Managed hosting door True

KPN ontkent afluisteren klant

Dit artikel delen:

Ict- en telecomleverancier KPN ontkent dat het de inhoud van dataverkeer van klanten afluistert. Het telecombedrijf meldt dat het mobiel dataverkeer analyseert op zaken als bestandstype, maar niet kijkt naar de inhoud van de berichten. Dat schrijft het bedrijf nadat tumult is ontstaan over de inzet van DPI (deep packet inspection). KPN gaat wel onderzoeken of alle regels met betrekking tot het bewaren van geanalyseerde data zijn nageleefd.

KPN meldde dinsdag 10 mei 2010 aan investeerders dat het bedrijf als een van de eerste telecomaanbieders DPI inzet om het gebruik van dataverkeer van klanten te analyseren. DPI is een methode om dataverkeer te analyseren. De methode is omstreden omdat het verder kan gaan dan de analyse van dataverkeer op bestandstype en routing (zender, afzender, poorten). Volgens experts kan met DPI het dataverkeer ook op inhoud worden bekeken.

KPN analyseerde het mobiele dataverkeer van klanten van dochter Hi. Daaruit maakte het op dat binnen minder dan een jaar tijd het gebruik van de applicatie WhatsApp met 85 procent is toegenomen. WhatsApp wordt gebruikt voor het versturen van tekstberichten en kan sms-berichten vervangen. De vraag is hoe de telecomleverancier achter die informatie gekomen is en of daarbij privacyregels geschonden zijn.

'KPN kijkt niet naar inhoud'

KPN ontvouwde 10 mei 2011 de strategische plannen tot 2015. Het bedrijf gaat extra geld vragen voor gebruik van internet op de mobiele telefoon en het gebruik van VoIP- en chat-diensten via internet op de mobiel.

KPN schrijft in het statement: 'Het voornemen is om het bellen over internet apart te tariferen. De techniek van DPI zou hier ingezet kunnen worden om facturering mogelijk te maken. Ook hier geldt weer dat er niet naar de inhoud van de gesprekken wordt gekeken, maar naar het soort data en de duur.'

Het bedrijf maakte ook bekend dat in Nederland de naam van ict-dienstverlener Getronics verdwijnt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

We hebben al uw brieven opengemaakt, maar we hebben echt niet gekeken naar de inhoud hoor!! Ze hebben hun ogen zeker half dichtgeknepen bij het analyseren...

Jammer dat je als klant niet kunt zien of je data door anderen is bekeken. Ik voorspel een enorme groei van anonieme en beveiligde VPN diensten..
ISP's zijn helaas steeds minder te vertrouwen.

Voor whatsapp is nauwelijks bandbreedte nodig met een realtime aspect. De enige reden om deze app tegen te werken is dat het sms bedreigt en dus inkomsten. KPN heeft geen enkel recht over de rug van whatsapp en de makers daarvan geld te verdienen, ze voegt nl. niets toe aan dit product en levert dus ook geen tegenprestatie voor het extra te betalen bedrag. Puur een kansloze poging om de inkomsten van sms veilig te stellen.

Voor voip achtige apps valt er nog iets voor te zeggen, aangezien daar bandbreedte en realtime aspecten een grote rol spelen. Kan KPN deze garanties geven, dan is het billijk daar een bedrag voor te vragen, er wordt dan immers een tegenprestatie geleverd.

KPN zal in het kader van DPI moeten aantonen dat zij niet naar inhoud kijken, maar alleen naar format/profiel. Zolang ze dat niet kunnen aantonen dienen ze er in het belang van de klant niet mee te werken en daar zou de overheid eisen aan dienen te stellen middels een mogelijke uitbreiding op de telecomwet.

Een goed voorbeeld hoe "grote" bedrijven innovatie de kop in proberen te drukken als die niet van hunzelf afkomstig is.

KPN kan beter kijken op welke plekken in de markt zij nog wel waarde kunnen toevoegen voor de klant (de klant staat immmers voorop, getuige de laatst berichten van Eelco Blok).

