Managed hosting door True

IT’er Nederland waardeert baan bovengemiddeld

 

Duimen

Nederlandse it’ers zijn over het algemeen tevreden met hun baan, in ieder geval meer dan andere beroepsgroepen. Het belangrijkste in hun baan vinden zij salaris, een vast contract en de werksfeer. Onzekerheid over de huidige functie blijkt voor 22 procent een reden om te zoeken naar iets anders. Ze denken in ieder geval dat ze snel elders aan de bak komen, 15,4 procent denkt dit binnen een maand te kunnen. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group en Monsterboard naar mobiliteit en motivatie van de Nederlandse beroepsbevolking in 2013.

Hoewel de it-arbeidsmarkt sinds het uitbreken van de kredietcrisis nog steeds in een dip zit en het vacatureaanbod daalt, is er binnen specifieke functies nog beslist sprake van krapte. Zowel Monsterboard als Intelligence Group zien krapte bij functies in de systeemontwikkeling, databaseadministratie en usability/informatiearchitectuur. Verder ziet Monsterboard dat het aanbod van softwareontwikkelaars, webontwikkelaars en netwerkbeheerders achterloopt bij de vraag. Brancheorganisatie Nederland ICT verwacht dat de krapte de komende jaren zelfs verder oploopt.

Zelfstandigheid en thuiswerken

Twee derde van de it’ers is tevreden met hun baan. De vrijheid die het werk met zich meebrengt, speelt mee in de waardering. Zo is men het meeste tevreden over de zelfstandigheid van het werk en ook de mogelijkheid tot thuiswerken wordt significant hoger gewaardeerd dan in andere sectoren. Afwisseling van het werk en vertrouwen in het bedrijf scoren daarentegen significant lager.

Als gevraagd wordt wat men belangrijk vindt in een baan, staat salaris bovenaan. It’ers vinden dit belangrijker dan werknemers in andere sectoren. Opvallend is dat werksfeer net zo belangrijk wordt gevonden als salaris. De it’er is dus beslist niet iemand die alleen maar zelfstandig thuis wil werken.

Meer dan de helft van de it’ers staat open voor een nieuwe baan en 38 procent is ook daadwerkelijk actief op zoek. De onzekerheid binnen de huidige functie is een van de voornaamste redenen (22 procent) om uit te kijken naar iets anders.

Voor de mensen die niet open staan voor een andere baan is het bieden van een vast contract dan ook een goede reden om toch te willen overstappen. Salaris is bij it’ers ook een goede pullfactor. Voor bijna de helft is dat de reden om open te staan voor een andere baan en 60 procent van de zittenblijvers zou er toch door geprikkeld kunnen worden. Van de it’ers is 59 procent tevreden met zijn huidige salaris.

Vinden passende baan

It’ers oriënteren zich het meeste via vacaturesites (59 procent) maar ook het eigen netwerk (36 procent) wordt door it’ers meer ingezet dan gemiddeld. Van open sollicitaties maken ze minder gebruik dan werknemers in andere sectoren. Bijna de helft van de it’ers (49 procent) heeft moeite met het vinden van een baan die aansluit bij zijn capaciteiten of profiel. Dit is meer dan in andere sectoren.

Wel zijn it-medewerkers het meest overtuigd dat ze snel een nieuwe baan zullen vinden. 15,4 procent denkt binnen een maand een nieuwe job te hebben. Wie een it’er wil benaderen, kan dat het beste per e-mail doen. Zeker als het om een spontaan contact gaat, geeft 82 procent hier de voorkeur aan.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4774716). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Jammer dat veel multinationals IT'ers uit Zuid-Europa, Oostbloklanden en India halen, wat in nadeel van de Nederlandse ingezetenen en Nederland zelf.

Hierdoor is de werkloosheid onder IT'ers fors toegenomen. Terwijl de politiek zwijgt hieromtrent.

@Peter

Hier is misschien ook een reden voor ...

Ik werk al een aantal jaren met oostblokkers, slimme mensen, werken hard en doen gewoon hun werk goed ipv te zeuren, te polderen en overal tegenin te gaan.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor mensen je zoekt in je organisatie, maar in een aantal gevallen werkt dit heeeeeeeeerlijk!

