Managed hosting door True

Haagse Hogeschool zoekt usability-opdrachtgevers

 

Onderzoek security

De Haagse Hogeschool (HHS) zoekt applicaties, websites of andere digitale producten die door studenten van de minor 'usability expert' getest kunnen worden op de gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid. De hogeschool werkt hiervoor samen met Computable. Die ict-vaktitel werft de opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de publieke sector. Het bemiddelt hierbij tussen het onderwijs en het werkveld.

In de komende maanden (13 november 2017 tot en met 2 februari 2018) volgen zo’n dertig Communication & Multimedia Design (CMD)-studenten de minor Usability Expert aan De Haagse Hogeschool. In groepen van vier studenten worden verschillende vormen van usability-onderzoek uitgevoerd. Dit doen zij in hun eigen fictieve ‘usabilitybureau’. De deelnemers toetsen de gebruiksvriendelijkheid van verschillende producten, zoals een applicatie, website en/of ander digitaal product.

Om de professionele setting van het werken voor opdrachtgevers uit de praktijk na te bootsen, moeten de studenten hun projectgroepen beschouwen als een (fictief) usabilitybureau. Zij houden een website en/of blog bij, waarbij zij zich presenteren als usability-expert. Zij besteden hier aandacht aan de opdrachten waaraan ze werken, zoals voortgang en uitkomsten van het onderzoek. Deze content wordt ook op Computable gepubliceerd.

Bemiddelaar

Ict-titel Computable werkt sinds 2015 als bemiddelaar om opdrachtgevers voor de HHS-studenten te werven. In 2015 droeg Computable 32 opdrachten aan bij de Haagse Hogeschool, waarvan 23 daadwerkelijk in gebruik zijn genomen. Vorig jaar is de samenwerking geïntensiveerd. Sindsdien verzorgt Computable alle opdrachten voor de minor. In totaal werden 62 opdrachten van 56 opdrachtgevers ingezonden.

Ook dit jaar helpt Computable in de zoektocht naar nieuwe opdrachtgevers. Computable-hoofdredacteur Sander Hulsman: ‘Nadat we vorig jaar 62 opdrachten hebben binnengehaald, hoop ik dat we dit jaar nog meer cases voor de Haagse Hogeschool werven. Wel moet de hogeschool een keuze maken in het aanbod. Daarbij gaan zij voor de meest spannende, gave en innovatieve opdrachten. Ik ben benieuwd over welke zaken wij kunnen gaan schrijven.’

Drie typen testen

Voor de minor Usability Expert zoekt de Haagse Hogeschool opdrachtgevers uit zowel het bedrijfsleven als de publieke sector. De studenten kunnen een app, website, portal en/of ander digitaal product testen op de gebruiksvriendelijkheid. Zij kunnen drie typen onderzoek uitvoeren, die ieder een verschillende doorlooptijd of startmoment binnen de komende maanden hebben. Opdrachtgevers kunnen een voorkeur geven voor één of meerdere typen onderzoek. De Haagse Hogeschool oordeelt of dit type onderzoek aansluit bij de vraag of probleemstelling en of het product in aanmerking komt voor onderzoek.

  • Gebruikersbehoeftenonderzoek: De studenten doen onderzoek naar de kenmerken en behoeften van de gebruikers rondom de gebruiksvriendelijkheid van het product. Door inzicht te krijgen in deze kenmerken en behoeften is het mogelijk om een product optimaal te laten aansluiten bij de gebruikers. Het resultaat is een onderzoeksrapport met daaruit volgend een of meerdere personas (een archetype van een gebruiker). Deze personas kunnen tijdens het gehele ontwerpproces worden ingezet om zo tot een gebruiksvriendelijk product te komen.
  • Expert review: Aan de hand van erkende richtlijnen en de expertise van de studenten op het gebied van usability wordt het product geëvalueerd. Het resultaat is een adviesrapport met daarin de bevindingen en aanbeveling om tot een gebruiksvriendelijk product te komen. Indien mogelijk leveren de studenten een klikbaar prototype op van het verbetervoorstel van het product.
  • Usabilitytest: De studenten voeren aan de hand van een opgesteld testplan een usabilitytest uit met gebruikers van het product. Het resultaat is een adviesrapport met daarin de bevindingen en aanbevelingen om tot een gebruiksvriendelijk product te komen dat aansluit bij de behoeften van de gebruikers. Indien mogelijk leveren de studenten bij de usabilitytest een klikbaar prototype op van het verbetervoorstel van het product. 

Eisen voor opdrachtgever

De Haagse Hogeschool meent dat er een aantal succesfactoren te benoemen zijn om tot voor alle partijen waardevolle projecten te komen. De eerste daarvan is een gesprek om tot een debriefing van de opdracht te komen. De studenten gaan zelf aan de slag om met u de aangeleverde opdracht in een debriefing te vertalen waardoor aan het begin van het project voor alle partijen de details van de opdracht duidelijk zijn en deze worden vastgelegd. De Haagse Hogeschool verwacht dat u daarvoor de studenten minimaal eenmaal wilt ontvangen (of naar De Haagse Hogeschool wilt komen) aan het begin van de opdracht.

