Managed hosting door True

Sluiting dreigt voor Logica BPO in Leeuwarden

Circa tachtig medewerkers verliezen mogelijk hun baan

 

Ruim tachtig medewerkers van Logica BPO in Leeuwarden dreigen hun baan te verliezen. Doordat verzekeraar Aegon zijn outsourcingcontract met de ict-dienstverlener niet verlengt, overweegt Logica het kantoor te sluiten. Dit meldt CNV Dienstenbond.

CNV meldt dat Aegon zijn business process outsourcing (bpo-)contract met Logica per mei 2011 niet zal verlengen. Logica verricht sinds 2003 de administratieve handelingen voor Aegon Nederland, waaronder nieuwe inschrijvingen, adreswijzigingen en polismutaties. De dienstverlening vindt plaats in het BPO Shared Service Centrum Verwerking van Logica in Leeuwarden.

Meer onderhandelingen

CNV Dienstenbond heeft Logica en Aegon vragen gesteld over het aflopende contract en de mogelijke personele gevolgen. ‘Het is onduidelijk of er sprake is van overgang van onderneming of dat Logica kan zorgen dat er ander werk gevonden wordt', aldus de CNV-verklaring. ‘Er schijnen nog onderhandelingen te lopen met Aegon en een andere partij.'

Logica Nederland is als werkgever verplicht om te zorgen voor werkzaamheden in Leeuwarden. Volgens CNV zou de beste oplossing zijn dat de werknemers overgaan naar Aegon op basis van de Wet Overgang Onderneming. Of dit ook daadwerkelijk zal gaan gebeuren, is vooralsnog niet duidelijk.

Vertrekregelingen

Officieel heeft Logica het personeel in Leeuwarden niet ingelicht. Informeel zouden zij wel al te horen hebben gekregen dat hun werkplek op het spel staat, aldus CNV Dienstenbond. Mensen hebben hun cv al moeten indienen en personeel zou onder druk worden gezet elders te solliciteren. Ook moeten medewerkers zoveel mogelijk vakantiedagen opnemen van de dienstverlener. CNV zegt zelfs dat er in sommige gevallen al over vertrekregelingen wordt onderhandeld.

Dat het contract met Aegon op z'n einde loopt, mag niet verrassend zijn. Het concern kondigde begin 2010 aan dat het zijn rekencentrum weer ging insourcen, ten koste van HP. Reden hiervoor was dat Aegon wereldwijd een uniforme infrastructuur wilde realiseren met standaarddiensten. Eén van die diensten wordt vooralsnog door Logica gedaan in Leeuwarden. HP vervult nog wel het werkplekbeheer voor Aegon. Andere contracten zijn gesloten met HCL, Capgemini BAS en Mphasis.

Reactie Logica

Logica wil weinig over de situatie kwijt. Een woordvoerder bevestigt dat er ‘in de loop van volgend jaar een contract afloopt dat niet verlengd zal worden' en ‘dat er nog gekeken wordt naar verschillende opties voor het personeel'. De woordvoerder wil niet de naam van de klant noemen en zegt dat Logica nog kijkt naar de gevolgen van het aflopen van het contract. Het raakt in ieder geval ‘enkele tientallen medewerkers'.

Onlangs kondigde Logica Benelux-ceo Wilbert Kieboom zijn vertrek aan. Hij wordt per 2011 opgevolgd door de Ier Seamus Keating. Hij zei tegen Computable dat hij niet van plan is de regionale organisatie drastisch aan te passen. Groei realiseren is het motto voor 2011 en daarvoor heb je mensen nodig. Keating: ‘Ontslagen in de Benelux zijn niet aan de orde, al kan je nooit garanties geven.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3725988). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Hee wat raar. In het artikel van vorige week riep de nieuwe CEO nog: "Iedereen houdt zijn baan".
Je beloftes niet waarmaken na de eerste week van je nieuwe baan, priceless...

Arbeidsrechtelijk een interessante vraag. Als medewerkers al 7 jaar voor Logica BPO werken dan zouden ze toch ook breder inzetbaar moeten zijn dan alleen de werkzaamheden t.b.v. Aegon. Waarom moeten mensen dan direct vertrekken als een contract afloopt? Kennelijk geldt voor BPO medewerkers geen "bank" zoals consultants? Zitten er geen nieuwe BPO opportunities in de sales pijplijn?
De business van BPO lijkt zo meer op reorganisatiehandel dan op het echt uitbesteden van bedrijfsprocessen.
Triest voor de medewerkers die het hier betreft.

Soms moet je een duwtje krijgen om je carrière een nieuwe impuls te geven.

Als medewerker uit het Noorden wil ik het volgende kwijt.
Dat we het contract zouden kwijtraken was bekend en ook dat de gevolgen voor ons groot zouden zijn. Onze werkgever heeft hoog ingezet doot zoveel mensen bij deze opdrachtgever neer te zetten. Het gevolg is nu dat er op korte termijn geen vervangende opdrachtgever is voor ons (voor wie wel in de regio). Uiteraard krigen we mooie verhalen en beloftes, de realiteit zal helaas anders zijn.

