Managed hosting door True

Capgemini blijft bij loonoffer, ondanks uitspraak

Vakbonden CNV, FNV en De Unie overwegen juridische stappen

 

Ict-dienstverlener Capgemini ziet geen aanleiding om zijn vraag tot een loonoffer in te trekken. Dat de rechtbank van Zutphen in een andere zaak een loonoffer van tafel heeft geveegd, verandert die houding niet. Capgemini wil nog steeds dat 150 medewerkers tot 20 procent van hun loon inleveren. Doen ze dat niet, dan dreigt ontslag.

Op 9 april 2013 werd bekend dat de rechtbank van Zutphen het loonoffer van 10 procent dat het advies- en detacheringsbedrijf Interwerk aan werknemers vroeg, naar de prullenbak heeft verwezen. Twee werkneemsters die de zaak aanspanden via FNV Bondgenoten houden het loon volgens de afgesproken arbeidsovereenkomst. Capgemini reageerde kort op deze uitspraak: ‘Capgemini geeft geen commentaar op rechtszaken van derden. Naar aanleiding van de interpretatie van het vonnis door FNV Bondgenoten zien wij evenmin aanleiding om conclusies te trekken voor onze eigen situatie.’

Capgemini juridisch aanpakken

Dat Capgemini niet inhoudelijk wil ingaan op de rechterlijk uitspraak, verbaast FNV-bestuurder Fred Polhout niet. ‘Misschien willen ze wel reageren als ze zelf een rechtszaak aan hun broek hebben. De casus van Interwerk is vergelijkbaar, er wordt ook een loonoffer gevraagd. Dat Capgemini naar aanleiding van de uitspraak geen conclusies trekt, komt waarschijnlijk omdat zij hun situatie zien als een vrijwillig loonoffer. Wij bestrijden die vrijwilligheid. Als een medewerker het aanbod namelijk niet accepteert, wordt hij naar de deur begeleid.’

Naar aanleiding van de uitspraak in de zaak Interwerk bestuderen de juristen van de vakbonden CNV, FNV en De Unie het vonnis. CNV-bestuurder Afshin Towhidi laat weten te onderzoeken of die zaak overeenkomt met de Capgemini-zaak en of ze dezelfde juridische weg kunnen gaan bewandelen. Volgens FNV’er Polhout is hiervoor veel belangstelling. ‘We overwegen het inderdaad. Wat we gaan doen hangt af van de bevindingen van de juristen. Ook eventueel ander te voeren acties hangen daar vanaf.’

Nieuwe informatiebijeenkomst

Vanavond, 10 april 2013, houden de vakbonden een nieuwe informatiebijeenkomst voor leden en niet-leden van Capgemini. Hierin bespreken zij het antwoord van Capgemini op een eerder verzonden open brief door de vakbonden. Hierin liet de dienstverlener weten dat het vasthoudt aan het loonoffer. De bijeenkomst start om 19.00 uur in het BCN-gebouw aan de Daltonlaan 100 in Utrecht.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4704901). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

De noodzaak voor dit loonoffer ontbreekt volkomen.
Middle management is gigantisch, overhead is enorm.
Een verkoopafdeling die alles verkoopt voor eenheidsworst.

Dit loonoffer heeft niks te maken met tarieven en salaris. Veel meer met een bedrijf dat zijn kosten en verkoop niet in de hand heeft. Gewoon wanbeleid.

Het zou goed zijn als de vakbonden zich hier eens voor inzetten.
Het kan toch niet zijn dat medewerkers de rekening gepresenteerd krijgen van een falend management?
Een management dat overigens zelf niet inlevert op salaris of bonussen.

Deze hele bezuinigingsactie trekt de aandacht weg van de hoofdzaak. De directie Capgemini Nederland functioneert niet. In deze tijd zijn betere cijfers eenvoudig te realiseren.

