Managed hosting door True

IBM'er betaalt zelf voor internet op mobiel

 

Nederlandse IBM-medewerkers die graag internet op hun mobiele telefoon of smartphone willen, moeten deze extra kosten zelf betalen. IBM is alleen bereid te betalen voor internet op de laptop en niet voor internet op andere apparaten. Als de medewerker zelf voor de kosten van mobiel internet wil opdraaien, dan faciliteert IBM het wel.

IBM benadrukt dat het zijn medewerkers niet verplicht om internet op de mobiele telefoon te nemen. ‘Het is op vrijwillige basis', aldus een woordvoerder. 'Wij maken mobiel werken mogelijk, maar internet gaat bij ons via de laptop en de mobiele telefoon is er alleen om te bellen. Mocht je meer met je mobiele telefoon willen doen, dan is dat voor eigen rekening.'

Het IBM-beleid om mobiel te werken dateert van ongeveer tien jaar geleden. Toen was er nog niet op grote schaal mobiel internet. Nu internet op de mobiele telefoon of smartphone gemeengoed begint te worden, is het logisch dat ook werknemers hierom gaan vragen. IBM houdt echter vast aan het reeds opgestelde beleid en ontsluit informatie alleen via de laptop. Wel kunnen medewerkers e-mail op de mobiel ontvangen via Lotus Notes Traveler, maar ook hiervoor geldt dat eventuele extra kosten voor eigen rekening zijn.

Leaseauto

In september 2010 besloot IBM uit kostenbesparing duizend Nederlandse medewerkers hun leaseauto te laten inleveren. Deze beslissing leverde een stortvloed aan reacties op. Nederlandse ict'ers waren vooral verbaasd over de beslissing van IBM. Of de nieuwe beslissing ook vanwege kostenbesparingen is gemaakt, is niet bekend.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3729321). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Kijk dat is nu ook een goede manier om 'het nieuwe werken' volledig aan je voorbij te laten gaan.
Domme maatregel mijns inziens. Niet alleen bespaar je er bijna niets mee, de goodwill bij je medewerkers daalt. Evenals de productiviteit.

Toch mooi, als je dat belangrijke mailtje mist omdat je de laptop buiten kantooruren en in het weekend niet aanraakt en je geen mail op je telefoon mag van Big Blue.

Ik ben er als IBM'er heel bij mee. Werk mail wil ik niet de hele dag op mijn telefoon kunnen ontvangen. Er zijn momenten dat je ook rust wilt. En als het echt belangrijk is dan is bellen een kleine moeite.

Het staat er wel weer een tikje gekleurd op moet ik zeggen. Want dat men prive mag prive bellen op het toestel van IBM staat er niet bij. De regeling maakt het dus mogelijk om ook prive internet te krijgen op je telefoon. Dat je daarvoor wel zelf moet betalen vind ik niet gek. Je bent onderdeel van een heel groot contract, dus die paar eurotjes per maand zijn het niet. Het weegt niet op tegen de aanschaf van een prive abonnement.

En bij deze nieuwe optie zijn alle oude toestellen vervangen door geinige smartphones. Nee helaas niet de high tech apple dingetjes.. maar een simpele Nokia E71. Ik kan er alles mee, zelfs navigeren!

Thanks IBM

Wat boven het maaiveld komt moet omgehakt worden, de jaloezie naar een groot (en als een van de weinige in deze tijd) en succesvol ICT en Innovatie bedrijf is groot. Ook dit is weer erg gekleurd weergegeven net zoals de lease regeling. Wat ook jammer is, de inhoud klopt helemaal niet, ook hier weer hetzelfde als met de lease regeling. Men heeft op planeet Mars een klok horen luiden maar weet de klepel niet te vinden. Jammer dat er keer op keer niets aan brononderzoek wordt gedaan en dit soort niet correcte en stemmingmakende info op de toch goede Computable-site terecht komt. Ik houd het maar op de hollandse ziekte die momenteel heerst en de middelmatigheid van dit land moet verbergen.

Een slechte afsluiter van de Cumputable voor 2010, het jaar van de stemmingmakerij. De Telegraaf voor ICT nieuws.

@Hans, maar zoals IBM'er het aangeeft klopt het toch: je moet als IBM'er zelf betalen voor je internet op je mobiele telefoon. En dat is ook de kop van dit correcte artikel. Het komt er op neer dat je zelf moet betalen voor email op je telefoon. Kan een goed beleid zijn, maar raar is dat wel.

