Managed hosting door True

KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet

Dit artikel delen:

Telecomaanbieder KPN gaat extra kosten in rekening brengen voor klanten die op hun mobiel gebruik maken van spraakdiensten via internet (voip) zoals Skype en tekstdiensten als WhatsApp. De diensten worden niet geblokkeerd maar er moet extra voor worden betaald. Dat maakte KPN-directeur Eelco Blok bekend tijdens de presentatie van de bedrijfsstrategie tot 2015. Ook zei hij dat de tarieven voor mobiel internet omhoog gaan.

Het zogeheten tariferen, zoals KPN de maatregel noemt, geldt niet voor bestaande abonnementen. De telecomaanbieder ziet zich genoodzaakt om kosten in rekening te brengen omdat de inkomsten uit telefoongesprekkken en sms-verkeer via het netwerk teruglopen door concurrentie van internetspraakdiensten en tekstdiensten. Die inkomsten zijn volgens de leverancier noodzakelijk om investeringen in het breedbandnetwerk te betalen en zo klanten goede dienstverlening te kunnen blijven bieden.

Het bedrijf investeert volgens Blok dit jaar 1,2 miljard euro in het netwerk in Nederland. In 2013 moet het breedbandnetwerk een snelheid hebben van 42 Mb/s.

Blok toonde een overzicht van het gebruik van telefoon, sms en internet. Het laat zien dat de maatregel om extra kosten in rekening te gaan brengen voor apps als WhatsApp en Skype is ingegeven door een daling van bellen, stagnatie van sms'en en de groei van het gebruik van internet.

Gebruik WhatsApp

Het gaat om cijfers van aanbieder Hi, onderdeel van KPN. De klantgroep bestaat voornamelijk uit jongeren. KPN ziet hun gedrag als voorbode voor de toekomst. In augustus 2010 gebruikte nog geen enkele Hi-klant Whatsapp, terwijl in april 2011 ongeveer 85 procent gebruik maakt van de mogelijkheid om tekstberichten te versturen via internet.

Blok maakte ook bekend dat de bedrijfsnaam van ict-dienstverlener getronics wordt omgedoopt in KPN.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Lekker dit.

Heeft KPN dan echt niet door hoeveel mensen gewoon niet hebben gedreigt met overstappen en weet ik veel wat?

Ik was ook wel geinterreseerd in een KPN abbonoment, maar ik ga nu dus echt bij de concurrent eentje halen.

Famous last words...... Hoe kan een provider anno 2011 nog serieus geloven dat de juiste reactie op nieuwe ontwikkelingen het belasten ervan is. Dat is toch een achterhoedegevecht? Nu WhatsApp en morgen...? KPN, wake up en zoek naar een beter business model. Nu lijkt het angstvallig veel op het management van Dilbert. In een strip is dat amusant, maar in de realiteit?

Wat is het toch een naieve club. Eerst jaren zitten slapen en nu maar roepen over WhatsApp en Skype. De bandbreedte die WhatsApp met tekstberichten inneemt is werkelijk minimaal.

Tegen de tijd dat KPN klaar is met aanpassingen, zijn WhatsApp en Skype er niet meer. Hebben ze trouwens al afspraken gemaakt met WhatsApp en Skype, ik bedoel Microsoft? Ik neem aan deze clubs ook mee willen profiteren van de toeslagen die KPN aan de burger door gaat berekenen?

Voor KPN is het devies om wakker te blijven en een club innovatieve mensen bij elkaar zetten die echt op de markt inspeelt en geen paniekvoetbal speelt.

In 1 woord; jammer.

Het is begrijpelijk dat KPN stappen moet ondernemen omdat de cashflow veilig te stellen, maar zoals vaker kiest KPN ervoor om te proberen de bestaande melkkoeien veilig te stellen ipv. met nieuwe, innoverende produkten te komen. Mobiele providers dreigen inderdaad "commodity players" te worden, maar in hoeverre hebben ze dit niet aan zichzelf te danken? WhatsApp is natuurlijk heel erg interessant aangezien SMS berichten en belminuten nog steeds veel te duur zijn. In ieder geval ben ik bang dat je met dit gedrag zal hier nooit uit zal komen.