Waarschijnlijk nog niks geleerd van het platenbazenfiasco en distributie van mp3.

@JW. Wat een onzin. Ik ben geen fan van KPN maar wat ze doen is niet in een brief kijken maar kijken of wat je stuurt een brief is of een postpakket. Daar willen ze vervolgens verschillende tarieven aanhangen. Het gaat in marketing niet om wat iets kost maar wat de waarde is voor een klant. Vandaar economy en businessclass etc.

Om te zien of iets een brief of een postpakket is, hoef je het niet open te maken. Wegen volstaat.

@Michiel. Klopt, dus wel even uit het bestelwagentje halen om te kunnen wegen maar niet openen. Da's precies wat KPN doet. Niks mis mee volgens mij.

@Michiel,

jammer is dat datapakketten geen gewicht hebben. Om te zien of data op poort 80 html of voice is, moet je echt de inhoud inspecteren, en dus in de pakketten kijken. Vandaar ook "Deep Packet Inspection".
Daarmee kunnen ze dus alles lezen, inclusief wachtwoord voor email en FTP.
Je privacy ligt dus op straat.

@JP dit is niet wegen, wegen is om door te belasten kwa gebruik. Zo mag je gerust iets kleins versturen als brief en is een grote brief een pakket. M.a.w. TNT kijkt niet naar de inhoud alleen hoeveel je de dienst belast. Dit doen de service providers nu al je betaald immers per bandbreedte

KPN gaat kijken naar de inhoud en zegt dan er zit een USB stick in die brief dus is het een pakketje.

Het 'wegen' van versleutelde/beveiligde informatie kan niet plaats vinden omdat er niet aan de randen van het pakket kan worden gezien wat de inhoud is. Dit zijn systemen die versleutelde verbindingen kunnen ontsleutelen om vervolgens te constateren dat iemand voip gesprek voert o.i.d.. Wisten jullie overigens dat bij Telfort behalve skype en VoIP verkeer ook Push-mail niet mag met het data abonnement voor gsm? En dat terwijl alle managers van bedrijven hun mail overal en nergens op deze manier lezen...

Tuurlijk ontkennen ze dat. Ze kunnen nu niet gaan vertellen dat ze onze datastroom monitoren.

Jammer alleen dat die ene topman, Marco Visser, letterlijk heeft verklaard dat ze dat wel kunnen. De strafbaarheid zit hem namelijk niet in of je ook daadwerkelijk data afluistert, maar of je dat mogelijk hebt gemaakt. Dat is het criterium.

‘Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk’

Het punt is ook dat het niet uitmaakt of je zegt niet in de datastroom zelf te kijken. Het feit dat je het kan en mogelijk hebt gemaakt, is al een strafbaar feit. Het is precies hetzelfde als de postbode die een brief aan jou gericht openmaakt om te lezen of de aanhef ook wel aan jou is gericht, en vervolgens plechtig belooft verder niets van de brief te zullen lezen. Dat gelooft ook niemand. In een tijd waarin informatie van levensbelang is zal KPN dit zeker niet nalaten, als zij daarmee hun commerciele voordeel kunnen doen.

Tijd voor aangifte tegen KPN lijkt me. Ze kunnen immers ook mijn gebruikersnaam, wachtwoord en TAN codes van het internetbankieren langs zien komen. Daarmee hebben ze bewust een onaanvaardbaar groot risico voor mij gevormd.

Overigens geldt precies hetzelfde als je klant bent van Telfort of Hi, dat zijn immers juridisch volle dochters van KPN en die rennen over precies hetzelfde netwerk.

Het zou jullie netjes staan als jullie deze link zouden laten staan, Computable, dat is immers in ieders belang.
https://www.bof.nl/2011/05/12/zo-doen-kpn-abonnees-aangifte-tegen-afluisteren-mobiel-internet/

@JP. Jouw vergelijking klopt ook niet. Want aan de buitenkant ziet bij IP verkeer alles eruit als een pakket (en het weegt evenveel). Het zal wel open moeten om te zien wat de strekking is en dan: hoe wordt gegarandeerd dat men de inspectie tot een oppervlakkige beperkt?