Ik ben juist blij met dit initiatief. Kan nu prive internetten op mijn telefoon. Doordat met deze actie ook de oude telefoon door een nieuwe is vervangen heb ik nu ook de beschikking over mp3 speler, radio en fotocamera (die ik uiteraard prive gebruik).
Dus prive betalen is geen enkel probleem.

Kip en ei. Reactief, kortetermijn en naïeve oplossing. In plaats van social networking en collaboratieve initiatieven te stimuleren mogen mensen 'eigen' dingen blijven doen op baas' tijd maar betaal het maar zelf.

Zolang focus niet is op productiviteit gaan zulke maatregelen niet helpen.

Ga op de LinekdIn en zie je Nederlandse (of Franse enz) professionals eigen bedrijfje hebben naast een 'day job' van IBM, Atos, CapGemini. Ze zijn helemaal niet bezig met hun werkgever, klant, toegevoegd waarde.



Men was allang opgehouden met zijn werkgever en dat is triest.

Is dit nu nieuws? Het kan natuurlijk zijn dat dit als een bom ingeslagen is bij IBM-medewerkers, maar als buitenstaander doet mij dit weinig en zie ik ook niet zo in waarom de wijde wereld dit moet vernemen?!

@Sourcing adviseur: ik zou haast denken, dat je reactie bij een ander artikel hoort. Je reactie slaat echt nergens op.

Mensen schijnen nog altijd te denken dat het verstrekken van een auto en telefoon uit filantropische overwegingen gedaan wordt. Bedrijven doen dat echter vanuit ZAKELIJK oogpunt. Zo kan iemand, die een auto krijgt er op rekenen, dat hij wel eens 3-4 uur per dag in de auto zal moeten zitten. En kan het verstrekken van een telefoon impliciet inhouden dat men je ook graag buiten werktijd wil kunnen bereiken.

Trouwens, een mobiel is inderdaad om te bellen.

@Ian, wat is jouw business case waarmee je aantoont dat dit beleid IBM juist geld gaat kosten in plaats van geld bespaart?

@Michel de Rooij, je laptop buiten kantooruren en in het weekend niet aanraken is toch je eigen keuze? Of wil je IBM daarvoor verantwoordelijk stellen?

@Hans, volgens jou zit Computable er dus naast. Hoe zit de smartphone-regeling van IBM dan wel in elkaar? Heb je iets toe te voegen aan wat IBM'er al heeft geschreven?

@sander je artikel is tendentieus en overdreven negatief:

quote:
Nu internet op de mobiele telefoon of smartphone gemeengoed begint te worden, is het logisch dat ook werknemers hierom gaan vragen.

klopt: daarom faciliteert IBM het ook. Waarom dan zo negatief?

quote:
Wel kunnen medewerkers e-mail op de mobiel ontvangen via Lotus Notes Traveler, maar ook hiervoor geldt dat eventuele extra kosten voor eigen rekening zijn.

Feitelijk onjuist. Alleen het internet abonnement wordt doorgerekend aan de werknemer

quote:
Of de nieuwe beslissing ook vanwege kostenbesparingen is gemaakt, is niet bekend.

Dit is een nieuwe regeling (die dus eerst niet bestond) waarin IBM faciliteert met (secured) software, nieuwe smartphones (nokia e71), support en de werknemer alleen het mobiel internet abonnement betaald. Dit kost IBM dus alleen geld, vermoed ik... Verder mag je als gezegd tot een bepaalde threshold prive bellen. Dus dat IBM dit nu voor het eerst faciliteert is niets meer dan een leuke geste en geen besparing


verder:
Als iedereen al een laptop heeft, met een internetvergoeding en een VPN verbinding, wat is dan de business case om op een mobiel je email te laten lezen? dan zet je je laptop maar even aan.... qua productiviteit verlies zal dat echt wel meevallen, die 5 minuten.... Dit is alleen een leuke gadget en wel handig. (Ik vind het wel mooi spul).

En over social networking:
weinig andere bedrijven dan IBM doen zoveel aan interne social networking. Sterker, kijk ff naar onze Lotus producten, ze zijn vrijwel allemaal bij ons eerst in gebruik genomen voordat ze als product op de markt zijn gezet. (waaronder dus nu ook ons eigen Lotus traveler).

@Kasper: Misschien wel, maar jou manager begrijpt precies wat ik bedoel.

