Managed hosting door True

'ICT-starter mist commerciële houding'

 

Starters op de ict-arbeidsmarkt missen een commerciële inslag en zijn niet assertief genoeg. Dat zeggen ze over hun eigen vaardigheden. Zelfstandigheid en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel worden als grootste pluspunten genoemd.

Dat blijkt uit een enquete van Procam, ontwikkelaar van talentprogramma's voor jonge ict'ers. De meeste starters geven aan dat commerciële gerichtheid maar in kleine mate aanwezig is. Ook wat assertiviteit betreft, kunnen de starters nog wel wat hulp gebruiken, vinden ze. Die eigenschap eindigt op de een na laatste plaats. Bovendien menen starters dat ze niet voldoende openstaan voor kritiek.

Op de vraag welke zakelijke gedragskenmerken het sterkst aanwezig zijn, antwoordt 65 procent dat zij beschikken over veel verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast waarderen starters ' zelfstandigheid' hoog, die eigenschap komt met 60 procent op de tweede plaats. 53 procent van de jonge ict’ers vindt zichzelf op zakelijk gebied erg kwaliteitsbewust.

George van Buysrogge, oprichter en directeur van Procam: 'Jonge en hoog opgeleide ict-talenten zijn de meest begeerde potentiële werknemers van dit moment. Zij verkeren in een behoorlijk luxe positie, zeker gezien het economisch zware tij. Waar andere net afgestudeerden moeite hebben met het vinden van een baan, hebben zij volop keuze. Veel ict-managers willen in een streven naar verjonging jong ict-talent aannemen. Maar het vinden, binden en excelleren van jong hoog opgeleid ict-talent, is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.'

Duurzame arbeidsrelatie

Volgens Buysrogge moeten leidinggevenden meer inzicht krijgen hoe ze het beste rendement kunnen halen uit jong, hoog opgeleid ict-talent. 'Door dit in kaart te brengen kan er gericht worden bijgestuurd door middel van bijvoorbeeld training en coaching. Maar er kan ook naar de ideale werkomgeving toegewerkt worden waarin de kwaliteiten van het ict-talent het best tot zijn recht komen. Zo ontstaat uiteindelijk een duurzame arbeidsrelatie waarin werkgever en werknemer echt iets voor elkaar kunnen betekenen.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4949644). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Grappig artikeltje. Helaas heeft niemand de betreffende IT'ers duidelijk gemaakt dat er twee veel belangrijkere zaken zijn die ze vaak zo missen.

Materie kennis
Het is prachtig dat men plots begrijpt hoe Prince2, ITIL, scrum, M3, 'bunte illustrierte' in elkaar steekt en hoe ze een geleerd trucje schier eindeloos weten te herhalen. Waar het vaak zo fout gaat is dat zij niet weten van de meest basale werking van IT als materie en de wetmatigheden die hierbij werken. De grootste schade komt namelijk voort uit het ontbreken van de kennis, ervaring en visie hiervan.

E2E proces kennis
Ook hun rol en plek, binnen de verschillende geimplementeerde ketens en opgezette processen, kennen ze vaak maar summier, of helemaal niet. Dit is namelijk de 'tweede kamer' waardoor grotere incidenten gaan ontstaan door gebrek aan kennis en visie en ervaring.

en is het nou net niet zo dat je probeert met automatiseren incidentele zaken uit te sluiten? Waarom dan niet eerst die kennis en ervaring opgedaan en daarna eens aandacht besteden aan commerciële vaardigheden?

Dat je iemand iets weet te verkopen wil namelijk helemaal niets zeggen dat je iemand ook het juiste aan het verkopen bent, met alle gevolgen van dien.

Feeling voor commercie of assertiviteit zijn gewoon twee hele natuurlijke persoonlijke eigenschappen. Die bezit je, of je bezit die niet. Kijk naar je sterke punten en je komt soms tot de ontdekking dat deze twee kwaliteiten je gewoon van nature niet eigen zijn. Geen probleem. Daar heb je anderen weer voor om mee samen te werken....

Toch?

Helemaal mee eens NumoQuest.