Ik ben benieuwd hoe Europa (lees; Nelie Kroes) hier naar kijkt. Kosten in rekening brengen voor diensten die je zelf niet levert (= WhatsApp) past volgens mij niet helemaal binnen de visie van net neutraliteit. Maar wellicht zal KPN (zoals vaker) het proberen totdat ze op de vingers getikt worden.

Toekomst zal uit moeten wijzen of Eelco Blok erin zal slagen om van KPN een trendsetter te maken ipv volger. Als ik me niet vergis is hij een oudgediende bij KPN. Ik ben er niet van overtuigd of dat nou echt een voordeel is.

Nu maar wachten welke providers KPN durven te volgen. De kans is groot dat KPN als markleider de trend zet en dat anderen hierin toch meegaan om in ieder geval zo lang het getolereerd wordt de extra winst te graaien.

Hopelijk begrijpt Kroes waar de KPN kleuren in hun logo voor staan: je betaalt je blauw en ergert je groen en geel.

Hoe gaat KPN dit in het contract verwoorden. Alleen WhatsApp en Skype noemen? Of de verwoording zo algemeen maken dat ze er alles onder kunnen laten vallen? Dan zijn ze weer gedwongen om dat vanaf het begin actief te vervolgen omdat anders de rechter over een paar jaar zegt dat ze het wel kunnen vergeten omdat ze niet vanaf het begin alle bel- en textapps in rekening hebben gebracht.

Hoe weten ze trouwens hoeveel ik verstuur met WhatsApp? Gaan ze DPI gebruiken? En als ik de data gewoon versleutel?

Dit lijkt op iets dat in de directiekamer is bedacht, langzaam de organisatie in is gedruppeld. En af en toe staat er dan een technicus op die zegt dat dit eigenlijk niet kan, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Die kan niet tegen de druppels van management op. Dat zijn veel grotere druppels.

Helemaal eens met de vorige commentaren. Tijden veranderen en dit is paniekvoetbal.

Je moet in de basis regelen dat je concurrerende data abonnementen gaat aanbieden.

http://www.google.nl/search?q=ssh+tunnel+mobile

dit moet toch kunnen?

KPN voert al jaar en dag een defensief beleid tov productgen welke je met de mobiele telefoon kan ontvangen. NOS journaal - RTL nieuws - kan je (bijna)niet ontvangen. Ondanks een onbeperkt internet abonnement krijg ik de mededeling "onvoldoende bandbreedte". Inloggen op Hotspots heeft mij nog niet zolang geleden de opmerking opgeleverd, "U heeft Skype actief en wordt voor de komende 10 minuten geblokkeerd ...tussentijds kunt u Skype uitschakelen". Of woorden van gelijke strekking. Ben ermee gestopt en heb andere wegen hiervoor gevonden.

Heb hierover al berichten gehoord uit Brussel waar de providers op hun vingers gemept zijn over dit gedrag.
Maar zolang er geen grovere maatregelen getroffen worden met boetes waar deze providers echt AU op zeggen blijven ze gewoon doorgaan.

Uiteraard wordt er meer gebruik gemaakt van dit soort diensten en zal je ook moeten investeren in je netwerk. Wat ik niet terugzie is hoeveel er verdiend wordt aan het hele mobiele gebeuren.

Ik gok zo dat er een behoorlijke winst tegenover staat en dat de marge ietwat onder druk staat. Of de winstprognose of hoe je het ook wilt noemen. Ik zou als KPN gaan voor het MediaMarkt principe. Gewoon heel veel gaan afzetten tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Zeer betrouwbaar en goed netwerk, dus wat wil je als T-Mobile klant nog meer? Je kunt er ook de iPhone krijgen!'