Wat ik hier bedoel is: auto's, mobieltjes enz worden gegeven zodat je productief voor je werkgever bent. Met zulke maatregel gaan mensen explicieter niet aanwezig zijn voor de werkgever.

@sander: tendentieuze berichtgeving en feitelijk onjuistheden die niet past bij een vakblad als de computable.

IBM heeft een "NIEUWE" regeling voor het gebruik van mobiel internet op je telefoon. Eerst was er dus niks. IBM faciliteert nieuwe telefoons (nokia e71), secure software, support en server access. IBM vraagt alleen van de werknemer een bijdrage voor het internet. Dit is al bijna niks, want we zitten op een groot contract.

dus quote:
wel kunnen medewerkers e-mail op de mobiel ontvangen via Lotus Notes Traveler, maar ook hiervoor geldt dat eventuele extra kosten voor eigen rekening zijn.

is feitelijk onjuist. alleen internet abonnement is voor de werknemer.

quote:
Nu internet op de mobiele telefoon of smartphone gemeengoed begint te worden, is het logisch dat ook werknemers hierom gaan vragen.

klopt, daarom begint IBM nu hiermee. Waarom zo negatief?

en quote:
Of de nieuwe beslissing ook vanwege kostenbesparingen is gemaakt, is niet bekend.

kan ik wel beantwoorden: dit kost volgens mij IBM alleen geld. Alle medewerkers hebben laptop, VPN en internetvergoeding. Je start je laptop maar even op, met die 5 minuten opstarttijd/productieverlies krijg je nooit je business case rond. Het is een geheel andere case als je niet mobiel kan werken, maar dan kan al heel lang bij IBM...

Verder social networking: weinig bedrijven zijn zo ver ermee gevorderd als IBM. Kijk maar even naar onze Lotus producten, die zijn veelal gemeengoed voor intern gebruik. En Lotus traveler is dus nu de nieuwe telg...

Wat ontbreekt in dit eenzijdige verhaal is dat IBM sowieso een bijdrage betaalt aan medewerkers voor het gebruik van (privé) internetaansluitingen.

Als medewerker krijg je de vrijheid om zelf te kiezen of je die vergoeding besteedt aan extra superbreedband thuis of aan een combi met je mobiele internet en een eenvoudigere breedband thuis.
Zo kiest de ene medewerker dus anders dan de andere.

Als andere werkgevers meer betalen dan noemt de fiscus zoiets gewoon 'loon in natura'. Ik ben er (als IBMer) tevreden mee dat IBM niet meewerkt aan dit soort fiscale truuks. En zelf kom ik in elk geval gemakkelijk met de vergoeding uit de basiskosten.

Verder sluit ik me graag aan bij @Trueblue, want inderdaad is de hele Lotus software portfolio een fantastisch platform (en een voorbeeld voor de hele markt) voor nieuwe vormen van (samen)werken.

IBM een Anglosaksisch bedrijf welke miljarden winsten maakt dank zij de productiviteit van de medewerkers en dan bezuinigen op zo'n klein onderdeeltje als mobiel Internet?
Zelf heb ik het nieuwe werken volledig omarmd en ik moet zeggen, dat had ik eigenlijk al vele jaren eerder moeten doen.
Wat is hier eigenlijk de business case geweest?

Dames en heren waar gaat deze discussie over? We hebben het hier over 7 á 8 euro per maand voor de werknemer. Peanuts!

Het probleem is nog steeds de nieuwe leaseregeling. Aanstaande maandag vervalt de leaseauto voor de eerste werknemers van IBM. Hiervoor in de plaats komt een beperkte vergoeding. Dit is een bezuigingsmaatregel waarvan het effect verschilt per werknemer, maar natuurlijk pakt deze bijna altijd behoorlijk negatief uit.

Ik mijn kring van collega´s wordt het doorzetten van deze regeling ervaren als flink genaaid worden door je werkgever omdat je er netto veel op inlevert als je een goede auto wilt blijven rijden. Aangezien de besten als eersten overstappen naar de concurrentie met volledige leaseregeling (jahoor, die zijn er nog volop), snijdt IBM zich nu daarmee heel snel 10x harder in de vingers dan deze enkele euri voor mobiel internet.

Al dat geleuter over die arbeidsvoorwaarden kost al meer dan wat het allemaal bespaard heeft bij IBM. Heel veel mensen maken zich er druk om tijdens het werk en met die uurtarieven. IBM wees gewoon professioneel en zorg dat je mensen een telefoon, internet en een auto hebben met de gebruikelijke opties.