Er zit nog een probleem. Whatsapp wordt snel genoeg aangepast of krijgt een variant. KPN zal voortdurend toepassingen moeten volgen om te kijken of die hen teveel beconcurreren en vervolgens willen besluiten die ook te blokkeren. Dat betekent dat in de voorwaarden van je contract zoiets komt te staan als: "als KPN besluit dat een vooralsnog gratis applicatie ook een concurrent is, mogen wij die zonder verdere overeenstemming met u in rekening gaan brengen".

Affijn, het biedt een mooie kans voor kabelaars die nu alles op IP basis doen. Voor hen is mobiel nog een uitbreiding van het pakket en verliezen ze dus geen inkomsten als ze (uitsluitend?) IP based mobiele telefonie en berichtenverkeer toevoegen aan hun alles-in-1 pakketten.

Een interessante misser in de communicatie van KPN. Als ze in hun eerste uiting duidelijk hadden gemaakt wat ze wel doen en vooral ook wat niet, was dit circus niet ontstaan. Nu hebben ze de schijn tegen zich. Privacy is hot, dit was te voorspellen.

Ik vind het ronduit belachelijk dat KPN überhaupt zou mogen inspecteren wát voor data ik gebruik.
Het feit dat ze er überhaupt een analyse op loslaten is volgens mij toch al een schending van mijn privacy ?
Indien KPN of enig andere ISP vind dat zij niet meer uit de kosten kunnen komen door afnemend gebruik van traditionele voice en sms, dan kunnen ze gewoon limieten stellen op het dataverkeer of een prijs per MB rekenen ongeacht het type data.

De naam zegt het al jaren. KPN=Kan Practische Niets.
Loopt al jaren achter de feiten aan.

DPI is juist bedacht om brieven van brieven te kunnen onderscheiden en niet brieven van pakketten. Je zult dus in de ip-pakketjes moeten gaan kijken om vast te stellen dat het pingchat of whatsapp is. Daarmee hoef je nog niet persé de letterlijke tekst te zien, maar kun je aan het patroon zien of het om pingchat of whatapp gaat. Ga voor de gein maar eens Wireshark loslaten op een voipgesprek. Je kunt dan ieder pakketje los bekijken en wellicht herkennen als onderdeel van voip, maar je kunt er ook het hele gesprek weer mee reconstrueren en met name dat laatste is zorgelijk. Wat doet en kan KPN wel en niet?

Whatsapp gebruikt gewoon https. Da's aan de ene kant maar goed ook, want dan KPN gelukkig niet meegluren naar de inhoud. Aan de andere kant klopt daarmee hun statement niet waarin ze beweren dat ze alleen maar naar het soort pakketje kijken. Ze kijken dus ook echt wel waar de pakketjes naar toe gaan.

KPN levert infrastructuur en diensten. Voor afgenomen diensten wil ik betalen. Voor infrastructuur ook. In het laatste geval is dat euros per byte, zonder dat iemand hoeft te weten wat die bytes inhouden. Als KPN niet op diensten weet te concurreren, dan kost ze dat geld. C'est la vie. Over een aantal jaren is alles VOIP en is SMS verleden tijd, zoals de fax, de lp, de cd, de stoommasjien. Stuiptrekkingen!

Overigens weten we als consument ook niet echt goed wat de makers van apps als whatapp en pingchat precies met de berichten (kunnen) doen. Dat geeft nog een extra complexe dimensie aan privacy schending, omdat de apps buiten het netwerk van de telecomproviders gaan.

Ik ga al mijn KPN geralateerde contracten opzeggen!! ik hoop dat meer mensen volgen, want dit is echt absurd.

Toevallig is het Nederlandse leger ook zakelijke klant van de KPN en wordt de DPI door het Franse bedrijf Alcatel uitgevoerd.
Dus effectief wordt er gespioneerd en daar staan wel wat hogere straffen op dan hierboven aangegeven.

Voor andere zakelijke klanten kan dit ook betekenen dat zij mogelijk slachtoffer van Franse bedrijfsspionage kunnen worden.

