altijd op het randje van mogelijke overname vanwege hun lage reserves en hun intrinsieke waarde. De laatste bedrijven hebben cash genoeg om de eerste op te kopen en ze vervolgens proberen de meest winstgevende delen uit te melken en de rest te laten doodbloeden. Als je de historie bekijkt is dit gebeurt met onder andere Apollo Systems, Digital, Compaq, Loudcloud (Opsware) en vele andere en nu dus ook de erfenis van EDS.
Hierdoor ontstaan steeds minder kleine innovatieve bedrijven die levensvatbaar zijn en steeds meer monopolisten, die uiteindelijk de basisprijs kunnen bepalen, kijk maar eens naar producten van randapparatuur zoals harde schijven.
Als dit zou door gaat, verliezen wij dankzij de hebzucht van managers en bedrijven ons kennisniveau en ervaring en wordt het onmogelijk ons huidige welvaartsniveau te handhaven.
Al met al een heel slechte ontwikkeling, als je op deze wijze je concurrentie kapot maakt.

Over een aantal jaar doen wij de werknemers het andersom, dan gaan we het bedrijf offshoren door bij de Indiase giganten in dienst te treden. Bedrijven als TCS hebben al kantoren in Europa en het is mi slechts een kwestie van tijd dat ze een groot marktaandeel veroveren.

Siggy, je snapt het niet.
Jij bent dan in dienst en afhankelijk van een Indiaas bedrijf en overgeleverd aan hun nukken en tradities. Kijk eens wat er nu bij Organon in Oss aan de hand is.
Door dit soort onhandigheden zijn al heel veel mensen voor schut gegaan. Het mooiste voorbeeld is dat Paul McCartney, wegens een dergelijk onhandigheidje toestemming moet hebben van derden om muziek in het openbaar te spelen, die hij zelf gecomponeerd heeft tijdens zijn Beatle-periode en hier zelf rechten voor moet betalen.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.