@Kaspar: Mobiele telefoons zijn alleen om mee te bellen... Misschien is de ICT niet jouw branche (althans, dat hoop ik dan maar...).

Verder is de impliciete verwachting van auto's en telefoons zo achterhaald... Misschien zou je eens bij andere bedrijven moeten aankloppen?

Ik denk dat je als werkgever juist in zaken als mobiel Internet moet investeren omdat daar de toekomst ligt.

In het algemeen wil je zo veel mogelijk faciliteren voor je werknemers, goede inverstering.

Maar wat me opvalt is dat ALLE berichtgeving in meerdere of mindere mate met negatief sentiment wordt gebracht. En of dat terecht is...

Stel, IBM vergoed een bepaald bedrag voor internetkosten voor hun medewerkers. In hoeverre kan je dan nog spreken van "zelf betalen" als medewerkers deze vergoeding gebruiken om hun breedband verbinding thuis een boost te geven?

En in het verlengde daarvan:
Als het risico op het missen van een e-mail ervaren wordt als "onverantwoord groot", dan kan die paar euro geen probleem zijn. Dan is het toch niet meer als een verzekering wat dat risico afdekt? En die "premie" kun je tot een minimum terugbrengen door je mail binnen te laten druppelen via GPRS.

Kortom, we leven in een wereld die gestuurd (en bestuurd?) wordt door de waan en perceptie van de dag. En daarbinnen vooral door angst en persoonlijk belang.
Misschien een idee om daar eens me te stoppen. En wat meer open te staan voor het algemeen belang, andere visies en andere invalshoeken voordat er een mening en een oordeel wordt gevormd.

Ik vind dit artikel een beetje overtrokken. De regeling van IBM is, mijn inziens, best wel zinnig.

-IBMmers hadden voorheen geen smartphone. Deze wordt hun nu gratis verstrekt door de baas.
-Telefonie (privé en zakelijk) met de smartphone wordt nog altijd betaald door de baas.
-Internetten op de telefoon betaal je zelf. Via een collectief abonnement ongeveer 7 euro per maand. Hier kan de medewerker voor kiezen. Als er een duidelijke "business need" is, betaalt de baas.

Klinkt in ieder geval als een betere regeling als bij Alcatel-Lucent waar,

- mobiel internet er niet bij tenzij 'business need';
- je je eigen smartphone in de winkel mag kopen;
- geen collectief abonnement;
- maar deels vergoeding voor internet en telefoon.

Zo slecht is de IBM-regeling dus niet.

Jeetje ik betaal mijn telefoon en internet nog helemaal zelf. Wat is er mis met duidelijke grenzen?
Geen mail over de telefoon betekent gestructureerd werken en niet telkens overal op elke sch..t van je collegas te hoeven te reageren. Heerlijk toch? Heel sociaal van IBM, ze gunnen hun werknemers nog enige rust.

'IBM Lotus Connections brings the collaborative power of social networking to your smartphone' is een veel gehoorde kreet binnen IBM. Vaak is bij een verkoop 'zien is geloven'; betekent dit dat IBM geen live demo's meer geeft? Social media is red-hot maar niet blue? De IBM Lotus Sametime-software zou juist een promotie kunnen zijn als medewerkers er gebruik van mogen blijven maken of is dit niet zakelijk genoeg?
Al met al is dit mijns inziens een besparing op iets wat IBM zelf in de etalage legt. Overigens was het destijds helemaal niet verkeerd om niet iedereen meer een leasebak te geven. Je moet toch ergens beginnen met bezuinigen ook bij het grote IBM? Beter dan werknemers ontslaan wat overal om ons heen gebeurt.

@ICT-er: Dat is de eigen keus, maar je mist het punt. Ik zie je niet de laptop overal mee naartoe zeulen, je mobiel wel (tenzij je er twee op nahoudt, privé en zakelijk; ook zoiets vorige eeuws).

Feit blijft dat in dit gedachtengoed je voor elk kanaal een eigen apparaat nodig hebt tenzij je zelf wilt betalen om efficiënter te kunnen werken.

-De smartphone wordt gratis verstrekt door de baas.
Nee hoor, de meeste IBM'ers hebben nog steeds een oud toestel. De smartphone waarover gesproken wordt is al lang niet leverbaar

-Telefonie (zakelijk en privé) wordt nog steeds betaald door de baas.
Tot op een zekere hoogte. Bij het versturen van tien sms'jes tegelijkertijd krijg je al vaak een waarschuwing.