Precies zoals PaVaKe zegt. Bij een klant van me werken nu meerdere europeanen voor een relatief laag salaris en die doen uitstekend hun werk. Punt is; dit kun je niet tegenhouden. Je kunt wel allemaal dingen gaan doen op het proberen tegen te houden, met het gevolg dat de NL prijzen stijgen tov andere landen en onze positie verzwakt.

Herscholen, bijscholen en zoeken naar waar vraag naar is. Als je vrachtwagen chauffeur bent of tegelzetter heb je ook meer concurrentie, heel vervelend als dit je raakt, maar dit is nu eenmaal de werkelijkheid.

Misschien moeten we leren het met minder te doen en toch nog blij te blijven.

Je hebt ook winkeliers die klagen over webshops, klagen zal je niet helpen. Actie moet ondernomen worden!

@ PaVaKe

Om eerlijk te zijn de kwaliteit die door o.a. Indiërs IT'ers geleverd wordt, is vaak om te huilen. Dit geldt ook voor zuid-Europeanen en uit Oostbloklanden.

Het kost je veel tijd en aandacht om de beoogde resultaten te behalen. Ik heb dit meegemaakt bij diverse bedrijven waaronder ABN Amro, ING etc. Etc.

Over de prijs gesproken, zeg ik goedkoop, kan door zijn.

Veel potentiele banen zijn weggekaapt door mensen uit India. Dat zijn vaak de wat simplere werkzaamheden die eigenlijk door NL juniors (of mediors) zouden kunnen worden verricht. Deze juniors leren zo het klappen van de zweep en doen de ervaring op die nodig is om de complexere vacatures op te vullen.

Echter, juniors krijgen nauwelijks de kans om de ervaring op te doen, juist omdat er zoveel wordt geoffshored (en tegenwoordig ook onshoring). Doorstroming is er dan ook nauwelijks, want veel mediors/seniors schuiven door als manager (want dan verdien je meer??) en hun praktijkkennis kan niet meer worden ingezet. Zo blijven er maar een paar ervaren mensen over.

Persoonlijk zou ik het toejuichen wanneer er een verbod op offshoring/onshoring komt vanuit India en andere niet Europese landen. Eigenlijk alleen met de uitzondering wannneer een bepaalde functie niet door een Nederlander of andere Europeaan kan worden vervuld.

Zo dwing je bedrijven te gaan putten in het groeiende bestand aan werkloze ICT-ers en schoolverlaters die met een beetje coaching zeer effectief kunnen worden ingezet en waar je op de langere termijn meer aan hebt.

@Cornelis

Volkomen eens qua Indiërs, maar moet ook gelden voor Voor Zuid-Europeanen. Dit zou Nederland tienduizenden werkzoekenden helpen om een baan te vinden.

Ook als Nederland blijft Indiërs lang toelaten, dan is de IT-kennis weg in Nederland. Terwijl Nederlanders steeds hun baan kwijtraken.

@Peter, dat de kwaliteit vaak om te huilen is ligt wellicht niet alleen aan de Indiërs. En als ze zo slecht zijn, waarom werken we er dan nog mee?

Ik werk met mensen over de hele wereld en de laatste tijd ook (europeanen) die naar NL gekomen zijn om werk te zoeken. Op een paar uitzonderingen na heb ik zeer goede ervaringen. Dit zijn wel kleinschaligere projecten (teams van 5 programmeurs, of projecten onder de miljoen en sommige zelfs enkele weken). Zeker als zij on-shore zijn heb ik er niet veel moeite mee, het geld wordt gewoon in de economie gestoken.

Wat ik heel veel zie in NL is dat veel mensen de schuld van alles en nog wat bij anderen neerleggen. Er is ook geen vechters mentaliteit en men neemt vaak de verantwoordelijkheid niet.

Sprekende voorbeelden zijn dat men verwacht dat een verzekering alles betaald (ook je eigen domme fouten), dat iedereen klaagt over de benzine prijs, maar vervolgens niet tot acties komt. Tegen van alles is, maar niet de moeite neemt te investeren in een alternatief.