Wederom een sterk staaltje van 'bord voor je kop hebben'.
Was 1 van de redenen om dit loonoffer door te zetten niet 'loon naar werken'? De oudere werknemer zou ten opzicht van zijn/haar jongere collega te veel verdienen in relatie tot de geleverde prestatie?
Dan zou de Nederlandse directie van toch minimaal 90 procent moeten inleveren.
Zie het Computable artikel van 12-02-2013.
Eens was dit een goed bedrijf om voor te werken. Nu schaam ik me haast te pletter om te zeggen dat ik er gewerkt heb. Er is maar één oplossing om dit weer een fatsoenlijk bedrijf te maken: de bovenste lagen management er radicaal uitsnijden en vervangen door mensen die verder kunnen en willen kijken dan de winst van aankomend kwartaal. Het absurd korte termijn denken van de afgelopen paar jaar is Cap fataal geworden, nog twee van zulke jaren en het UWV heeft er 1500 'werknemers' bij.

Er is nu al maanden negatief nieuws over Capgemini. Dat moet zijn weerslag op klanten en medewerkers hebben. Ben benieuwd wie er aan de beurt is nadat deze groep ingeleverd heeft. Als wij klant bij Cap zouden zijn, was dit een mooi moment te stoppen.

@marcel,

..Als wij klant bij Cap ....nt te stoppen....

Alsof daar de werkende garde wat mee opschiet. Nee, juist als klant moet je je leverancier dwingen tot kalmte en stabiliteit. In tijden zoals deze is klant nog meer koning en kan je best wel bepaalde zaken afdwingen. Om je toeleverancier, waar je jaren zaken mee hebt gedaan, de rug toe te keren getuigd van een erg kortzichtige visie wat we zelf ook altijd met name het management verwijten. Juist de 'langterm' goals gaan het winnen, ook op het bizarre management van Cap!

Mij is nog steeds niet duidelijk over welke functies en salarissen het gaat.
@Marcel, Stoppen? Tuurlijk niet, gewoon de tarieven met 20 procent reduceren. Maar even serieus, volgens mij is hier alles te herleiden naar minimaal de borging van de beurswaarde van het bedrijf, en een paar persoonlijke belangetjes.

Maar aan de andere kant.......

Het is natuurlijk wel een beetje terecht dat werknemers die 100.000 euro per jaar krijgen voor een paar simpele activiteiten gekallibreerd worden en er een loonoffer gevraagd wordt. Deze werknemers zijn meestal overgekomen en hebben de afgelopen jaren alleen maar geprofiteerd van de stijgingen. Ik kan me dus wel voorstellen dat Capgemini deze werknemers wil kalibreren.

En ja, als je niet akkoord gaat word je in een mooi schitterend programma gezet, met de nadruk op schitterend.

@Bart, Duidelijk dat je geen benul hebt wat er aan de hand is. Gaat om hardwerkende loyale medewerkers met minder dan 2 keer modaal, vier jaar er geen cent hebben bijgekregen en nu tot 20% mogen inleveren.

Cap Gemini is geen organisatie waar het 'te gezellig' is. Dus zakelijk en professioneel als imago. Een consultant levert op in plaats van dat hij kost. Dat is netto een randvoorwaarde. Zeker in grote adviesorganisaties; anders is het niet meer te overzien. Spreadsheetmanagement Aldus.
Het betreft 150 man? Salarissen die nu met hand en tand worden bevochten (recessie, leefstijl, het graaien in de top als voorbeeld, meer ja minder nee, etc.). Niemand levert in. Dat is tekenen voor je ondergang. Stress van deze slepende zaak ook, zeker als het langlopende rechtszaken worden en mensen op non-actief worden gezet betreffende samenwerkingsproblematiek. Ik noem maar wat.
Het vak: Consultants hebben een prachtige baan (vind ik). Gebruik van vakkennis, autonomie, autoriteit en een portfolio van imposante klanten. De vergoeding die er tegenover staat heeft men zelf bedongen. (Amerikaans zaken doen, zeg maar) Zo niet, dan is een cursus onderhandelen wel op zijn plaats. Een goede consultant hoeft niet in te leveren, me dunkt. Die kan met gemak gebruik maken van zijn marktwaarde.
Jammer dat Cap nu in de media wordt neergezet als bedrijf die de ouderen wil benadelen. Een organisatie bewaakt zijn kerncompetentie. Cap doet er goed aan om dit door te zetten. Niet de medewerker bepaalt de lijn en visie.