Internet op de mobiel kan vooral een vervelend issue zijn in het buitenland. Dan kunnen de kosten enorm oplopen. Om discussie daarover te voorkomen kan ik begrijpen dat IBM er voor kiest om de werknemer de keuze te laten maken.

@Marnix. Je schrijft 'Wat ontbreekt in dit eenzijdige verhaal is dat IBM sowieso een bijdrage betaalt aan medewerkers voor het gebruik van (privé) internetaansluitingen.'

Dat is dus niet waar. Ook de internetvergoeding is door IBM afgelopen jaar afgeschaft. Je mag wel thuis werken maar draait zelf op voor de kosten van een aansluiting.

@TrueBlue. Iedereen heeft dan wel een VPN-verbinding, maar je vergeet dat niet alle klanten toestaan om via hun netwerk een VPN-verbiding met IBM te maken. Toch lastig als je even de meest recente versie van je agenda wilt raadplegen. Mijn klanten snappen er helemaal niets van wanneer ik niet in staat ben om ter plekke een datum te prikken. "... maar jullie verkopen tot dit soort systemen? Waarom gebruiken jullie het dan zelf niet?"

IBM hanteert de kaasschaafmethode als het gaat om bezuinigingen. Elke plakje is te dun om er stennis over te maken. Maar bij elkaar is het al een aardig stuk kaas geworden.

@frans
Bij mij werkt Lotus Sametime gewoon op mijn telefoon. Wil je het zien? Daarom zijn ze nu begonnen dit te faciliteren.

@michel
Iedereen heeft een laptop bij IBM: indien het zakelijk is, heb je een laptop bij je als IBM'er. Zo niet is het privé, en daarom betaal je zelf voor mobiel internet.

@feiten
Er was een redelijke run op, dus wellicht daarom nu op? Goede deal blijkbaar! Dat dit een pilot was met een beperkt aantal gebruikers is al bij de aankondiging medegedeeld.

Verder: moeten we het nu echt hebben over de al hoge thresholds voor privégebruik? Ik bel veel en ben nooit in de buurt gekomen. Uiteraard krijg je een waarschuwing als je sms-bommen gaat versturen...

Het is nog droeveriger gesteld bij KPN, je zou verwachten telecom dus de modernste mobieltjes, vooroplopen in de markt, etc...

Niets is minder waar. M'n vrienden kijken me raar aan als ik mijn toestel pak van ongeveer zeven jaar oud.
Zelf vind ik het niet erg hoor prima uitstekend, ze doen maar al dat nieuwerwetse gedoe, KPN is geen koploper en dat is misschien ook wel goed om te tonen, dat anderen verder zijn.

Mobiel internetten kan ook niet op zo'n stuk ijzer, maar ja mobiel internet dat waait wel over, over een paar jaar hoor je daar niets meer van. Over een paar jaar gebruikt iedereen ISDN en modems: thats the future.

IBM betaalt geen internetaansluiting thuis meer voor de werknemers sinds begin 2010. IBM gaar ook privégebruik van mobiele telefoons aan banden leggen. IBM gaat pensioen aan passen (versoberen). IBM gaat fors snijden in alle kosten, getuige een artikel op een website in de USA. IBM gaat alle mensen die een 3 en een 4 op hun PBC rating hebben ontslaan. IBM wil steeds meer ZZP'ers aantrekken voor werkzaamheden. Het was echt tijd om bij die tent te vertrekken.

Een echte IBM'er wil van tijd tot tijd kwijt zijn. Het management is zo slecht bij IBM dat ze dit niet eens merken. Probeer maar eens een IBM'er te bereiken, soort act of god. IBM is het museum van de ict-sector.
IBM, I-k B-en M-oe

Eerder dit jaar schafte IBM de internetvergoeding van 40 euro netto af. Leaseauto weg, internet thuis en nu ook via mobiel zelf betalen.
De zin 'beleid van tien jaar geleden' zegt genoeg. Hoezo flexwerken? Flexibiliteit komt steeds meer van maar één kant.

De deksel komt vanzelf op de neus, als de markt weer aantrekt. Veel werknemers zijn blij met 'spiegeltjes en kralen'. Neem je die af, dan gaan ze weg, de goede mensen het eerst.

Nog even en je moet je eigen bureau meenemen, stoel is ook handig. Om de flexplekkenterreur tegen te gaan, neem je gipsplaten mee. Ja, je maakt je eigen bedrijfje binnen de grote toko. Binding is zoooo 2005.

