Managed hosting door True

Rekenkamer onderzoekt ICT-inhuur Amsterdam

Dit artikel delen:
I amsterdam

De Amsterdamse afdeling van de Rekenkamer gaat een verkennend onderzoek doen naar de inhuur van externe ict’ers en het uitbesteden van ict bij de gemeente. In 2013 besteedde de Amsterdamse Dienst ICT in totaal 17,9 miljoen euro aan ict-inhuur. Dat is meer geld dan de dienst aan salarissen uitgeeft voor de eigen ict-afdeling. Dit is in 2014 namelijk 16,4 miljoen euro.

Amsterdam heeft in 2013 ongeveer tweehonderd miljoen euro besteed aan de inhuur van externe deskundigen. De ict-discipline is hierin doorgaans sterk vertegenwoordigd bij de overheid. De Rekenkamer gaat niet alleen maar naar de kosten kijken, maar richt zich ook op afspraken, functies en kennis. Vooral het onderscheid tussen uitbesteden en inhuren krijgt bijzondere aandacht.

De afgelopen jaren is de inhuur van externe ict’ers bij de gemeente Amsterdam wel sterk teruggedrongen. Waar er in 2010 nog 202 ict’ers werden bijgeschakeld, ligt dit aantal in 2014 met 154 beduidend lager. Toch gaat er nog steeds meer geld naar de ict-inhuur dan dat er wordt uitgetrokken voor salarissen van eigen ict’ers. De cijfers zijn er op dit moment alleen voor de Dienst ICT, maar de Rekenkamer probeert ook inzichtelijk te krijgen hoeveel externe ict’ers er door andere diensten zijn ingehuurd.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jan Flippo begonnen als CIO bij Amsterdam

DICT Amsterdam dreigt 9 miljoen mis te lopen

Amsterdam steekt 40 miljoen in standaard-ICT

Amsterdam stelt externe CIO voor half jaar aan

Amsterdam haalt falende Astium-spelers binnen

Amsterdam schenkt ICT-wethouder krediet

Wiebes bijt in Blackberry na ICT-frustraties

Amsterdam rest 30 miljoen voor vernieuwing

Amsterdam krijgt in oktober 'stabilisatieplan'

ICT-kosten Amsterdam frustreren vernieuwing

Amsterdam stelt ICT-plan uit tot 2013

Amsterdam huurt helft ICT'ers extern in

Amsterdam keurt ICT-noodplan unaniem goed

Amsterdam wil zes ton extra voor ERP-systeem

Mysterieuze meevaller betaalt noodplan Amsterdam

Amsterdam wil ICT-vernieuwing uitstellen

Amsterdamse CIO krijgt extra managers

Amsterdam legt uitvoering ICT-plan stil

Amsterdam zoekt zeven ICT-managers

ICT-storing brengt Amsterdam tot inkeer

Amsterdamse raad verwerpt ICT-uitvoeringsplan

'Verouderde ICT Amsterdam zorgt voor uitval'

Amsterdams ERP-systeem kost 11 miljoen

B&W Amsterdam keurt ICT-uitvoeringsplan goed

'Amsterdamse ICT over paar jaar onder controle'

Het Amsterdamse ICT-drama

'ICT-besparing Amsterdam mist onderbouwing'

Gemeente Amsterdam pakt legacy-applicaties aan

Amsterdam wil meer open werkplekken

‘ICT-directeur Amsterdam moet scherp toezien’

Amsterdam heeft geen idee van ICT-kosten

ICT gemeente Amsterdam is een puinhoop

Amsterdam mist centrale aansturing ICT

Rijk krijgt niet meer grip op grote ICT-projecten

Dienst Belastingen Amsterdam onder toezicht


Reacties

Als je wil sturen op kosten in plaats van op kwaliteit moet je het zeker onderzoeken. Maar maak dan wel een eerlijke vergelijking. Kosten voor medewerkers zijn meer dan alleen salariskosten. Er zijn ook kosten voor scholing, vrije dagen, doorbetaling bij ziekte, pensioenen, personeelsvoorzieningen (fondsen, feestjes, vergaderingen, dienstauto's/fietsen), reiskosten en waarschijnlijk nog veel meer. Als je een specialist inhuurt heeft die al meerwaarde t.o.v. eigen personeel, anders hoefde je niet in te huren, en je betaalt alleen de uren die hij daadwerkelijk voor jou bezig is. Het bedrag is inclusief al het bovengenoemde.

Zo duur is inhuur dus niet.