@Roel Ik denk dat je de plank volledig misslaat.

Het is niet de eerste keer dat Capgemini dit probeert.
Heeft niks met kerncompetenties te maken. Het gaat er om dat de directie de Nederlandse directie van Capgemini niet functioneert.
Die bezuinigingsactie gaat Capgemini niet helpen.
De vorige keer had het ook een tegengesteld effect.
De uittocht van de beste talenten was enorm. Die wilde niet meer voor zo'n organisatie werken. Daar had Capgemini niet op gerekend. Kortom kapitaal vernietiging. Dat gaat nu weer gebeuren.

Er is een hele grote laag waar Capgemini zou moeten snijden. Het middle management en hoger. Te beginnen bij een groot aantal Vice presidents en hoger die al jaren niet functioneert. Dan ben ik het wel eens met je opmerking dat die geld moeten opleveren.
Helaas krijgen dit soort mensen zelfs promotie met een prachtige titel. Om vervolgens nog meer schade aan te richten.

Zoals velen met mij heb ik besloten destijds dat ik niet meer wilde werken voor een organisatie, die dit soort mensen beloont.

@Roel

Capgemini is een onprettig bedrijf met een onprettige cultuur met een niet functionerend gefrustreerd en ziek management.

Om wakker te worden:
Ook jij bent gewoon een product wat gebruikt wordt om arbeid te verzetten. Bijvoorkeur zo goedkoop mogelijk en zonder verdere investeringen.
Opleiding volgen? Nee, daar doen we niet aan. Zoek het zelf maar uit in je vrije tijd.
Eenmaal opgebruikt dan krijg je de stempel 'te duur' en probeert men jou zo goedkoop mogelijk te dumpen.
En jouw opvolger staat weer klaar...
Jouw opvolger hoort als eerste dat jij schuldig bent aan jouw eigen ondergang, je bent immers niets meer waard en levert niets meer op. Dat is jouw eigen schuld, had je maar in je vrije tijd op eigen kosten moeten studeren en/of moeten zorgen dat je opdrachten kreeg toegewezen die jouw marktwaarde op peil houden (overigens zijn het de managers die dit bepalen).
Jouw opvolger is goed gelovig en geïmponeerd en geeft de boodschap door aan zijn naaste omgeving. Misschien reageert hij wel op een artikel in Computable.
Enz. enz. enz.

Stop de uitbuiting van mensen! Stop dit mismanagement! Stop met het geloven van de onzin die het management van dit bedrijf verspreidt!

@Roel

Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met consultants? Het gaat bij Capgemini om uitvoerdende functies, niet om adviesfuncties. Mensen die onlangs via overnames binnengehaald zijn, die soms al twintig jaar voor hetzelfde bedrijf werkte, in een lijnorganisatie. Niet voor niets wil het personeel van het Kadaster niet over naar Capgemini.

Amerikaans zakendoen? Helaas betaalt Capgemini in goede tijden ook geen Amerikaanse salarissen. Dan geldt het Nederlandse poldermodel. In slechte tijden is men wel voorstander van Amerikaans zaken doen. Afvloeien zonder vergoeding.

Capgemini pretendeert ondermeer de volgende kernwaarden te hanteren: Eerlijkheid, Vertrouwen en Plezier. De laatste waarde, Plezier (Fun), betekent het fijn vinden deel uit te maken van de Groep of van een team, trots te zijn op wat je doet, voldoening te vinden in het zoeken naar een betere kwaliteit en meer efficiëntie, en je onderdeel voelen van een uitdagend project.

Eerlijkheid. Vanuit Mgt? Zero points.
Vertrouwen in Capgemini? Zero points
Plezier in het werken bij Capgemini. Leuk als je nog jong bent. Zero points als je 40+ bent.

