Managed hosting door True

CIAO Academy stoomt vrouwen klaar voor ICT

Het executive-programma CIAO Academy wordt op woensdag 9 oktober 2013 gelanceerd. De nieuwe opleiding focust zich op het klaarstomen van vrouwen in de rol van creative it alignment officer (ciao). Als creative it alignment officer wordt op een creatieve manier verbinding gelegd tussen de business en ict. De focus van de opleiding ligt op ict en bedrijfskunde in de huidige digitale economie. De CIAO Academy zal vanaf januari 2014 van start gaan.

De CIAO Academy bestaat uit bedrijfskundige modules, creatieve ict-modules en vaardigheidsmodules. Bij bedrijfskundige modules wordt er ingezoomd op het ontwikkelen van een businessplan, marketing, supply chain management, financieel management en management van inkoop/verkoop. Creatieve ict-modules kijken naar de ict-strategie en -management, digitale businessmodellen, digital change, search engines, socials, ict en webmanagement. Bij de vaardigheidsmodules staan de onderwerpen lezen van organisaties, leiderschap, creatief management, projectmanagement en durven ondernemen centraal. Ook zijn op maat samengestelde modules mogelijk.

Opleidingstraject

Het opleidingsprogramma duurt twaalf maanden en bestaat uit vijftig dagdelen. Er zijn twee periodes, van januari tot mei en van september tot december 2014. Maandelijks volgen de cursisten twee à drie dagen colleges die door professoren en personen uit het bedrijfsleven worden gegeven.

Het opleidingstraject tot creative it alignment officer is voornamelijk gericht op talentvolle vrouwen met zo’n tien jaar werkervaring, inclusief leidinggevende ervaring. De vrouwen beschikken over HBO+ werk- en denkniveau en zijn bijvoorbeeld al bestuurder, manager, marketeer, ict-professional, cio of projectleider.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4879633). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Bijzonder. Naast het feit dat het mijns inziens geen bestaand gat in zal vullen, is iedere vorm van discriminatie in mijn ogen verkeerd. Er bestaan reeds talloze functienamen voor rollen welke de brug tussen business en IT menen te vormen (zelf vervul ik er naar mijn idee als zijnde service manager één daarvan). Wanneer iemand mij een kaartje zou geven met daarop de functie 'Creative IT Allignment Officer', zou ik die persoon naar ik vermoed bovendien vooral heel twijfelachtig aan kijken. Heel benieuwd op welk vlak deze personen zo bijzonder en vernieuwend creatief zullen zijn..

CIAO - say goodbye to your future?

Ik lees dat de CIAO Academy een initiatief is van Geke Rosier, bedenker van het boek 'Ronde vormen in IT' die vindt dat er meer aandacht nodig is voor 'vrouwelijke' kwaliteiten als communicatie, samenwerking, creativiteit en klantfocus. Niet echt de harde en innovatieve ICT maar meer de randverschijnselen zoals marketing, de bedot.com economie dus. Want even voor de duidelijkheid, marketing is een fact-free wetenschap die me nogal vluchtig lijkt.

Uiteindelijk zijn volgens mij al die initiatieven om vrouwen voor de ICT te interesseren ook terug te voeren op de Lissabon-doelstelling, die zoals nu schoorvoetend erkend wordt bij lange na dus niet gehaald is. En de innovatiedoelstellingen zijn nu uitgesteld tot 2020 terwijl we ondertussen niet alleen achter lopen op de Amerikanen en Japanners maar ook China ons in gaat halen.

@Ewout Dekkinga
Marketing is niet fact-free in de zin dat het succes ervan meetbaar is in het aantal verkopen. Als marketingman/vrouw word je daarom net zo hard afgerekend op de resultaten van je werk als een ICT-er.

Wat wel het predikaat "fact-free" verdiend zijn al die banen waarbij het falen niet zichtbaar is of geen consequenties heeft. Of posities die het woord "Creative" in de omschrijving voeren.

@KJ

Succes is wat anders dan feit, je kunt kinderen laten geloven dat Sinterklaas bestaat maar wie wijzer is weet wel beter.

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×