Managed hosting door True

Tips om als CIO serieus te worden genomen

 

"De cio snapt er niks van." Welke ict'er heeft dat nog nooit gedacht, gezucht of gezegd? Vandaar hierbij negen tips voor de chief information officer om dergelijke verzuchtingen bij zijn of haar medewerkers te voorkomen.

De chief information officer ligt geregeld onder vuur bij zijn medewerkers. Hij zou te dicht op hun huid zitten, te weinig technische kennis hebben en te vaak luisteren naar leveranciers. Om de cio een handreiking te doen, stelde senior analist Mike Gualteri van Forrester Research een lijst op van valkuilen die cio's moet vermijden. De lijst staat op CIO.com en is samengesteld vanuit het standpunt van de applicatieontwikkelaar. Maar uiteindelijk zijn de tips vooral erg interessant voor cio's, als een soort 'what not to do'.

Valkuilen en tips voor CIO's

1. De cio is een controlefreak
"Als je een controller wilt zijn, moet je bij de boekhouding gaan werken", schrijft Gualteri. Hij stelt dat, als de mensen die aan jou rapporteren hun werk niet doen, controle geen zin heeft. "Durf managers die niet sterk zijn te vervangen."

2. De cio is afstandelijk
Je kunt dan wel een fantastisch team hebben, maar leiderschap blijft essentieel om de zaken op de rails te houden.

3. De cio ligt aan de leiband van de leveranciers
Als je denkt dat je slim genoeg bent om te weten dat leveranciers gewoon willen verkopen en niets meer, en dat je je niet laat vangen, dan droom je. Wees nog sceptischer en zeg gewoon nee als het moet.

4. De cio is een technische dinosaurus
Je wint respect bij je ontwikkelaars als je een mondje kan meepraten over de nieuwste trends in het ontwikkelaarswereldje. Blijf dus bij!

5. De cio is een techneut
Technische kennis levert dan wel respect op, maar je moet een manager blijven. Dat is je werk. Vertrouw je mensen als je ze een taak geeft. Als je dat niet doet, heb je last van punt 1 (controlfreak) of heb je slechte mensen in huis.

6. De cio denkt dat veranderingen van de ene dag op de andere mogelijk zijn
Gualteri: "Sorry, maar je bent geen tovenaar en je toverstaf werkt niet."

7. De cio kent het verschil niet tussen resources en talent
Zet geen managers in die er niets van kennen. Het gaat niet in de eerste plaats om resources, het gaat om talent en teamwork. Je bent maar zo goed als het team dat je weet bij elkaar te brengen.

8. De cio werkt altijd samen
Jij staat aan de leiding. Hoewel samenwerking erg belangrijk is, hak jij de juiste knopen door op het juiste moment. Vraag meningen van je belangrijkste experts, maar beslis zelf.

9. De cio probeert ceo te worden
Jammer, maar dat zit er niet in. Het carrièrepad van een cio leidt zelden tot het ceo-schap. Hou in elk geval je aspiraties voor jezelf, zodat je tegenover je team geen eendagsvlieg lijkt.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2629895). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×