Het bedrijf Capgemini is gewoon ziek. De hardwerkende medewerker, over het algemeen 40+ worden gestraft als gevolg van mismanagement en falend HR-beleid. Maakt niet uit of je al de jaren loyaal bent geweest aan dit bedrijf, ze passen onderweg gewoon de spelregels aan en roepen dan opeens dat je te veel verdient terwijl je P-manager je al die jaren goed heeft beoordeeld en nooit heeft aangegeven dat je marktwaarde niet voldoet of dat je te veel verdient. Dit is van Cap gewoon een goedkope manier om van de oudere en waardevolle werknemers af te komen. En als je niet tekent, want ze noemen het namelijk een salarisVoorstel, dan betekent dit niet dat je ervan af bent, want dan gaan gaan ze je dwingen om aan een verbeterprogramma deel te nemen (Diamant) dat uiteindelijk ertoe zal leiden dat je het bedrijf wordt uitgewerkt, want uiteraard zullen ze dit aangrijpen om een negatief dossier op te bouwen.
Ze moeten zich kapot schamen binnen dit bedrijf hoe ze met hun personeel omgaan. Hier lusten de honden geen brood van. Er is er maar één die gekalibreerd moet worden en dat is de CEO zelf, maar die krijgt straks weer een vette bonus omdat ie het zo goed heeft gedaan. Heel goed meneer de CEO, onze complimenten voor het kapotmaken van de medewerkers en hun gezinnen. Petje af! Ik hoop dat je er trots op bent.

Herkenbare reacties, vooral de met 2 sterren beloonde reactie van BozeCaper. Waarom 2 sterren voor deze uit het hart geschreven reactie vraag ik mij dan af ? De toonzetting is wellicht wat negatief, maar hoe breng je op een positieve manier je gevoelens onder woorden als dit je overkomt ?

Zoals al eerder in deze reaguurderspanelen is opgemerkt, het verdienmodel van detachering is gedateerd. In de gouden tijden viel dat niet op: de consultant kreeg EUR 4000 netto, loonbelasting EUR 4000 = EUR 8000 kosten per maand voor het bedrijf. Het bedrijf vroeg EUR 110 / uur en kreeg bij een volledige maand van 168 uur dus EUR 18500 en had dus een marge van zo'n 57% per medewerker. Van de totale winst marge van het volledige personeel werden de kosten betaald, zoals: het management, het non-facturabele personeel, de kantoren, het lease-park etc, etc. Door allerlei verschillende oorzaken (outsourcing, de opkomst van freelancer, crisis, teruglopende vraag) is de uurprijs van een consultant ondertussen stevig gedaald en moet er binnen de klassieke detacheringsbedrijven worden gezocht naar manieren om de winst constant te houden. Aangezien de lokale vraag is afgenomen en er dus minder binnen komt blijft over het snijden in de kosten. In slechte tijden ziet het management de medewerker van een ICT dan ook niet langer als "de motor" van het bedrijf, maar meer als "zware bagage".

Tekenend voor de huidige situatie bij Capgemini is dat het management de eigen financiele footprint op het bedrijf lijkt te negeren, en kostenbesparing zoekt op salariskortingen van medewerkers die in principe facturabel zijn.

Over het terugdringen van de kosten van het management zou namelijk ook te spreken moeten zijn. Kon het management deze situatie niet voortijdig hebben zien aankomen ? Waarom wordt er nu pas en op zo'n voor het bedrijf schadelijke manier (slechte publiciteit, ongemotiveerde medewerkers) gereageerd ? Verdien je als management nog wel een pre-crisis vergoeding voor deze wanprestatie ? Een management dat niet in het eigen vlees durft te snijden moet dan ook als zwak worden gezien.

