Managed hosting door True

‘CIO legt het af tegen afdelingscollega’s’

Gartner ITxpo

 

CIO

Cio’s zullen in toenemende mate moeten opboksen tegen collega’s met een soortgelijke functie bij niet-it-afdelingen. De marketeer wil een eigen man die de kansen van informatietechnologie weet om te zetten in bedrijfsverbetering. ‘En in 2020 is elke functie een it-functie’, aldus Peter Sondergaard bij zijn openingsspeech van de Gartner ITxpo in Barcelona.

Met vijfduizend bezoekers, van wie 42 procent een cio is, geldt deze Gartner-bijeenkomst als de invloedrijkste van alle it-meetings in Europa. Het hoge netwerkgehalte maakt het evenement bijzonder aantrekkelijk voor cio’s en de it-industrie. Om iedereen meteen op maandagochtend scherp te krijgen, zetten de twee belangrijkste mensen binnen de analistenorganisatie de toon: cio’s moeten het automatiseringslandschap op orde krijgen, anders verliezen zij hun baan. Of hun bedrijf heeft het nakijken in een wereld met groeiende concurrentie. Gartner-ceo Gene Hall betreurde het dat een heel gering aantal van de cio’s een strategische positie bekleedt binnen hun organisatie en riep ze op om daaraan te werken.

Vuilnisbakken

Er zijn natuurlijk ook kansen aan de digitalisering van de samenleving of het bedrijfsleven. ‘Maar je moet ze zien’, aldus Hall. Hij bracht een gesprek te berde dat hij onlangs had met een cio van een afvalverwerkingsbedrijf. Vuilniswagens rijden elke dag rond en legen elke bak die ze tegen komen. ‘Ook de halflege bakken. Dat kost veel lege kilometers. De oplossing die hij had gevonden: alle bakken uitrusten met een sensor waardoor op afstand is te zien hoe vol ze zijn. Alleen de volle bakken worden vervolgens opgehaald. Hij kan nu toe met 20 procent minder vuilniswagens.’

Hoe de bevolking is getraind om alleen volle bakken aan de weg te zetten, vertelde Hall niet. Maar zijn boodschap is helder: denk buiten de gebaande paden om gebruik te maken van de overal aanwezige technologie.

Digitalisering

De tweede man van Gartner, Sondergaard, ging verder op dit thema. Digitalisering is een feit en neemt alleen maar toe. Hij heeft het dan over ‘een nooit eerder vertoonde combinatie van nieuwe hulpmiddelen die omzet en waarde creëren’.

De digitalisering, waarbij elke apparaat of zelfs kledingstuk met een sensor is uitgerust en ‘verbonden’, is één van de drie uitdagingen waarvoor cio’s nu staan. De tweede wordt gevormd door de it-leveranciers. ‘U zult met andere bedrijven te maken krijgen dan waarmee u in het verleden altijd rond de tafel zat. Ook zij worden namelijk geraakt door de digitalisering.’ Dit betekent dat de cio zich moet verdiepen in andere technologieën. Hij heeft het dan over de technieken waarvan Amazon, Google en Facebook zich bedienen, over bijvoorbeeld Hadoop.

It-leveranciers die het zwaar krijgen, zijn volgens Sondergaard SAP, Oracle, IBM en in hoge mate Microsoft. ‘Als je kijkt naar de cloud, dan zie je vooraanstaande bedrijven waar we vijf jaar geleden nog nooit hadden gehoord.’

Informatie

Volgens Sondergaard moeten cio’s zich eveneens richten op informatie, de derde uitdaging. Andere spreken van big data, Gartner heeft het gewoon over informatie. De gegevensstromen nemen hand over hand toe en daarmee ontstaat de noodzaak tot uitgebalanceerde cyberveiligheid. Of de cio daar niet al zijn handen al vol aan heeft? Nee, stelt Sondergaard, want er komen op elke afdeling cio’s die niet aan de bestaande cio rapporteren, maar aan de afdelingshoofden. ‘Want het duurt gewoon te lang voordat de it-afdeling een campagne kan ondersteunen. Ze gaan het zelf doen.’

En dan krijg je een chief data officer of een chief digital officer. Sondergaard wilde positief eindigen: ‘In 2020 zijn die allemaal weer verdwenen; zij zijn ‘change agents’. Maar tegen die tijd zal de cio ook zijn verdwenen, want dan is ‘elke leider een digital leider’.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4923518). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Dus wat Gartner voorziet is wat er nu al in veel organisaties aan het gebeuren is. IT houdt zich vooral bezig met legacy, en kan daardoor niet leveren wat de business nodig heeft, waardoor er shadow IT ontstaat, dedicated systemen die door afdelingen op budget van die afdelingen gekocht wordt.

Gevolg is versnippering, duplicatie van effort, functies en functionaliteit, en uiteindelijk fors hogere kosten, deels verborgen in budgetten.

Als CIO vinger aan de pols houden bij afdelingen, de dialoog aangaan, je toegevoegde waarde duidelijk maken en zorgen dat alle informatie-gerelateerde budgetten bij jou terecht komen.

Volgens mij hoort een CIO helemaal niet in een IT-afdeling thuis. Dus is het alleen maar goed dat die rol in andere afdelingen ontstaat en daar nadenkt over de toekomstige informatievoorziening.

Eigenlijk is de beschreven situatie een hele logische.
Conform de benchmarks gaat het geld van de CIO voor 60 tot 80% naar de back office activiteiten zoals noodzakelijke- en niet onderscheidende activiteiten.
Dit betekent dat 20 tot 40% kan gaan naar zijn front office zoals verrijkende en innovatieve activiteiten.

Conclusie: de gemiddelde CIO heeft zijn front- en back office kosten niet in de juiste balans.

hij zal serieus moeten gaan kijken naar het herstel van zijn balans voordat hij voorbij gelopen wordt door de business. Dit creëert aanzienlijke Shadow costs die uiteindelijk zorgen voor een kosten verhoging. want uiteindelijk is de CIO degene die kan zorgen voor schaalvoordelen waardoor de IT kosten beheersbaar blijven.

@Marcel

Maar dat is toch logisch? Enerzijds bevat de backoffice allerhande spullen om de zaak managebbaar te houden, anderzijds zit er in de backoffice een enorme hoop legacy.

Tenzij je de back office iedere zoveel jaar weggooit sleep je die enorme berg legacy met je mee. Dan moet je als CIO maar eens hard zien te maken dat die legacy meer geld kost en meer risico's met zich mee draagt dan het migreren van die legacy naar iets moderners, als dat al kan.

Ik ben het eens dat IT-afdelingen zich vooral bezighouden met Automatisering en weinig met Informatisering. Informatie is ook fluence en bevindt zich door de hele organisatie, palend aan de coreprocessen die afdeling- of (bedrijfs)functie-geralateerd zijn. Met Gardner ben ik het deels eens. Leiders zullen meer digitaal-minded worden, echter met de stroom aan interne en externe data zal daar wel vanuit visie en verantwoordelijkheid mee moeten worden omgegaan. In mijn visie bestaat in 2020 de rol of hoedanigheid van CIO nog steeds, echter veel meer vanuit Data-driven organisatie zijn opgehangen en ingevuld. Denk aan de toenemende vraag naar slimme data (data-scientist) en de komst van data-servicecenters die businessleiders helpen met het de realisatie van strategische vraagstukken. Of het nu gaat om producten (IOT) of diensten, in beide situaties is data een onderscheidend en concurrerend element.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×