Managed hosting door True

Centric leaset 240 zuinige Volkswagens Polo

Ict-dienstverlener Centric heeft zijn wagenpark uitgebreid en deels vervangen door ruim 240 nieuwe en duurzame Volkswagens Polo BlueMotion. Centric heeft voor deze auto gekozen in verband met de 14 procent bijtelling en de lage kooldioxide-uitstoot. De auto's zijn ter beschikking gesteld aan ict-professionals die zijn gedetacheerd bij een opdrachtgever van de ict-dienstverlener.

‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar duurzaamheid onderdeel van is, is niet langer een idealistisch gedreven voornemen', zegt Mechtild Kuijpers, directeur Sustainability binnen Centric. ‘Het is inmiddels een ondernemingswaarde die elk bedrijf van enige omvang en invloed zou moeten uitdragen. Wat milieuvriendelijke maatregelen betreft zijn wij bijvoorbeeld ook op de goede weg met de inzet van groene rekencentra en de huisvesting in ons energiezuinige hoofdgebouw in Gouda.'

De nieuwe auto's zullen een opvallende verschijning in het verkeer zijn. Elke Volkswagen Polo BlueMotion is bestickerd met het campagnebeeld van de dienstverlener: 'Centric. World of Innovation.'

Dit artikel delen:

Reacties

Dus geen vriendin of derde baby voor Centric medewerkers.

De auto is prima voor vervoer. Zelfs met vrouw en of kind. Sommige mensen wonen met een gezin in een flat, anderen in een landhuis. Kan beide prima, is maar net wat je gewend bent. En anno 2011 kan je ook nog steeds een auto kopen... klinkt gek, maar het is echt waar!

Nu maar wachten op de Centric Polo's die je met illegale snelheden links voorbij scheurt :) Net als de Prius-sen.

Gaat Mechtlid Kuijpers zelf ook in 1 vd Polo's rijden?

Ik heb ze al zien rijden. Leuk voor starters. Absoluut geen auto om je familie mee op vakantie te nemen.
Verder vraag ik mij af of die reclame op de auto ook betekent dat de berijder een lager leasebedrag voor zijn kiezen krijgt???

Dit gaat ze potentiële werknemers kosten....Ik denk niet dat die er veel zin in hebben om in een bestickerde auto te rijden.

ze zien er beter uit dan de pegeot waar ze eerst mee reden.

Je moet toch wel gek zijn, 14% bijtelling om met reclame voor je baas te mogen rijden, en ook nog weten dat je dat karretje kwijt dreigt te raken zodra je van het project afgehaald wordt.

Wanneer Centric eerst begint om een goede service te verlenen aan haar bestaande klanten, dan kunnen ze misschien kijken naar "groen". Nou van Polo rijden met logo's daar word je vrolijk van.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Laat me niet lachen. Het gaat om geld, niets anders.

Jaren geleden toen ik nog in de OR van Centric zat was er ook zo'n enorme rel over het gerucht dat Centric alle lease-auto's wilde bestickeren. Nu hebben ze het er toch doorgeduwd. En de medewerkers kunnen voor lul rijden met die enorme reclame. Ik zou me kapot schamen!

@ict-er Frank, zeer waarschijnlijk niet. Het argument zal zelfs zijn dat nu deze auto's maar 14% bijtelling hebben, de berijder goedkoper uit is en het leasebudget dus naar beneden kan.

Nou, een polo daar is niets mis mee.
een Polo met een logo ook niet.
een Polo met Centric logo, dat is voor LUL rondrijden.
Veel plezier LULLO's.

Proficiat Centric met deze geslaagde campagne. De medewerkers zullen trots rondrijden met deze mooie stickers op de wagen

Eindelijk een IT firma die ook aan het milieu denkt

Pietje,

wie zijn nou die lullo's waar je het over hebt?

Leuk, weer zo'n ICT werkgever die de goede sier denkt te maken met "verantwoord ondernemen" en duurzaam hoog in het vaandel voert. Niet omdat ze het echt menen, maar het scoort bij (potentiële) klanten. Die op hun beurt precies hetzelfde denken. Doen we zaken met een partner die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, dan scoren we punten.

Wordt eens wakker mensen. Duurzaamheid, verantwoord ondernemen kun je niet opdringen, maar wel stimuleren.