Waarschijnlijk zal het bedrijf dan ook steeds meer inzetten op outsourcing en de ontwikkeling van nieuwe markten waar het oude verdienmodel dankzij de lage kosten van medewerkers nog kan plaatsvinden. De vraag is echter: voor hoelang nog ? Collectieve van freelancers kunnen straks als volwaardige partners van bedrijven als bijvoorbeeld SAP gaan fungeren en zich inschrijven op projecten voor een sterk concurrerende prijs. Uiteindelijk zullen hopelijk steeds meer gemotiveerde ICT-ers de weg naar het ondernemersschape weten te vinden en zich hebben bevrijd van de ballast van een detacheringsbedrijf.

@Boze Capper

Is niet helemaal waar wat je zegt. Er zitten ook mensen tussen die ver boven de 100.000 euro verdienen. Goed, er is weinig verhoging gegegeven de afgelopen jaren maar voor dat geld.......

Ik ben het wel eens dat Cap zich momenteel waardeloos gedraagd tegenover zijn werknemers......

Het Diamant programma is niets meer dan een afvoerputje!

Quote "
Zoals al eerder in deze reaguurderspanelen is opgemerkt, het verdienmodel van detachering is gedateerd. In de gouden tijden viel dat niet op: de consultant kreeg EUR 4000 netto, loonbelasting EUR 4000 = EUR 8000 kosten per maand voor het bedrijf."

KJ en anderen, ik snap niet waar jullie die hoge bedragen vandaan halen. Er zullen er wel bij geweest zijn, die zo'n hoge bedragen hebben verdiend. Maar de meeste zaten volgens mij tussen de 3200 en 4000 bruto pm.

Ik verdiende 3600 bruto per maand. En mijn inzet leverde 75 euro per uur, in de hoogtij dagen was dit 90-100 euro per uur, op bij de klant. Blijkbaar heb ik al die tijd veel te weinig verdiend. En 3600 bruto is ongeveer 2200 euro netto. En toch was ik blijkbaar te duur

En ten tweede, blijkbaar gaan sommige mensen, die reageren, er van uit dat de oudere medewerkers te beroerd zouden zijn op opleidingen te volgen. Nou, graag, ook in eigen tijd.

Nou, aan mij was al 3 jaar afgeproken om opleidingen te volgen. Maar die zijn mij door de neus geboord (Ik vind echt heel onbetrouwbaar), vanwege budgettaire problemen. Het is natuurlijk goedkoper om jonge medewerkers aan te nemen voor weinig, die net de opleidingen al gevolgd hebben.

@hermelijn

3600 bruto per maand kost een werkgever op maandbasis ongeveer 4500 - 5000 euro aan loonkosten & vakantiegeld, daar moeten nog vakantiedagen bij (meestal 25 = 1 maand geen omzet) feestdagen, leaseauto, pensioen, opleidingskosten, kantoorkosten, niet declarabel personeel en niet te vergeten: leeglooprisico.

Onder aan de streep is 75 euro dan een aardig tarief (gemiddeld draait iemand 152 uur in de maand = 11400) als alles goed gaat, maar als je daar tegenover nog iemand op de bank hebt zitten is het heel wat minder.

Maar er wordt hierboven gesproken over 8000 kosten bruto, complete onzin.

hermelijn, 15-04-2013 10:32
Ik werk zelf al een tijdje in de SAP Consutancy, daar waren dit soort bedragen destijds (1995-2003) vrij gewoon.

Het ging mij niet zozeer om de precieze bedragen maar eigenlijk om aan te geven dat door de krimpende markt gewoon geen plaats meer is voor een loodzwaar management.

@hermelijn
Reken maar verder uit,
- Vakantiedagen = ~5000 euro aan kosten die je niet kunt declareren per jaar = ~400/maand,
- Leaseauto + benzine: voor 't gemak 500 euro?
- Opleidingskosten: 150 euro per maand?
- Niet declarabel personeel: 1 op de 3-4 declarabele mensen? voor 't gemak 1500/maand?

Dan zitten we al op €7650 zonder bonussen, leeglooprisico, pand/werkplek, IT infrastructuur, softwarelicenties, koffiecomputer, WC-papier, etc. etc.