Los van dit is het raar dat de 'onbeperkt' bundels al afgeschaft zijn en je dus 1Gb hebt. Dit koop je in, WhatsApp en Skype gaan ook om Bits & Bytes. Hebben ze dit dan niet goed doorgerekend? Doe dan weer onbeperkte bundels met de beperking dat VOIP diensten niet gebruikt kunnen worden.

En stap aub af van SMS. Wat een enorme melkkoe is dat zeg. Straks gaan ze ook een bedrag vragen per e-mail omdat dit het SMS verkeer negatief beinvloed. Oh ja, wil je het echt goed doen, dan moet je natuurlijk ook de DM messages van Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn gaan ondervangen en extra belasten. Lijkt me slim.

Maar, hoe zit het ook al weer met de privacy? Als ze bijhouden dat ik WhatsApp gebruik en ze moeten dat loggen voor de administratie, wat wordt er dan allemaal door KPN bijgehouden?

Nu ben ik Vodafone klant, dus ik hoop dat Vodafone inzet op iets meer innovatieve oplossingen. Speel meer met snelheden, verschillende databundels, maar ga aub niet knijpen in het soort gebruik. Je betaalt al voldoende als je buiten de bundel komt.....

Nu gaat het over het mobiele netwerk van de KPN. Is de volgende stap dan dat ze dit ook gaan doen met internet via adsl?

Ik heb zitten denken om mijn telefonie en internet samen te gaan brengen in 1 bundel vanwege de prijs, maar nu ze zo reageren ga ik dat niet doen en overweeg zelfs nu al om pver te stappen.

Dit artikel gaat over een gedeelte van het netwerkverkeer.
Volgens mij is het een inbreuk op de privacy als KPN gaat onderzoeken welk verkeer de gebruiker over het netwerk verstuurd en daaraan (financiële) consequenties verbindt.

Als trouwe HI-klant (lees: al 7 jaar aan een stuk), ben ik diep teleurgesteld in deze berichten rondom KPN.

In plaats van mee te gaan met de tijd, proberen ze de tijd stil te zetten. Hiermee win je geen extra klanten, dus ook geen extra inkomsten. Elk persoon die zich ook maar iets interesseert voor de ontwikkelingen rondom het gebruik van internet via mobiele telefoons, weet dat hij nu ver uit de buurt van KPN moet blijven.
Buiten dat kan ik, met mijn SPH diploma (wat dus totaal niks met technologie te maken heeft) nog wel betere oplossingen bedenken dan met de oplossing waarmee ze nu naar buiten komen. Zoals hierboven al genoemd is: wat dachten ze van verschillende vormen van internetabo's?
Nee joh, in plaats van even na te denken over de toekomst, staan we stil in het heden en gaan we dingen gewoon lekker duurder maken.

Waardeloze service als je het mij vraagt!

Geweldig! en gaan we ook voice gesprekken monitoren? Kost een gesprek in het Engels straks meer dan in het Nederlands? ...en als je lelijke woorden gebruikt krijg je extra kosten naar je kop geslingerd.
Kom op KPN. Je verkoopt data verkeer... zorg ervoor dat je dan een eerlijke MB prijs afgeeft. Het maakt dan toch geen bal uit of ik voice-bytes of web-bytes verstuur?
(en nee... ik zit niet te wachten op data betalen per megabyte, met een start 'tik' van 1MB)

-U moet extra betalen want u gebruikt uw mobieltje niet waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld is.
-Huh?
-Ja, want als wij door willen blijven gaan met het bieden van datgene waar uw mobieltje oorspronkelijk voor bedoeld is dan moet u gaan betalen voor die andere dingen die u met uw mobieltje doet.
-Maar ik neem alleen een verbindingsdienst bij u af!
-Dat klopt, en die is oorspronkelijk bedoeld voor bellen, net als uw mobieltje.
-En als ik nou alleen wil SMSen, Skypen, Twitteren e.d.?
-Dat is toch een soort van bellen, niet? Extra betalen dus.
-Is het dan niet handiger dat u alleen nog maar communicatieabonnementen aanbiedt? Dan kan ik zelf verder besluiten hoe en waarmee ik communiceer.
-Nee, dat vinden wij niet handig want ons bedrijf doet aan bellen. Als u via ons netwerk wil communiceren dan moet u bellen! Dus als u een abonnement bij ons heeft, van ons netwerk gebruik maakt en niet belt, maar wel communiceert, dan moet daarvoor extra betalen!!