Al is het voor een starter lastig / uitdagend om al deze kennis al te hebben ( schaap met 5 poten )

En qua feeling voor commercie /assertiviteit deel ik ook volledig je mening. Daar heb je aanleg voor of niet. Natuurlijk is dit te verbeteren / aan te scherpen, maar zonder enige vorm van aanleg heeft dit weinig zin.

@numo/ruud,

wordt zzp-er en je leert snel bij op gebied van commercie en
assertiviteit. Doe je dat nl niet dan werk je niet of voor appel en ei.

Mauwerd

Ik heb hier in het verleden al eens een stukje over geschreven:

http://www.computable.nl/artikel/opinie/loopbaan/4634538/1458016/de-ideale-icter-is-een-schaars-goed.html

En ZZP'er zijn is natuurlijk ook niet altijd rozengeur en manenschijn.

IT- of ICT starters zijn er in vele soorten en maten. Studenten met een groot gevoel voor commercie en politiek gaan geen IT studeren. Dit wordt al in de basis als Saai gezien. De echte IT-ers vinden hun interesse in de techniek; in de hard- of software; in de security of anderzijds. De IT-er is dan ook ietwat introvert en heeft misschien lichte autistische trekjes. De assertieve en extraverte IT-ers zijn dan ook op 1 hand te tellen. Het is niet alleen lastig om zowel de taal van de techneuten als die van de niet-techneuten te spreken, maar het is ook kwestie van specialisme, diepgang en focus die de professional moet hebben.
Commercie en assertiviteit kan je prima ontwikkelen, maar dan moet je wel de 'drive' hebben om dit te willen. Je moet ook wel iets te zeggen hebben, gebakken lucht is er al genoeg en zeker in de ogen van de techneut. Ook het begrip van ´wat is kwaliteit´ is zeer divers. Daar waar de ene aan technologische kwaliteit denkt, denkt de ander aan een te leveren dienst die binnen ´n SLA moet vallen.
Omgeschoolde commercianten leggen het vaak inhoudelijk weer af tegen de specialisten en dit kan dikwijls tot strijd leiden. In mijn ogen moet een werkgever niet op zoek zijn naar een IT commerciant, maar naar kleine groepjes van mensen met een grote diversiteit welke in het proces als team werkt.

Veel waarheid bij voorgaande reacties en in het artikel. Voor mij is helder en duidelijk dat het niet voor niets een starter is; de naam egt het al. Deze mensen dienen ondersteunt en geholpen te worden en daar zijn een aantal mogelijkheden reeds voor aanwezig. Dat de verantwoordelijkheid meer en meer bij het individu komt te liggen en men zelf de weg dient te vinden lijkt me een open deur.
Ieder zijn vak en zijn rol; laat deze mensen zich verder ontwikkelen en specialiseren op hun vakgebied en de juiste relaties leggen om hen te helpen bij hun carrière.

"Zo ontstaat uiteindelijk een duurzame arbeidsrelatie waarin werkgever en werknemer echt iets voor elkaar kunnen betekenen"

Ja, en dan gaan we dus op weg met dit mooie vooruitzicht om na enige jaren tot de ontdekking te komen dat er weer gejaagd wordt op 'Jonge en hoog opgeleide ict-talenten'. (Lees: Goedkoper, kijkt niet naar overuren, en kent de laatste technologieën)
En dat ben jij dan niet meer.

De beste eigenschap die men deze groep kan leren is inzicht verkrijgen in de marktmechanismen die er voor zorgen dat men na tien jaar keihard werken voor een habbekrats toch aan de kant gezet wordt.

Zolang je skills hebt die anderen niet hebben en gewild zijn, zolang is men naar jou op zoek.
Maar maak je geen enkele illusie. Zodra waar dan ook hetzelfde voor minder te verkrijgen is (India/China/..) wordt je afgedankt.

Tot zover de "duurzame arbeidsrelatie".

Ik ben benieuwd waarin het onderzoek had geresulteerd als de jonge ICT-ers niet zichzelf hadden mogen beoordelen maar een directe collega. De minst geschikte persoon om eigen talenten en gebreken waar te kunnen nemen dat ben je zelf. Getoetst aan jouw referentiekader is namelijk alles wat je doet normaal. Pas in interactie met anderen heb je een ander referentiekader en wordt je bewust van je verbeterpunten en gebreken.