Daarnaast is toegang tot een testomgeving of een testaccount voor de live-omgeving voor een periode van enkele weken nodig. Het voorbereiden, uitvoeren en analyseren van een test en het rapporteren van de bevindingen en verbetervoorstellen heeft een doorlooptijd van enkele weken.

Het is daarbij belangrijk dat de studenten de mogelijkheid hebben om in contact te komen met de (mogelijke/toekomstige) gebruikers van het product. De studenten hebben een grote eigen verantwoordelijkheid in het werven van participanten, maar bij gebruikersgroepen die lastig door de studenten zelf te vinden of benaderen zijn vragen we de opdrachtgever hierbij te ondersteunen.

Verder zijn er een aantal momenten te benoemen waarop contact met de studenten gewenst is. De belangrijkste is een overdrachtsmoment als de rapportage wordt opgeleverd. Een gesprek over de conclusies en bevindingen die in de rapporten worden genoemd is voor alle partijen een waardevolle afsluiting. Tussendoor kan bijvoorbeeld contact over de opzet van de test en de eerste bevindingen uit de test nodig zijn.

Aanmelden?

Heeft u een product wat de komende maanden door studenten getest kan worden op de bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid? Meldt u zich dan uiterlijk 27 oktober 2017 aan door onderstaande gegevens te mailen naar Stephanie van der Meer van de Haagse Hogeschool. Na uw aanmelding worden de opdrachten beoordeeld op geschiktheid. Op basis van onder andere uw voorkeur voor soort onderzoek worden de opdrachten aan de groepen toebedeeld. De Haagse Hogeschool neemt contact met u op over het resultaat hiervan.

Contactgegevens

  • Naam bedrijf:
  • Naam opdrachtgever/contactpersoon:
  • Contactgegevens opdrachtgever/contactpersoon (minimaal e-mailadres):
  • In welke vorm en frequentie kunnen de studenten contact opnemen met de opdrachtgever/contactpersoon?

Gegevens over te testen product en gebruikersgroep

  • Naam product (en eventueel url):
  • Korte omschrijving product:
  • Is er een testomgeving/testaccount/testinloggegevens aanwezig (zodat bijv. een inlogfunctie getest kan worden)?
  • Wie zijn de gebruikers van het product?

Type en focus onderzoek

  • Naar welk onderzoek gaat de voorkeur uit?
    • Behoeftenonderzoek/expert review/usability test
  • Dient het gehele product/gebruikersgroep of een specifiek gedeelte van het product/gebruikersgroep onderzocht te worden?
  • Is er al een specifieke vraag m.b.t. de usability van het product? Zo ja, welke?

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met Stephanie van der Meer van de Haagse Hogeschool via 06-86 80 54 17 of e-mail.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6216482). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik lees onder "Expert review:" "Het resultaat is een adviesrapport met daarin de bevindingen en aanbeveling om tot een gebruiksvriendelijk product te komen.": het uitgangspunt is dat het niet gebruikersvriendelijk is en dat de studenten alle wijsheid in pacht hebben?

Beste Hans,

Een expert review zal inderdaad geen volledig beeld geven van de huidige 'staat' van gebruiksvriendelijkheid. Net zoals een usabilitytest met gebruikers geen volledig beeld zal geven. Een expert review bekijkt vanuit, op de case gerichte, usabilityrichtlijnen naar gebruiksvriendelijkheid. Binnen de expert review zal ook bekeken worden waar en hoe er in de huidige situatie wel aan usabilityrichtlijnen wordt voldaan en dat zal ook onderdeel zijn van het advies. De aanname, gebaseerd op jarenlang werken met opdrachtgevers in ons onderwijs, is dat er altijd verbeterpunten vast te stellen zijn op basis van veronderstelde usabilityproblemen door het niet juist of niet optimaal toe passen van usabilityrichtlijnen.

Vriendelijke groet,

Bram Reurings (Docent Usability in deze minor)

Beste Hans,

Een expert review zal inderdaad geen volledig beeld geven van de huidige 'staat' van gebruiksvriendelijkheid. Net zoals een usabilitytest met gebruikers geen volledig beeld zal geven. Een expert review bekijkt vanuit, op de case gerichte, usabilityrichtlijnen naar gebruiksvriendelijkheid. Binnen de expert review zal ook bekeken worden waar en hoe er in de huidige situatie wel aan usabilityrichtlijnen wordt voldaan en dat zal ook onderdeel zijn van het advies. De aanname, gebaseerd op jarenlang werken met opdrachtgevers in ons onderwijs, is dat er altijd verbeterpunten vast te stellen zijn op basis van veronderstelde usabilityproblemen door het niet juist of niet optimaal toe passen van usabilityrichtlijnen.

Vriendelijke groet,

Bram Reurings (Docent Usability in deze minor)

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×