Het is leven en werk is niet altijd makkelijk. Maar we lijken in een soort letargie te zakken waarin we als amoebes een beetje met de stroom mee laten drijven.

Maarja, on topic, wellicht dat we beseffen dat als je een goede baan hebt in de IT dat dit gewaardeerd wordt :-)

@Peter

Polen zijn geen Indiërs, daar ligt echt nog wel een paar kilometer tussen hoor!

Maar zoals Henri al aangeeft, de geleverde kwaliteit ligt echt niet alleen aan de Indiërs. Je moet alleen wel een beetje kritisch zijn in je aanname beleid.
Ik heb al met vele nationaliteiten mogen werken, en daarvoor geldt net als voor Nederlanders dat er goede en slechte vaklui tussen zitten.


Zo heb ik o.a. met meerdere Oostblokkers (voornamelijk Polen) gewerkt die een post-doctoraal gedaan hebben op de universiteit in Eindhoven. Stuk voor stuk knappe, hardwerkende koppen. Deze mensen doen hun werk overigens gewoon in Nederland, en het gros hiervan heeft ook de moeite genomen Nederlands te leren.

Maar ook met Indiërs heb ik goede ervaringen overigens. Waar ik het met India tot nu toe wel eens mis zie gaan is dat er een opdracht die kant op gaat, maar dat de mensen die de uitvoering moeten doen geen domeinkennis hebben, en daardoor niet of maar half weten hoe het door hun te maken product gebruikt gaat worden.
Het ligt echter niet in hun natuur om daar vragen over te stellen, waardoor ze foute aannames gaan doen. Ik heb dat nu een paar keer meegemaakt; als je ze mailt of belt lijkt alles koek en ei, maar als je er naar toe gaat dan komen de vragen pas.
De culturele kloof bij samenwerking, zeker met landen als India wordt vaak onderschat!

Samenwerken met partijen buiten de Nederlandse grens is meer dan een opdracht naar de goedkoopste aanbieder in een ander land sturen !!!

In hoeverre dit onderzoek representatief is weet ik niet maar het lijkt er wel op dat er ondanks de zogenaamde krapte op de markt er weinig animo lijkt om toch meer de salariëring aan te passen terwijl dit toch een belangrijke factor blijkt te zijn bij de werknemers.

Inderdaad is het voor de lokale economie beter om ook lokaal te zoeken. Maar feit is nou eenmaal dat binnen de EU het aannemen van werknemers gewoon vrij is. Op zich is het dan wel weer tekenend dat er onder tafel wel wordt gediscrimineerd op leeftijd, sekse en afkomst maar het geen enkel probleem is om mensen aan te nemen die de lokale taal en ook Engels niet goed machtig zijn.

Tja er wordt geklaagt over de kwaliteit van Indiers en Oosblokkers, en zelf heb ik nog wat ervaring met Chinezen waar ik ook niet echt vrolijk van werd, maar wees nu eens eerlijk, het gros hier in Nederland is ook door de internetbubble boven komen drijven brandhout.

Zekers ik zie ook liever dat wij ons werk uitbesteden aan onze eigen mensen, lijkt me niets mis met die wens.
Dat het uitbesteden van ICT naar het buiten(europa)land goedkoper is dan het werk door landgenoten te laten uitvoeren is ongetwijfeld mogelijk maar dat is in de meeste gevallen slechts korte termijn beschouwing. Een klus kan immers wellicht goedkoper geregeld worden, al de doorloop tijd daardoor hoog wordt, de klant ontevreden word, dan wel het aantal correcties op die klus onevenredig hoog wordt, dan heb je uiteindelijk niet veel gewonnen.
Dit kunnen nog steekhoudende argumenten tegen offshoring zijn... zomaar lukraak beweren dat de mensen daar niet voldoen impliceert dat de mensen hier wel voldoen....nogal een gedurfde stelling lijkt me.

Er vreemd dat de banken zijn gered met het belastinggeld van onze burgers en intussen huren deze banken werknemers buiten Nederland.

De overheid moet onmiddellijk ingrijpen. Bovenstaande reacties geven duidelijk aan dat er te veel IT'ers buiten Nederland ingehuurd worden.