Een abonnement bij KPN? never,nooit al bieden ze dat gratis aan.

Je bent niet verplicht een abonnement bij KPN af te sluiten alleen als ik KPN was zou ik niet meer voor die paar mensen nog zoveel geld in het netwerk investeren

Nou ik heb er maar 1 gedachte bij, laat ze lekker hun internet bundel houden. Kijken hoe lang ze dat vol houden.
Zo laten we ons toch niet behandelen.
Hoe is dit eigenlijk in het buitenland geregeld?
Zal microsoft blij mee zijn nu zij de gelukkige eigenaar van Skype zijn.Zal ze eens een mail sturen hoe zij er over denken.

Gewoon z.s.m. zorgen dat WhatsApp en Skype op andere manieren gaan communiceren. Iedereen over een beveiligde VPN-verbinding en versleutelen. Meer openbare WiFi hotspots zodat via reguliere internetverbindingen gebeld kan worden. Het gaat voorlopig louter over mobiel internet.

Moedig besluit! en de rest gaat volgen...

Tja, als je niet makkelijk overstapt, is de oplossing gewoon via je eigen of open wifi verbinding gebruik blijven maken van deze diensten, dan kan KPN niets in rekening brengen omdat je dit niet doet via het G3 netwerk, altijd weer een omweg... tot KPN het licht gaat zien.

Nog een leuke, off-topic maar toch, recentelijk bij de mac donalds in italie (rome) omdat ze daar open wifi verbindingen hebben, gaaf toch dat je met voip dan kan bellen? Mooi niet, bij de balie wisten ze te vertellen dat de provider kan zien dat je telefoon niet uit italie komt (sim kaart), en dat bij italiaanse wet is geregeld dat je dan niet gebruik mag maken van de opten wifi verbinding bij Mac.... huhhhh? Als ik een ander simkaartje zou kopen in italie dan kan het plotseling wel.... (wat heeft wifi nou met een simkaartje te maken, creepy!)

Lijkt me een sterk verhaal Snurkey, zoals je zelf al aangeeft hebben wifi en gsm weinig raakvlakken.
met je klaptdoosje en een headset kun je immers ook over wifi bellen.
Maar ja then again. als de mac medewerker echt wist hoe het zat, zou hij dan nog wel hamburgers staan te bakken ?

Tja, als je niet creatief genoeg bent als bedrijf om nieuwe diensten en/of behoeftes te creeren en alleen maar reactief tarieven kunt opschroeven op het moment dat klanten je bestaande diensten niet meer wensen af te nemen dan kun je alleen nog maar downhill gaan. Dit lijkt me een mooie kans voor nieuwe toetreders in de markt die dat vermogen wel hebben.

Inderdaad Pascal, als ik het zelf niet had gezien zou ik het ook niet geloven, de WIFI van mijn telefoon kon geen verbinding maken met het "open" netwerk.
Terwijl de "klapdoos" dat wel kan. rarara?
Toch handig van die Italianen, maar niet "open" EU minded.

Snurker en Mischa: wellicht kijkt men bij de Mac naar het mac-adres (sic!)! Aan de hand daarvan valt mogelijk af te leiden of het om een mobiel device gaat. Ik sluit overigens ook niet uit dat er wat hardware/software gegevens over en weer gaan waaruit blijkt dat je een mobiel device/smartphone gebruikt.