Verder denk ik dat het een kwestie van persoonlijk ontwikkelen is. ICT-ers die sneller een professionele en persoonlijke groei willen doormaken schakelen een groeiversneller in. Mij bijvoorbeeld ;-)

Helemaal met Ceesjan van Hattum eens. Je kiest voor techniek omdat je hart daar van gaat kloppen. En je wordt specialist.

Wil je de verkoop in of account manager worden heb je andere skills nodig dan harde techniek. Een technisch beheerder of applicatie beheerder moet je geen commerciele targets geven anders dan "de zaken moeten beschikbaar en veilig blijven"

Dat je de business moet begrijpen is een ander verhaal en heeft niets met commercie te maken.

Kortom een erg eenzijdig en mager artikel.

@REven
business begrijpen heeft alles met commercie te maken.

Ik heb ooit als starter bij een groot elektronica concern gesolliciteerd, ook uiteindelijk aangenomen. Mijn uitstraling (en misschien instelling) was alles behalve commercieel, wellicht werd ik wel als "nerd" gezien. Mede daardoor ben ik bij een minder formele afdeling geplaatst met wat meer (op het oog) relaxte types. Maar ontwikkeltijden van producten, waren daar juist alles behalve relaxed. Ging ook om een vrij nieuwe markt. Men was daar meer flexibel en men moest snel kunnen inspringen op veranderingen, dat vroeg ook om een grote zelfstandigheid. Men had mij juist beter kunnen plaatsen bij een wat meer formele afdeling met een strakke begeleiding en producten met een volwassen ontwerp-specificatie traject. Fout van het bedrijf. Misschien had ik het zelf ook aan moeten geven. Je bent er zelf bij, starter!

Heeft het er misschien mee te maken dat de net afgestudeerden zo snel mogelijk door een leerfabriek heen worden getrokken om maar zo snel mogelijk die afstudeer premie te incasseren?

Of dat H&R onrealistische hoge verwachtingen heeft maar daar bitter weinig tegenover wil stellen?

Of een werkgever die het personeel als FTE ziet en behandeld?

Misschien toch maar weer met de voetjes op de grond en accepteren dat mensen nou eenmaal mensen zijn.

Ik zou eerder zeggen: starter, heb respect voor ervaring en senioriteit.
En niet omdat ik nu zo'n facist ben, maar als je echt serieus ben, laat je Twitter, Whatsapp, Facebook, Google+ e.d. met rust tijdens de baas z'n tijd en wees geen blaaskaak, betweter en backstabber. Dan kom je al een aardig eind... En op een wat andere noot: kies je eerste baan goed, het bepaalt zeer waarschijnlijk de rest van je carriere. En da's lastig als je gewoon de huur moet betalen.

Ik denk dat de onderzoekers een denkfoutje maken, de C van ICT staat niet voor Commercie namelijk :)


Maar ICT is een technische opleiding, geen commerciële. Wat me altijd opvalt bij dit soort verhalen is dat men wel wil dat techneuten commercieel gaan denken en doen, maar dat er zelden effort wordt gestoken in het aanleren van techniek bij commercielen ...

Vaak zijn de commercielen die technisch "moeten" worden van het type wat Emanuel beschrijft. Volop bezig met social media en de nieuwste gadgets maar niet met de inhoudelijke techniek.

Past ook in het Agile denken, heel snel kunenn reageren op veranderende businesswensen. Van programmeurs wordt verwacht dat die even snel iets in elkaar knutselen, alle impliciete kwaliteits en veiligheids aspecten, meenemen en moduletesten zelf formuleren en uitvoeren en dit communicatief vaardig met de business terugkoppelen.

Als je die mensen lastig kan vinden roep je als business dat ouwen niet omscholen en de opleidingen van jongeren niet goed aansluiten. Tenslotte dreig je met cloudoplossingen.

Toch werkt het. Blijkbaar investeert ICT talent zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in zichzelf en richten ze zich nu op business.
De Markt heeft altijd gelijk.

