Managed hosting door True

Microsoft Lync zet aanval in op PABX-markt

Dit artikel delen:

Met Lync Server 2010 - de nieuwe naam voor Office Communication Server - zet Microsoft een hernieuwde aanval in op de traditionele pabx-leveranciers. Dit meldt het Belgische ict-vakblad Data News.

Wat de functionaliteit voor de eindgebruiker betreft, is er op zich weinig veranderd. De grote vernieuwing zit in de integratie met de onderliggende bedrijfssystemen. Dat gaat nu veel vlotter, aldus Microsoft.

Lancering

Lync laat zich beter dan vorige versies integreren in bestaande telecominfrastructuur en hoeft niet noodzakelijk synoniem te staan voor een volledige unified communications-oplossing. In zijn minimale configuratie kan het conferencing-, presence- en IM-mogelijkheden toevoegen aan een bestaande pbx. Maar het is ook perfect mogelijk om een bestaande pbx volledig te verwijderen en te vervangen door Lync. Daarmee komt Microsoft steeds meer in het vaarwater terecht van traditionele pabx-leveranciers.

Microsoft timmert al een aantal jaren aan de telecomweg. Ondertussen telt het ecosysteem al tientallen partners; leveranciers, fabrikanten, devices en dienstenleveranciers. In Nederland vindt de officiële lancering van Lync later plaats, te weten op 8 december tijdens de Telecom Expo in de Jaarbeurs te Utrecht.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Deze PABX markt is toch allang onder de voet gelopen door de Cisco VoIP oplossingen? Of loopt mijn bedrijf iets voor wat dat betreft?

Cisco is wel marktleider, maar is zeker niet de enige partij met VoIP oplossingen. Vooral bij de overheid (is in ieder geval mijn idee) is Mitel ook erg populair. Dan heb je natuurlijk nog Avaya... Ook was Tandberg bezig met een opmars in UC, maar hoe het daarmee staat weet ik niet.

En naast de aanschafkosten zijn er ook nog onderhoudskosten...zal ook wel een behoorlijke post zijn. Dan nog de koppeling met de verschillende hardware (gateways) omdat MS natuurlijk alleen maar software maakt zal dat ook een aandachtspunt zijn. Beschikbaarheid en betrouwbaarheid zijn ook selectiecreteria toch? Ik kijk de kat even uit de boom enk ik.

vraag je zelf eens af '

Wat mis ik aan functie,'s en wat kan dit product meerwaarde maken voor mijn bedrijf en klanten !

TCO over 7 jaar en neem aan minimaal 1 upgrade per jaar "

Geef mij maar een avaya "" Mitel"""Siemens "" Alcatel """

Allen hebben goede gsm integratie en een uc product !

Een van de grootste spelers op PBX gebied is ook Asterisk. Open Source en Open Standaarden.

De vraag is hoe de telefoniemarkt er over een paar jaar uit zal zien. Mobility is heel belangrijk. Iedereen heeft tegenwoordig een PDA (met vaak een SIP client on board). Is een desk telefoon nog wel nodig? Als je een desk hebt (met PC), heb je dan wel een desk telefoon nodig of is een softclient een goed alternatief?
Het is heel goed mogelijk dat op dit moment functionaliteit ontbreekt in Lync, maar ik verwacht dat dit een kwestie is van tijd en er veel applicatie developers op de bandwagon springen.

Uiteraard geldt in alle gevallen: Kies de PBX oplossing die het beste past bij de organisatie en vereiste functionaliteit. En betaal niet teveel.....

Ik ben ook inderdaad erg benieuwd hoe de "telecom"markt vanuit de visie van oa Microsoft zich ontwikkeld. Mijn ervaring is nu dat men de gehele opbouw benaderd vanuit ICT-ervaring en de kennis van traditionele telefonie-functionaliteiten ontbreken.

Mede hierdoor wordt er door ICT-partners, zonder telecomkennis, nu wordt beredeneerd, UC kunnen wij nu ook aan onze klanten bieden. Met als resultaat: geen optimaal werkende en passende oplossing voor de eindgebruiker.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.