Beste bert, ik weet niet waar je hebt leren rekenen, maar je moet geen dingen door elkaar halen. Het gaat hier om wat de kosten voor mij waren en niet over wat ik zou moeten opbrengen. De kosten waren 4500 euro bruto pm, inclusief vakantie en bonussen en leaseauto. Van dat opleidingsgeld heb ik nooit gebruik van mogen maken. De laatste opleidingen had ik via Getronics gehad. En zo'n laptopje kost niet zo veel (het is overigens de eerste keer dat ik een laptop via mijn werk heb gehad) En de koffie, toilet papier etc, heb ik bij de klant gebruikt, waar ik was ingezet. Dit bedrag ligt ver onder de bedragen die de mensen zogenaamd zouden verdienen, zeker geen 8000 pm of 100000 pj.

"Niet declarabel personeel: 1 op de 3-4 declarabele mensen? voor 't gemak 1500/maand"??????
"Opleidingskosten: 150 euro per maand"????? Opleidingskosten waren toch NUL???
"pand/werkplek, IT infrastructuur, softwarelicenties, koffiecomputer, WC-papier, etc. etc."??? Allemaal extra kosten voor de klant waar de Capper zit.
Schandalige winsten zijn behaald. Een detacheringsburo gaat er vanuit dat jonge (goedkope) mensen komen werken voor (voor de klant) hoge tarieven, en als ze ervaring opdoen en gesnuffeld hebben bij klanten vertrekken. Long term commitment is er alleen voor stafleden.
Deze, evenals veel andere bedrijven, hebben een beursbelang, personeel en klanten zijn van secundair belang, geheel volgens Amerikaans belang. Degene die vind dat het gemiddelde salaris van een gedetacheerde Capper in verhouding staat tot de tarieven, ik heb in de goeie jaren via detacheerders, met tijdelijke dienstverbanden op nul urencontract (uurtarief en dus geen free-lancer), jarenlang over de 100.000 euro verdient. Als een werkgever het goed doet, heeft hij aan max. 15 euro per uur voldoende. @Bert reken nog eens even uit wat dat betekend op jaarbasis met een aantal gedetacheerde werknemers zoals bij Cap. Reken eens uit als je alle niet gedetacheerde bij Cap geen bonussen meer geeft. Reken eens uit wat je bespaard als je al het interne personeel bij Cap geen auto meer geeft (hebben dat gereedschap niet nodig en kunnen een auto bij noodzaak ophalen bij het hoofdkantoor en 's avonds gewoon weer naar huis met het OV of eigen vervoer), maar volgens OV vergoed. Ik zou zeggen, directie lever de auto's maar in en ga telewerken, dat product verkopen jullie toch?

@Hermelijn: Ik denk dat Bert meer vanuit het perspectief van de ondernemer kijkt.

Als je budgettair gaat kijken, kan je gemakshalve je salaris eigenlijk met 2 vermenigvuldigen en ze moeten inderdaad ook nog aan je verdienen.

In het boek: "The Nomadic Developer: Surviving and Thriving in the World of Technology Consulting" van Aaron Erickson staat op een gegeven moment de vergelijking van kosten voor intern personeel vs extern personeel. Uiteindelijk kwam dat ongeveer op dezelfde kosten uit.

Als je 4500 verdient, dan kost jij voor je bedrijf echt niet dat bedrag. Je kan star gaan vasthouden van wel, maar ik zie dan geen toekomst voor je in functies waar enige budgettaire verantwoording afgelegd moet worden.

@Technicus

In het boek "The Nomadic Developer" wordt geen enkel onderzoek gedaan noch gepresenteerd over de Nederlandse arbeidsmarkt. Je trapt hier een een klasieke valkuil die we helaas vaker zien. Je kan Amerikaanse onderzoeken niet zomaar projecteren op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat is appels met peren vergelijken.

Toevallig werk ik intern waarbij mijn direcdte collega extern is We werken met dezelfde voorzieningen (kantoor, buro. hardware,software), hebben dezelfde leidinggevende, Mijn interne tarief is 25 euro p/u, zijn externe tarief is 90 p/u. Je wil echt blivjen volhouden dat de kosten hetzelfde zijn?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×