Wie nu een "groene" Polo in z'n maag gesplitst krijgt en logisch nadenkt komt al snel tot de conclusie dat ie de reclame van de baas betaald en goedkoper uit is door zelf een 2e-handsje aan te schaffen en helemaal geen bijtelling heeft. Dat dat een vervuilend oud beestje is zal hem een zorg zijn. Zijn werkgever zorgt wel voor een "groen" imago. Je kijkt vooral naar je eigen portemonnee.

Mijn vorige werkgever was er ook 1 van duurzaamheid hoog in het vaandel, maar wel brandde er overal dag en nacht verlichting waar het niet nodig is en werd al het afval, ongescheiden, in dezelfde afval pers gegooid.

Wanneer worden we eens wakker? Wie wil je nu voor de gek houden? We zijn weer lekker aan het doorslaan om een imago op te houden wat we niet hebben.

Achter elke actie van een organisatie van de grootte van Centric zal een zakelijk voordeel zitten. Dat is ook niet zo vreemd wetende dat het een profit organisatie is. Met die wetenschap komen de medewerkers in dienst bij Centric. Dit houdt dan ook weer in dat zij zelf kiezen of ze voor een auto kiezen met stickers. Na een bepaald niveau krijgen ze een leasebudget, dit is op het moment dat ze hun MCSE traject af hebben gerond en ruimte is tot door groei, tot die tijd wordt een auto ter beschikking gesteld.

Nu kunnen we collectief klagen, over de boef achtige methode om weet ik allemaal wat vanuit de organisatie. Je kunt het ook zien dat men een vrije keuze heeft. Niemand verplicht niemand om in een auto met bestickering te rijden. De organisatie zorgt voor een nette auto met een bestickering naar hun beleving, voor een prima maand bedrag. Wat een ander daar van vindt is slechts de waarheidsbeleving van die ander. Maar daar over zeuren vind ik een beetje nutteloos.

Dus tja... Elke keuze is een keuze van de persoon in kwestie, het oordeel van een ander of hij of zij voor gek rijdt, dat is slechts de betekenis van de ander aan de betreffende bestickering!

Uiteindelijk is het subjectiviteit welke dit soort discussies aan de gang houdt.

Discussieer ze!

Groet,

R....

Ik blijf het typisch vinden dat mensen hier zo moeilijk over kunnen doen:

- geen vriendin \ 3e baby \ vakantie met familie: het is een auto die beschikbaar wordt gesteld voor je woon-werk verkeer. Als je graag een groot gezin wil, en\of op vakantie en zo, wat let je dan een auto naar eigen keuze te kopen?
- 14% bijtelling....als je besluit je wagen alleen zakelijk te gebruiken heb je zelfs geen bijtelling
- stickers op de zijkant: je hoeft niet bij centric te gaan werken hoor, er zijn ook nog andere bedrijven.
- de auto krijg je als je bij een klant zit, anders mag je'm weer inleveren. Dit pleit er des te meer voor de auto alleen voor werk te gebruiken, en er privé een eigen auto op na te houden

Het lijkt wel dat men soms vergeet dat de leaseauto een gunst is van de werkgever. Wanneer je zelf mag kiezen wat je rijdt, wel of geen stickers etc. is dat fijn, maar nog steeds een gunst.

Het idee van de leaseauto was ooit dat de werkgever je een auto ter beschikking stelt voor het werk, die je eventueel ook privé mag gebruiken. Dit privégebruik is echter zo toegenomen in de loop der jaren dat de fiscus het is gaan beschouwen als verkapt salaris, vandaar ook de fiscale bijtelling. Als ik de reacties zo lees, krijg ik de indruk dat sommigen denken: ik krijg een lease-auto om met mijn gezin met 3 kinderen op vakantie te kunnen gaan, en oh ja, het is ook wel handig om mee naar m'n werk te gaan.

@PaVaKe Naief om te stellen dat de leaseauto ter beschikking werd gesteld om van a naar b te komen. Het is juist één van de weinige secundaire arbeidsvoorwaarden om personeel mee te lokken. Al jaren lang. Weet je nog de tijd (jaren 90) dat je sollicitatiegesprek bij de dealer werd gehouden?

@JoopS

Naief zou ik het niet willen noemen....in de jaren 80 was de "auto van de zaak" zoals dat toen nog heette wel degelijk bedoeld om naar je werk te kunnen.

Echter, in de loop van de tijd werd het, zoals je zelf opmerkt, een secundaire arbeidsvoorwaarde. Toen de sollicitatiegesprekken bij de dealer werden gevoerd heeft de fiscus dan ook ingegegrepen door de leaseauto te gaan belasten.