Volkomen terecht dat providers kijken naar het gebruik van hun netwerken. Uiteindelijk moet het business model levensvatbaar (profitable) zijn en horen niet-gebruikers van de gratis diensten, niet op te draaien voor het gebruik dat anderen daarvan maken. Het zou onlogisch zijn om de kosten dan maar over alle gebruikers om te slaan.

Ik verstuur datapakketjes en ik verwacht van mijn provider dat hij de pakketjes ongeopend doorstuurt. Ik wil zelfs dat de pakketjes ongeopend op de bestemming arriveren. Nu ik weet dat de pakketjes tijdens het transport geopend worden is mijn vertrouwen in de provider geschaad. Ik zal nu alternatieven moeten gaan zoeken om de pakketten te versturen. Dat wordt dus een andere provider of ik moet de pakketjes gaan verzegelen c.q. coderen.

Deze hele idioterie is trouwens ronduit belachelijk. KPN zegt nu dat ze in de pakketjes gaan kijken om de waarde van die pakketjes te gaan bepalen. En dan lees ik ook nog reacties van mensen die dat zommar accepteren en zelfs goedkeuren. Die mensen kun je in twee groepen verdelen. De ene (kleine) groep zijn commerciele medewerkers van KPN die zijn gehersenspoeld door hun organisatie. De andere groep bestaat uit onbenullen.

Grappig dat we ons wel druk maken om de inhoud van sms verkeer en we doodleuk wel Hotmail, Gmail, Yahoo mail gebruiken dat al jaren wordt gefilterd.

KPN ga lekker je gang, Big Bro is already watching us!

@Wouter. Je hebt gelijk. Maar dat wil niet zeggen dat we maar moeten blijven slikken.

@Wouter: dat staat bij die diensten dan ook in de voorwaarden. Naar mijn mening heeft KPN dat nog niet in de voorwaarden staan.

KPN, en andere providers kunnen zich juist profileren door er voor te zorgen dat in eerste instantie de netwerkkwaliteit tip top in orde is. Om dat in orde te krijgen kunnen ze maatregelen nemen zoals voip extra belasten, omdat dat nu eenmaal veel bandbreedte op realtime niveau slurpt.

Maar chatdiensten? Let wel, een gemiddelde html site vergt meer brandbreedte dan een verstuurd whatapp berichtje (afgezien van de Mb's aan plaatjes etc.) en toch hoort het binnenhalen van htmldata bij het standaardtarief van een internetdienst op mobiel. KPN snijdt zichzelf in de vingers, immers apps gaan trucjes uithalen om zichzelf als saai en standaard te presenteren, hetgeen waarschijnlijk meer pakketjes tot resultaat leidt en dus nóg meer bandbreedteverbruik.

Vergelijk het met het file probleem: gaan we sneller internet op mobiel krijgen door "rekeningrijden" of compenseert KPN het verlies op sms/mms zonder daadwerkelijk iets toe te voegen/verbeteren aan snelheid?

@JP er wordt niet gekeken of je een postpakket of een brief verstuurd, er wordt gekeken of je een liefdesbrief of een verjaardagskaart verstuurd. En daarvoor zul je toch echt in de envelop moeten kijken.

Maar de telecomsector is niet één-op-één te vergelijken met de postsector. Er wordt nergens in de wet expliciet briefgeheim op elektronische communicatie, van de andere kant heb je wel recht op privacy op basis van de Nederlandse wet.

Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Ik snap al deze comotie niet, als je niet afgeluisterd wil worden verstop je gekluisert in een woning. Zodra je het internet op gaat op welke manier dan ook gooi je je eigen informatie te grabbel. Of je het nu versleutelt of niet. Om van A naar B te komen kun je wel 100 man in de middels plaatsen zonder dat iemand het in de gaten heeft. Blijf dan van het internet af, kan je ook niets gebeuren. En zeur dan niet weer over een provider. Als of al die andere providers, die niets zeggen, stil blijven zitten.

