Managed hosting door True

KPN zet NFC in tegen parkeertekort

 

KPN-medewerkers krijgen de beschikking over een telefoon met Near Field Communication (NFC). Hierdoor is er realtime informatie beschikbaar over hoeveel auto's in de parkeergarage staan. Het telecombedrijf hoopt zo het tekort aan parkeerplekken in de garage op te lossen.

KPN en Logica starten een proef om door Near Field Communication (NFC) het parkeerprobleem in de garages van het telecombedrijf op te lossen. KPN-medewerkers krijgen de beschikking over een Samsung-telefoon met de contactloze communicatietechnologie. Logica installeert de software op de telefoon.

Het gaat om een pilot die enkele maanden duurt. De pilot start in de parkeergarages van KPN in Den Haag. Nu betalen medewerkers met de bedrijfskaart. Deze parkeerinformatie die op deze kaart staat, wordt geïntegreerd in de mobiele telefoons waarover de KPN-medewerkers de beschikking krijgen.

Inzicht in de parkeerplaatsen

Het systeem identificeert niet alleen de medewerker, het telt ook het aantal bezoekers. Hierdoor is op elk moment zicht op het aantal parkeerplaatsen dat nog beschikbaar is. Zo moet er een oplossing komen voor het structurele tekort aan parkeerplaatsen in de KPN-garage.

"Het komt bij ons regelmatig voor dat de garage de hele dag is volgeboekt, terwijl in werkelijkheid maar zeven van de tien parkeerplaatsen bezet zijn", vertelt Lothar Steegstra, manager Innovatie bij KPN. "Dit omdat medewerkers buiten de deur zijn of bezoeken afzeggen. Het nieuwe systeem houdt realtime bij hoeveel plekken beschikbaar zijn. Daarmee stijgt de efficiëntie aanzienlijk."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2683466). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Leuk als je wat vertraagt ben en inmiddels iemand anders op je GERESERVEERDE parkeerplaats staat...

Dat is op te lossen door simpelweg niet alle parkeerplekken weer weg te geven, maar een statistiek bij te houden van hoevaak gereserveerde parkeerplekken leeg staan...

Wat is hier de lol nu precies van? Ipv de gegevens van een smartcard te lezen (die de medewerkers nu al hebben) doe je het vanaf de telefoon? Als er dan daadwerkelijk beter geparkeerd kan worden, dan moet toch het 'parkeermanagement' systeem aangepast/aangepakt worden? Dat heeft toch niets met mobiele telefoon met NFC te maken?

Dit noem ik nu sensatie-makerij: iets als nieuw aanprijzen terwijl al jaren bekend is dat smartcard en magneetstrip info op een NFC enablede telefoon met daarin een javacard (of sim/uicc) gezet kan worden.

KPN en Logica doen alsof ze innoverend bezig zijn maar dat valt naar mijn inschatting vies tegen!!

Vacatures bij KPN
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×