Naief is de sollicitant die het aantal privé-kilometers en de grootte van leaseauto belangrijker vinden dan de inhoud en salaris van de baan

@PaVaKe,

Ik ben het helemaal met je eens. Het is jammer dat mensen vergeten waar we vandaan komen als maatschappij in ontwikkeling. Ik denk een auto te mogen rijden van-de-zaak nog steeds in wat voor een vorm dan ook een mooi iets is. Maar het lijkt soms dat het nooit genoeg is. Het altijd maar Meer willen Hebbn is ook een maatschappelijk-breed probleem. De focus ligt daardoor niet altijd meer op persoonlijke ontwikkeling maar wel op wat het oplevert in materie.

Een casus waar een MBO leerling van school af komt, dan gedurende 3 jaar een relatief nieuwe auto (de auto verouderd immers) rijdt en vervolgens zijn certificeringen marktconform heeft om dan met een goed salaris (dat begrip is overigens geheel subjectief, iedereen heeft daar een ander beeld bij) en een auto van de zaak (lees: naar eigen keuze) verder te kunnen vind ik geen negatief beeld. Echter zelfs daar kunnen blijkbaar de meningen over verschillen.

Dus tja...

Groet.

R...

Prima voor de startende IT'er! Bij HP hebben ze ook zo'n soort gelijk iets maar dan voor mensen die nieuw binnenkomen (ook hoge functies) en bestaand personeel dat een lage functie role heeft. Daar starten ze met een kale LPG megane. Daar worden ook geen goede mensen meer aangenomen :) andere bedrijven profiteren hiervan!

het zou fijner zijn als een bedrijf als centric samenwerkt met andere detacheerders om te voorkomen dat je als gedetacheerde dagelijks een hele rit moet maken in een al dan niet bestickerde auto met 14%, 20% of 0% bijtelling.
als de klanten van centric slim zijn laten ze de gedetacheerden af en toe 's thuis of op de thuisbasis van centric zelf werken. dat scheelt wel kosten en is gunstig voor het milieu.

natuurlijk is er oneigenlijk gebruik van lease-auto's. overal waar iets te hebben of te halen valt wordt er misbruik gemaakt. vergeet niet dat dit centric-polo-scenario wel een stimulans zou kunnen worden dat mensen vooral met jonge kids, wonend in een vinexje met slecht OV, inderdaad een 2e auto erbij kopen en dan wordt het nederlands wagenpark toch op peil gehouden. die 2e auto's zijn niet altijd milieuvriendelijk, want iets ouder.

mijn baas heeft meer dan eens geprobeerd mij op een project te zetten in assen. ik woon in leiden. hoe rijmt zich dat dan? is er niet iets structureel verkeerd of is dit gedoe met de BlueMotion polo gewoon een bijverschijnsel?

Ik vind het een hele goede en slimme zet van Centric. Iedereen wordt er beter van: het milieu, Centric minder kosten, berijder, minder bijtelling.

Dat Centric geen royale of vrijgevige werkgever is, dat weet iedereen.

Tokke haalt wel een leuk voorbeeld aan, wat ik deels herken uit de tijd dat ik zelf nog een lease-auto had.

Ik had het geluk dat ik zelf m'n lease-auto uit mocht kiezen, dus een mooie grote stationcar waarin vrouw, 3 kinderen en vakantiebagage makkelijk mee konden.

Alleen, zo af en toe moest mijn vrouw ook met de auto weg overdag (bijv. naar een specialist in een ziekenhuis), of boodschappen doen etc.
Tja, dan moet je toch gaan kiezen tussen het OV of een 2e auto in sommige gevallen (in ons geval kon ik makkelijk met de fiets naar de klant, dus was geen probleem)

Dan moet je wellicht toch gaan overwegen om je lease-auto alleen zakelijk te rijden, en de fiscale bijtelling in de 2e auto te investeren.

"directeur Sustainability??"het moet niet gekker worden!

Wat menigeen hier vergeet is dat een werknemer kiest voor rijden met een eigen auto, of een lease-auto. Niet voor allebei. Dan ben je duur uit, en helemaal als je bij een lowpayer als Centric werkt hakt dat er flink in. De professional zal dus moeten kiezen tussen of een eigen auto en alle kilometers zelf voorschieten, of een lease-auto en bijtelling betalen. Het is het een of het ander, tenminste als je geen dief van je eigen portemonnee wilt zijn. En degenen die een eigen en een lease-auto hebben en netjes hun kilometeradministratie voor de fiscus bijhouden, zijn op een hand te tellen.