Het is bekend van de gemeente Amsterdam dat het een soms ondoorzichtige kluwen is op dit vlak. Het is namelijk zo dat niet alleen de dienst IT is berokken bij maar dat er veel breder in deelgemeenten gebruik werd gemaakt van externe IT diensten.

Het hele gezichtsveld is zeer vertroebeld en een externe analys zou misschien helemaal nog zo gek niet zijn.

Het zou ook een goed idee zijn te focussen op die inspanningen en oplevering van.... Mijn ervaring in het Amsterdamse is namelijk dat het daar er net zo aan toe gaat als bij de overheid in Den Haag. veel wat niet op tijd conform specs word opgeleverd en vaak veel te duur.

Juist omdat afspraken niet sluitend zijn, ook niet door de commerciële partijen, waardoor er sprake is van een groot grijs en mistig vlak die voor de gemeente A'dam zeer nadelig telkens weer uit pakt.

Enfin, de bedachte procesjes en regels warden dan natuurlijk wel gevolgd natuurlijk. Bottom line blijft dat IT voor de gemeente A'dam een zeer duur sluitstuk op de algehele begroting.

Jammer genoeg.

In 2013 besteedde de Amsterdamse Dienst ICT in totaal 17,9 miljoen euro aan ict-inhuur.

Amsterdam heeft in 2013 ongeveer tweehonderd miljoen euro besteed aan de inhuur van externe deskundigen

Valt dit te rijmen?

@Simon
Uiteraard valt dit te rijmen. Er is ook nog andere inhuur van externe deskundigen. Op gebied van management, huisstijl, mileu, arbo en verzin nog maar een paar interessante posten.

@ton verhulst.
Dienstauto's, reiskosten... in Amsterdam??

Uit eigen ervaring weet ik dat het qua kosten zeker om een factor 2 gaat. Voor wat betreft effectiviteit/productiviteit heb ik eigenlijk nooit veel verschil gezien. En als er een verschil was dan eerder in het voordeel van de vaste medewerker. De verschillen binnen een groep zijn veel groter dan de verschillen tussen de groepen (externen versus internen). Wat je dan uiteraard als overheidswerkgever wel moet doen is kritisch zijn op de inhoudelijke kwaliteit en de ambitie van de medewerker en de manager die je aanstelt en een voortdurende aandacht geven aan ontwikkeling van kennis, vaardigheden en betrokkenheid. ICT is geen rocket-science tenslotte.

En inhuur, voor zeg 15% voor de meest complexe aspecten van ICT, of om piekcapaciteit op te vangen is uiteraard altijd een mogelijkheid. 90% van het ICT-werk is echter voorspelbaar en regulier ontwikkel-, beheer- en exploitatiewerk. Uiteraard op verschillende niveaus, maar inhoudelijk niet zo bijzonder of gevarieerd dat alleen een gespecialiseerde externe goed genoeg is.

De ICT-problematiek van de overheid is, zoals ik dat zie tenminste, in de eerste plaats een beheers- en besturingsprobleem, dat vooral ontstaat door bureaucratie, angst, gebrek aan kennis en betrokkenheid, onvermogen om samen te werken, ego's, geen duidelijk systeem van rekenschap en dergelijke. Het lijkt wel een cultuurprobleem.

Daarom maakt het in dat opzicht voor het resultaat ook niet uit of het inhoudelijke werk door interne medewerkers of door externen gebeurd. Het is goed dat de rekenkamer breder kijkt dan alleen de kosten. Maar als je echt naar de effectiviteit en het rendement van de ICT wilt kijken zul je toch nog wel een slagje dieper moeten gaan dat wat de rekenkamer nu lijkt te doen, vrees ik. 'k Ben benieuwd.

"De Rekenkamer gaat niet alleen maar naar de kosten kijken, maar richt zich ook op afspraken, functies en kennis."
Zou de Rekenkamer ook naar "opbrengsten" kijken, of zouden ze zich alleen maar richten op of het allemaal volgens de juiste procedures is gegaan (alleen kijken naar dat wat je gemakkelijk kunt meten). En of bijvoorbeeld de gemeente door externe inhuur heeft kunnen doen waartoe zij zich (politiek) verplicht had, wat ze anders niet had kunnen doen.

En: geheel eens met Ton Verhulst: kosten van externe inhuur moet je vergelijken met integrale kosten van werknemers waarvan het brutosalaris maar één component is. Zie:
http://www.pzo-zzp.nl/nieuws/21-07-2011/17793764/Interview-Arjan-van-den-Born-appels-met-peren-vergelijken

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.