Ook Nederlanders zijn van een goede kwaliteit. Hopelijk ben ik duidelijk voor ABN Amro, Rabobank, ING en SNS.

We innoveren niet door te offshoren. We doen hetzelfde kunstje met goedkoper personeel. Daardoor zijn we de textiel en andere nijverheid kwijtgeraakt. Met slim personeel (NL of Europees) veel beter, sneller en vernieuwender software ontwikkelen zou een mooie innovatie voor ons land zijn. Wij near-shoren trouwens ook vanwege gebrek aan goede ontwikkelaars in NL.

Even een reactie op de India-trajecten: Ik heb al 10 jaar ervaring met verschillende Indische partijen gehad en die waren allemaal stuk voor stuk zwaar negatief. Voordat we met India gingen werken had ik altijd mijn projecten en werkzaamheden onder controle en nu is er geen pijl op te trekken. In India kost iedere frutsel een dag en de meesten van hen waren gewoon technisch niet capabel genoeg. Ik had altijd wel medelijden met ze, want ook zij hebben ambities en een lange leerschool achter de rug waarna ze de simpelste flutklussen kregen bij ons en ook door ons matig begeleid werden. Daar motiveer je ze natuurlijk ook niet mee. Maar goed, schijnbaar zijn er ook mensen als PaVaKe die wel positieve ervaringen hebben. Belangrijk is denk ik dat we niet moeten generaliseren en moeten accepteren dat er zowel onder Nederlanders (waar ik overigens OOK de nodige negatieve ervaringen mee heb) als Polen als Indiers goede en slechte bij zijn.

On topic: Ik waardeer mijn IT-baan nou niet echt bovengemiddeld. Het hangt heel sterk van de klus af. Ik denk dat ik in de 20 jaar dat ik meedraai ongeveer 7 jaar op echt hele leuke klussen heb gezeten. De rest was matig tot redelijk oke. De laatste jaren is het alleen maar slechter geworden. Tegenwoordig is ieder onderdeel van de IT-keten een eigen gespecialiseerd eilandje geworden waardoor je als hoogopgeleide werknemer aan een lopende band steeds hetzelfde trucje herhaalt. De laatste jaren heb ik op middleware systemen gezeten en dan denk je in het begin: joepie, nieuwe technologie, webservices, ESB's, SOA, en vervolgens zit je alleen maar mappingdocumenten te maken en adapters in elkaar te klikken. Heel demotiverend.

Ik heb collega's gesproken die kinderen hebben die van de middelbare school afkomen, maar bijna geen enkele VWO'er kiest voor IT. Het heeft een heel slecht imago, stoffig vooral. Leraren zeggen al jaren dat ze de IT maar niet in moeten gaan omdat alles toch naar landen als India gaat. En tot op zekere hoogte hebben ze gelijk. Frappant is dan ook dat het bedrijfsleven het liefst regelaars/projectleiders heeft die Indiers of oostblokkers achter de broek aan zit i.p.v. techneuten. Bedrijven als Stork hebben al aangegeven dat HBO-opleidingen waar je leert ontwikkelen niet aansluiten op de praktijk. Daar motiveer je geen studenten mee.

@PaVaKe Dat zijn ook de ervaringen die ik heb met buitenlandse collega's, prima mensen om mee te werken, goed opgeleid. Ook met Indiers goed gewerkt, en wat je zegt, er is een cultuur verschil. En goede humor, als het dan toch over volkseigenschappen gaat. Het doet er in ieder geval niet toe, of de mensen van ver komen of van hier. Vind het wel leuk.

@Cees Bij je voorbeeld van het werken met een Indische partij gaat het dan om je ontwikkelwerk daar te plaatse? Dat is weer iets anders dan een collega alhier. Ik geloof niet in outsourcen of erger offshoren. In het laatste geval krijg je ook nog een taal en cultuurverschil kado. Dat is de achterdeur uit, misschien wel lekker goedkoop.

In het artikel staat dat 49% het lastig vind om een functie passend bij het profiel te vinden. Weet niet wat daar nou van te denken, it functies zijn soms ook lastig te omschrijven, het ziet er vaak net even anders uit in de praktijk dan op papier is mijn ervaring.