Je zou haast gaan denken dat de buiten randstedelijke vestigingen van Logica allen 'single client' kantoortjes zijn. Uit oogpunt van risicospreiding is dat een zeer kwalijke zaak, met alle ellende van dien indien de klant elders gaat shoppen. Raar verhaal.

De betrokken medewerkers hoeven zich denk ik weinig zorgen te maken, bij overdracht van een outsourcing deal gaan de rechten en plichten over naar de partij die de activiteiten overneemt. Daar is een interessante uitspraak over in Londen werden EDS-ers IBM-ers.

Kwalijke zaak wat Logica management betreft. Over de rug van werknemers wordt dit inzet-planningsissue "opgelost". Ik vind dit nl. een taak voor planning van Logica om ruim van te voren te zien dat opdrachten eindigen en dat er nieuwe opdrachten gevonden moeten worden om werknemers weer in te zetten. Of gaat het hier om dusdanig specifieke "Aegon"-kennis, dat deze getroffen werknemers alleen daarvoor geschikt zijn? Hoe zijn die mensen dan bij Logica binnengekomen en waarom huurde Aegon ze dan in (tegen een hoger tarief, maar wel flexibel)? Dit zaakje stinkt.

"Kwalijke zaak wat Logica management betreft"

En jij denkt dat het Logica-management hier wakker van ligt?..

Dit is meteen een nadenker/ waarschuwing voor alle andere medewerkers bij "single_client" Logica vestigingen..

Get out before you get ditched..

Er is nog een optie; de nieuwe uitbestedingspartij neemt de Logica deskundigen over. Uiteraard onder begeleiding/bemiddeling van de vakbonden.

Logica is uitsluitend geinteresseerd in factureerbare uren tegen een bovenmarkt tarief. Logica en ATOS e.n dergelijke orgaisaties zijn gewoon uitzendorganisaties van schaars ICt-personeel. Elek maand zijn er weer honderden die bij de introductie denken dat ze een loyale werkgever krijgen.
Je persoon en je kunde, kennis en inzet is bij LOGICA volledig ondergeschikt aan de billingsmogelijkheden.
Ik klik dus elke e-amil van Logica e.d. om daar (weer) te komen sollicteren als schaarse ICT-er direct naar mijn trash-box. Logica succes in 2011 met een dergelijk personeelsbeleid.

Die gasten moeten als een speer de koppen bij elkaar steken en zich als nieuw bedrijf, of als een groep zzp-ers aanbieden bij Aegon. Is Aegon nog goedkoper uit ook.
En idd, een mooie nieuwe uitdaging voor de betreffende personen. Trouwens, binnen een half jaar gaat iedereen de toenemende vraag merken.

Tja, zeker weer een uitdaging voor de Professionals van Logica....

Zo zien wij weer dat het TOP Management van dit soort grote ICT bedrijven geen bal intereseert over 'hun' Human Capital. Slechts hun eigen capital (lees: bonussen) is veel belangrijker!

Who's next up in the North ???

Wat ontzettend Logica weer. Eerst schreeuwen dat je geen mensen kunt vinden en roepen dat je er honderden nodig hebt, maar bij het minste zuchtje tegenwind complete kantoren sluiten.

Voor diegenen die nu nog overwegen om daar te gaan werken, overweeg het nog maar drie keer! Logica is naast Getronics wel de laatste die mij voor een baan mag bellen. Ik laat me toch niet als een hond behandelen daar!

Jos, daar zal een relatiebeding wel een stokje voor steken denk ik.

De account managers van Logica werken blijkbaar allemaal in de Randstad...of er valt gewoon niet veel te acquireren in het Noorden des lands.

Maar om bij RV aan te aan te sluiten, dit is een belangrijke les voor sollicitanten bij 'buitenkantoren ' van (al dan niet ICT) bedrijven uit bijvoorbeeld Groningen of Limburg.

Inmiddels is duidelijk dat er niemand overgenomen wordt door AEGON. Diverse werkstromen worden en zijn in een hoog tempo terug genomen, dit terwijl Logica en AEGON nog in 'gesprek' zijn. Je vraagt je zo langzamerhand af, waar de 'gesprekken' over gaan............

Wat is hier nieuw ICT-specialisten en overigen uit de actieve menshouderij? Getronics, Logica, Atos, we zijn als werknemers slechts het middel om de aandeelhouders en commisarissen aan hun bonus en winst te helpen. Hoezo personeelsbeleid, hoezo sociaal, wat nou samen? Misschien moeten wij ook eens massaal de straat op gaan en de boel de boel laten. Geen facturaties, geen offertes, geen beursberichten.

@leduc:
Voorwaarde is dat we een oplossing vinden voor het probleem van staken als je toch al nooit bij je eigenlijke werkgever op kantoor aanwezig bent.

Wat is het nut van staken als de opdrachtgever contractueel in zijn recht staat? En van saamhorigheid in de ict-branche blijft meestal weinig over als het erop aan komt. Dan is het ieder voor zich.

Staken? Er valt weinig te staken als er een belangrijke klant weg valt. Je kunt beter het heft in eigen hand nemen en zelf aan je toekomst (al dan niet bij een andere werkgever) werken.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.