Pascal, lees dit artikeltje maar eens, "Wi-Fi in Italy"
halverwege de web-page:
http://www.lifeinitaly.com/travel/cheap-oversea-mobile-calls-italy
Klopt dus enigzins wat de "hamburger-flipper" zegt, toch geen domme jongen...

@Snurker,
Dank voor de link.
Er staat dat je moet registreren.
Tja met een databeest kun je natuurlijk wel dingetjes doen.
McDrek aan de schandpaal nagelen ? In Italie zal daar wel niemand van onder de indruk zijn.

@Pascal
Klopt, dank aan de smoes die italiaanse anti-terroristen wet heet, dus italiaanse simkaart kopen, je snoet laten fotokopieren, en voila, "open-wifi" access.
Nou ja, "open".... De italiaanse kas is weer gespekt.
Mogelijk moeten wij hetzelfde doen bij de italiaanse mobieltjes die hier komen? (maar zo zijn wij niet)
Wie weet is de EU in de toekomst "echt" open te noemen.
Groet & dank voor de reacties.

Nou dan ga ik nu al HELEMAAAL niet meer naar KPN, voorheen bekend als de beste Telecom club, nu als de duurste!

Chris,
KPN was de beste telecom provider toen wij nog toestellen gebruikten met een draaischijf en toen mobiele telefoons het formaat van een aktentas hadden.
Daarna zijn de concurenten die even goed presteren gekomen, en daarna ging het met KPN aleen maar bergafwaarts.

Nou Nou KPN lekker bezig hoor net een abbonement bij jullie afgesloten SPIJT dat ik heb!!! Hoe lopen je klanten weg?? Door extra kosten te gaan vragen voor Whatsapp en Skype wat heel Nederland onderhand gebruikt... Echt te triest voor woorden!!! Ben benieuwd of het plan gaat slagen??!!! Schijnbaar slapen jullie nog steeds jullie willen dat mensen gaan betalen voor die diensten als jullie dat echt door gaan zetten zullen jullie binnen de korste keren FAILLIET zijn want niemand sluit nog een abbonement bij KPN af!! En vind het helemaal erg, want mensen hebben ook een duur abbonement zoals ik!! en dan moet je voor die diensten gaan betalen?? ECHT NIET!! Pak ik me Andere telefoon wel om te Whatsappen hoor NO PROBLEMO!!!!

Ehh ik snap niet hoe ze er onder kunnen lijden? Minder sms-verkeer, nou en? Mensen met een databundel hebben dus ook een mobiele telefoon abonnement, en hebben dus vooraf al betaald voor die belminuten en sms'jes, ook al gebruiken ze die niet?

geld dit ook voor blackberry pin ??
en vanaf wanneer gaat het in ?

Als ze het spelletje zo willen spelen moeten ze dat zelf weten, maar mensen gaan toch geen Whatsapp meer gebruiken als bijna even duur wordt als gewoon sms'en..

Gelukkig heb ik Vodafone Blackberry abonnement en zijn ze daar een stuk meer op klanten gericht dan bij KPN, hopelijk gaat Vodafone hier niet zo ver in, want dan zeg ik ook vaarwel tegen Vodafone en ga ik weer prepaid.

De andere providers zullen vanzelf volgen.
Dat is Nederland, alles uitzuigen tot de laatste cent en wij domme hollanders nemen het nog ook.....

Iedereen kan wel lopen vitten op KPN , maar 1 ding is zeker ik heb altijd goed bereik en goede service. Ik ben al jaren klant en stap never niet meer over. Ben tevreden en al kost me het een paar euro, s meer ik heb wel kwaliteit. Het is logisch dat er geïnvesteerd moet worden aangezien iedereen massaal is geen internetten. Maar o wee als er geen goed bereik is of weer eens de zoveelste storing zoals ik zo vaak hoor bij andere providers daar zit je dan met je goedkope abonnement wat je uiteindelijk 3 euro bespaart maar weer een uur aan een dure klantenservice vast zit. KPN is het enige Nederlandse telecombedrijf en die moet ook Ned. Blijven. Ik zweer erbij!

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.