@Cees: wellicht maakt het verschil dat ik niet met 3e partijen werk in India, maar met een lokale vestiging van ons bedrijf.

Ook belangrijk heb ik ondertussen gemerkt is zorgen dat je elkaar regelmatig face to face ontmoet. Dit helpt aan de ene kant om de cultuurkloof te overbruggen, maar je merkt vooral ook dat de discussies veel interaciever en inhoudelijker zijn dan wanneer je mailt/belt/videoconferenced.

@Louis en PaVaKe: Ik heb ervaring met verschillende trajecten. De eerste was ook de meest gevaarlijke. Onze managers hadden besloten het systeem te laten vervangen door een SAP-implementatie. Ze hadden het gehele IT-proces laten uitvoeren door een Indische partij, ook de informatie-analyse. De gebruikers vonden het eerst fantastisch dat ze IT'ers hadden die niet kritisch waren op hun requirements, maar toen het bedrijf na implementatie op instorten stond waren ze een stuk minder vrolijk. Dit is natuurlijk klassieke fout nr 1. De communicatie tussen business en IT is al lastig, als je dan de IT'ers vervangt door Engels brabbelende Indiers die niet kritisch zijn dan is dat een recept voor rampen.

Een andere ervaring was dat er 1 Indier bij ons op kantoor zat als intermediar en de rest in India. Het ontwikkelen van simpele dingen duurde ontzettend lang en zat vol fouten. Na implementatie van de 3e iteratie ging het in productie fout. Ze vroegen mij om mee te helpen wat ik afwees omdat de Indische partij het beheer had gekregen en het dus hun verantwoordelijkheid was. Na 3 dagen productieproblemen was de nood zo hoog opgelopen dat ik alsnog meekeek en het in 2 uur had opgelost.

Bij mijn laatste ervaring zaten er juist weer heel veel Indiers (van een 3e partij) op locatie in Nederland. Ik vroeg me af wat daar nou het financiele voordeel was, maar goed. Hier had ik sterk wisselende ervaringen. Een paar Indiers waren echt goed en daar kon ik ook prima mee opschieten (heb hun ook in mijn LinkedIn lijst staan), maar de meesten liepen maar wat te rommelen. Die paar goede Indiers werden ook gek van hun collega's. Als ik een simpele transformatiefout van een MQ-string naar XML vind en aangeef wat de fout is en ze zelfs een uitvoervoorspelling geef, dan nog gingen er 3 tot 4 opleveringen overheen voordat het hersteld was. Dat heb ik ook wel eens met een paar Nederlandse ontwikkelaars meegemaakt, maar die werden dan weggestuurd. De Indiers mogen bijna altijd blijven zitten en wij blijven dan tot in lengte van dagen aanmodderen.

@PaVaKe: Ik heb nog niet gewerkt met onze eigen Indische tak (die heeft CGI ook), het ging altijd om 3e partijen. Maar of ze nou hier of daar zaten, het ging niet geweldig. Elkaar face to face ontmoeten helpt zeker, maar dat geldt vrijwel altijd. Ik heb ook veel communicatieproblemen gehad met Nederlanders die als sneeuw voor de zon verdwenen zodra we met elkaar in een kamer gingen zitten.

Alhoewel ondertussen behoorlijk off-topic, misschien nog een leuke aanvulling op de "India" discussie

Veel mensen praten over uitbesteden naar India. Nu is India best groot, zeg maar ongeveer zo groot als heel Europa.....
Zoals het in Europa nogal verschil uitmaakt of je met een Noor of een Griek werkt, zo maakt het in India ook nogal verschil met wie je werkt en uit welk deel van India iemand komt.

Ik ken 2 van onze vestigingen, die zo'n 800 km uit elkaar liggen, en er zit echt wel een stukje cultuur- en mentaliteitsverschil tussen deze 2 kantoren.

@PaVaKe Ik denk dat er zelfs een cultuur en mentaliteitsverschil kan zijn tussen bedrijven in eigen land. Als er iets verschillend is, dan is het bedrijfscultuur.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×