Tja, en daarom schreef ik een boekje voor de IT-professional: Positief Afwijkend een Topprofessional en train ik professionals in commerciele vaardigheden en alettheid. Zie www.offersbusiness.nl en offerbusinesskanaal op youtube.

Zit me af te vragen wat de resultaten waren geweest als dezelfde enquete onder algemene starters was gedaan.

@ Mauwerd
Ik ben al meer dan twintig jaar zelfstandig en word met regelmaat gevraagd voor courses en seminars om de vertaalslag te maken IT naar non IT en vv. Ik verkoop mijzelf niet in de zin dat.... Ik ben werkelijk A- commercieel, weet dat van mezelf, en heb daar geen enkele moeite mee.

Wat ik wel weet is hoe IT strategisch is in te zetten waardoor de organisatie meteen bespaard/verdient.

Wat ik gelukkig wel heb is een enorme plaat voor mijn hoofd die geen moeite heeft met criticasters die heel veel op commerciele leesten zijn geschoeid of die niet begrijpwn waarom dingen met IT vaak niet willen gaan zoals zij dachten.

Je kunt ook zonder affiniteit met commercie best een eind komen. Crux hier:

- Durf anders te zijn
Natuurlijk moet je je per opdracht/organisatie aan en inpassen. Maar jezelf verliezen niet handig. Persoonlijke uitingen komen uiteindelijk toch naar voren. Wanneer je anders bent dan anderen, is dat goed, als je maar zorgt dat het authentiek is.

- Wees en blijf jezelf
Natuurlijke eigenschappen zin de sterkste in een mens die er zijn. (h)erken je die niet zo goed dan is NumoQuest® iets voor je. (Gratis/vrijblijvend) Wanneer je gewoon je zelf blijft heb je vertrouwen in jezelf en je capaciteiten. Belangrijk voor iedereen.

- Ben van toegevoegde waarde (Erken ook wanneer je dat niet bent)
Als je toegeeft, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, dat je past op elke plek en daar van toegevoegde waarde pretendeert te zijn, kom je sneller bedrogen uit. Laat je gedachten en gevoel er over gaan en wees niet bang te concluderen dat je een keer niet van toegevoegde waarde bent. In je newterk heb je vast wel iemand die dat veel beter is. Op die manier laat je een onuitwisbare indruk achter. (eigen ervaring)

- Behoud je persoonlijke en zakelijke integeriteit
Laat je niet leiden door meningen van anderen. Wees zakelijk waar het moet en menselijk waar je kunt. Als er zaken van je worden verlangt waar je jezelf voor jezelf niet kunt verenigen, wees daar dan ook helder in. Je moet jezelf namelijk altijd in de spiegel aan kijken. Minstens één keer per dag.

- Laat je niet leiden door wat anderen vinden
Ik spreek regelmatig mensen die 'iets' van mij vinden. Ik leg hen dan ook vriendelijk uit dat zij behoren tot die 90% die hun oordeel baseren op hetgeen zij 'menen te zien'. Die mening is doorgaans gebaseerd op soms maar de helft van het totaal, vaker veel minder.

Mensen schrikken daar soms van als je hen dat uit legt. Vooral in Nederland is er de onhebbelijke eigenschap telkens ergens maar iets van te moeten vinden. Wanneer je daar een kunst van maakt dat niet zo te hoeven, kun je eens nadenken over het hebben van een eigen mening. Uiteraard in de mate waarvan je die baseert op de informatie die je hebt.

Alleen politici en argelozen hebben de zeer onhebbelijke eigenschappen zich te laten verliezen in;
- Niet ter zake doende discussies
- Discussie over voldongen feiten
- Als het zo is dan......
- Het zou zomaar kunnen zijn dat....
- Punt & comma neuken
- Hoe wolliger de taal, hoe onzinniger het verhaal

Het is allemaal niet zo heel erg ingewikkeld. Als die startende ICT'er nu eerst eens word aangeleerd waar IT nu eigenlijk voor is bedoeld en hoe je daarmee om moet gaan. Dan komt de rest uiteindelijk en hopelijk vanzelf wel. Als er tenminste nog seniors zijn die hen dat bij kunnen brengen natuurlijk.

;O)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×