In het geval dat de werknemer kiest voor een lease-auto en niet voor een eigen auto kan dit dus wel degelijk als een belangrijke arbeidsvoorwaarde worden gezien. Daar moet dan ook rekening mee worden gehouden bij alle hierboven genoemde facetten.

Centric heeft ook weer zijn leasebedragen aangepast. De medewerkers worden daar steeds verder uitgemolken. Ik sprak laatst iemand en de persoon meldde wat hij aan salaris kreeg. Super gecertificeerd en 32 jaar... ik schrok me dood. net 1800 euro. Boeven zijn het.

@Hans

je hoeft niet bij Centric te werken.......

Uiteindelijk is er maar een incentive om 'groen' te gaan doen en dat is besparing. Al het andere is PR en/of gemodder in de marge.
Deze op papier uiterst zuinige karretjes klokken nog steeds met gemak de 40000 op de teller erbij per jaar (2 a 3 keer zo hoog als een modale gezinsbak). Dus al ben je 20% zuiniger dan nog doe je flink je best om al die olie zo snel mogelijk op te stoken.

@HAns, klopt en daarom moet je niet bij Centric willen werken en iedereen die er nu werkt, wil graag wat anders.

@Hans. Inderdaad zijn die aangepast..... naar boven. En als die supergecertificeerde persoon die jij gesproken hebt volgens jou te weinig verdient zal hij het wel enorm naar zijn zin hebben. Als hij het zelf ook te weinig vindt zal hij met zijn supercertificering vast zo ergens anders een baan vinden met een super beloning.

@PaVaKe, 15-02-2011 08:53 Dat zal Centric merken ook de komende jaren.

Ik heb er gewerkt en het is er een duiventil. Zodra het slecht gaat slikt iedereen maar alles, want er wordt constant gedreigd met ontslag en 70% van een laag salaris is voor veel mensen niet op te brengen, zeker niet als je ook nog eens je auto kwijtraakt. Centric houdt wat dat betreft hun mensen in een ijzeren wurgtang.
Zodra het weer wat beter gaat zie je de mensen en masse weer Centric verlaten. Dat doen ze niet als ze Centric zo'n fijne werkgever hebben gevonden. En ze hebben de keus, want zowat iedereen betaalt beter.

Het is echt niet uit de lucht gegrepen hoor, ik zeg dit niet om een bedrijf zwart te maken, maar om weer te geven wat Centric voor een bedrijf is.

@Edwin, 15-02-2011 14:11, je vergeet dat het in de ICT de afgelopen jaren niet bepaald florissant werken was. Dan was je blij dat je een baan had.

Toen ik er wegging ging ik er 800 euro op vooruit.

Wat een ellende toch allemaal.

Er zijn nog steeds leuke bedrijven met leuke mensen! Alle medewerkers van Centric mogen deze week een ijskrabber voor hun auto komen ophalen bij T2 detachering In Amstelveen.

Niet allemaal tegelijk aub.

Beetje late reactie waarschijnlijk, maar toch moet ik het even kwijt.
Er werken 6000 mensen bij Centric. Het gaat hier over 240 polo's die op een bepalde manier worden ingezet. Anderen hebben idd een leasebudget.
Ik kom overal binnen Centric en ik zie nergens mensen die gebukt gaan onder slavenarbeid en onderbetaling.
En een duiventil is het misschien hier en daar, maar de gemiddelde dienstjaren zijn vergelijkbaar met andere bedrijven.
Vind je dat je er niet past, kun je meer verdienen elders, staat de sfeer daar meer aan, ga dan weg.
En ben je er al weg, hou dan eens op je oude frustratie bot te vieren en ga iets leuks doen.

Ik ben zelf een van de ongelukkigen, wordt wel verplicht om in zo`n auto te rijden. reed eerst op km vergoeding basis (16 ct)mocht kiezen, op eigen kosten gaan rijden (geen km geld meer of in zo`n lelijke bestickerde auto te rijden. Zonder stickers is het wel een leuke auto.

Centric is en blijft gewoon een ... club. Misschien dat ze. op deze manier weer een tegenorder van PON kan verwachten. In ieder geval hoop ik voor de bereiders dat de kwaliteit beter is dan die el cheapo peugots die vielen gewoon uit elkaar. misschien zien we binnekort ook treinstellen met Centric erop. Platter kan haast niet. En aangezien hun logo ook al niet meer te vinden is op en clubshirt wordt het wel erg stil op TV. :-)

@Centriccer: kijk eens naar die blujde gezichten in IJsselstein voor je weer reageerd!

Vacatures bij Centric

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.