Bottom line is dat KPN niet innovatief bezig is geweest in de afgelopen jaren en altijd maar achter de feiten aangehobbeld heeft. Smartphone’s zijn nou niet bepaald nieuw en een simpele trend analyse had de stijging aan bandbreedte vraag en dalend SMS verkeer duidelijk in kaart gebracht. In plaats van op deze trends inspelen hebben ze het te druk gehad met reorganisatie op reorganisatie en het pappen en nat houden van Shareholders.

Dit soort impopulaire maatregelen om wat centen terug te halen schiet vele klanten en niet klanten in het verkeerde keelgat. KPN gaat hiervoor bestraft worden. Je ziet het al terug in de beurskoersen. Het zou me niets verbazen als over een korte periode, na de “afslanking” en het opheffen van de merknaam Getronics opeens Telefonica op de stoep staat. KPN wordt een steeds interessantere overname kandidaat.

Mijn Hi Abbo wordt aan het eind van de contract periode i.i.g. stop gezet bij deze provider.

Veel bedrijven gebruiken "DPI" in hun firewalls, anders is het onmogelijk om bijvoorbeeld zelf geïnstalleerde browsers te blokkeren.
Ook in het geval van bijvoorbeeld Skype en HyvesChat wordt gekeken naar de user-agent string.
Dat dit tegenwoordig "Deep Packet Inspection" heet, maakt het niet nieuw. Microsoft ISA kan dit al meer dan 10 jaar.

En nee, het is niet nodig om te zien wat gebruikers zeggen tegen hun Skype/Chat partners, het gaat alleen om de user-agent string.

Zou KPN dit ook hebben gedaan voor het merk XS4All, dat zich juist laat voorstaan op het belang dat zij aan privacy hecht? Zo nee, hoe is de scheiding dan gemaakt? Want dezelfde infrastructuur wordt gebruikt.

De consument moet dadelijk dus extra betalen omdat er apparaten, software en mensen ingezet moeten worden om onszelf te controleren!
Had kpn dit echt niet zien aankomen? Is dat waar die top managers voor betaald krijgen? Als kpn dienstleverancier wil zijn, dan hadden ze zelf een whatsapp moeten uitvinden.
Zoals al is gezegd, voor data kan gerekend worden, evenals bandbreedte garanties, maar om voor specifieke apps te betalen zonder toegevoegde waarde....

Wie maakt er nu brieven open zonder naar de inhoud te kijken.
Hoe groter het bedrijf, hoe zwaarder wegen de leugens.
Hoe meer mensen KPN opzeggen, hoe meer ze het aan de omzet zullen voelen.
Het beste is dat dit soort bedrijven van het toneel definitief verdwijnen.

het is heel simpel.
1. Ik betaal voor internet op mijn mobiel
2. Ik verwacht dat KPN (en andere ISP's) als infra leverancier voor mijn internet niet mijn pakketjes opent cq analyseert
3. ISP heeft niks te maken met welke apps ik wel of niet gebruik !!! Gaat ze niks aan, ongeacht wat ik met een leverancier vd app zelf afspreek.

KPN zeurt niet of bandbreedte gebruik voor videodiensten zoals bijv. Youtube of uitzendinggemist, maar wel over gebruik van Whatsapp en Skype etc. hmm... hoe zou dat nou komen ?

Met dit pistool kan ik iemand doodschieten maar dat doe ik niet dus er is niets aan de hand dus ik kan er gewoon mee blijven zwaaien.

KPN begrijpt het wederom niet helemaal...

Je moet eens kijken hoe snel Marco Visser zijn slot veranderd als hij weet dat wij allemaal een loper hebben.

Waarom Marco? We doen er toch niets mee?

Ik zou graag tegen KPN en Vodafone optreden, door bijvoorbeeld aangifte te doen, of massaal over te stappen. Nu is overstappen in Nederland geen optie, want dan blijft alleen T-Mobile over, en die heeft naar mijn ervaring niet zo een goede dekking qua netwerk. Blijft aangifte doen over, weet iemand of er al een intekenlijst op het internet staat, of dat je je kan opgeven voor een gezamelijke aangifte? En zoja waar is dat dan?????????????????

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.