@Michel de Rooij, ik ben inderdaad nog van de vorige eeuw. Het mengen van werk en privé (zooo sixties) was toen al inefficiënt gebleken. Werk daarom liever 40 uur echt dan 60 uur half om half. Dat vindt de werk- en privé-omgeving ook.

Als de opdrachtgever / werkgever me in privé-tijd moet / wil kunnen bereiken, dan mag deze daarvoor in overleg met mij zorgen. Daarvoor zijn er zakelijke smartphones en laptops. De opdrachtgever / werkgever mag zelf uitrekenen of dat kan worden terugverdiend.

Versobering en het afnemen van dit soort kleine 'fringe benefits' geven de werknemer steeds meer een gevoel van onderwaardering en onbehagen. What's next? Met deze mini expense control zal de shareholders value heus niet toenemen. Sterker, wil IBM haar medewerkers de business uit-managen?

Wat is dit weer ontzettend Nederlands zeg!
Dit gaat ons als buitenstaanders toch helemaal niets aan? Waarom moet iedereen hier nou weer wat van vinden?
De enige die hier (vind ik) wat van moeten vinden zijn de medewerkers, de OR en het management van IBM.
Berichtjes met wat meer nieuwswaarde zijn wat mij betreft van harte welkom.

Wat is de waarde van dit artikel? Wat kan mij het schelen welke arbeidsvoorwaarden IBM heeft. Komt Computable straks ook nog met een overzicht van ict-bedrijven die een winterbanden-regeling hebben of iets dergelijks? Lekker belangrijk. Het is zeker komkommertijd op de redactie. Kom alsjeblieft in 2011 met relevant ict-nieuws waar wij niet-IBM'ers wat aan hebben.

Denk dat het wel sterk afhankelijk is van de sporttak waar je jezelf in bevindt; een operationele taak heeft nu eenmaal andere karakteristieken dan die van een constultant of sales. Dat 40 uur werken riekt overigens naar een 9-5 mentaliteit; met de huidige filedruk niet altijd even praktisch.

Michel de Rooij, fijn dat je het nu wel met me eens bent dat het om terugverdienen van het “nieuwe werken” gaat en niet om het gezeur van een paar euro’s meer of minder per maand.

Jammer dat je daarna een flauwe opmerking maakt over een 9-5 mentaliteit terwijl je niet eens weet wat ik doe en wat ik in het verleden gedaan heb. Anders zou je dat nooit geschreven hebben. Heb nooit een 9-5 baan gehad. Niet dat ik daar op neer kijk. Misschien zou je dat ook moeten doen. Dan kan je beter samenwerken.

Joh, als je je werk niet af kan ronden tussen 9-5 heb je wellicht te hoog gegrepen en ben je niet geschikt voor het vak.

@Henk jouw gedachte past helaas niet meer bij deze tijd. Ik wil mijn werk afronden van 11 tot 18u en van 22 tot 23 u. Gewoon omdat het fijn is om uit te slapen of omdat ik 's avonds productiever ben.
Het nieuwe werken werkt best goed. Moet je natuurlijk wel mobiel internet hebben :)

Wat is eigenlijk het verschil tussen mobiel internet op een smartphone en mobiel internet op een laptop? Volgens mij is dat hetzelfde. Het feit dat dit als twee verschillende producten wordt gezien is te danken aan de marketingafdelingen van de telecombedrijven.

Ik zou zeggen: neem één mobiel internetabonnement in je telefoon en koppeling dit naar behoefte aan andere apparaten zoals je laptop.




Volgens mij is dit initiatief juist een positieve manier om de smartphone binnen IBM te promoten. Want zonder dat er sprake is van budgetverhoging voor het bedrijf is het voor alle IBM'ers die dat willen toch mogelijk gemaakt om voor een smartphone te kiezen. Daarnaast is door gebruik te maken van splitbilling het gevaar van "billshocks" veroorzaakt door dataverbruik in het buitenland neergelegd bij de medewerker. Kortom, een kwestie van flatbudget innovatie zonder risico's.

In dit geval snap ik de commotie niet. Ik zelf heb mijn mobiel met internet gratis, echter is dat nooit het geval geweest bij IBM.
Des te anders is dat bij de leaseregeling waar altijd de indruk is gegeven dat deze onderdeel is van de arbeidsvoorwaarden.

Lekker rustig na werktijd en in het weekend.
Lijkt mij een goede werkgever IBM

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.